وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر و با پیشرفت امکانات و خدمات آنلاین، اقدام به راه اندازی انواع سامانه‌ها در حوزه‌های مختلف خدمت رسانی مدارس نموده است. سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش همگی یک هدف اصلی را دنبال می‌کنند و آن یکپارچه سازی اطلاعات دانش آموزان در کشور می‌باشد. یکی از این سامانه‌ها سامانه سیدا می‌باشد. سامانه سیدا به نشانی الکترونیکی sida.medu.ir   یکی از سامانه‌های آموزش و پرورش می‌باشد که برای مدیران و معلمان ایجاد شده است تا از طریق این سامانه نمرات دانش آموزان و سوابق تحصیلی آن‌ها را ثبت نمایند. همچنین در سامانه سیدا می‌توان موارد مرتبط با کارنامه تحصیلی و ثبت نام دانش آموزان را انجام داد. در این مقاله به بررسی سامانه سیدا پرداخته و کاربرد های آن معرفی می‌شوند. همان طور که گفته شد سامانه سیدا مختص معلمان و مدیران بوده و لذا آگاهی از عملکرد و کاربرد این سامانه برای تمام مدیران، معلمان و حتی کادر اجرایی مدارس ضروری می‌باشد، لذا برای آگاهی از آخرین تغییرات سامانه سیدا و همچنین دریافت پاسخ سؤالات خود می‌توانید با کارشناسان تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایید.

سامانه سیدا

سامانه سیدا به آدرس الکترونیکی sida.medu.ir   مخفف عبارت سامانه یکپارچه سازی اطلاعات دانش آموزان می‌باشد. چراکه در سامانه سیدا تمامی اطلاعات دانش آموزان اعم از اطلاعات شناسنامه‌ای (نام، نام خانوادگی و ...) و اطلاعات تحصیلی (معدل، مقطع تحصیلی و ...) قرار دارد و تنها مدیران مدارس و معلمان (و یا کادر اجرایی) در صورت نیاز می‌توانند به این اطلاعات دسترسی یابند و دانش آموزان نمی‌توانند به صورت مستقیم از این سامانه استفاده نمایند.

مدیران و کادر اجرایی مدارس ثبت نام دانش آموزان در سامانه سیدا را انجام داده و پس از آن دانش آموزان به عنوان محصل شناخته شده و می‌توانند در انواع آزمون‌های آغازین، مشاوره‌ای و ... شرکت نمایند و همچنین از امکانات تحصیلی رایگان بهره‌مند شوند. همان‌طور که گفته شد، تنها مدیران، معلمان و کادر اجرایی مدارس به سامانه سیدا دسترسی دارند. سامانه سیدا یک هدف اصلی را دنبال می‌کند و آن همان‌طور که از نامش پیداست، یکپارچه سازی اطلاعات دانش آموزان است. اهداف دیگری که زیرمجموعه هدف اصلی در این سامانه قرار می‌گیرند به شرح زیر می‌باشد:

  • ایجاد پرونده تحصیلی، پرورشی و بهداشتی برای دانش آموزان
  • ثبت نام، ارتقا پایه تحصیلی، ثبت نمرات و دریافت کارنامه
  • امور فارغ‌التحصیلی، تأییدیه تحصیلی و گواهینامه پایان تحصیلات برای دانش آموزان پایه دوازدهم
  • معرفی دانش آموزان به مراکز آموزش و عالی و یا دانش آموزان پسر به مراکز نظام وظیفه

سامانه سیدا بر اساس آنچه پیش‌تر گفته شد، اهداف مختلفی را دنبال می‌کند و لازم است تا مدیران و کادر اجرایی مدارس به خوبی از آن‌ها آگاه باشند، چراکه استفاده از این سامانه یک امر ضروری می‌باشد. ممکن است بسیاری از مدیران و معلمان در ابتدای کار با سامانه دچار مشکلات زیادی من جمله ورود به سامانه و چونگی استفاده از بخش‌های مختلف سایت شوند که می‌توانند جهت راهنمایی و دریافت اطلاعات تکمیلی پیرامون سامانه سیدا با کارشناسان تخصصی موسسه 3 گام ارتباط مشاوره نمایند.

کاربرد سامانه سیدا

سامانه سیدا تنها در دسترس مدیران و کادر اجرایی مدارس قرار داشته و لازم است برای دسترسی به سامانه سیدا می‌بایست مدیر و یا یکی از معلمان و معاونان وارد سایت سیدا به آدرس الکترونیکی sida.medu.ir    شده و اطلاعات دانش آموزان را ثبت و یا دریافت نمایند. سامانه سیدا در راستای اهدافی که در بخش پیش گفته شد، خدماتی را در اختیار کادر مدارس قرار داده که در ادامه و تحت عنوان کاربردهای سامانه سیدا به آن می‌پردازیم:

  • ثبت نمرات دانش آموزان: اصلی‌ترین کاربرد سامانه سیدا را می‌توان ثبت نمرات دانش آموزان دانست. بدین منظور معلمان وارد سایت سیدا شده و اقدام به ثبت نمرات دروس مختلف دانش آموزان می‌نمایند.
  • ثبت نام دانش آموزان: کاربرد دیگر سامانه سیدا ثبت نام اطلاعات دانش آموزان به منظور برخورداری از تحصیل رایگان می‌باشد.
  • لیست کلاسی: یکی دیگر از کاربرد های سامانه سیدا دسترسی به لیست کلاسی دانش آموزان می‌باشد. البته بدین منظور می‌بایست  مدیران ابتدا اقدام به تعریف و ایجاد کلاس در سامانه نمایند و پس از قرار دادن دانش آموزان در کلاس‌های مورد نظر، می‌توانند لیست کلاسی را دریافت نمایند.
  • اطلاعات هویتی و تحصیلی دانش آموزان: در سامانه سیدا مدیران و کارکنان مدارس به تمامی اطلاعات هویتی و تحصیل یدانش آموزان دسترسی دارند.
  • دسترسی به سوابق تحصیلی: اطلاعات تحصیلی دانش آموزان در سامانه سیدا یکپارچه سازی شده و مدیران و معلمان می‌توانند به سوابق تحصیلی دانش آموزان به صورت کامل دسترسی داشته باشند.
  • صدور کارنامه: پس از وارد کردن اطلاعات تحصیلی دانش آموزان و ثبت نمرات آن‌ها، معلمان می‌توانند برای هر دانش آموز کارنامه صادر نمایند.

* نکته قابل توجه آن است که مدیر مدرسه می‌بایست برای معلمان و کادر اجرایی امکان دسترسی به سامانه سیدا را فراهم نماید که این کار از طریق ایجاد حساب کاربری و تحصیلی کد پرسنلی به آن‌ها میسر می‌باشد.

همان‌طور که گفته شد سامانه سیدا امکانات مختلفی را در اختیار مدیران و کادر اجرایی مدارس قرار داده که با استفاده از آن‌ها می‌توانند اقدام به یکپارچه سازی اطلاعات مدرس خود نمایند. برای دریافت راهنمایی در خصوص استفاده از امکانات و کاربرد های سامانه سیدا می‌توانید با کارشناسان تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار کرده و ضمن دریافت راهنمای اختصاصی، پاسخ سؤالات خود را پیرامون سامانه سیدا دریافت نمایید.

جمع بندی سامانه سیدا

سامانه سیدا به عنوان یک سامانه اختصاصی مدیران و کادر اجرایی مدارس جهت ثبت نمرات و اطلاعات ثبت نامی دانش آموزان ایجاد شده است. سامانه سیدا برای تمامی مقاطع تحصیلی ابتدایی با متوسطه دوم طراحی شده است و همان‌طور که از نامش پیداست هدف یکپارچه سازی اطلاعات دانش آموزان را دنبال می‌کند. در کنار کاربرد ثبت نمرات دانش آموزان، سامانه سیدا امکانات فراوانی را در اختیار مدارس قرار داده که در این مقاله به تفکیک مورد بررسی قرار گرفتند و از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به امکان صدور کارنامه و ارزشیابی دانش آموزان اشاره کرد.

به طور کلی مدیران و معلمان مدارس می‌بایست تمام اطلاعات هویتی و تحصیلی دانش آموزان را از همان زمان ثبت نام در سامانه سیدا ثبت نمایند. در هنگام استفاده از سامانه سیدا ممکن است مشکلاتی برای مدیران و کادر اجرایی پیش آید که اغلب ناشی از آشنایی ناکافی با سامانه سیدا می‌باشد. مدیران و کارکنان محترم مدارس می‌توانند برای دریافت راهنمایی جامع پیرامون استفاده از سامانه سیدا و رفع سؤالات و مشکلات خود در هنگام کار با این سامانه با کارشناسان تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایند.