وضعیت کنکوری هایی که سوابق تحصیلی ندارند چه می شود؟

تغییرات اخیر و مصوبات جدید ارکان تصمیم گیرنده، موجب سردرگمی داوطلبین آزمون سراسری شده اند. این آزمون به عنوان یکی از بزرگترین آزمون های کشوری، دایره وسیعی از داوطلبین را به خود اختصاص داده است. این مسئله، یعنی گسترده شدن وسعت تعداد افراد متقاضی در آن، با وجود تحولات جدید و تغییر نظام آموزشی بیش از پیش مطرح است.

با مطرح شدن دو دسته داوطلبین نظام قدیم و نظام جدید سوالات زیادی برای متقاضیان شکل گرفته است. به خصوص زمانی مسئله اهمیت پیدا میکند که بدانید سوابق تحصیلی داوطلبان ۴۰ درصد به صورت قطعی در آزمون تأثیرگذار است. یعنی یکی از چالش های شما برای شرکت در این آزمون می تواند با این سوال آغاز شود که تکلیف کسانی که سوابق تحصیلی ندارند چه می شود؟ بله درست متوجه شدید، به خاطر مصوبات جدید افرادی هستند که ممکن است سوابق تحصیلی نداشته باشند؛ ولی داوطلب کنکور باشند. راهکار چیست؟

از نگاهی دیگر و پس از بررسی های لازم سوال مهم دیگر که برایمان مطرح می شود این است که چه کسانی مشمول تاثیر سوابق تحصیلی نمی شوند؟ آیا این موضوع امکانپذیر است؟ در جواب باید گفت کسانی هستند که به خاطر قوانین جدید دیگر مشمول تاثیر سوابق تحصیلی نمی شوند.

حال باید بدانیم که اگر دسته ای از افراد مشمول سوابق تحصیلی نمی شوند چه راهکاری را باید اتخاذ کنند. به عبارت بهتر با این سوال مواجه می شویم که راه حل کسانی که مشمول سوابق تحصیلی نمی شوند چیست؟

سعی می شود در این پژوهش به تمامی این سوالات پاسخ داده شود و وضعیت تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان آزمون سراسری کاملا شفاف شود.

سوابق تحصیلی در کنکور سراسری

از مدت زمانی قبل شایعه ها بر اساس اخبار حاکی از آن بود که دیگر به جای تاثیر مثبت سوابق تحصیلی شاهد تاثیر قطعی این مسئله باشیم. یعنی سیاست آموزشی از کنکور ۱۴۰۲ بدین صورت است که داوطلبین از طریق امتحانات نهایی خود ۴۰ درصد سوابق تحصیلی به دست آورند و از طریق آزمون سراسری 60 درصد دیگر را جبران کنند.

این مسئله در ظاهر ساده به نظر می رسد ولی نکته قابل توجه تاثیر سوابق تحصیلی بر داوطلبان نظام قدیم و یا آن دسته از داوطلبین است که سوابق تحصیلی ناقص دارند. سوابق تحصیلی به طور معمول در نظام 3-3-6 به طور ۴۰ درصد امتحانات نهایی و ۶۰ درصد آزمون سراسری اجرا می شود. ولی در صورتی که داوطلب، فارغ التحصیل قبل از سال ۹۸ باشد در این صورت ۱۰ درصد از مجموع درصد سوابق تحصیلی به معدل پیش دانشگاهی و ۳۰ درصد دیگر به معدل سال سوم دبیرستان تعلق می گیرد.

حال با توضیحات این بخش، سعی می شود به سوالات مطرح شده در پیشگفتار پاسخ داده شود.

داوطلبین مشمول دریافت سوابق تحصیلی

این بخش از پژوهش در جواب سوالاتی از قبیل موارد زیر است:

- اعمال سوابق تحصیلی مشمول کدام دسته از داوطلبین می شود؟

- آیا تفاوتی میان نظام قدیم و جدید وجود دارد یا خیر؟

خب باید با این نکته اشاره کرد که میان نظام قدیم و نظام جدید تفاوت هایی وجود دارد.

نکته:

در تحلیل این موضوع و اینکه این تغییرات مشمول کدام دسته از داوطلبان می شوند باید گفت که ملاک عمل، تاثیر سوابق امتحانات نهایی است. یعنی حتی اگر در آیندهای نزدیک دروس برخی از سال های تحصیلی همانند سال یازدهم متوسطه نهایی شوند امکان تاثیر آن ها در سوابق تحصیلی وجود دارد. پس با اطلاع از این نکته به تحلیل این دسته از داوطلبین می پردازیم.

  1. دیپلم نظام قدیم قبل از سال ۱۳۸۴:

در مقررات جدید آمده است که این دسته از افراد به هیچ وجه مشمول سوابق تحصیلی نمی شوند و تراز کل آنها تنها بر اساس شرکت آنها در آزمون سراسری احتساب می شود.

  1. دیپلم نظام قدیم بین سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰:

برای این دسته از داوطلبان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی همانند دیگر داوطلبان، به میزان ۴۰ درصد است؛ ولی با این تفاوت که این میزان تأثیر تنها بر اساس نمرات آن ها در امتحانات نهایی است و امتحانات پیش دانشگاهی این داوطلبان در سوابق تحصیلی تاثیرگذار نخواهد بود.

  1. دیپلم نظام قدیم بین سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷:

به علت نهایی بودن امتحانات دیپلم و امتحانات پیش دانشگاهی این دسته از داوطلبان، شاهد آن هستیم که ۳۰ درصد از سوابق تحصیلی آنان از نمرات دیپلم و ۱۰ درصد مابقی از مقررات پیشدانشگاهی آنان به دست می آید.

  1. دیپلم نظام جدید:

در این نظام دیگر مقطع پیش دانشگاهی وجود ندارد و با سپری کردن سه سال متوسطه داوطلب می تواند برای آزمون سراسری اعلام آمادگی کند و با توجه به همین نکته تنها دورهای که می تواند منشأ احتساب سوابق تحصیلی شود سال دوازدهم این دسته از داوطلبین است که میزان تاثیر آن نیز همانند دیگر داوطلبان ۴۰ درصد است.

در جدول زیر می توانید مختصر مباحث فوق را مشاهده کنید:

نوع دیپلم اخذ شده

امکان اعمال سوابق دیپلم

امکان اعمال سوابق پیش دانشگاهی

دیپلم قبل از سال 1384

no

no

دیپلم بین سال 1384 تا 1390

yes

no

دیپلم بین سال 1391 1397

yes

yes

دیپلم نظام جدید

yes

no

 

نکته:

فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای و کار و دانش نیز مشمول سوابق تحصیلی نیستند؛ ولی نداشتن سوابق تحصیلی دروس عمومی امکان پذیر نیست به همین خاطر این دسته از داوطلبین در صورتی که تمایل دارند در گرایش های نظری شرکت کنند باید برای تولید سابقه تحصیلی دروس عمومی از طریق وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

لازم به ذکر است، چنانچه از سوابق تحصیلی مناسبی برخوردار نیستید قطعا درصد های کنکورتان ملاک مهم تری خواهد بود و باید به این مورد کاملا توجه کنید که قبولی دانشگاه شما تا حد زیادی وابسته به شیوه مطالعه شما در سال کنکور خواهد شد. لذا برای بررسی هر چه بیشتر شرایط تحصیلی خودتان و داشتن یک برنامه مناسب و منظم، می توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید و با توجه به شرایط تحصیلی تان و هم چنین هدف تان، کاملا راهنمایی شوید و بهترین تصمیم را بگیرید.

داوطلبین غیر مشمول دریافت سوابق تحصیلی

این بخش با دو سوال اساسی شروع می شود:

- تکلیف کسانی که سوابق تحصیلی ندارند چه می شود؟

- راه حل کسانی که مشمول سوابق تحصیلی نمی شوند چیست؟

در مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است:

بند 6- در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و بعد از آن برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب در گروه درخواستی (به جز دروس عمومی)، اعمال می شود و مابقی سهم نمره کل سابقه تحصیلی تا سقف سهم دروس تخصصی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی کنکور اضافه می شود.

تبصره - همه داوطلبان (اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش تمامی نظام های آموزش و پرورش) باید دارای دروس عمومی سابقه تحصیلی باشند و در صورت عدم وجود، باید برای تولید آن از طریق وزارت آموزش و پرورش اعلام کنند.

آن دسته از داوطلبان که دیپلم خود را قبل از سال ۱۳۸۴ اخذ کردهاند به هیچعنوان مشمول تاثیر سوابق تحصیلی نمی شوند و تراز کل آن ها در کنکور، صرفاً بر اساس آزمون تستی جلسه کنکور حساب می شود.

اما در رابطه با سایر داوطلبین باید بین دروس تفاوت هایی قائل شد:

  • نکته اول در صورت نداشتن سوابق تحصیلی در زمینه دروس اختصاصی آن دسته از دروسی که قابل تطابق هستند محاسبه میشوند و باقی مانده سابقه تحصیلی آنان، به نمره کل آن ها منتقل می شود.
  • نکته دوم از سال ۱۳۸۴ به بعد دیگر نداشتن سابقه تحصیلی در مورد دروس عمومی امکان پذیر نیست و داوطلبین را با مشکل همراه میکند. به همین خاطر به طرق امکان پذیر باید نسبت به دست آوردن سابقه تحصیلی اقدام کرد.
  • نکته سوم اهمیت سابقه تحصیلی دروس عمومی مشمول آن دسته از داوطلبان فنی و حرفه ای و کاردانش نیز که قصد شرکت در آزمون رشته های نظری را دارند میشود و این دسته از داوطلبین باید برای تولید سابقه تحصیلی از طریق وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

در جواب سوال:

راه حل کسانی که مشمول سوابق تحصیلی نمی شوند چیست؟

باید گفت یکی از راهکارهای موجود ترمیم معدل است.

دو دسته از داوطلبان قادر به شرکت در این طرح هستند:

  1. فارغ التحصیلانی که مدرک دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ به بعد دریافت کرده اند.
  2. فارغ التحصیلانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال ۱۳۹۱ به بعد دریافت کرده اند.

دو دسته فوق الذکر می توانند در یکی از ماه های دی/ خرداد/ شهریور اقدام به شرکت در آزمون کنند. البته دقت داشته باشید که مهلت ثبت نام معمولاً یک ماه قبل از برگزاری آزمون است.

برای شرکت در این طرح به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • هر فرد تنها یک بار اجازه شرکت در این طرح را دارد.
  • در تعداد دروس انتخابی و محدودیتی وجود ندارد.
  • محل ثبت نام، مدارس دولتی بزرگسالان است.
  • در صورت کسب نمرات پایین تر از نمرات قبلی، بالاترین نمره برای شما ثبت می شود.
  • نمرات کسب شده در طرح ترمیم در کارنامه کتبی دیپلم تاثیر گذار نیستند و تنها خاص سوابق تحصیلی آزمون سراسری هستند.
  • ثبت نام باید در منطقه انجام شود که قبلاً امتحانات نهایی داوطلب در آن منطقه برگزار شده است.