بودجه بندی و تحلیل و بررسی کنکور کارشناسی ارشد شیمی 

در این مطلب به بودجه بندی و تحلیل و بررسی کنکور کارشناسی ارشد شیمی سال 96، نکات و تفاوت های برجسته کنکور کارشناسی ارشد شیمی سال 96 نسبت به سال های گذشته پرداخته شده است. 

در ضمن برای کسب اطلاعات در مورد ویژگی های ربات تخمین رتبه ارشد شیمی می توانید به مطلب دقیق ترین تخمین رتبه ارشد شیمی مراجعه کنید.

 

زبان عمومی:

برخلاف سال های گذشته، درس زبان عمومی به نسبت راحت تر طرح شده بود و با یک دایره لغات متوسط می شد از 10 سوال به راحتی به سه سوال پاسخ داد و کسانی که بر روی این درس زمان گذاشته بودند می توانستند به راحتی تا 5 سوال را با ضریب اطمینان بالا جواب دهند. دایره لغات در حد کتاب های 504 و لغات ضروری تافل برای پاسخ به 5 سوال از 10 سوال کفایت می کرد و برای لغات بیشتر باید کتاب 1100 واژه نیز مطالعه می شد.

در سوالات گرامر نیز با دانش عمومی گرامر می شد به راحتی به دو سوال پاسخ داد و این دو سوال که مربوط به زمان فعل و جملات اسمی بود نکته خاصی نداشت و سه سوال دیگر نیاز به تست زنی بیشتر در دوران آمادگی برای کنکور داشت. نکته جالب این بود که اگر کسی تست های 10 سال اخیر گرامر زبان عمومی را با دقت مطالعه می کرد می توانست به 4 سوال از 5 سوال پاسخ دهد.

 

 

زبان تخصصی:

ریدینگ اول مربوط به شیمی عمومی و مبحث شیمی معدنی و در رابطه با انرژی یونیزاسیون بود. نکته بسیار جالب در ریدینگ اول این بود که به راحتی بدون خواندن ریدینگ می شد به سوالات 18 و 19 پاسخ داد و از قوانین اولیه شیمی سوال طرح شده بود که هر شیمیدانی باید آن را بداند. سوال 17 نیز با استفاده از دایره لغات تخصصی و عمومی قابل پاسخ دهی بود. سوال 20 قدری زمان گیر بود و نیاز به خواندن و تحلیل ریدینگ داشت ولی در دید اول بدون خواندن ریدینگ می شد به سه سوال پاسخ داد. آموزشی که به داوطلبان 3گام در مهارت ریدینگ داده شده بود، در این ریدینگ بسیار به کار آمد.

ریدینگ دوم مربوط به آنالیزهای اسپکتروسکوپی بود. متنی مرتبط با شیمی تجزیه و شیمی آلی. از بین 5 سوال این ریدینگ، سوال 24 هیچ نیازی به مطالعه ریدینگ نداشت و با دانش عادی رشته شیمی می شد پاسخ داد. سوال 23 نیز فقط نیاز به دایره لغت معمولی و تخصصی شیمی داشت و مطالعه یک خط از ریدینگ. سوال 21 و 22 با مطالعه سطحی ریدینگ قابل پاسخ دهی بود و تنها نیاز به یافتن کلیدواژه بود. چالش برانگیزترین سوال این ریدینگ، سوال 25 بود. در کل با تکنیک کلید واژه می شد به راحتی به 4 سوال از این ریدینگ پاسخ داد. آنچه که در تکنیک کلیدواژه یابی در جریان مشاوره ها به داوطلبان 3گام آموزش داده می شود در اینجا نیز به کار آمد.

ریدینگ سوم مربوط به شیمی عمومی و مبحث نامگذاری آیوپاک بود. در این ریدینگ سوال 28 و 29 نیازی به مطالعه ریدینگ نداشت و با دانش عادی شیمی در حد دبیرستان قابل پاسخ دادن بود! نکته جالب درباره سوال 27 بود که در دید اول نیاز به خواندن ریدینگ دارد در حالی که به هیچ عنوان اینطور نمی باشد و با دانش عادی شیمی قابل پاسخ دادن بود. سه سوال بدون خواندن حتی یک خط ریدینگ! سوال 30 نیاز به دایره لغت داشت و سوال 26 نیاز به درک ریدینگ.

در مجموع زبان تخصصی علیرغم متون طولانی، سوالات بسیار راحتی داشت. حداقل 8 سوال نیاز به خواندن ریدینگ نداشت یعنی بیش از نصف سوالات زبان تخصصی. یادگیری مهارت ریدینگ این امکان را به شما می دهد تا بدون کوچکترین زحمتی به درصد بالایی در زبان برسید.

با ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی 3گام و استفاده از مشاوره ها و برنامه ریزی ها، مهارت ریدینگ خود را تقویت کنید.

 

 

شیمی تجزیه:

از شیمی تجزیه (1) 8 سوال، از شیمی تجزیه (2) 8 سوال و از تجزیه دستگاهی 14 سوال مطرح شده بود. خوشحالیم که پیش بینی ما در روند برنامه ریزی ها بر روی تجزیه دستگاهی جواب داد. نصف سوالات مربوط به این درس بود.

در شیمی تجزیه (1)، دو سوال از آمار، دو سوال از رسوب، دو سوال از اسید و باز، یک سوال از وزن سنجی و یک سوال از کمپلکسومتری مطرح شده بود. تاکید ویژه 3گام بر روی فصل آمار در تجزیه (1) و حذف سایر فصلها با توجه به آنالیز کنکورهای سال های گذشته برای داوطلبان مثمر ثمر بود. سطح سوالات نسبت به سال گذشته سخت تر بود.

در شیمی تجزیه (2)، دو سوال از الکتروشیمی، دو سوال از پتانسیومتری، دو سوال از الکتروگراویمتری، و یک سوال از پلاروگرافی و آمپرومتری مطرح شده بود. نکته جالب عدم طرح سوال از فصل هدایت سنجی بود. تاکید ما در سال گذشته برای داوطلبان روی فصول الکتروشیمی و پتانسیومتری بود. سطح سوالات نسبت به سال گذشته سخت تر بود.

تجزیه دستگاهی که بیشترین تعداد سوال را به خود اختصاص داده بود، سوالات آسان و سخت زیادی داشت. دو سوال از اصول طیف سنجی مطرح شده بود که یکی از سوالات با دانستن فرمول ساده سیگنال و نویز قابل حل بود. یک سوال از لیزر آمده بود که نیاز به دقت خاصی داشت. مطرح شدن سه سوال از جذب مرئی و ماوراء بنفش بسیار عجیب بود. در جریان مشاوره ها به دلیل این که این فصل راحت بود تاکید می شد که حتما خوانده شود اما از خوش شانسی ما و داوطلبانمان، در کنکور سه سوال از این مبحث مطرح شد. کروماتوگرافی سهم کمتری با دو سوال داشت و سوالاتش قدری مفهومی و دو به شکی بود. از فصول اتمی، جرمی، لومینسانس، رامان، مادون قرمز و NMR هم یک سوال مطرح شده بود تا تقریبا از همه فصل ها سوال داده شده باشد. در مجموع می شد با مطالعه ای متوسط به 7 سوال از 14 سوال دستگاهی به راحتی پاسخ داد.

 

 

شیمی معدنی:

مطرح شدن دو سوالی آسان از درس آلی فلزی واقعا جای تعجب داشت. 16 سوال از شیمی معدنی (1) و 12 سوال از معدنی (2) مطرح شده بود. تاکید ویژه روی معدنی (1) در کنکور امسال قدری عجیب بود. در کل سه سوال از اوربیتال مولکولی مطرح شده بود که کلا فصل سختی به حساب می آید ولی دو سوال آن راحت بود. نکته شگفت آور مطرح شدن 4 سوال از ساختار لوییس و شکل هندسی بود. این فصل امسال جایگزین تقارنی شده بود که هر سال 4 سوال را به خود اختصاص می داد ولی فقط دو سوال از تقارن آمده بود. اوج سهولت در شیمی معدنی، طرح 4 سوال از فصل جامدات یونی بود. در سال های گذشته نهایتاً دو سوال از این فصل می آمد و چون فصل راحتی است به جرات می توان گفت که معدنی کنکور ارشد شیمی 96، بسیار راحت بود. یک سوال از اسید و باز، یک سوال از توابع موجی و یک سوال از ترم های طیفی مطرح شده بود.

درس معدنی (2) این بار با نامگذاری کمپلکس ها آغاز نشده بود و از ایزومری در ترکیبات کوئوردیناسیون شروع شده بود. در کل، مطرح شدن سه سوال از ممان مغناطیس و گشتاور مغناطیسی عجیب ترین جای معدنی (2) بود و سوالات به نسبت سختی هم در این زمینه مطرح شده بود. سهم فصل سنتز، واکنش ها و مکانیسم و سینتیک ترکیبات کوئوردیناسیون چهار سوال بود و بیشترین تعداد سوال را به خود اختصاص داده بود. سوالات این فصل متوسط بودند. نظریه پیوند در ترکیبات کوئوردیناسیون و طیف های الکترونی در ترکیبات کوئوردیناسیون، دو سوال داشتند و طیف های الکترونی که فصل بسیار پیچیده و سختی است امسال سهم کمی در کنکور شیمی داشت و سوالات نظریه پیوند نیز بسیار راحت مطرح شده بود. خبری از یان تلر و کم اسپین و پراسپین در این کنکور نبود! به جرات می توان گفت شیمی معدنی امسال از آن دسته دروسی بود که با مطالعه حتی فصول آسان آن می شد به درصدهای بالایی دست یافت. نکته ای که بارها به داوطلبانمان در جریان مشاوره ها گوشزد می کردیم.

هم اکنون می توانید با عضویت در پنل مشاوره و برنامه ریزی، یک جلسه مشاوره تخصصی رزرو کنید.

 

 

شیمی فیزیک:

به نسبت سال گذشته سوالات شیمی فیزیک سخت تر طراحی شده بود. شیمی فیزیک (1) در کل 11 سوال، شیمی فیزیک (2) 9 سوال، کوآنتوم 8 سوال و طیف سنجی مولکولی 2 سوال. اما عجیب ترین قسمت در سوالات شیمی فیزیک رکورد بی نظیر سوالات ترمودینامیک در این کنکور بود. از ترمودینامیک و ترکیبی با ترمودینامیک جمعاً 11 سوال مطرح شده بود. یعنی همه سوالات شیمی فیزیک از ترمودینامیک و یا ترکیب با ترمودینامیک بود! از این سوالات، یک سوال متعلق به قانون صفرم ترمودینامیک بود که فوق العاده آسان بود، از قانون اول ترمودینامیک به صورت مستقل سه سوال، دو سوال ترکیبی از قانون اول ترمودینامیک و گازها مطرح شده بود، 5 سوال هم از قانون دوم بود که یک سوال آن ترکیبی با گازها بود. جالبترین نکته این بود که سوالات فصل گازها به طور کامل در ترکیب با ترمودینامیک آمده بود و می توان گفت در مجموع سه سوال ترکیبی از گازها مطرح شده بود. همین عامل سختی سوالات شیمی فیزیک را بسیار کرده بود ولیکن سوالات آسانی نیز بین سوالات ترمودینامیک وجود داشت که مشابه سالهای قبل بود.

از فصل سینتیک شیمی فیزیک (2) سه سوال مطرح شده بود که یک سوال سهم مرتبه واکنش، یک سوال سهم مکانیسم و یک سوال سهم کاتالیزور بود. از محلولها و الکترولیتها سه سوال و از فازها و نمودارهای فازی دو سوال مطرح شده بود. جالب اینجاست که خبری از الکتروشیمی نبود! فصلی که حداقل یک سوال در هر سال داشت. سوالات شیمی فیزیک (2) به نسبت متوسط بودند و می شد حداقل نصف آنها را جواب داد.

از کوآنتوم 8 سوال آمده بود که سهم ذره در جعبه سه سوال، سهم توابع موجی و بررسی توابع اتم هیدروژن نیز سه سوال بود و یک سوال از عملگر و یک سوال هم از جا به جا گر مطرح شده بود. در کل با بررسی سوالات چند سال قبل می شد به سوالات کوآنتوم پاسخ داد. توصیه ای که همیشه به داوطلبان می کنیم و در جریان مشاوره ها روش حفظ کردن را به آنها می آموزیم.

طیف سنجی مولکولی دو سوال سهم داشت که هر دو متعلق به NMR بود. به نظر می رسد که امسال کلا علاقه مندی به NMR در طراحی سوالات موج می زند. چه در زبان تخصصی و چه در شیمی آلی که به آن خواهیم رسید و حتی در شیمی فیزیک!

 

شیمی آلی:

به نسبت پارسال سطح سوالات واقعا بسیار ساده تر بود. امسال بیشترین تعداد سوالات مربوط به ترکیبات کربونیلی و NMR بود. تعداد زیاد سوال از مبحث کتونها و یا آلدهیدها در هر سال بسیار طبیعیست ولی این همه سوال از NMR غیر طبیعی بود. 5 سوال فقط از یک فصل NMR از طیف سنجی واقعا جای تعجب داشت. یک سوال هم از IR مطرح شده بود که سهم طیف سنجی را به 6 سوال رساند. جالب اینجاست که همه سوالات هم از مبحث NMR هیدروژن مطرح شده بود. از آنجایی که در درس شیمی آلی، سوالات مستقل از یک فصل خاص جای خود را به سوالات ترکیبی از چند مبحث داده است دقیق نمی توان گفت از چه فصولی چه تعداد سوال آمده است، اما در مجموع بیشترین سهم مربوط به ترکیبات کربونیلی به خصوص کتونها بود و در مجموع از ترکیبات کربونیلی و دی کربونیلی تا 7 سوال به صورت ترکیبی با سایر فصول و غیر ترکیبی مطرح شده بود. 4 سوال از الکلها و اترها و اپوکسیدها، سه سوال از آلکن ها و دی ان ها، دو سوال از هر کدام از فصلهای شیمی فضایی، کربوهیدراتها، آلکین ها و آلکیل هالیدها و سهم فصول آمین ها، کربوکسیلیک اسیدها، نیتریلها، ترکیبات آروماتیک و هتروسیکل نیز یک سوال بود.

همواره به داوطلبان توصیه کرده ایم که با روش خاصی سوالات ترکیبی و نوآراییها را تمرین کنند. سهم سوالات ترکیبی در شیمی آلی بسیار زیاد است. از طرفی بیشترین سوالات ترکیبی مختص فصولی همچون الکلها و اترها، آلکن ها، آلدهیدها و کتونها و ترکیبات آرماتیک است. بیشترین سهم سوالات ترکیبی را نوآرایی ها به خود اختصاص می دهند. توانایی درک نوآراییها بدون رسم مکانیسم برای این درس بسیار اهمیت دارد و در زمان این درس صرفه جویی می کند. تاکید روی طیف سنجی نیز همانند کنکور سال گذشته برای داوطلبان ویژه 3گام بسیار تاثیرگذار بود.