ارشد مجموعه فیزیک

 

 

 

گرایش های کارشناسی ارشد فیزیک:

داوطلبان کنکور ارشد رشته فیزیک برای پذیرفته شدن در مقطع ارشد لازم است مطلب معرفی کامل منابع ارشد فیزیک مطالعه کنند و همچنین به نوع گرایش انتخابی خود توجه لازم را داشته باشند. در ادامه به گرایش های مختلف رشته فیزیک در مقطع ارشد می پردازیم.

 

گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه فیزیک

گرایش های مجموعه فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد

رشته

گرایش

فیزیک

فیزیک آماری و سامانه های پیچیده

حالت جامد یا ماده چگال

اپتیک و لیزر

هسته ای

ذرات بنیادی و نظریه میدان ها

فیزیک نجومی *

گرانش و کیهان شناسی

نجوم و اخترفیزیک

فیزیک بنیادی

اتمسفر

لایه های نازک

علوم و فناوری نانو- نانوفیزیک

-

آموزش فیزیک

-

فناوری پلاسما

-

مهندسی سیستم های انرژی

تکنولوژی انرژی

انرژی و محیط زیست

سیستم های انرژی

فوتونیک (شناور مجموعه فوتونیک)

-

مهندسی هسته ای

مهندسی فیزیک بهداشت

گداخت هسته ای

راکتور

 کاربرد پرتوها

پرتو پزشکی

 

گرایش فیزیک نجومی با اندکی تفاوت در دانشگاه های مختلف تدریس می شود و با توجه به موضوعاتی که در این گرایش تدریس می شود اسامی مختلفی دارد: گرانش، کیهان شناسی، اخترشناسی یا نجوم 
تعداد واحدهای تخصصی هر یک از این گرایش‌ها در دوره کارشناسی بسیار محدود است و به همین دلیل گرایش‌های فوق در این دوره تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارند و این تفاوت در ارشد بسیار محسوس تر خواهد بود. همچنین این تفاوت را می توانید در بازار کار گرایش های ارشد فیزیک هم مشاهده کنید.

 

پیشنهاد می کنیم که علاوه بر رشته فیزیک، در آزمون ارشد رشته فیزیک پزشکی (آزمون ارشد وزارت بهداشت) نیز شرکت کنید.

 

 

1- گرایش حالت جامد و ماده چگال در کارشناسی ارشد فیزیک:

گرایش حالت جامد و ماده چگال، پرطرفدارترین گرایش در کارشناسی ارشد مجموعه فیزیک است. مطالعه دانش مربوط به کریستال‌ها و ویژگی‌های فیزیکی آنها به گرایش حالت جامد بر می‌گردد. این گرایش به فیزیک سطوح و فیزیک ماکروسکوپی مواد و علم مواد و بلور شناسی و خواص فیزیکی مواد ماکروسکوپی به کمک قوانین کوانتوم می پردازد. مباحث مربوط به سی پی یو ها، ترانزیستورها و ... به این گرایش برمیگردد. به قولی این گرایش نماینده مهندسی برق در فیزیک است. (گرچه فقط قسمتی از گرایش جامد، به موضوع الکترونیک میپردازد و تعداد زیادی از موضوعاتی که در این گرایش مطرح میشود ربطی به الکترونیک ندارد). همچنین یکی از مباحث پر طرفدار گرایش حالت جامد، نانو میباشد که بسیاری از اساتید و دانشجویان این رشته اکثر پژوهشهای تئوری، تجربی و شبیه سازی(simulation) خود را به مباحث نانو اختصاص میدهند. در این زمینه داوطلبان باید دقت داشته باشند که برای گرایش خود حتما ظرفیت دانشگاه های پذیرنده مجموعه فیزیک در مقطع ارشد را بررسی کنند. چرا که ظرفیت برخی گرایش ها ممکن است کمتر یا بیشتر باشد.

مجموعه ای از سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیک حالت جامد

مجموعه ای از بهترین سایتهای مربوط به علم فیزیک ماده چگال برای داوطلبان، دانشجویان و کلیه علاقمندان به دنیای زیبای فیزیک (گرایش حالت جامد) برای شما گردآوری شده است. برای دریافت این مجموعه بر روی لینک زیر کلیک فرمایید:

سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیک حالت جامد

 

2- گرایش اپتیک و لیزر در کارشناسی ارشد فیزیک:

بعضی از فارغ التحصیلان این رشته با توجه به زمینه ی پژوهشی شان می توانند در پروژه های صنعتی و نظامی و حتی در مراکز انرژی هسته ای به طور محدود مشغول به کار شوند. در گرایش اپتیک و لیزر، می توان پژوهش های تجربی، تئوری و شبیه سازی انجام داد.

مجموعه ای از سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیک اپتیک و لیزر

مجموعه ای از بهترین سایتهای مربوط به علم فیزیک اپتیک و لیزر، اپتیک و پلاسما برای داوطلبان، دانشجویان و کلیه علاقمندان به دنیای زیبای فیزیک (گرایش اپتیک و لیزر و ...) برای شما گردآوری شده است. برای دریافت این مجموعه بر روی لینک زیر کلیک فرمایید:

سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیک اپتیک و لیزر​، اپتیک و پلاسما

 

 

3- گرایش فیزیک هسته ای در کارشناسی ارشد فیزیک:

 بعد از دو گرایش ماده چگال و اپتیک و لیزر، گرایش فیزیک هسته ای بیشتر از بقیه گرایش ها هوادار دارد. دروس تخصصی آن نیز نظریه میدانهای کوانتومی, فیزیک هسته ای پیشرفته 1 و 2, آزمایشگاه هسته ای 1 و2 است و به مطالعه فیزیک و رفتار ساختار و اجزای هسته در قالب نظریات مؤثر انرژی های پایین (پایین تر از باند QCD) می پردازد. همانطور که میتوان حدس زد گرایش فیزیک هسته ای رابطه مستقیمی با تولید و به کارگیری انرژی هسته ای دارد که البته علی رغم اسم این گرایش، صنعت هسته ای کشور به ندرت از این گرایش استخدام میکند و بیشتر از رشته هایی همچون مهندسی هسته ای، مهندسی شیمی و ... نیروی انسانی خود را تأمین میکند. اگر دوست دارید دانشمند هسته ای شوید ترجیحاً به این گرایش وارد نشوید. همان مهندسی هسته ای یا ... به رویای شما نزدیکترند!

مجموعه ای از سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیک هسته ای

مجموعه ای از بهترین سایتهای مربوط به علم فیزیک هسته ای و تحقیقات انرژی برای داوطلبان، دانشجویان و کلیه علاقمندان به دنیای زیبای فیزیک (گرایش هسته ای و تحقیقات انرژی) برای شما گردآوری شده است. برای دریافت این مجموعه بر روی لینک زیر کلیک فرمایید:

سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیک هسته ای و تحقیقات انرژی

 

 

4- گرایش ذرات بنیادی در کارشناسی ارشد فیزیک:

گرایش ذرات بنیادی در کارشناسی ارشد رشته فیزیک، گرایشی صرفاً تئوری است که به مطالعه قوانین فیزیک در ابعاد زیر هسته ای و در ابعاد انرژی های بالا و فاصله های بسیار کم می پردازد و دروس تخصصی آن نیز نظریه میدانهای کوانتومی 1 و2, ذرات بنیادی مقدماتی و پیشرفته می باشد. همانطور که ذکر شد، پژوهش های این رشته صرفاً تئوری میباشند و در کشور، کارهای تجربی (آزمایشگاهی) و شبیه سازی گرایش ذرات بنیادی انجام نمی شود.

مجموعه ای از سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیک ذرات بنیادی

مجموعه ای از بهترین سایتهای مربوط به علم فیزیک ذرات بنیادی برای داوطلبان، دانشجویان و کلیه علاقمندان به دنیای زیبای فیزیک (گرایش ذرات بنیادی) برای شما گردآوری شده است. برای دریافت این مجموعه بر روی لینک زیر کلیک فرمایید:

سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیک ذرات بنیادی

 

5- گرایش فیزیک نجومی (نجوم و اخترفیزیک یا گرانش و کیهان شناسی) در کارشناسی ارشد فیزیک:

در اخترشناسی که جنبه نظری دارد، وضعیت ستارگان مورد مطالعه قرار می‌گیرد یعنی بررسی می‌شود که هر ستاره در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد؟

بخش کیهان‌شناسی نیز با این که زیاد جنبه نجومی ندارد اما به هرحال پیشرفتش را مدیون علم نجوم است. به این معنی که مدل‌های مختلف کیهان‌شناسی باید با داده‌های رصدی مطابقت کند. گفتنی است که این کیهان‌شناسی به صورت کلاسیک به چگونگی ایجاد جهان و تشکیل ساختارهای کهکشانی مانند خوشه‌ها و ابر خوشه‌ها می‌پردازد.

اگر به گرایش کیهان شناسی یا نجوم در کارشناسی ارشد فیزیک علاقمندید و مصرید که حتماً این گرایش را ادامه دهید، من میتوانم یک خبر خوش به شما بدهم: "شما میتوانید حتی با رتبه های سه رقمی هم در دانشگاه های خوب کشور در این گرایش ادامه تحصیل دهید" چون گرایش نجوم کم طرفدارترین گرایش در مجموعه فیزیک است و تعداد کمی از داوطلبان این گرایش را در اولویت های اول خود قرار میدهند. در گرایش نجوم و اخترفیزیک دانشگاه های محدودی ممکن است کار رصدی هم انجام دهند اما عمده پژوهش این گرایش و همینطور گرانش و کیهان شناسی به صورت تئوری می باشد.

مجموعه ای از سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیک نجومی

مجموعه ای از بهترین سایتهای مربوط به علم فیزیک کیهان شناسی، هواشناسی و ژئوفیزیک برای داوطلبان، دانشجویان و کلیه علاقمندان به دنیای زیبای فیزیک (گرایش های نجوم، هوافضا و ژئوفیزیک) برای شما گردآوری شده است. برای دریافت این مجموعه بر روی لینک زیر کلیک فرمایید:

سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیک نجوم، هواشناسی و ژئوفیزیک

 

 

مجموعه ای از سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیک (سایر گرایش ها)

مجموعه ای از بهترین سایتهای مربوط به علم فیزیک الکترونیک، آموزش، بیوفیزیک، محاسباتی و شرکتهای سازنده تجهیزات آزمایشگاهی برای داوطلبان، دانشجویان و کلیه علاقمندان به دنیای زیبای فیزیک برای شما گردآوری شده است. برای دریافت این مجموعه ها بر روی لینک مربوطه در زیر کلیک فرمایید:

سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیک الکترونیک، الکترومغناطیس و ژئوفیزیک

سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش فیزیک

سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد بیوفیزیک، فیزیک پزشکی و سلامت

سایت های مهم و کاربردی برای دانشجویان کارشناسی ارشد سیستم های پیچیده، فیزیک محاسباتی و ریاضی فیزیک

سایت های مهم و کاربردی شرکتهای سازنده تجهیزات آزمایشگاهی برای دانشجویان کارشناسی ارشد