نحوه مطالعه دروس کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار و مدیریت امور شهری

دروس کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت کسب و کار و نحوه مطالعه دروس در کنکور ارشد مدیریت امور شهری و مدیریت کسب و کار (MBA) در این مطلب آمده است. نحوه مطالعه درس زبان، استعداد و آمادگی تحصیلی، دانش مسائل روز، زبان فارسی، ریاضیات عمومی 1 و 2 و... در اینجا بررسی شده است.

 

پیشنهاد می شود مطالب زیر را در سایت 3گام بخوانید.

اطلاعات دفترچه کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت کسب و کار

معرفی کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت کسب و کار (MBA)

مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد مدیریت کسب و کار (MBA یا ام بی ای) 

 

نحوه مطالعه درس زبان در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار

معرفی منبع برای مطالعه زبان عمومی سخت تر از سایر دروس است. چراکه مطالب بسیار گسترده بوده و نمی­ توان برای تسلط به تمام آن ها به مطالعه چند کتاب بسنده کرد. ولی به طور کلی می توان با مطالعه چند منبع مناسب و مسلط شدن به مطالب آن ها، نمره قابل قبولی از زبان انگلیسی کنکور سراسری کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار کسب کرد. بهترین منابع برای مطالعه این بخش در منابع پیشنهادی 3گام در کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار معرفی شده اند. درس زبان انگلیسی مدیریت کسب و کار به طور کلی به دو بخش تقسیم می شود:

 

 

الف- زبان عمومی (15 سوال):

در این قسمت 10 سوال به صورت جای خالی داده می شود که در واقع دایره لغات عمومی داوطلب مورد سنجش قرار می گیرد. 5 سوال بعدی، گرامر داوطلب را می سنجد و از بخش هایی مثل ضمایر، حروف اضافه و یا نوع فعل سوال طرح می شود.

 

ب- زبان تخصصی (15 سوال):

این بخش بر خلاف عنوان تخصصی، جز بخش هایی است که پیشنهاد می شود حتما روی آن سرمایه گذاری کنید و تخصصی بودن نشانه سخت بودن آن نیست، بلکه با مطالعه و یادگیری لغات اصلی رشته مدیریت که بعضا هم با آن ها آشنایی نسبی دارید می توانید به راحتی به سوالات این بخش که به صورت دو یا سه متن درک مطلب می آید، پاسخ دهید. در واقع این بخش به جز چند لغت تخصصی عملاً لغاتی دشواری ندارد و می توان به مراتب راحت تر از بخش نخست پاسخ گفت. از سویی باید خاطرنشان کنم که مطالعه دروس تئوری مدیریت می تواند شما را در درک بهتر متون درک مطلب تخصصی زبان یاری کند.

برای نتیجه مطلوب گرفتن از درس زبان در کنکور ارشد باید توجه داشته باشید که زبان انگلیسی درسی است که به نسبت خواندن شما نتیجه مستقیم در ابتدای کار از خود نشان نمی دهد. مثلا (اگر معیار 100ساعت باشد) شما 80 ساعت مطالعه می کنید ولی شاید حتی نتوانید 10 درصد از سوالات کنکور را پاسخ دهید ولی زمانیکه 20 ساعت دیگر می ­خوانید شاهد یک جهش در نتیجه خواهید شد.

نکته بعدی این که برخلاف تست ‌های لغت، در تست‌ های مربوط به گرامر و درک مطلب، پیشرفت شما نسبت به مطالعه ‌تان بیشتر است. یعنی با مقدار ثابتی مطالعه در زمینه گرامر و درک مطلب، نتیجه بیشتری نسبت به همان مقدار مطالعه در زمینه لغات خواهید گرفت. بنابراین، اگر فرصت کمی دارید توصیه می شود روی گرامر و درک مطلب سرمایه ‌گذاری کنید. خبر خوش اینکه، هرچه بیشتر روی درک مطلب کار کنید، تسلط شما بر لغات نیز بالاتر می رود.

 

 

نحوه مطالعه درس GMAT (استعداد و آمادگی تحصیلی) در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت کسب و کار

درس GMAT از دروس با اهمیت رشته مدیریت کسب و کار است. هم ضریبی با دروس تخصصی مدیریت در کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب و کار اهمیت این درس را به خوبی نشان می دهد. از طرفی، چون میانگین درصد این درس پایین است، بالا بردن مهارت و توانایی درGMAT می تواند باعث جهش یکباره رتبه دانشجویان شود. به خاطر داشته باشید که تمرین زیاد و دانستن نکات و تکنیک­های حل می تواند کمک زیادی به شما بکند. حین ایام مطالعه، میزان توانایی خود را در مواردی که مطالعه می کنید بسنجید و با توجه به آن در پی بهبود توانایی خود در مطالبی که تسط بیشتری دارید و در کنار آن رفع کمبودهایتان در مطالب دیگر را مورد نظر ارار دهید.

به خاطر داشته باشد که سوالات بخش های حل مسئله و کفایت داده ها در اولویت قرار دارند و شما باید آمادگی در پاسخ گویی به این سوالات را ارجح بدانید.

پس از مسایل کمیتی، استدلال منطقی دارای اهمیت است. بسیاری فکر می کنند که تست های استدلال منطقی خیلی سخت غیر قابل حل هستند، اما باید بدانید که تمرین زیاد به شما نشان می دهود که تستهای استدلال منطقی در قالب های مشخصی طرح می شوند و از تنوع مطالب زیادی برخوردار نیست. در عین حال چند مورد از این قالب ها رایج تر و با اهمیت تر است و تمرین زیاد شما را در مباحث مهم تر توانا می کند.

قسمت درک مطلب عمدتا جزو قسمت های آسان به حساب می آید، شما در پاسخگویی مسایل این بخش خیلی به مشکل برنخواهید خورد.

بخش ویرایش ادبی بیشتر از آنکه نیاز به تمرین داشته باشد، نیازمند آن است که شما جدول اشتباه­های ویرایشی و فرم صحیح آنها را ببینید. البته پاسخگویی به بعضی از تست های این بخش نیازمند خواندن دقیق جمله است و با دانستن نکات ویرایشی حل نمی­شود. در این مسائل شما نیاز دارید که با توجه به مفهوم جمله، اشتباه آن را مشخص کنید.

با توجه به روند کنکور جی مت و همچنین باعنایت به اینکه اصولا هدف از این درس سنجش توانایی تفکر و قدرت تحلیل داوطلبان است به همین جهت هر سال سوال جدیدی مطرح می شود که با الگوهای حل مسئله ای که بچه ها قبلا با آن ها آشنایی داشته، قابل حل نیست. پس به حل سوالات کنکور اکتفا نکرده و یکی دو سطح بالاتر از سطح معمول کنکور مطالعه کنید تا در کنکور دچار مشکل نشوید.

 

نحوه مطالعه درس دانش مسائل روز در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار

دانش مسائل روز از دروسی است که هیچ مبنای خاصی برای طرح سوالات آن وجود ندارد. درصد داوطلبان رتبه برتر معمولا حدود 40 - 50 است که بیشتر این درصد به دلیل اشتراک مباحث این درس با تئوری مدیریت است که بعضا تا 50 درصد سوالات این بخش از بخش تئوری مدیریت طرح میشود. از همین روست که درس تئوری مدیریت مهمترین درس مدیریت کسب و کارمحسوب می شود و توصیه می شود وقت بیشتری برای مطالعه این درس گذاشته شود. از سایر مطالب این بخش، مفاهیم پایه رشته های مرتبط مدیریت چون بازاریابی، مالی، حسابداری و اقتصاد است که در قالب سوالات مختلف مطرح می شود. بخش دیگر قوانین جاری کشور مانند قانون توسعه، کار، تجارت، تامین اجتماعی و ... است. بخش آخر سوالاتی است که به صورت پراکنده از مباحث مختلف مثل اخبار اقتصادی روز و مفاهیم جهانی در حوزه های مختلف و ... می آید که به دلیل مشخص نبودن منابع بخش آخر معمولا داوطلبان به مطالعه مباحث مشخص تر پرداخته و در روزهای منتهی به کنکور از سایت های موجود و مرتبط اخبار روز را مطالعه می کنند. قابل ذکر است که اینگونه سوالات (برگرفته از اخبار روز) در سالهای اخیر کاهش یافته است.

 

 

نحوه مطالعه درس نظریه های عمومی مدیریت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار

به جرات می توان گفت مهمترین درس کنکور مدیریت کسب و کار، تئوری مدیریت است چرا که به طور مستقیم 30 سوال در بخش تئوری مدیریت و حدود 15 سوال در بخش دانش مسائل روز تست می آید که با احتساب ضرایب این دو درس، این تعداد سوال چیزی حدود 40 درصد کنکور مدیریت کسب و کار را تشکیل می دهد. این درس به طور کلی شامل 4 بخش می شود که البته در فرمت سوالات نه ترتیب خاصی و نه تفکیک خاصی برای این بخش بندی لحاظ می شود و سوالات به صورت مجموعه ای و درهم ارائه می شود:

الف- مبانی سازمان و مدیریت

ب- مدیریت رفتار سازمانی

ج- مدیریت منابع انسانی

د- تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم

دو بخش نخست جز مهمترین بخش ها و سهم قابل توجهی از سوالات را هر ساله به خود اختصای می دهند. پس از ان مدیریت منابع انسانی دارای اهمیت بیشتر است. بخش تجزیه و تحلیل به دلیل عدم طرح سوال در برخی سال ها و همچنین تعداد کم سوالات آن، معمولا جز بخش هایی است که داوطلبان کمتر به آن بها می دهند.

با توجه به منابع متعددی که برای این درس وجود دارد، پرسشی که مطرح می شود این است که چگونه این منابع را باید مطالعه کرد و تقدم و تاخر آن ها چگونه باشد تا داوطلب بتواند به تسلط بالایی در این بخش دست یابد؟ پاسخ به این سوال را در 8 اصل مهم و کلی زیر ارائه میکنیم:

یک- مهمترین استراتژی در مطالعه تئوری مدیریت، تکرار و تکرار و تکرار است و داوطلب باید بداند که تنها راه تسلط بر این بخش مرور مطالب برای دفعات متعدد است. انتظار نداشته باشید که دورهای نخست، به راحتی مطالب را به یاد آورید. پس بدون استرس و با تمرکز بالا، خود برای مرور به دفعات بالا(هر چه بیشتر بهتر البته همراه با بازدهی بالا) آماده کنید.

دو- در این درس بهتر است به جای مطالعه منابع متعدد، منابع محدود را به دفعات مطالعه کنید.

سه- در میانه راه و بعد از آنکه کمی بر مباحث اشراف پیدا کردید حتما سراغ سوالات تالیفی و کنکور بروید. بهترین زمان برای این کار پس از اولین دور مطالعه است. این کار باعث می شود تا بدانید از چه بخشهایی سوال طرح نمی شود، نوع طراحی سوالات چگونه است، از چه بخشهایی سوال طرح شده و نکات مهم و کلیدی کدامند. این کار باعث می شود در مرورهای بعدی با دقت بیشتر و تمرکز بر بخشهای مهمتر به مطالعه کتاب بپردازید.

چهار- پیشنهاد می­ کنم برای سری اول تست های تالیفی را پاسخ دهید و پس از آن و بعد از مرورهای دیگر و دستیابی به تسلط بیشتر به سراغ سوالات کنکور بروید. البته باید پس از پاسخ دهی به سوالات کنکور فرصت کافی برای مرور مجدد منابع داشته باشید وگرنه کاری بیهوده انجام داده اید و در واقع به سان کسی هستید که فقط نقاط ضعف خود را می داند و هیچ قدمی برای رفع آن برنداشته است.

پنج- بهتر است مطالعه کتاب های چکیده و خلاصه درس را به پس از یکبار مرور کامل منابع اصلی موکول کنید. این کار باعث می شود پس از مطالعه مطالب از منابع اصلی در یک مرور سریع تر مطالب در ذهن شما به شکل راحت تری شکل گرفته و تثبیت شود.

شش- توصیه می کنم کاری را که معمولا داوطلبان به عنوان نکته برداری انجام می دهند شما در حاشیه خود کتاب انجام دهید و مثلا تقسیم بندی ها، نکات نهفته و مهم و ... را در حاشیه کتاب مجددا یادداشت کنید. این کار باعث می شود شما در واقع ان نکته مهم را به سرعت در ذهن خود تثبیت کنید. از سویی با مطالعه یک دور کتاب و حاشیه های آن، این نکات را بیشتر مرور خواهید کرد و همین امر باعث می شود به هیچ عنوان از ذهن شما خارج نشوند. از طرفی در صورت ابهام، اصل منبعی که از ان نکته برداری کرده اید دقیقا پیش روی شماست و می توانید بدون فوت وقت، ابهام خود را رفع کنید.

هفت- ترس از سرعت پایین مطالعه خود در دور نخست نداشته باشید و فارغ از اینکه صفحات قبل را به یاد دارید سعی کنید موشکافانه و مفهومی تمام عبارات و جملات موجود در همان صفحه را مطالعه کنید و بعد از به سراغ صفحه بعد بروید. با این روش درست است که سرعت شما بسیار کم است اما این باعث می شود دورهای بعدی به مراتب سرعت بالاتری داشته باشید. البته باید مراقب باشید که چندان وسواسی عمل نکنید.

هشت- معمولا داوطلبان درباره اینکه از اسامی و ... ، سوال طرح می شود یا خیر می پرسند. باید گفت که اگر چه در ابتدای امر، این اسامی خیلی سخت به نظر می رسند اما معمولاً سوالات طرح شده از اسامی جز آسان ترین بخش های سوالات کنکور بوده اند. دلیل این امر این است که از اسامی که یکبار فقط تکرار می شوند معمولا سوالی طرح نمی شود و به جای آن در صورت طرح سوال، معمولا از اسامی خیلی واضح که بارها و بارها در طول کتاب از آن ها به طرق مختلف یاد می شود و ملکه ذهن شما شده است تست طرح می شود.

به طور خلاصه، روند کار بهتر است اینگونه باشد:

1.مطالعه منابع اصلی

2.مرور موضوعی با استفاده از تست‌های طبقه‌بندی شده

3.شناسایی اشتباهات و مرور خلاصه مطالب و نکات یادداشت شده خودتان،

4.مرور جامع با تست‌ های کنکور سال های گذشته

اگر فرصت محدودی دارید، از مرحله یک با سرعت بیشتری عبور کنید و به جای آن روی مرحله 2 تمرکز کنید.

 

 

نحوه مطالعه درس زبان فارسی در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار

سوالات این درس به صورت مجموعه ای از سوالات، مشابه ادبیات فارسی کنکور کارشناسی و در حوزه هایی چون آرایه های ادبی، قواعد زبان فارسی، املای صحیح کلمات، معنی اصطلاحات، معنی کلمات، قرابت معنایی ابیات و ... طرح می شود. از همین رو بعضا منابع کنکور کارشناسی برای درس ادبیات فارسی برای این درس توصیه می شود که البته به دلیل فرصت اندک و اهمیت به نسبت کم این درس، بسیاری از این منابع مناسب نیستند. بهترین منابع برای مطالعه این بخش در منابع پیشنهادی 3گام در کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار معرفی شده اند.

نکته مهم اینکه بسیاری از شرکت‌کنندگان این درس را چندان جدی نمی‌گیرند، بنابراین با وقت گذاشتن روی این درس و کسب درصد بالا، تراز بالایی کسب خواهید کرد. هرچند باید تعادل بین دروس مختلف را رعایت کنید و برای هر درس به اندازه ضعف خودتان، ضریب آن در کنکور، حجم مطالب، و میانگین نفرات برتر سالهای گذشته وقت بگذارید.

 

نحوه مطالعه دروس کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)

 

نحوه مطالعه درس GMAT (استعداد و آمادگی تحصیلی) در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت MBA

درس GMAT از دروس با اهمیت رشته مدیریت MBA است. هم ضریبی با درس ریاضی در کارشناسی ارشد رشته مدیریت MBA اهمیت این درس را به خوبی نشان می دهد. در رشته مدیریت MBA پس از ریاضی، مقام دوم از آنGMAT است. از طرفی، چون میانگین درصد این درس پایین است، بالا بردن مهارت و توانایی درGMAT می تواند باعث جهش یکباره رتبه دانشجویان شود. به خاطر داشته باشید که تمرین زیاد و دانستن نکات و تکنیک­های حل می تواند کمک زیادی به شما بکند. حین ایام مطالعه، میزان توانایی خود را در مواردی که مطالعه می کنید بسنجید و با توجه به آن در پی بهبود توانایی خود در مطالبی که تسط بیشتری دارید و در کنار آن رفع کمبودهایتان در مطالب دیگر را مورد نظر ارار دهید.

به خاطر داشته باشد که سوالات بخش های حل مسئله و کفایت داده ها در اولویت قرار دارند و شما باید آمادگی در پاسخ گویی به این سوالات را ارجح بدانید.

پس از مسایل کمیتی، استدلال منطقی دارای اهمیت است. بسیاری فکر می کنند که تست های استدلال منطقی خیلی سخت غیر قابل حل هستند، اما باید بدانید که تمرین زیاد به شما نشان می دهود که تستهای استدلال منطقی در قالب های مشخصی طرح می شوند و از تنوع مطالب زیادی برخوردار نیست. در عین حال چند مورد از این قالب ها رایج تر و با اهمیت تر است و تمرین زیاد شما را در مباحث مهم تر توانا می کند.

قسمت درک مطلب عمدتا جزو قسمت های آسان به حساب می آید، شما در پاسخگویی مسایل این بخش خیلی به مشکل برنخواهید خورد.

بخش ویرایش ادبی بیشتر از آنکه نیاز به تمرین داشته باشد، نیازمند آن است که شما جدول اشتباه ­های ویرایشی و فرم صحیح آن ها را ببینید. البته پاسخگویی به بعضی از تست های این بخش نیازمند خواندن دقیق جمله است و با دانستن نکات ویرایشی حل نمی ­شود. در این مسائل شما نیاز دارید که با توجه به مفهوم جمله، اشتباه آن را مشخص کنید.

با توجه به روند کنکور جی مت و همچنین باعنایت به اینکه اصولا هدف از این درس سنجش توانایی تفکر و قدرت تحلیل داوطلبان است به همین جهت هر سال سوال جدیدی مطرح می شود که با الگوهای حل مسئله ای که بچه ها قبلاً با آن ها آشنایی داشته، قابل حل نیست. پس به حل سؤالات کنکور اکتفا نکرده و یکی دو سطح بالاتر از سطح معمول کنکور مطالعه کنید تا در کنکور دچار مشکل نشوید.

 

 

نحوه مطالعه درس ریاضیات عمومی 1 و 2 در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت MBA

در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت MBA سوالات بخش ریاضی از مطالب ریاضیات عمومی 1 و 2 رشته های فنی مهندسی طرح می شوند. در ادامه به شرح توضیحات کلی و مختصری راجع به مباحث این دو درس و اهمیت هر یک از آن ها می ­پردازیم.

همانطور که می­ دانید درس ریاضی عمومی 1 رشته‏‌های فنی و مهندسی شامل هفت فصل با سرفصل‏های زیر می باشد:

1- دستگاه اعداد وتابع

2- حد و پیوستگی و مجانب

3- مشتق و کاربردهای آن

4- انتگرال و کاربردهای آن

5- مختصات قطبی

6- دنباله وسری

7- اعداد مختلط

به دلیل اینکه سرفصل‏ های این درس به همان ترتیب ذکر شده، پیش نیاز یکدیگر بوده و همه این مباحث پیش نیاز درس ریاضی عمومی2 هستند، مطالعه ترتیبی این فصول اهمیت ویژه ای داشته و برای به تسلط رسیدن در آن ها (از سطح صفر) مطالعه حداقل 3 الی 4 ماه (برای دوستان با سطح بالاتر بالتبع کمتر) نیاز است. در بین این مفاهیم سه فصل مشتق و کاربرد/ انتگرال و کاربرد/ دنباله و سری بیشترین تعداد سوال را در کنکور به خود اختصاص می دهند. باید توجه داشت از آنجا که مباحث درس ریاضی1 پیش نیاز مباحث درس ریاضی2 هستند، اگر در این درس به تسلط کامل برسید درس ریاضی2 انرژی خیلی کمتری نسبت به ریاضی1 از شما خواهد گرفت.

 همان طور که به خاطر دارید درس ریاضی عمومی 2 شامل پنج فصل با سرفصل های زیر می باشد:

1- هندسه تحلیلی و جبرخطی

2- رویه ‏ها و توابع برداری

3- توابع چند متغیره

4- انتگرال چندگانه

5- انتگرال خط و سطح

 از بین این فصول، سه فصل آخر بیشترین سوالات را در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت MBA به خود اختصاص می­دهند.  البته نمیتوان از مطاعه دو فصل اول صرف نظر کرد. چراکه این دو فصل پیش نیاز سه فصل بعدی هستند. نکته قابل توجه در درس ریاضی 2 این است که مفاهیم آن بسیار ساده و سبک‏تر از ریاضی 1 بوده و بیشتر فرمول‏ها و روابط در این درس تعیین کننده می باشند. مباحث شاید در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسند ولی در صورت تسلط بر درس ریاضی 1 به سادگی قابل فهم و حل هستند.

به خاطر داشته باشید که شما میتوانید در صورتی که به دلایل مختلف قادر به مطالعه کلیه مطالب نیستید، ضمن درخواست راهنمایی از مشاور خود با توجه به مباحثی که پر تست بوده و البته علائق و توانایی­های قبلی خود، مباحث را اولویت بندی کرده و مطالعه نمایید و یا حتی چند مبحث را به جای مطالعه تمامی مطالب انتخاب نمایید.

 

نحوه مطالعه درس زبان انگلیسی در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت MBA

بر خلاف تصور عموم، زبان انگلیسی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت MBA، زبان انگلیسی تخصصی مدیریت نیست. سوالات مربوط به زبان عمومی بوده و سطح سوالات در سطح سوالات تافل می­باشد. تفاوت کنکور زبان انگلیسی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت MBA با سوالات تافل در عدم وجود دو بخش Writing و Listening در این کنکور است. بخش لغات، دستور زبان و درک مطلب این کنکور بسیار شبیه به سوالات تافل می­باشد. معرفی منبع برای مطالعه زبان عمومی سخت تر از سایر دروس است. چراکه مطالب بسیار گسترده بوده و نمیتوان برای تسلط به تمام آنها به مطالعه چند کتاب بسنده کرد. ولی به طور کلی میتوان با مطالعه چند منبع مناسب و مسلط شدن به مطالب آنها، نمره قابل قبولی از زبان انگلیسی کنکور سراسری کارشناسی ارشد مدیریت MBA کسب کرد. بهترین منابع برای مطالعه این بخش در منابع پیشنهادی 3گام در کارشناسی ارشد مدیریت MBA معرفی شده اند.

برای نتیجه مطلوب گرفتن از درس زبان در کنکور ارشد باید توجه داشته باشید که زبان درسی است که به نسبت خواندن شما نتیجه مستقیم در ابتدای کار از خود نشان نمی دهد. مثلا (اگر معیار 100ساعت باشد ) شما 80 ساعت مطالعه می کنید ولی شاید حتی نتوانید 10 درصد از سوالات کنکور را پاسخ دهید ولی زمانیکه 20ساعت دیگر می خوانید شاهد یک جهش در نتیجه خواهید شد . در کنکور سراسری 92 سوالات کنکور سطح نسیتا متوسطی داشت و به جز 7-8 تست سنگین، بقیه سوالات را می شد پاسخ داد.