اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص زمان برگزاری کنکور سراسری 98

زمان برگزاری، اعلام نتایح اولیه و انتخاب رشته کنکور سراسری 98

سازمان سنجش در اطلاعیه ای ضمن ابراز تاسف و همددی با هموطنان عزيزی كه در اثر جاري شدن سيل اخير در بخش هايي از شهرها و استانهاي كشور دچار آسيب شده اند، اعلام کرد، تاخیر در زمان برگزاری کنکور سراسری 98 با توجه به بررسی های به عمل آمده در شورای سنجش و پذیرش دانشجو و دلایل زیر امکان پذیر نمی باشد. لذا کنکور سراسری 98 در تاریخ های 13 و 14 تیرماه 98 برگزار می گردد.

بعد از برگزاری کنکور سراسری 98، حدود بیست روز برای جمع آوری پاسخنامه ها از کل کشور، تصحیح اوراق، استخراج نتایج و اعلام نتایج اولیه زمان لازم است که در دهه اول مرداد ماه معمولا این نتایج اعلام می گردد. پس از آن فرآیند انتخاب رشته آغاز می شود که این فرآیند نیز بیست روز زمان می برد. بعد از این مرحله فهرست اسامی متقاضیان دانشگاه فرهنگیان و یا سایر رشته های خاص که دارای مصاحبه و گزینش هستند، استخراج و اعلام می گردد. همچنین برگزاری و تصحیح اوراق آزمون عملی برخی از رشته های دانشگاهی از قبیل نقاشی، ارتباط تصویری، موسیقی و ... باید انجام شود که این امور نیز 20 تا 25 روز به طول می انجامد. با طی این فرآیند، نتایج نهایی هر سال پایان شهریور ماه اعلام می شود. با این شرایط نیز همواره شروع ترم تحصیلی دانشجویان جدیدالورود با تاخیر یک تا دو هفته ای می باشد. لذا در صورت تاخیر در زمان برگزاری کنکور سراسری 98، در مقایسه با برنامه زمانی فعلی، اعلام نتایح نیز به همان میزان با تاخیر مواجه شده و شروع تحصیل این دانشجویان در ترم اول با مشکل روبرو می گردد. همچنین دانشگاه ها هم با مسائل و مشکلات غیر قابل جبران در مدیریت آموزشی و خدمات دانشجویی و ... مواجه خواهند شد.

تاخیر در زمان برگزاری کنکور سراسری 98، باعث تغییر در زمان برگزاری سایر آزمون ها از قبیل کاردانی به کارشناسی ناپیوسته، آزمون فنی و حرفه ای و ... می گردد. زمان برگزاری این آزمون ها در مرداد و شهریور ماه است. قطعا این تعییرات منجر به ایجاد آشفتگی و مشکلات فراوانی برای سازمان ها، دانشگاه ها و داوطلبان این آزمون ها خواهد شد. 

با توجه به این که داوطلبان برنامه زندگی، شغل و تحصیل خود را مطابق با  برنامه زمانی آزمون های سازمان سنجش که از یک سال قبل اطلاع رسانی شده است تنظیم کرده اند، تغییر در زمان برگزاری کنکور  سراسری 98 باعث اعتراض های اکثر داوطلبان خواهد شد.

وزارت علوم و سازمان سنجش پیگیر جدی ارائه تسهیلات لازم برای داوطلبان آسیب دیده مستقیم از حوادث اخیر از مراکز ذیصلاح است که به محض رسیدن به نتیجه به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.