جلسه کنکور
توقف تکمیل ظرفیت دانشگاه ها از مهرماه

به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی 3گام به نقل از مهر؛ طبق طرح وزارت علوم در راستای کیفیت گرایی در آموزش عالی دانشگاه ها  از مهرماه سال تحصیلی آینده نمی توانند تکمیل ظرفیت پذیرش نمایند.

 وقتی تعداد ثبت نام‌ های دانشگاه‌ها کم باشد، کمبود پذیرش توسط سازمان سنجش با تکمیل ظرفیت پر می گردد،  داوطلبانی که در کنکور سراسری مجاز شدند می توانند در تکمیل ظرفیت شرکت نمایند، چه آنهایی که در انتخاب رشته اولیه قبول شدند و چه قبول نشدند؛ در واقع فقط مجاز شدن مهم می باشد.

همه ساله تعداد بسیار زیادی از رشته‌ ها و دانشگاه‌ ها به دلیل انصراف دانشجو و یا ثبت‌ نام در رشته محل دیگر دارای ظرفیت خالی می‌ گردند. در این موقع دانشگاه اعلام تکمیل ظرفیت می‌ نماید تا دانشجویانی که می‌خواهند شانس خود را برای قبولی مجدد امتحان کنند، بتوانند دوباره انتخاب رشته نمایند.

بدیهیست که دانشگاه‌ ها زمانی می‌توانند متوجه شوند که آیا ظرفیت خالی دارند یا خیر که مهلت ثبت نام پذیرفته شدگان تمام شده است، لذا معمولا مدتی بعد از پایان مهلت ثبت‌ نام دانشگاه‌ های مختلف اعلام تکمیل ظرفیت می نمایند. بعضی دانشگاه‌ها که برای اولین بار در یک رشته تحصیلی دانشجو می‌پذیرند نیز ممکن است در مرحله تکمیل ظرفیت اعلام پذیرش نمایند.

وزارت علوم، امسال تغییراتی در پذیرش مرحله تکمیل ظرفیت دانشگاه ها ایجاد نموده به طوری که، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیرعلوم بیان نمود: توقف دوره تکمیل ظرفیت از سال تحصیلی جدید اجرا می شود، عملا جلوی مرحله تکمیل ظرفیت بسته  و ازامسال به جز مهرماه و فقط در بهمن ماه پذیرش می نماییم.

بنابراین،  این مصوبه از مهرماه سال جاری اجرایی می گردد.

وزارت علوم، این مصوبه را به دلیل افزایش کیفیت گرایی در آموزش عالی اجرایی می نماید، زیرا معتقد است در دهه های گذشته به اندازه کافی به بحث کمیت آموزش عالی توجه شده و اکنون زمان آن است که به افزایش کیفیت آموزش عالی توجه شود، از دیگر اقداماتی که در راستای کیفیت گرایی در آموزش عالی تاکنون اجرایی شده می توان به ممنوعیت پذیرش دانشجو دکتری اشاره نمود.

به موجب این بخشنامه، ایجاد رشته محل های جدید در مقطع دکتری تخصصی و ممنوعیت پذیرش دانشجوی دکتری برای تمامی زیر نظام های آموزش عالی، که شامل دولتی و غیر دولتی برای سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۸ ممنوع گردید.

همین الان می توانید ثبت نام کنید