یکی از مهم ترین مباحث در معرفی کارشناسی ارشد رشته علوم تغذیه به آن پرداخته می شود؛ بحث بازار کار این رشته می باشد. داوطلبان پس از فارغ التحصیلی در رشته کارشناسی ارشد تغذیه می توانند در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی، درمانگاه ها، مراکز تحقیقاتی، کارخانجات تولید مواد غذایی استخدام شوند. یک متخصص ارشد تغذیه می تواند برای ورزشکاران در باشگاه های ورزشی و یا کارگران در کارخانه ها رژیم غذایی تهیه کند. همچنین می توانند به عنوان مشاور تغذیه و رژیم درمانی در مهدکودک ها، مربی بهداشت در مدارس و حتی جهت تدریس در مدارس فنی و حرفه ای و برخی دانشگاه ها فعالیت داشته باشند. امکان تاسیس مطب با شرایط خاص برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد. درباره تاسیس و اخذ مجوز نظام پزشکی مطب تغذیه برای بچه های ارشد تغذیه حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. پزشکان با تخصص تغذیه به راحتی این امکان را دارند بدون هیچ سابقه کار بیمارستانی. لیسانسه های تغذیه  می توانند پس از پایان تحصیل شماره نظام پزشکی دریافت کنند و سپس برای دریافت مجوز مطب اقدام نمایند. در نظر داشته باشید برای کارشناسان ارشد با پایه کارشناسی غیر تغذیه مشکلاتی وجود دارد. با توجه به اینکه دانشجویان رشته های غیر تغذیه ای سوالات متعددی در مورد اینکه آیا آن ها اگر در کارشناسی ارشد یا دکترای تغذیه قبول شوند به آن ها شماره نظام پزشکی و پروانه مطب داده می شود، مطرح می کنند، توضیحاتی در این زمینه آورده ایم. طبق مصوبه های جدید دارندگان مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای تغذیه که از رشته های غیر تغذیه ای وارد رشته تغذیه شده اند و سال ورود آن ها به رشته تغذیه سال 95 یا قبل از آن  بوده است سازمان نظام پزشکی به آن ها شماره نظام و پروانه کار خواهد داد و این امر مستلزم گذراندن 31 واحد تئوری و کارآوزی تغذیه می باشد که توسط بورد تغذیه تعیین شده است.  بنابراین به ورودی های سال 96 و بعد از آن که از رشته های غیر تغذیه ای وارد رشته تغذیه شده اند حتی اگر هر دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تغذیه را هم بگیرند به آن ها مطابق با این مصوبات شماره نظام و پروانه کار داده نمی شود.

علت این امر را وزارت بهداشت ناهمگونی این رشته ها با بنیان تغذیه اعلام کرده است و از طرفی خیلی از داوطلبان به سودای تاسیس مطب و گرفتن پروانه نظام پزشکی برای مجوز مطب تغذیه به سراغ این رشته می آیند که با این قانون جدید بسیاری از آن ها سردرگم شده اند. حالا که بحث از ناهمگونی این رشته ها با رشته تغذیه شد بد نیست که در مورد رشته های مجاز برای کنکور ارشد علوم تغذیه را هم مطالعه کنید. اگر بحث مطب و مجوز آن را صرفنظر کنیم باید بگوییم که کارشناسی ارشد تغذیه بعد از فارغ التحصیلی می توانند کار خود را در بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز تحقیقاتی و حتی مطب های خصوصی شروع کنند. در عصر ارتباطات این افراد رژیم درمانی به صورت مجازی را نیز می توانند تجربه کنند.

 

 

برخی از وظایف داوطلبان کارشناسی ارشد علوم تغذیه پس از اتمام دوره تحصیل:

  • ارائه توضیحات کافی در مورد مسائل مربوط به تغذیه و رژیم درمانی به مراجعان
  • شناسایی و ارزیابی نیازهای مراجعان (برای بیماران توصیه های پزشک معالج به متخصص تغذیه بسیار کمک می کند.)
  • تهیه و ارائه برنامه های غذایی مناسب به مراجعان
  • ارزیابی اثرات برنامه های غذایی و تغییر آنها در صورت لزوم
  • صحبت کردن و انگیزه دادن به مراجعان برای دنبال کردن برنامه های غذایی خود
  • تشخیص مشکلات تغذیه ای موجود در جامعه
  • تهیه برنامه های اجرایی برای رفع مشکلات تغذیه در جامعه
  • ارائه برنامه و دستورالعمل برای افزایش ارزش غذایی مواد خوراکی
  • آگاهی از جدیدترین اطلاعات و آخرین تحقیقات مرتبط

 

کارشناسی ارشد تغذیه وزارت بهداشت، یکی از رشته های پرطرفدار و البته سخت برای قبولی است. بسیاری از کسانی که در کنکور ارشد وزارت بهداشت در رشته تغذیه موفق بوده اند به وضوح عامل موفقیت خود را در برنامه ریزی مشخص، تعداد مرورهای بالا و استفاده از منابع خوب و البته پشتکار و تلاش خود و استفاده از راهنمایی های خوب کسانی که در سال های گذشته رتبه های خوب به دست اورده اند عنوان کرده اند. موسسه 3گام با داشتن مشاوران مجرب و یک سیستم بسیار خاص در امر برنامه ریزی می تواند عوامل اصلی موفقیت رتبه های برتر را برای شما پیاده سازی کند. برای ورود به پنل مشاوره و برنامه ریزی می توانید از طریق لینک زیر ثبت نام کنید.