بنیانگذار پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام نمود: دولت روسیه درصدد است شرایطی ایجاد کرده تا دانشمندان کشورهای دیگر را در دانشگاه های ملی خود جذب نمایند و هدف این برنامه ارتقاء کیفیت و افزایش تصور درست از نظام ملی آموزش عالی این کشور در سطح بین المللی می باشد.

دانشمندان روسی تبار که در خارج از کشور روسیه فعالیت های علمی و تحقیقاتی دارند در اولویت قرار گرفته اند. طبق این طرح و در درازمدت سهم دانشمندان خارجی در بین اعضای هیات علمی هر یک از دانشگاه های معتبر روسیه نباید کمتر از ۱۰ درصد باشد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه تاکید نمود: دولت این کشور باید شرایط مناسبی برای جذب دانشمندان برجسته خارجی به منظور تدریس و تحقیق در دانشکده های فنی دانشگاه های روسیه فراهم نماید.

برنامه فعلی «پژوهانه های کلان» را به عنوان یکی از انگیزه های لازم برای خارجی ها  جهت تدریس و تحقیق در دانشگاه های روسیه اعلام نمود.

رئیس گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: طبق داده های موجود در سال ۲۰۱۴ میلادی در حدود ۶۵۰ استاد خارجی جذب دانشگاه های روسیه  شدند و ممکن است که این تعداد در سال های پیش رو افزایش یابد.

از انگیزه های برنامه ریزی شده جهت جذب دانشمندان برجسته خارجی تامین حقوق بازنشستگی این دانشمندان بعد از بازنشستگی می باشد. بعلاوه دولت روسیه طرحی در دست اجر دارد که طبق آن می خواهد مالیات بر درآمد دانشمندان خارجی را که در دانشگاه های روسیه تدریس و تحقیق می کنند از ۱۷ درصد به ۱۳ درصد کاهش دهد.

در سال جاری دانشگاه دولتی مسکو در نظام رتبه بندی QS رتبه ای نزدیک به ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان را به خود اختصاص داده است، در حالی که تعداد دانشگاه های روسیه در بین ۴۰۰ دانشگاه ممتاز در نظام رتبه بندی تایمز به ۴ دانشگاه افزایش یافته است.

این نظام در رتبه بندی امسال تعداد دانشگاه های برتر را از ۴۰۰ به ۸۰۰ دانشگاه افزایش داده است و به این ترتیب از فدراسیون روسیه ۹ دانشگاه دیگر نیز در بین ۸۰۰ دانشگاه برتر مشاهده می شود.

گزارش های اخیر درباره عملکرد علمی روسیه نشان می دهد که متوسط استناد به مقاله های پژوهشگران روسی دچار رکود شده است. فدراسیون روسیه از نظر تعداد پژوهشگران در مقایسه با سایر کشورهای جهان رتبه ۲۹ را در اختیار دارد.

اکنون تعدادی از دانشگاه های بزرگ روسیه از جمله مدرسه عالی اقتصاد روسیه که یکی از معتبرترین دانشگاه های این کشور در حوزه اقتصاد و تجارت است، جذب دانشمندان خارجی را آغاز کرده است.

این دانشگاه جذب متخصص خارجی از دارندگان مدرک پسا دکتری تا دانشمندان برجسته را طی دوره های زمانی مختلف در راس برنامه های خود قرار داده است. برنامه این دانشگاه در جذب دانشمندان جهان پرداخت حقوق بالا و فراهم آوردن سایر شرایط از جمله بیمه درمانی و حقوق بازنشستگی است.

مهرداد افزود: پارلمان روسیه نیز به عنوان بخشی از طرح های دولت، لایحه ای را در دستور کار قرار دارد که طبق فرآیند صدور ویزا و سایر امتیازات برای دانشمندان خارجی که مایل به کار در موسسات آموزش عالی روسیه باشند آسان تر می شود.