روش های افزایش ساعت مطالعه برای کنکور

در یک مطالعه اصولی باید دو رکن وجود داشته باشد. این دو رکن عبارتند از:

-         کیفیت مطالعه

-         کمیت مطالعه.

در یک مطالعه صحیح هر دو رکن نام برده شده وجود دارند. برخی به اشتباه تصور می کنند که می توانند تنها با تمرکز بر کیفیت خواندن به موفقیت برساند. این تصور، شما را با دشواری همراه می کند. اما چرا؟ به این خاطر که برای شما دو فرض قابل تصور است:

1-    در فرض اول شما خود را آماده ی آزمون می کنید. خب در این حالت، زمان برای شما اهمیت دارد و نمی توانید ادعا کنید که با روزی یک ساعت مطالعه، نتیجه مطلوب را می گیرید و علاوه بر این، آیا شما با یک دور خواندن مطالب آمادگی لازم را کسب می کنید؟ به احتمال بسیار زیاد خیر. پس هرچه زودتر محتوای شما به اتمام برسد قطعاً تایم بیشتری برای مرور خواهید داشت.

2-    در فرض دوم شما خود را آماده ی آزمون نمی کنید و یا آزمون مدنظر شما با فاصله زمانی بسیار زیادی برگزار می شود. در این حالت شما نمی توانید بگویید که ساعت مطالعه و افزایش ساعت مطالعه اهمیت ندارد؛ چرا که باید بدانید که همبستگی مطالب بسیار اهمیت دارد. طبق یک قاعده و به طور کلی، هر آنچه فاصله خواندن مطالب با یکدیگر افزایش پیدا کند روند یادگیری شما کاهش می یابد و زنجیره ارتباط مفاهیم، گسسته می شود. با عدم الزام به افزایش ساعت مطالعه و راه‌ حل‌ های افزایش مطالعه لطمه‌ ای جدی به مطالعه خود وارد می کنید.

توجه داشته باشید که تکنیک ها و راهکارهای افزایش ساعت مطالعه، قواعد و راهکارهای کلی هستند و مختص تمامی افراد هستند. با وجود این مسئله شما می توانید با داشتن یک جلسه مشاوره تخصصی با مشاوران موسسه 3گام نسبت به شخصی کردن این راهکارها با توجه به روند مطالعه خود اقدام کنید. داشتن یک مشاوره تخصصی و استفاده از تجارب مشاوران روند افزایش سرعت شما را بهبود می بخشد.

در این مطلب سعی می شود راه های افزایش ساعت مطالعه برای شما داوطلب عزیز به طور کامل و جامع توضیح داده شود.

 

برنامه ریزی مناسب برای افزایش ساعت مطالعه کنکور

شاید به توان به جرات گفت اولین و بزرگترین قدم شما برای افزایش ساعت مطالعه، برنامه ریزی مناسب باشد. بدون طی کردن این مرحله وارد شدن به سایر مراحل کاری بس عبث و بیهوده خواهد بود. اما چرا؟ اگر شما دوست عزیز از شب قبل از روز مطالعاتی خود، مجموعه کارهای مد نظر خود را برای فردایتان را روی برگه های کاغذ یادداشت نکنید در مرحله اول این است که اهمیت دروس و کارهای مربوطه برای شما دیگر بی معنا می شود.

با نداشتن برنامه دچار یکنواختی در مطالعه و در نهایت به دلسردی نسبت به مطالعه می شوید و قاعدتا نتیجه این مسئله کاهش ساعت مطالعه شما خواهد بود. اگر برنامه ریزی مناسب نداشته باشید، مطالعه شما مقید به انجام در لحظه امور زندگی خودتان می شود؛ یعنی آنکه در مقابل کارهای پیش آمده در روز نمی توانید اولویت بندی کنید و بین خواندن درس و انجام کارهای دیگر، قطعا سایر امور را انتخاب می کنید.

توجه داشته باشید که اگر چک لیستی از کارهای مد نظر خود در روز بعد تهیه کنید و در روز بعد اقدام به انجام آن ها کنید و متعاقباً پس از اجرا، آن ها را از لیست خط بزنید، دچار آرامش روان و آسودگی خاطر می شوید و اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می‌ کند. در این رابطه می توانید از دفتر برنامه ریزی موسسه 3گام استفاده کرده و برنامه ریزی خود را بهبود ببخشید. از نقاط قوت این سامانه، بهتر شدن نحوه برنامه ریزی، مشاهده دور برد مطالعه خود و جزئی نگری نسبت به مطالعه خودتان است. در یک جلسه مشاوره تخصصی با مشاوران موسسه 3گام می توانید به یک برنامه ریزی کاملاً دقیق و منسجم دست پیدا کنید. دقت داشته باشید که یک برنامه‌ ریزی دقیق به شما کمک می‌کند تا نقاط و ساعات خالی شبانه روز خود را بهتر شناسایی کنید. بله تعجب نکنید! این یک معجزه نیست؛ بلکه اقدامی ساده اما با تأثیری شگرف است. پس هر چه زودتر نسبت به یک برنامه ریزی عالی اقدام کنید.

تحلیل هفتگی برنامه ریزی برای افزایش ساعت مطالعاتی کنکور

بعضی نکات و برخی راهکارها، چارچوب پیکره مطالعه شما هستند. یعنی اگر می خواهید ساعت مطالعاتی خوب برای خود رقم بزنید، بدون اجرای این تکنیک ها اقدامی بس مشکل و یا غیر ممکن است. برای افزایش ساعت مطالعه خود، این نکات همانند برنامه ریزی مناسب، حائز اهمیت هستند.

تحلیل هفتگی برنامه درسی به طور کلی از جمله راه حل های افزایش سرعت مطالعه است. چنین تحلیلی می تواند در انواع متفاوت اجرا شود. تحلیل از لحاظ نوع اجرا و زمان انجام آن، انواع متفاوتی دارد. اما تحلیل هفتگی محتوای درسی از جمله پر کاربرد ترین روش ها است. در این تکنیک باید هر آنچه در برنامه‌ ریزی خود در طول هفته اجرا کرده اید را در آخر هفته و یا به انتخاب خود در ضرب العجلی دیگر مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. هدف از اجرای این تکنیک پیدا کردن نقاط قوت و ضعف برنامه ریزی درسی است. مطمئن باشید با بررسی برنامه خود متوجه می شوید که اگر درس X را در ساعت Y می خواندید و یا اگر در تایم عصر تست زنی انجام می‌دادید، عملکرد بهتری را ثبت می کردید. البته دقت داشته باشید که در زمان بررسی باید دقت فراوانی را صرف پیدا کردن خلا های برنامه خود کنید. اما قطعاً برقراری ارتباط با مشاوران موسسه 3گام می تواند کار را برای شما راحت تر کرده و دقت در تحلیل را نیز افزایش دهد. با این عمل ساعت مطالعه شما قاعدتاً بهبود پیدا کرده و افزایش پیدا می کند. 

در این خصوص و برای آشنایی با موضوع «تحلیل عملکرد درسی روزانه و هفتگی داوطلب کنکور»  می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

سایر روش های افزایش ساعت مطالعاتی برای کنکور

و اما سایر روش های افزایش ساعت مطالعه کدام موارد هستند؟ در این بخش سعی می شود اصلی ترین و کاربردی ترین راهکارهای موجود مورد بررسی قرار گیرند و معرفی مناسبی از آن ها داشته باشیم. اما در ابتدای این مطلب این را بدانید که برای هیچ مسئله ای، راهکارها محدود نیستند و بنا بر وضعیت خود می‌ توانید به این راهکارها بیفزایید. شما می توانید با برقراری ارتباط با مشاوران موسسه 3گام آگاهی بیشتری به دست آورید.

1-    تغییر مکان مطالعه (در صورت لزوم): یکی از موانع مطالعه شما و قاعدتاً افزایش سرعت مطالعه، یکنواخت شدن مکان مطالعه شما است. بهتر است در صورتی که می بینید مکان برای شما آزار دهنده است، مکان خود را تغییر داده و مطالعه در مکان های جدید را امتحان کنید.

2-    عدم استفاده از گوشی: شاید تا به حال متوجه این نکته شده باشید که وقت گذراندن با گوشی تایم بسیار زیادی از شما را می گیرد. افراد گاه تصور می‌ کنند که اگر گوشی را خاموش در کنار خود قرار دهند در مطالعه آن ها تاثیر ندارد! این تصور غلط است. دقت داشته باشید که بهترین روش برای مقابله با گوشی، قرار دادن آن در مکانی دیگر از مکان مطالعه است و اگر این راهکار را اجرا نکنید، پس از یک الی دو هفته مجدد درگیر گوشی خواهید شد.

3-    آهسته و با چشم خواندن مطالب: تا به حال دقت کرده اید که وقتی مطالب را بلند می خوانید بسیار دچار خستگی می شوید و پس از آن ساعت کمتری را هم مطالعه می کنید؟ برخی از افراد تصور می‌ کنند که اگر کم بخوانند؛ ولی کیفیت مطالعه آن ها بیشتر باشد بازده عمل بالا می رود. در ابتدای امر دشوار است که با چشم بخوانید؛ ولی تلاش کنید و نتیجه آن را بعد از چند روز خواهید دید.

4-    به خود جایزه دهید: اگر خوب به برنامه متعهد بودید و آن را اجرا کردید، خود را مستحق یک هدیه یا جایزه بدانید. شما تلاش کرده اید، پس باید هدیه ای دریافت کنید. این جایزه یک جایزه کوچک در مسیر موفقیت شماست؛ پس بدانید که اگر بیشتر بخوانید موفقیت اصلی برای شما رقم می‌خورد.

5-    دوری از وسواس: در مطالعه خود مدام بین پاراگراف ها جابه‌جا نشوید. در ابتدای امر سخت است؛ ولی تمرین کنید که خود را مقید به دفعه اول مطالعه کنید. این امر باعث بالا رفتن کیفیت و هم ساعت مطالعه شما می شود. بدانید که در مراحل بعدی مرور، قرار است بارها به این متن برخورد کنید و آن را درک و فهم کنید.

6-    تفریح کردن: برای خود تایم تفریح قرار دهید. آیا انتظار دارید با مدام خواندن و یکسره مطالعه کردن خسته نشوید؟ اگر خسته شوید اولین و مهمترین اثر آن پایین آمدن ساعت مطالعه شما است. پس برای بالا بردن ساعت مطالعه خود، تفریح های کوچکی همانند صرف یک نوشیدنی گرم، قدم زدنی کوتاه و... را در حین مطالعه خود قرار دهید.

7-    بخش بندی مطالب: خود را درگیر مطالب طولانی نکنید. برای مطالعه خود ضرب‌ الاجل قرار دهید. مثلاً خود را مقید به این سازید که پس از تعداد صفحه مشخص یا حداقل خواندن ۹۰ دقیقه مطالب، استراحتی کوتاه یا تفریحی کوتاه داشته باشید. مدیتیشن و گوش کردن به موسیقی می تواند در این مسیر به شما کمک کند.

8-    افزایش تدریجی ساعت مطالعه: درست است که بحث افزایش ساعت مطالعه است، اما به این معنی نیست که حتماً باید ساعت به مطالعه خود اضافه کنید. افزایش ساعت را با دقیقه شروع کنید. روزانه خود را مقید به افزایش ۵ الی ۱۰ دقیقه مطالعه کنید تا در هفته و ماه تاثیر عجیب آن را ببینید.

9-    استفاده از تایم های زاید روزانه: شما در طول روز ممکن است سوار اتوبوس شوید، چای میل کنید و برای خرید بیرون بروید و دیگر تایم هایی از این قبیل که نمی توانید مطالعه کنید. ولی خود را محدود به این امور نکنید. شما می توانید در این تایم ها، به ویس گوش کنید، فلش‌ کارت بخوانید و دیگر مواردی از این قبیل. با این تکنیک به ساعت مطالعه شما افزوده می شود.

10-    مطالعه بیشتر در تایم های پر بازده: سعی کنید در زمان هایی از روز که نشاط بیشتری دارید و راحت تر مطالعه می کنید، ساعت مطالعه خود را افزایش دهید. با این روش در تایم اصلی روز، ساعت مطالعه شما بالا می‌ رود و دیگر استرس کم خواندن مطالب را نخواهید داشت.

نتیجه گیری روش های افزایش سرعت مطالعه برای کنکور

افزایش ساعت مطالعه، روند یک شب یا یک روز نیست. اگر در اغلب موارد بالا نیز دقت کنید متوجه می‌ شوید که در اکثر آن ها روند تدریجی به چشم می خورد. گرفتن نتیجه، ثمره تلاش و استمرار است. خود را محدود به یک نوع روش خواندن نکنید و انواع تکنیک ها را برای پیدا کردن بهترین تکنیک مناسب خود امتحان کنید. البته که در این مسیر و برای این هدف می توانید از یک جلسه مشاوره تخصصی با مشاوران موسسه 3گام استفاده کنید. قطعاً با مشورت کردن می توانید از تجارب به دست آمده نیز استفاده کنید.

شما دوست عزیز زمان آزمون و خطا ندارید و باید در ابتدای شروع مطالعه خود با گام هایی مستحکم قدم بردارید. پس برنامه ریزی خود را به ما بسپارید. توجه کنید که می توانید با استفاده از حداقل چند مورد از موارد بالا به ساعت مطالعه خود بیفزایید. برنامه ریزی درسی و تحلیل هفتگی مطالب به عنوان خطی راهنما خواهند بود که با انجام ندادن این دو تکنیک موجبات سردرگمی خود را فراهم کرده اید. پس در استفاده از روش‌ های فوق تلاش، استمرار و دقت را آمیخته کار خود کنید و بهترین نتیجه را حاصل کنید.