کنکور ارشد مهندسی مکانیک یکی از پرمتقاضی ترین رشته ها در کنکور کارشناسی ارشد می باشد و این تعداد بالای متقاضی به علاوه حجم زیاد دروس این رشته باعث شده است که قبولی در کنکور ارشد این رشته نیازمند برنامه ریزی و مطالعه دقیقی باشد. در این مقاله قصد داریم روند کلی مطالعه برای کنکور این رشته را توضیح بدهیم. با توجه به تعدد گرایش ها در این رشته در ادامه روند مطالعه برای متقاضیان تمامی گرایش ها به جز داوطلبان ساخت و تولید و آن دسته از داوطلبان بیومکانیک که می خواهند دروس تخصصی این رشته در کنکور را بزنند آوره شده است. امیدواریم داوطلبان با یاد گرفتن روش مطالعه دروس و نمونه برنامه ریزی برای کنکور ارشد مکانیک به رتبه ای مورد نظر خود دست پیدا کنند.

کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک شامل 4 باکس اصلی  ریاضیات ، حرارت و سیالات، جامدات و دینامیک و ارتعاشات می باشد که مجموعا شامل 14 کتاب می باشد. درس زبان انگلیسی در مطلبی جداگانه مورد بحث قرار خواهد گرفت . با توجه به تعداد بالای دروس باید داوطلبان کنکور که خواهان رتبه های  بهتر هستند حداقل از آخر تابستان شروع به مطالعه دروس کنند تا بتوانند اکثر دروس را پوشش دهند و تا روز کنکور به تسلط برسند. اما داوطلبانی که دیرتر شروع می کنند و یا دارای پایه ضعیف تری در این رشته هستند تجربه ثابت کرده است که حذف چند درس خیلی می تواند به آن ها کمک کند. لذا در اینجا لازم است این دسته از داوطلبان نسبت به بهترین منابع ارشد مهندسی مکانیک آگاهی داشته باشند.

 

 

ادامه ابتدا وضعیت دروس مختلف را بیان می کنیم و سپس به روند درست مطالعه می پردازیم.

 شمایی که می خواهید مطالعه برای کنکور ارشد مهندسی مکانیک را شروع کنید به توضیحاتی که در ادامه می آید توجه کنید و  سپس با توجه به زمان باقی مانده تا کنکور و ساعت مطالعه ی روزانه تان و وضعیت تحصیلی تان در دروس مختلف، دروسی رو که قصد دارید برای کنکور بخونید رو انتخاب کرده و سپس به روشی که در ادامه می آید شروع به مطالعه کنید. قابل ذکر است که اگر شما، از نرم افزار برنامه ریزی 3گام استفاده کنید به طور دقیق قابل محاسبه می باشد که شما با ساعت مطالعه مشخص و زمان باقی مانده تا کنکور چه تعداد از دروس را می توانید بخونید و تست زنی انجام دهید.

در بین 14 درس این رشته دروس ترمودینامیک ، سیالات ،انتقال حرارت ، استاتیک ،مقاومت مصالح و معادلات مهمترین دروس می باشند و در واقع در این دروس مطالعه و تست زنی نسبت به دروس دیگر ساده تر بوده و پیشنهاد می کنیم که این دروس رو حذف نکنید و اگر خواهان گرایش هایی هستید که باکس جامدات ضریب بیشتری دارد مطالعه فصول مهم طراحی اجزا هم پیشنهاد می شود.

در درجه دوم دروس ریاضی مهندسی ، طراحی اجزا ، دینامیک ماشین و ارتعاشات قرار می گیرد . این دروس به نسبت دروس فوق سخت تر بوده اما به نسبت دروس باقی مانده ساده تر می باشند و در ادامه دروس باقی مانده یعنی ریاضی یک و دو ، دینامیک و کنترل قرار می گیرد. البته در درس کنترل اگر پایه ی قوی دارید این درس می تواند در سری دوم هم قرار بگیرد .

برای اطلاع از جزئیات بیشتر درباره دروس مختلف می توانید به مطالب زیر هم مراجعه کنید.

تحلیل و بودجه بندی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک ​

 

نکته مهم: روندی که در بالا گفته شد یک روند کلی بوده و با توجه به وضعیت شما در دوره کارشناسی  و تسلطی که در دروس مختلف دارید  این دروس می توانند با یکدیگر جابجا شوند و یا برنامه به طور کلی متفاوت باشد.

مهمترین نکته در فرایند آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد حل تست می باشد زیرا اگر شما تعدادی از دروس رو خونده باشید اما تست نزده باشید در حل سوالات کنکور عاجز خواهید ماند و نتیجه مناسبی نخواهید گرفت. بنابراین به این نکته مهم توجه کنید که اگر شما نصف دروس رو خونده باشید اما با حل تست در همین دروس به تسلط رسیده باشید بسیار بهتر است از اینکه تمامی دروس رو خونده باشید اما تست کم حل کرده باشید.

روند درست مطالعه برای کنکور ارشد که برنامه 3گام هم بر همین اساس می باشد و تا حدودی کنکورهای آزمایشی موسسات مختلف هم بر همین اساس است به این صورت است که برنامه شما شامل دو فاز باید باشد  که در ادامه هریک به طور کامل توضیح داده می شود.

فاز اول:

فاز اول در واقع ابتدای فرایند آماده سازی شما برای کنکور است بعد از اینکه تعیین کردید که کدام دروس را می خواهید بخونید این فاز شروع می شود در این فاز هدف مطالعه و فهم دروس می باشد با توجه به اینکه در برخی از دروس ممکن است فاصله زیادی گذشته باشد از زمانی که در دانشگاه اون درس را پاس کرده اید ممکن است در خوندن برخی از دروس مشکل داشته باشید بنابراین باید در این فاز تموم سعیتون رو بکنید که مطالب رو به یاد بیاورید و بفهمید زیرا اگر در این فاز مبحثی رو نفهمید در فاز دوم وقتی برای فهم مباحث ندارید . در فاز اول با اینکه توجه بر روی خوندن و فهم مباحث است اما حتما تست زنی هم باید باشد زیرا با تست زنی است که مباحث به حافظه بلند مدت شما منتقل می شود و در واقع بزرگترین اشتباه در این فاز این است که فقط مطالب رو بخونید و تست حل نکنید و با خود بگویید که اول یک دور همه رو می خونم بعد تست می زنم ، با این کار ممکن است در ابتدا کمی آرامش خاطر پیدا کنید اما وقتی می خواهید تست زنی رو شروع کنید می بینید که قسمت اعظم مطالب رو یا فراموش کرده اید و یا کاربرد شان در تست زنی رو نمی دونید. بنابراین حل تست هرچند کم در فاز اول فراموش نشود.

 

 

فاز دوم:

بعد از اینکه یک دور مطالب رو خوندید و تا حدودی هم تست زدید حال فاز دوم شروع می شود در این فاز تسلط بر روی تست زنی می باشد و خود این فاز به دو قسمت زیر تقسیم می شود.

الف : تست زنی فصل به فصل

مطالب یک فصل را به طور خلاصه مرور کنید و سعی کنید که نکات بخش رو هم به یاد بیاورید و اگر خلاصه نویسی کرده اید آنها را بخونید و بعد شروع به حل تست کنید و سعی کنید با حل تست فراوان مطلب رو به حافظه ی بلند مدتتون منتقل کنید . نکته مهم در این فاز این است که اصلا نباید سراغ خوندن مطالب جدید برید و باید تمرکزتون بر روی به تسلط رسوندن مباحث قبلی باشه و سعی کنید  طوری برنامه ریزی کنید که تا یک ماه یا دو هفته مونده به کنکور تمامی دروس مورد نظرتون رو تست زده باشید.

  قابل ذکر است در صورت استفاده از نرم افزار برنامه ریزی 3گام برنامه شما به نحوی چیده می شود که مباحث فوق در آن رعایت شود. در فاز دوم در برنامه ریزی 3گام، دو دور جمع بندی و سه دور تست زنی وجود خواهد داشت.

ب : تست زنی کلی

در دو سه هفته پایانی باید سبک تست زنیتون رو تغییر بدید در واقع تا کنون شما یک مطلب رو می خوندید و بعدش شروع به تست زنی  از همون مطلب می کردید و ذهن شما می دونست که قرار است در چه درسی و چه بخشی تست زنی انجام شود و این سبک از تست زنی برای رسیدن به تسلط لازم است اما در روزهای پایانی برای مواجهه بهتر با کنکور که در آن به یک باره در یک زمان کم با تست تمامی دروس مواجهه می شود و لازم است که سبک تست زنی تون رو عوض کنید و در این قسمت ابتدا شروع به تست زنی کتاب به کتاب سپس باکس به باکس و در آخر مشابه کنکور بپردازید و برای منبع تست زنی می توانید از آزمون های آزمایشی  سال های گذشته موسسات مختلف و در آخر هم از کنکورهای سال های گذشته استفاده کنید . فقط به این نکته توجه کنید که زیاد درگیر درست و یا غلط و درصدگیری نشوید و فقط سعی کنید نکاتی رو که فراموش کرده اید رو مرور کنید و غلط های خود را کمتر کنید.

در دو سه روز آخر سعی کنید فشار کاری رو پایین بیارید و شروع کنید به ورق زدن کتاب ها و مرور سطحی فرمول ها.