جبران عقب ماندگی از برنامه آزمون

در دوران مطالعه و آمادگی برای کنکور سراسری داوطلبین با مشکلات متعددی مانند برنامه ریزی، مدیریت زمان و غیره مواجه هستند. یکی از مهم ترین این موارد عقب ماندگی از برنامه راهبردی آزمون آزمایشی است به علت اینکه داوطلبین از شرایط یکسان برخوردار نیستند ممکن است به طور مختلف در بازه زمانی های تفاوت با این پدیده روبرو شود. نمی توان به صورت مطلق بیان کرد؛ اما بیشتر داوطلبین این موضوع را تجربه میکند؛ اما جای نگرانی وجود ندارد به خوبی میتوان با رعایت یک سری موارد مانند منابع، برنامه ریزی، تست زنی و غیره به خوبی این مشکل را حل کرد و متناسب با برنامه راهبردی پیشرفت به همین منظور قصد آن را داریم با ارائه راهکارها شما را در این امر یاری کنیم.

با توجه به این مقاله چنانچه نتوانستید ابهامات خود را به صورت کامل برطرف کنید، می توانید از مشاوران تخصصی موسسه 3گام استفاده کنید تا با بررسی دقیق شرایط شما، بهترین راه حل برای شما مشخص شود.

انتخاب منبع مناسب برای جبران عقب ماندگی از برنامه آزمون آزمایشی

بیشک یکی از ارکان اصلی برای رسیدن به موفقیت استفاده از منبع معتبر و استاندارد است؛ زیرا عملکرد ما در آزمون و گزینه انتخابی ما رابطه مستقیم با آن چیزی دارد که مطالعه کردیم و آن را مبنا قرار دادیم. در ابتدای شروع مطالعه ما به دلایل گوناگون منبعی را انتخاب میکنیم که این دلیل میتواند: توصیه معلمان، تبلیغات تلویزیونی یا موارد مختلف باشد؛ اما آیا ما توانسته انتخاب درست انجام دهیم؟ آیا منبع انتخابی پاسخگوی نیازهای ما بوده است؟ پاسخ به این سوالات میسر نمی شود مگر با گذر زمان و کسب تجربه و دیدن نتیجه مورد نظر. در ابتدا شروع مطالعه شاید توانسته باشیم به خوبی مطالعه خود را پیش ببریم؛ اما آیا در هنگام عقب افتادن از برنامه آزمون هنوز منبع ما می تواند ما را یاری کند؟ برای پاسخ به این سوال اول باید بررسی کنیم مشکل استفاده از منبع است یا خود منبع انتخابی، پس لازم است به علت پرهیز از تعدد منابع سعی کنیم ایراد را در استفاده و نحوه خواندن پرس و جو کنیم برای مثال شاید در نحوه مطالعه، نحوه خلاصه برداری راه غلط را انتخاب کردیم؛ اما اگر شاهد آن بودیم که منبع انتخابی دیگر در این برهه از زمان نمی تواند ما را یاری کند باید تصمیم درست را بگیریم و با آیتم ها و دید بازتری منبع جدید خود را انتخاب کنیم. منبعی برای ما مناسب است که دارای ویژگی های زیر باشد:

۱- استاندارد و تالیف شده توسط اساتید معتبر

 ۲ - جدید و به روز

 ۳- خلاصه و مفید و عاری از هر گونه زیاد گویی

 ۴- کاربردی و مناسب با سطح سوالات کنکور سراسری

 پس متوجه می شویم منبع قبلی ما عاری از شرایط فوق است و نیاز داریم برای جبران عقب افتادگی خود از برنامه دست به تغییر بزنیم و منبعی خلاصه. مفید و معتبر را انتخاب کنیم تا به خوبی قسمتی از پازل هماهنگ شدن با برنامه را حل کنیم.

برنامه ریزی منطقی برای جبران عقب ماندگی از برنامه آزمون آزمایشی

زمانی که شما زندگینامه افراد موفق را مطالعه می کنید در یک موضوع همگی آنها مشترک هستند و آن برنامهریزی است برای مثال شما مصاحبه ها و سخنرانی های رتبه های برتر کنکور را مشاهده کنید همگی آنها توانسته اند با برنامه ریزی اصولی به اهداف خود دست یابند . کلید و رمز موفقیت خارج شدن از بحران پیش آمده فقط با برنامه ریزی خوب و منطقی میسر است. هنگامی که شما از برنامه خود عقب افتاده اید و دچار مشکل شده اید وقت آن رسیده برنامه جدیدی تنظیم کنید تا به خوبی شرایط را مساعد کنید و در برنامه ریزی باید یک سری موارد رعایت شود تا بتوان گفت می شود با تکیه به آن به بودجه بندی مد نظر برسیم:

 ۱- برنامه ریزی باید شخصی سازی شده باشد: هر فردی شخصیت و روتین زندگی شخصی خود را دارد و هیچ وقت نمی شود یک نسخه را برای همه تجویز کرد پس شما باید برنامه ریزی شخصی و فردی خود را تنظیم کنید تا کاملاً متناسب با شرایط شما باشد.

۲-در برنامه ریزی باید بین دروس تفکیک قائل شوید: باید توجه داشته باشید الان دیگر شرایط با اوایل شروع مطالعه یکسان نیست الان باید بیاید نقاط قوت و ضعف خود را مد نظر قرار دهید و مباحث را بر اساس اهمیت طبقه بندی کنید. شما باید در وهله اول روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کنید، هنگامی که از مباحث عقب هستید اول آن ها را ارتقا دهید تا خیال خود را از گرفتن درصد این دروس راحت کنید و سپس به سراغ نقاط ضعف خود بروید اگر خلاف این عمل کنید امکان دارد شما نتوانید نقاط ضعف را به خوبی پوشش دهید و در اثنای آن در آنچه که سرمایهگذاری کرده بودید هم دچار مشکل شوید و از دو جهت با بحران روبرو شوید.

۳-مباحث پوششی و مرتبط در اولویت مطالعاتی باید قرار گیرد هنگامی که شما مباحث عقب افتاده خود را مشاهده می کنید متوجه می شوید بعضی از آن ها پیشنیاز مباحث بعدی هستند و تا شما نتوانید به آنها مسلط شوید پاسخدهی به ادامه مسائل نیز غیر ممکن می شود برای مثال اگر بودجه بندی کاربرد مشتق می خواهد سوال شود و در مباحثی که نتوانستید آنها را برسانید مشتق به چشم میخورد آن باید در اولویت برنامه ریزی شما قرار گیرد تا در ادامه مسیر دچار مشکل نشوید پس حتماً مقوله برنامه ریزی با نگاه به مباحث پوششی را با جدیت مد نظر داشته باشید .

۴- تسلط ۱۰۰درصدی بر روی ۷۰ درصد مطالب نه تسلط ۷۰ درصدی بر روی ۱۰۰درصد مطالب! اگر در یک بازه زمانی با افتادگی در برنامه راهبردی روبرو شوید که دیگر زمان اجازه نمی دهد همه مطالب را مطالعه کنید باید هوشمندانه عمل کنید و بدانید اصلا جای نگرانی وجود ندارد، اگر ترس را کنار نگذارید نمیتوانید نتیجه دلخواه را به دست بیاورید. باید بین مباحث تفکیک قائل شوید و مهمترین ها را گلچین کنید و آن را در اولویت مطالعات قرار دهید و خوب مسلط شوید که حداقل بدانید آن چیزی را که مطالعه کرده اید به خوبی تسلط دارید و می توانید با اطمینان درصد آن را کاملاً دریافت کنید و مقداری از بار روانی و استرس خود بکاهید . علاوه بر رعایت مسائل بالا یک نکته بسیار مهم باید در برنامه ریزی و مطالعه شما رعایت شود که آن خلاصه برداری است . خلاصه برداری وقتی اهمیت خود را نشان می دهد که شما در نزدیک آزمون دیگر نیاز نیست حجم بسیار بالای مطالب را مطالعه کنید؛ بلکه فقط نکات کلیدی و مباحث مهم را در کمترین زمان یادگیری می کنید و فایده دیگر آن یادگیری سریع مطالب است و شما به جای اضافه خوانی سریعاً به مباحث مسلط می شوید. خلاصه برداری به طرق زیر انجام می شود:

 ۱-هایلایت کردن: با استفاده از ماژیک رنگی مباحث مهم را هایلایت کنید، برای تنوع میتوانید از چند رنگ بر اساس اهمیت محتوا استفاده کنید.

 ۲-جدانویسی: در یک دفتر جداگانه مباحث مهم را یادداشت کنید (نکته: حواستان باشد همانند دستگاه کپی عمل نکنید و وقت خود را هدر ندهید.)

 ۳- زیر خط دار کردن: با یک مداد یا خودکار زیر موارد مهم را خط بکشید .

 ۴- حاشیه نویسی: نکات مهم را به صورت خلاصه در حاشیه کتاب یادداشت کنید. شما می توانید براساس شخصیت خود یکی از روش های بالا را انتخاب کنید و خلاصه برداری را انجام دهید تا با سرعت بالاتری بتوانید پروسه جبران را انجام دهید و نکته آخر اینکه هر کسی خلاصه نویسی منحصر به فرد خود را دارد به هیچ وجه از خلاصه فرد دیگری استفاده نکنید.

تست زنی حرفه ای برای جبران عقب ماندگی از برنامه آزمون آزمایشی

اهمیت تست زنی بر هیچ کس پوشیده نیست اگر داوطلبی بخواهد نتیجه مطلوب بگیرد حتماً باید تست زنی منظم و حرفهای را در برنامه خود داشته باشد. هنگامی می توان به خوبی به عقب افتاده مسلط شد که علاوه بر مطالعه مفهومی و دقیق تست زنی کامل را هم در برنامهریزی داشته باشید. اما باید دید که چه تستی می تواند ما را بهتر کمک کند؟ اولین چیزی که اهمیت دارد این است که برای تست های خود اولویت گذاری کنید؛ یعنی تست های کنکور سراسری و استاندارد را اول پاسخ بدهید و بعد از اینکه به آنها مسلط شدید و توانستید خودتان را به سطح کنکور سراسری برسانید به سراغ تست های تالیفی بروید آن هم نه هر تستی بلکه تست های تالیفی معتبر، چراکه تست های غیر استاندارد ما را دچار سردرگمی می کند . دومین نکته تحلیل و بررسی کامل تست های غلط و نزده بعد از پایان تست زنی است. بهتر است هر تستی را که مشکل داشتید به سراغ رفع مشکل در منبع خود بروید و ایراد را اصولی برطرف کنید؛ اما اگر زمان کافی نداشتید باید از پاسخنامه تشریحی استفاده کنید. وقتی تست زنی ما ارزش خود را نشان میدهد که دیگر اشتباهات را مجدد تکرار نکنیم.

جبران عقب ماندگی از برنامه آزمون، می تواند علاوه بر اینکه به شما اعتماد به نفس قابل توجهی دهد، می تواند تسلط شما را در بسیاری از دروس افزایش دهد؛ لذا برای اینکه از بهترین راهکار ها با توجه به شرایط خودتان مطلع شوید، می توانید با کارشناسان و مشاوران تخصصی موسسه 3گام در ارتباط باشید تا دقیق ترین و حرفه ای ترین تصمیم ها برای شما اتخاذ گردد.

تحلیل و بررسی آزمون های آزمایشی برای جبران عقب ماندگی از برنامه آزمون آزمایشی

قرار دادن تحلیل و بررسی آزمون های آزمایشی در برنامه ریزی روزانه، اهمیت بسیار ویژه ای دارد که اگر در جایگاه درستی قرار نگیرد، می تواند به شدت به شما و برنامه ریزی مطالعاتی تان آسیب وارد کند. برای جلوگیری از این اتفاق، شرایط شما، سبک مطالعاتی تان، ساعت مطالعاتی تان، سطح یادگیری تان و بسیاری از موارد دیگر باید کاملا و به صورت دقیق بررسی شود؛ لذا برای بررسی بیشتر می توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید و از بهترین و حرفه ای ترین راهکار های مناسب برای خودتان، مطلع شوید.

آزمون های آزمایشی را میتوان به آینه و کنکور سراسری را به یک مهمانی بزرگ تشبیه کرد، شما قبل از خارج شدن از منزل حتماً خود را در آینه مشاهده می کنید تا ایرادات ظاهری خود را برطرف کنید و با ظاهری آراسته و بدون عیب به مهمانی بروید، آزمون های آزمایشی بهترین فرصت است که شما ایرادات خود را پیدا کنید تا در کنکور سراسری بهترین عملکرد را داشته باشید. شما باید بتوانید موارد زیر را در آزمون های آزمایشی مدنظر قرار دهید تا توانسته باشید به بهترین نحو از اثرات مثبت آن استفاده کنید:

 ۱-بعد از هر آزمون آزمایشی حتماً کارنامه خود را دریافت کنید و به تحلیل آزمون بپردازید: شرکت در آزمون بدون تحلیل هیچ فایده عملی برای شما ندارد بعد از تحلیل آزمون باید نقاط ضعف خود را پیدا کنید. پیشنهاد ما به شما این است که یک دفتر جداگانه برای آزمون قرار دهید تا پاسخنامه و سوالات را در منزل به خوبی بررسی کنید و در دفتر خود موارد زیر را یادداشت کنید: -سوالات غلط و نزده: ایراد خود را پیدا کنید و آن را برطرف کنید که علت غلط زدن یا پاسخ ندادن از چند حالت خارج نیست:

 ۱-عدم مطالعه

 ۲- عدم تست زنی

 ۳-دام آموزشی

 ۴- عدم مرور

 ۵ - اشتباه انتخاب گزینه

 ۶ - عدم تمرکز

 ۷ - عدم مدیریت زمان

 اصولاً به خاطر یکی از علل فوق شما نتوانستید به سوالات پاسخ دهید و یا به آن پاسخ اشتباه بدهید حتماً ایراد خود را پیدا کنید و آن را به خوبی برطرف کنی تا یکبار برای همیشه مشکل رفع شود.

 ۲-استفاده از آمار و ارقام : مقایسه شرایط خود را دیگر داوطلبان شما را در یک وضعیت مطلوب قرار می دهد شما در یک رقابت قرار دارید باید به بتوانید هم سطح با رقیبان بجنگید. برای مثال با آمار و ارقام همچون چند از ۱۰ در آزمون های قلم چی می توانید خود را با بقیه مقایسه کنید که تعداد سوالات پاسخ داده شما در چه سطحی با بقیه رقبا قرار دارد و سعی کنید خود را بهتر کنید علاوه بر آن در هر درس در چه وضعیتی قرار دارد و کدام درس شما وضعیت مطلوب و کدام در وضعیت بدی قرار دارد تا بتوانید به خوبی با شناخت نقاط قوت و ضعف خود به یک وضعیت ایدهآل برسید.

 ۳-آزمون های آزمایشی بهترین روش برای مدیریت زمان و آشنایی با شرایط کنکور: همانطور که می دانید کنکور ترکیبی از مهارت، تکنیک و علم است اگر شما علم کافی را داشته باشید اما توانید در بازه زمانی مشخص به سوالات پاسخ دهید هیچوقت خود را نمی بخشید. اگر در سر جلسه کنکور به علت استرس یا عادت داشتن به شرایط آزمون نتیجه دلخواه خود را نگیرید همیشه حسرت آن را می خورید که چرا از قبل به فکر چاره نبودید پس بهترین فرصت برای شما آزمون است که به خوبی ایرادات خود را برطرف کنید و خود را آماده کنکور کنید.

نحوه رسیدن به بودجه بندی آزمون برای جبران عقب ماندگی از برنامه آزمون آزمایشی

در مقوله عقب افتادن از بودجه بندی آزمون ما با دو دسته از داوطلبین روبهرو هستیم:

 ۱- افرادی که به تازگی در آزمون ثبت نام کرده اند.

۲- افرادی که از قبل ثبت نام کرده اند و نتوانستند با بودجه بندی پیش بروند  که هر دو گروه باید سازوکار متناسب با شرایط خود را پیش بگیرند. -دسته اول همونطور که در موارد بالا اشاره کردیم شما نمی توانید در مدت کم تمام عقب افتادگی های خود را جبران کنید و خود را در شرایط یکسان با بقیه داوطلبین قرار دهید و درصورت رساندن هم امکان دارد کیفیت کار شما پایین باشد و فقط رسیدن به بودجه بندی میسر شده باشد، بهترین راه حل این است که :

 ۱-مباحث مهم و پرتکرار و با اهمیت را در اولویت قرار دهید و سعی کنید جبران کنید.

۲-نقاط قوت شما برگ برنده شما میباشد در مباحث عقب افتاده نقاط قوت خود را پیدا کنید و آنها را به ثمر بنشانید. ۳-منبع مناسب و خلاصه و استاندارد انتخاب کنید و از منابع که زیاد گویی کرده اند به شدت پرهیز کنید.

4-برنامه ریزی خود را جدی بگیرید و بدانید لازم نیست همه عقب افتادگی ها را یک شبه جمله را نکنید بلکه مقداری است مباحث را به ایستگاه های بعدی جبرانی موکول کنید و برنامه ریزی خود را معقول طراحی کنید. ۵-از روش های تندخوانی استفاده کنید و به هیچ وجه فکر نکنید با ماندن و خواندن چندین و چندین باره مباحث مسلط می شوید بلکه مرور و کسب تسلط خود را با تست زنی طبق اصول که اشاره کردیم انجام دهید.

- دسته دوم شما کار راحت تری نسبت به داوطلبین دسته اول دارد؛ زیرا شما فقط مقدار کمی از برنامه عقب افتاده که با رعایت نکات قید شده دسته اول و موارد زیر بدون نگرانی عقب ماندگی خود را جبران می کنید:

۱-به هیچ وجه ممکن خود را از برنامه راهبردی جدا نکنید. نقطه قوت آزمون های آزمایشی برنامه راهبردی خوب و اصولی آنها است، باید این واقعیت را بپذیرید که بحران الان نتیجه برنامه ریزی نادرست و شرایط خاص شماست که اتفاق افتاده است نه برنامه راهبردی، پس برنامه را مقصر ندانید و سعی کنید هر چه سریعتر خود را با آن منطبق کنید.

۲-ایستگاه های جبرانی را به خوبی شناسایی کنید و با برنامه ریزی دقیق مباحث را تقسیم کنید و در ایستگاه های قرار داده شده، جبران کنید.

 ۳-اگر نتوانستید به بودجه بندی مثلاً آزمون ۲۰ مهر برسید به هیچ وجه ممکن در آزمون بعدی مثلاً ۱۰ آبان آزمون گذشته را مطالعه کنید و آن موضوعات را به ایستگاه جبرانی موکول کند مگر آن که مباحث جنبه پوششی داشته باشند.

با رعایت موارد بیان شده و اجرا در مرحله عمل به خوبی می توانید عقب ماندگی خود را جبران کنید و به خوبی به موفقیت در کنکور برسید.

لازم به ذکر است که این امکان وجود دارد که شرایط شما نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد؛ لذا می توانید برای بررسی دقیق تر و حرفه ای شرایط خودتان با مشاوران و کارشناسان متخصص موسسه 3گام در ارتباط باشید.