گرامر

سوالات گرامر سال 96 به نسبت سال 95 در یک سطح قرار دارد و چه بسا به علت کوتاه بودن سوالات و مشخص بودن پاسخ های غلط آسان تر از سال گذشته بوده است. پراکندگی مباحث تقریبا مانند سال گذشته بوده است. برای مثال سوال 1 گرامر سال 96 و سوال 4 سال 95 در مورد مبحث افعال می باشد. از ساختارهای موازی هم در سال 96 و هم سال 95 یک سوال داده شده است (سوال 2 سال 96). سوال 3 و 5 سال 95 مشابه سوال 3 و 7 سال 96 و در مورد استفاده از relative clause به جای adjective می باشد. سوال 10 سال 96 از جمله سوال های آسان می باشد که زمان زیادی برای پاسخ دادن نمی گیرد و داوطلب با یک بار جای گذاری گزینه های موجود به پاسخ صحیح پی می برد. در کل سوالات سال 96 به نسبت سال های گذشته سوالات مبهمی نبوده و از مباحث مشخص و موجود در منابع گرامر بوده است و نیازی به حفظ ساختارهای خاص و قواعد گرامری خارج از چارچوب نبوده است.

در مشاوره های خود به داوطلبان 3گام، تاکید ویژه ای بر روی کار کردن بر روی تست های سال های گذشته با یک ساختار منسجم و با روشی کاملا کاربردی داشتیم.

با ثبت نام در سایت 3گام و ورود به پنل مشاوره و برنامه ریزی می توانید یک جلسه مشاوره تخصصی رزرو کنید.

 

 

 

لغت

سوالات لغت سال 96 مانند سال 95، 20 سوال (از سوال 11 تا 30) بوده است و به نسبت سال 95 متن سوال طولانی تر بوده که این خود بر سختی سوالات می افزاید. چرا که داوطلب بایستی برای انتخاب پاسخ صحیح سوال را به خاطر بسپارد. لغات از کتاب های لغتی که در سایت سه گام نیز نام برده شد مانند 1100، 601 و College bound  انتخاب شده اند و به غیر از سوال 12 که همه داوطلبان قادر به پاسخ دادن آن نیستند (تنها کسانی که مسلط به افعال دو وجهی هستند می توانند به این سوال پاسخ دهند). بقیه ی سوالات از لغاتی هستند که در منابع نام برده شده پوشش داده می شوند. به نسبت سال پیش سطح لغات مورد استفاده مشابه سال 95 بوده است، اما تعداد سوالات طولانی تر بیشتر از سال گذشته است.

 

کلوز تست

سوال 31 تا 40 مربوط به کلوزتست است. متنی که در آن داوطلبان باید جاهای خالی را با گزینه های موجود در پاسخ ها پر کنند. اصولا دو مبحث در کلوزتست مورد سوال قرار می گیرد. اول گرامر: که در سال 96 مانند سال 95، 5 سوال به تست گرامر اختصاص یافته بود. سطح سوالات گرامر هر دو سال تقریبا یکسان است. دوم لغات: 5 سوال کلوزتست در سال 96 مانند سال 95 به لغت اختصاص داده شده است. پس نسبت پراکندگی سوالات در مباحث مختلف در بخش کلوزتست مشابه سال گذشته می باشد. سوالات لغت بخش کلوزتست به نسبت سال گذشته آسان تر بوده است و از لغات عمومی تر و پرکاربردتری سوال طرح شده است. از لحاظ موضوع و سختی خود متن هم، می توان گفت که امسال به علت اینکه از متن عمومی استفاده شده است، درک آن برای تمام داوطلبان آسان تر بوده و زمان کمتری را نسبت به متن سال گذشته که از متن تخصصی ادبیات انگلیسی استفاده شده بود و قاعدتا کار را برای بچه های ادبیات آسان تر کرده بود، می گیرد.

 

ریدینگ

پسیج های سال 96 به نسبت سال 95 طولانی تر می باشد، اما نوع سوالات و پراکندگی انواع آن ها تقریبا مشابه سال پیش است. برای مثال سوالات پسیج سوم سال 95 و سال 96 رویکردهای مشابهی را اتخاذ نموده اند که اگر داوطلب تست های ریدینگ سال های پیش را تنها یک یا دوبار بررسی می کرد با انواع سوالات آن آشنا میشد. برای مثال سوال 55  سال 96 در مورد موضوع و هدف اصلی متن می باشد (مانند سوال 54 سال 95)، سوال 56 سال 96 راجع به رفرنس لغت variation سوال پرسیده است و سوال 55 سال 95 در مورد رفرنس لغت them. سوال 58 سال 96 در مورد صحیح و غلط بودن گزینه ها می باشد که متقابلا سوال 56 سال 65 نیز صحیح و غلط بودن جملات را مورد سوال قرار می دهد. سوال 59 سال 96 در مورد فانکشن پاراگراف می باشد (Conclusion, definition, suggestion, ...) و سوال 60 سال 95 هم فانکشن کل متن را مورد سوال قرار داده است. این شیوه سوال که فرد باید با خواندن متن، فانکشن (function) آن را تشخیص داده و ارتباط پاراگراف های آن را باهم در قالب فانکشن بیان کند برای بار اول در سال 95 مطرح شد که در سال 96، دو سوال به آن اختصاص یافت. یعنی علاوه بر سوال 59، سوال 57 نیز در مورد فاکنشن های ارتباط منطقی پاراگراف ها می باشد که به نسبت سال گذشته جدیدتر بوده است. سوال 57 سال 95Attitude  فرد داخل متن را نسبت به موضوع مطرح شده را از داوطلبان می خواهد که این شیوه سوال دوباره در سال 96، در سوال 60 که Attitude نویسنده را نسبت به موضوع مطرح شده در متن می سنجد، مشاهده می شود. همیشه مشاهده می شده است که کلمه ی خاصی را در متن مد نظر گرفته و مترادف آن را در بین گزینه های موجود از داوطلب می خواهند. اما در سال 96 این تیپ سوال مشاهده نمی شود و بیشتر از مباحث مطرح شده مانند رویکرد نویسنده نسبت به موضوع خاص، هدف کلی متن، بهترین عنوان برای متن، فانکشن متن و ارتباط منطقی بین پاراگراف ها سوال مطرح شده است که با توجه به طولانی تر بودن متون نسبت به سال گذشته کار را برای داوطلبان سخت تر کرده است. اما همانطور که ما به داوطلبان 3گام گفته ایم، بچه هایی که بیشتر تایم خود را برای لغت و گرامر گذاشته اند، با توجه به شیوه سوالات به راحتی می توانستند اکثر سوالات زبان عمومی را پاسخ دهند، چراکه علاوه بر 10 سوال مختص گرامر و 20 سوال مختص لغت، 5 سوال از هرکدام در بخش کلوزتست آمده است که سختی بخش ریدینگ را جبران خواهد کرد.

کانال تلگرام کارشناسی ارشد مجموعه زبان راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب دسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.همچنین با نرم افزار تخمین رتبه ارشد زبان هم از طریق مطلب تخمین رتبه ارشد مجموعه زبان انگلیسی آشنا شوید.

 

 

 

Linguistics (زبانشناسی)

سوالات زبانشناسی سال 96 به نسبت سال 95 به صورت کلی آسان تر بوده است. برای مثال سوال اول زبانشناسی در مورد ماکسیم های مکالمه می باشد که سال گذشته داوطلب بایستی نوع ماکسیم استفاده شده در جمله را مشخص می کرد، اما امسال تنها از نام این ماکسیم ها سوال پرسیده شده که قاعدتا همه بچه هایی که زبانشناسی را یک دور خوانده اند با آنها آشنایی دارند. به نسبت، سوال های 62، 63، 64، 65 و 66 سوال های آسانی بوده که در مقایسه با سال های گذشته زمان و تمرکز کمتری را از داوطلب می گیرد. در بخش فونتیک سوالات کلی تری به نسبت سال های گذشته پرسیده شده است که شاید باعث تعجب یک عده که انتظار سوال های ریزتر و مربوط به کلمات را داشته اند شود. برای مثال عده زیادی از داوطلبان زمان زیادی را برای حفظ صداهای nasal گذاشته اند و در نهایت تنها در مورد پوزیشن قسمت های مختلف ارگان دهان سوال پرسیده شده است که شاید در سال های گذشته توجه چندانی به آن نشده بود(70، 72 و 76). سوالات 78، 79 و 80 هم جزء سوالات آسان به شمار می آیند. مباحثی که مانند سال گذشته تکرار شده است Rebus  و Cooperation maxims و Speech acts و Discourse بوده است. از مبحث Syntax و Semantics سوالات خاصی مطرح نشده بود و در عوض سوالات در بخش Pragmatics و Language and Culture جایگزین شده است.

در درس زبانشناسی، تجزیه و تحلیل دقیق سرفصل ها و گنجاندن آنها در برنامه ریزی های داوطلب با توجه به شرایط و نقطه قوت و ضعف او، بزرگترین کمک به داوطلبان ویژه 3گام می باشد.

 

 

 

روش تدریس زبان (methodology)

این بخش با سوالات جزئی تر و تمرکز بر فعالیت های زبانی (Task) شروع می شود. به صورت کلی سوالات روش تدریس زبان 96 هم سطح با سوالات سال 95 هستند. در سال 95، تمرکز سوالات بیشتر روی انواع فعالیت های زبانی، تئوری های مطرح شده در این حیطه و مفاهیم (Concept) موجود سوال پرسیده شده بود که این روند در سوال های سال 96 هم مشاهده می شود. همانطور که همه داوطلبان زبان در جریان هستند، یکی از مباحث مهم و هسته مرکزی فیلد آموزش زبان، متدهای تدریس می باشد که در کتاب های Larsen Freeman  و Richards and Rodgers به طور مفصل راجع به آن ها بحث شده است. اما همانطور که پیش بینی کرده بودیم، برخلاف سال های پیش که اکثر سوالات حول محور متدهای آموزش زبان بوده است، در سال های اخیر توجه چندانی به آنها در سوال های کنکور نمی شود و بیشتر به نظریه های پایه ای و نوع رویکرد دانشجو و معلم در شرایط مختلف می پردازد.

 

آزمون سازی (Testing)

در بین سوالات آزمون سازی، سوالات تکراری سال های پیش زیاد دیده می شود، برای مثال سوال 1 جزو مفاهیم اصلی تستینگ می باشد که اکثر داوطلبان به آن واقف هستند، سوال110 ، 113، 115، 118 و 120 سوالاتی هستند که مشابه آن در سال های پیش زیاد دیده شده است. مسائل آماری هم مانند سال پیش مورد توجه طراح کنکور نبوده است و تنها دو سوال کلی به آن اختصاص داده شده است، سوال 115 و 116 که آن هم نیاز به محاسبات پیچیده ای ندارد (همان طور که ما به داوطلبان خود تاکید کردیم نیازی به حفظ فرمول های خاصی برای پاسخ دادن به سوالات آمار نیست). سوال 104 سال 96 مانند سوال 194 سال 95 به موضوع Criterion های کنکور پرداخته است. سوالات 107 و 117 سال 96 مانند سوالات 108، 112 و 119 مربوط به مباحث Reliability و Validity ست که هر سال از آن ها سوال می آید و اهمیت این دو مبحث را در آزمون سازی مشخص می کند.

سوالات و پاسخنامه کنکور کارشناسی ارشد زبان انگلیسی