معرفی گرایش های مهندسی عمران

گرایش های مهندسی عمران به شرح زیر می باشد:

 

مشاوران 3گام در زمینه انتخاب گرایش برای داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران انتخاب گرایش در اولویت دوم قرار دارد. به این ترتیب که در ابتدا مهم این است که کنکور کارشناسی ارشد به نحو مطلوب پشت سر گذاشته شود. لطفا مطلب اطلاعات دفترچه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران مطالعه شود. 
پس از اعلام رتبه های کنکور کارشناسی ارشد، مشاوران ما در موسسه 3گام به شما کمک خواهند کرد که با توجه به رتبه به دست آمده و علایق شما بهترین انتخاب رشته را داشته باشید.

 

معرفی گرایش مهندسی و مدیریت ساخت

یکی از راه های موفقیت در اجرای پروژه های عمرانی مدیریت صحیح و اصولی پروژه ها می باشد. شاخه مدیریت ساخت آموزش های لازم در این زمینه را فراهم می کند. با توجه به اینکه هر پروژه ای نیاز به یک مدیر کارآمد دارد و با توجه به اجرای بسیار ضعیف پروژه های عمرانی و تقریبا عدم مدیریت پروژه و کنترل پروژه در روند ساخت و مسائل اقتصادی و بحث زمان، این رشته به کمک کنترل پروژه و مدیریت پروژه و روش های ساخت پیش رفته، در صدد حل مشکلات موجود در اکثر پروژها  و طرح های عمرانی به خصوص طرح های ملی می باشد (نظیر سدهای بلند، بنادر وسازه های دریایی، پالایشگاه ها و نیروگاه ها، مجتمع های بزرگ مسکونی و اداری، سازه های بلند، پل های با دهانه بزرگ و سیلوها و نظایر آن ها). به راحتی می توان در این رشته شخصیتی مدیریتی ساخت.

 بخش دیگر این رشته به بحث های مدیریت اطلاعات ساختمان BIM) ) و بحث دعاوی در پروژه های عمرانی و حقوق مهندسی و مقررات پیمان، نحوه قرارداد ها در پروژه ها، بهینه سازی هزینه و زمان در پروژه، ارزیابی و کنترل پروژه های عمرانی، مدیریت پروژه و امور پیمان در ابعاد حقوقی، اقتصادی و اجرایی، امور قراردادها، برنامه ریزی و کنترل پروژه ها، هدایت و رهبری منابع انسانی، تحلیل انواع مصالح و روش های ساخت، تجزیه وتحلیل عملیات ساخت و نگهداری پروژه های بزرگ، استفاده بهینه از ماشین آلات و روش های ترمیم سازه ها می پردازد.

 

به پیشنهاد مشاوران و برنامه ریزان 3گام مطالب زیر برای افزایش اطلاعات داوطلبان کنکور ارشد مهندسی عمران مفید می باشد:

بازار کار گرایش های ارشد مهندسی عمران 

بهترین منابع ارشد عمران

رتبه ها و ظرفیت دانشگاه های کارشناسی ارشد مهندسی عمران

 

 

 

معرفی گرایش مهندسی سازه 

مهندسی سازه، گرایشی است که به آموزش تجزیه و تحلیل و طراحی سازه های مختلف می پردازد. این رشته بیشترین ظرفیت پذیرش را در دانشگاه های کشور دارا می باشد. در این گرایش به اثبات دقیق و معادلاتی تمام خواص سازه پرداخته می شود و در این گرایش قادر به طراحی سازه های بلند مرتبه ، سازه هایی با رفتار غیر خطی ، انواع مقاطع متغیر به کار رفته در تیر و ستون و  مدلسازی دقیق سازه در نرم افزارهایی مثل Abaqus  و Etabs & safe  وSap   و نرم افزار های دیگر می باشد. این گرایش طراح های قوی در زمینه مدلسازی سازه های بتنی و فولادی و انواع پیش ساخته ها وارد بازار کار می کنند. با اینکه این رشته اسما اشباع شده اما طراح متخصص همیشه نیاز رشته عمران بوده و هیچ پروژه ای بدون طراح متخصص امکان شروع ندارد. دستگاه مشاور طبق دستور کارفرما به طراحی می پردازد و تخصصی است که  بیشتر زمان خود را در دفتر فنی می گذراند.

 

معرفی گرایش مهندسی زلزله

گرایش مهندسی زلزله، به طراحی سازه ها با توجه به بار زلزله می پردازد. همچنین وظیفه بهسازی و مقاوم سازی سازه های موجود که در مناطق لرزه خیز قرار دارند را بر عهده دارند.

که امروزه به علت نبود سازه های پایدار حتما نیاز به متخصصین زلزله به طور وسیع در پروژه های عمرانی احساس می شود و بازار کار قوی در آینده نزدیک برای مهندسان در این گرایش شکل می گیرد.  متخصصین این گرایش در نرم افزار هایی مثل base isolation  و مدلسازی میراگر های ویسکوز و ... مهارت لازم را دارند.

بحث لرزه ای همواره حائز اهمیت است به خصوص که شناخت بشر در مورد بارهای لرزه ای کماکان محدود است.  گرایش مهندسی زلزله به طراحی لرزه ای سازه های خاص مانند پل، مخزن، لوله های پالایشگاهی، سازه های بلند و سازه های معمولی می پردازد. یادگیری نرم افزار های طراحی لرزه ای، المان محدود و هم چنین برنامه نویسی از ویژگی های اصلی دانشجویان این گرایش می باشد. نرم افزار هایی مانند Seismo Soft , Opensees , Matlab و در حوزه المان محدود Abaqus , Ansys جزو کاربردی ترین نرم افزار های این گرایش می باشند.

دروس اصلی گرایش زلزله عبارتند از: دینامیک سازه­ ها، لرزه شناسی و مهندسی زلزله، طراحی لرزه ای سازه ها و دینامیک خاک. همچنین برخی از دروس اختیاری این گرایش عبارتند از: اثر زلزله بر سازه­ های ویژه، ساختمان های بتنی و فلزی مقاوم در برابر زلزله، روش اجزاء محدود، تحلیل خطرپذیری سازه­ ها در برابر زلزله، ارتعاشات تصادفی، اندرکنش خاک سازه، اندرکنش آب و سازه، مکانیک محیط­ های پیوسته، روش ­های ترمیم و تقویت ساختمان ها در برابر زلزله و .....

از دروس مهم مورد نیاز برای این گرایش از دوره کارشناسی می ‌توان دروس مبانی مهندسی زلزله، مقاومت مصالح، تحلیل سازه­ ها و (تا حدودی) سازه­ های فولادی را نام برد.

یکی از مسائلی که در این گرایش مطرح می گردد بهسازی و مقاوم سازی سازه های موجود می باشد که با توجه به آئین نامه Fema و هم چنین نشریه 360 انجام می شود. از جمله نرم افزار هایی که در این زمینه مهندسین زلزله از آن استفاده می کنند نرم افزار Perform 3D می باشد.

برای فارغ‌التحصیلان این گرایش امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در داخل کشور وجود داشته و گرفتن بورس برای ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر خارج از کشور نیز امکان­ پذیر می­ باشد.

از جنبۀ شغلی نیز گرایش زلزله دارای بازار کار مناسبی است. از آنجایی که این دوره دانشجویان را برای انجام محاسبات و ارائه طرح های مقاوم‌ سازی در برابر زلزله و نیز اشتغال به فعالیت ‌های پژوهشی، توسعه­ ای و کاربردی در امر مهندسی زلزله آماده می­ نماید، فارغ التحصیلان زمینه فنی کافی برای احراز مشاغل زیر را دارند:

- همکاری با وزارتخانه­ ها و سازمان های مسئول اجرای طرح های عمرانی و صنعتی مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت صنایع و شهرداری­ ها.

- وارد شدن در بحث تحلیل خطر و همکاری با مهندسین مشاور صنعتی، جهت مشارکت در طراحی و نظارت بر اجرای سازه های خاص و ساختمان های صنعتی نظیر کارخانجات، سیلوها، برجها، سدها،نیروگاه­ ها، لوله­ های انتقال گاز و ....

- همکاری با مهندسین مشاور سازه و پی، جهت مشارکت در طراحی و نظارت بر اجرای پروژه­ های موضوع فعالیت این مؤسسات و وارد شدن در مقوله مقاوم سازی.

- همکاری با مؤسسات پژوهشی که به­ نحوی درگیر امر تحقیقات در رابطه با زلزله­ شناسی و مهندسی زلزله و کاهش خطرات ناشی از زلزله می­ باشند.

معروف ترین مراکز و شرکت های مرتبط با این رشته می­ توان به شرکت مهندسین مشاور مترا، شرکت گومز (گروه ویژه مهندسی زلزله)، شرکت رابینسون و ..... اشاره کرد.

از مراکز مهم و تخصصی گرایش مهندسی زلزله در ایران پژوهشگاه بین الملی زلزله شناسی و مهندسی زلزله است که کاملا تخصصی در سه بخش ژئوتکنیک لرزه ای، سازه و مدیریت بحران در حال فعالیت می باشد.

 

 

معرفی گرایش مهندسی ژئوتکنیک

مهندسی خاک و پی، گرایشی از مهندسی عمران می باشد که به بررسی خصوصیات خاک و رفتارهای خاک تحت بارهای مختلف می پردازد. با توجه به اینکه سازه های موجود روی خاک احداث می شود می توان گفت مهندسی خاک و پی در ارتباط مستقیم با مهندسی سازه می باشد. نحوه طراحی انواع پی ها، نحوه مقاوم سازی دیوار حائل، مقاوم سازی خاک بستر و دیواره های خاکی به روش های مختلف همچون نیلینگ و شاتکریت، سازه های نگهبان خرپا، راک بولت، دیواه بتنی در تونل ها و ... . همچنین آزمایشگاه های خاک برای نمونه گیری و انجام آزمایش های سه محوری و تحکیم و ... بر روی آن، از انواع زمینه های شغلی در این گرایش می باشد که امروزه به شدت مورد استقبال فضای کار بوده و همیشه باید این مطلب را در نظر بگیریم که هیچ سازه ای بدون پی بنا نمی شود، که اهمیت این گرایش را  در مهندسی عمران نشان می دهد. نرم افزار های مورد نیاز یادگیری Geo studio   وplaxis  و Flac3D   وEnsoft Lpile   و ... می باشد.

 

معرفی گرایش مهندسی حمل و نقل 

گرایش حمل و نقل، شامل چهار بخش مجزا به نام های حمل و نقل دریایی، ریلی، هوایی و جاده ای می باشد. که مهندسین باتوجه به توانایی های خود می توانند در هر یک از این زیر مجموعه ها به تحصیل و فعالیت بپردازند. نرم افزار های مورد نیاز - Transcad- Vissum- Cube و ... می باشد.

 

 

معرفی گرایش مهندسی راه و ترابری

گرایش راه و ترابری، به آموزش طراحی راه در دشت ها و کوهستان ها، طراحی هندسی راه و راه آهن می پردازد. فارغ التحصیلان این گرایش اغلب در محیط کاری خارج از شهر مشغول به کار می شوند.

و در حال حاضر نیاز بسیار زیادی به بازسازی مسیر ها و جاده ها و طراحی مسیر های جدید به علت توسعه جمعیت و شهر ها  می باشد .در این رشته تصویر سازی دقیق از مسیر ها، مطالعه اولیه و امکان سنجی برای طرح ها لازم بوده و نیاز به تسلط بر روی انواع نشریه راه همچون نشریه 415 – 101 – 234 – و ... الزامی می باشد. رشته ای با آینده شغلی بسیار قوی داشته و نیاز به مهندسین بیشتری در این زمینه احساس می شود.

 

معرفی گرایش ساختمان های هوشمند

مخاطب این رشته دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته ‌های مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی پلیمر و مهندسی مواد هستند و  در حال حاضر این رشته در کشورهای پیشرفته دنیا وجود دارد و پژوهش‌های بسیاری در دانشگاه‌های معتبر جهان در زمینه این رشته و در راستای کاربردی کردن فناوری‌های هوشمند در صنعت ساختمان در حال انجام است.

سیستم مدیریت ساختمان یا BMS (Building Management System ) سیستمی است که به فعالیت ها و امور ساختمان ها نظارت کرده و در مواقع لازم با توجه به تغییرات شرایط محیطی، تغییرات لازم را بطور خودکار اعمال می ­نماید. این سیستم می­تواند با توجه به کاربری ساختمان (مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان و ...) جهت آن ها طراحی و اجرا شده و بر کلیه فعالیت­ های اعم از باز و بسته شدن درب، ورود و خروج افراد، سیستم­­ های روشنایی، سیستم­ های تهویه مطبوع پنجره و پرده اتاق ها، صوتی و تصویری و ... نظارت داشته باشد.

ساختمانی که مجهز به سیستم مدیریت BMS باشد اصطلاحاً ساختمان هوشمند گویند. این سیستم به افراد ساکن این امکان را می­ دهد که از تجهیزات بطور کارآتری استفاده نموده و احساس امنیت و آسایش را در آنها افزایش می­ دهد و همچنین می ­تواند موجب صرفه­ جویی انرژی گردد.

این ساختمان ها با استفاده از یک پارچه نمودن چهار عنصر اصلی سیستم ­ها، ساختار، سرویس و مدیریت و با برقراری ارتباط میان آن ها محیطی پویا و مقرون به صرفه بوجود آورند.

 

 

معرفی گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب 

مهندسی عمران گرایش مدیریت منابع آب، در واقع تلفیق گرایش های "آب و فاضلاب" و "مهندسی رودخانه" قدیم می باشد.

گرایش آب و فاضلاب به آموزش جمع آوری و تصفیه فاضلاب ها می پردازد. همچنین در این گرایش مهندسان با تاسیسات مرتبط با فاضلاب از قبیل مخازن ذخیره و خطوط انتقال آشنا می شوند. با توجه به ضعیف بودن سیستم جمع آوری و تخلیه فاضلاب در ایران، گرایش آب و فاضلاب بازار کار رو به رشدی را دارا می باشد. گرایش مهندسی رودخانه به آموزش تخصصی در زمینه مکانیسم انتقال رسوب رودخانه ها، رفتارهای مختلف رودخانه ها و کنترل سیلاب و ... می پردازد. فارغ التحصیلان در گرایش مهندسی رودخانه می توانند در برخی زمینه های کاری مهندسان آب و محیط زیست فعالیت داشته باشند.

 

معرفی گرایش مهندسی سواحل، بنادر، سازه های دریایی 

مهندسی عمران گرایش سازه دریایی، به مطالعه و طراحی سازه های مرتبط با دریا اعم از سلزه های ساحلی، نزدیک ساحل و یا دور از ساحل می پردازد. فارغ التحصیلان در این رشته می توانند به طراحی در دفتر فنی پرداخته و یا در پروژه های شمالی یا جنوبی کشور مشغول به کار شوند.

فارغ التحصیلان گرایش سازه دریایی می توانند بطور مرتبط با گرایش خود و یا در شاخه های دیگر مانند سازه و آب مشغول به کار شوند .

از طرفی گرایش سازه دریایی به دلیل مرتبط بودن با صنعت نفت و گاز نسبت به سایر گرایش های عمران دارای بازار کار بسیار خوبی با درآمد بالا است .

 

 

معرفی گرایش مهندسی محیط زیست 

مهندسی محیط زیست، در برگیرنده طیف وسیعی از آموزش ها می باشد. از تصویه آب و هوا گرفته تا دفع فاضلاب.

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد عمران با گرایش محیط زیست در زمینه هایی همچون شناخت و کنترل آلودگی منابع آب، آلودگی هوا و آلودگی های حاصل از مواد جامد زائد سررشته داشته و می توانند در سازمان های مسئول برنامه ریزی، شهرداری ها، سازمان حفاظت محیط زیست، شیلات، کارخانجات و سازمان های وابسته به وزارت نیرو مشغول به کار شوند.

 

معرفی گرایش  مهندسی خطوط راه آهن 

هدف دوره‌ کارشناسی ارشد مهندسی خطوط راه آهن تربیت افرادی است که دارای توانایی های لازم جهت درک بهتر مسائل، برنامه ریزی و هدایت و طراحی و نظارت در پروژه های تخصصی در زمینه راه آهن و خطوط ریلی مختلف و توان تحقیقاتی مناسب وکافی جهت حل مسایلی که در این زمینه با آن ها روبرو می ‌شوند، باشند. پروژه ها و تحقیقات مذکور می توانند در زمینه های رفتارسنجی روسازی و زیرسازی خطوط راه آهن، مدیریت خطوط راه آهن، ساخت و اجرای خطوط و نظایر آن ها در راه‌آهن‌های معمولی، سبک، سریع السیر، برقی، شهری و مترو باشد. تربیت افرادی که بتوانند در توسعه و گسترش دانش فنی راه آهن در سطح آموزش عالی کشور موثر باشند، از جمله اهداف و دستاوردهای مهم این دوره می‌ باشد.

 

 

معرفی گرایش مهندسی حمل و نقل 

گرایش حمل و نقل، شامل چهار بخش مجزا به نام های حمل و نقل دریایی ، ریلی، هوایی و جاده ای می باشد. که مهندسین با توجه به توانایی های خود می توانند در هر یک از این زیر مجموعه ها به تحصیل و فعالیت بپردازند.

عموما فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مهندسی عمران با گرایش حمل و نقل جذب مهندسان مشاور، واحدها و ادارات مختلف راه و ترابری، شهرداری ها، سازمان های حمل و نقل ترافیک، شرکت های مطالعات جامع حمل و نقل می شوند.

 

معرفی گرایش مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی 

کارشناسی ارشد آب و سازه‌ های هیدرولیکی یکی از گرایش‌ های کارشناسی ارشد عمران است که در زمینه تحلیل و طراحی سازه‌ هایی که به نوعی با آب سر و کار داشته و در ساختمان‌ های هیدرولیکی به‌ کار برده می ‌شوند، فعالیت دارد. در واقع این گرایش ترکیبی از گرایش‌های سازه و آب می ‌باشد.این گرایش همچنین با مباحث مطرح شده در هر دو موضوع مهندسی محیط زیست و بهداشت نیز ارتباط دارد. البته همانطور که عنوان شد، تأکید بیشتر این گرایش بر روی طراحی و محاسبه ‌سازه‌ های مرتبط با آب می ‌باشد و مطالعات هیدرولوژیکی چندان در حیطه‌ مباحث این گرایش نیست.

 

 

 

اطلاعات کلی سیلابس برای هر یک از گرایش ها

‏ ‏طول دوره کارشناسی ارشد مهندسی عمران معمولاً ‏٢ سال بوده و تعداد واحدهای لازم برای فارغ التحصیلی 32 واحد درسی است. البته از کل واحدهای درسی،2 واحد سمینار و 6 واحد پایان نامه کارشناسی ارشد می باشد که بسته به دانشگاه محل تحصیل می تواند ‏متفاوت باشد. معمولا 3 ترم اول به گذراندن دروس تئوری و سمینار اختصاص یافته و بین 1 تا 2 ترم صرف فعالیت های پژوهشی پایان نامه می شود.

سیلابس درسی گرایش های مختلف کارشناسی ارشد عمران براساس دروس ارائه شده در دانشگاه صنعتی شریف و با توجه به سیلابس وزارت فرهنگ و آموزش عالی طبق جدول زیر است.

 

جدول دروس اجباری و اختیاری گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی عمران

گرایش

دروس اجباری

دروس اختیاری

مدیریت ساخت

اصول و مقررات پیمان

روش های برنامه ریزی و کنترل پروژه

روش های ساخت 1

مدیریت ماشین آلات ساخت

تحلیل و طراحی سیستم ها

مدیریت کارگاه و ایمنی

تکنولوژی بتن پیشرفته

کاربرد کامپیوتر در مدیریت ساخت

روش های ساخت 2

مصالح ساخت پیشرفته

مدیریت مالی پروژه

تحقیق در عملیات

اقتصاد مهندسی پیشرفته

برآورد و تجزیه بهاء

تعمیر و تقویت سازه ها

سازه

ریاضی مهندسی پیشرفته

تئوری الاستیسیته

اجزاء محدود

پایداری سازه ها

ارتعاش سازه ها

تحلیل غیرخطی سازه ها

تحلیل ماتریسی سازه ها

تحلیل پلاستیک سازه ها

تحلیل و طراحی سازه های بلند

تئوری صفحات و پوسته ها

تئوری پلاستیسیته

مکانیک محیط پیوسته

اجزاء محدود 2

روش های عددی در تحلیل سازه ها

ایمنی سازه ها

ارتعاش های تصادفی

دینامیک سازه پیشرفته

تحلیل ریسک

مهندسی زلزله پیشرفته

مدیریت بحران

طراحی بهینه سازه

طراحی سازه های صنعتی

طراحی پل

طراحی سازه های هیدرولیکی

سازه های دریایی

اندرکنش سازه و آّب

مکانیک جامدات پیشرفته

مکانیک سنگ

زلزله

ریاضی مهندسی پیشرفته

ارتعاش سازه ها

مهندسی زلزله

سازه های لرزه ای

دینامیک سازه 2

خاک و پی

ریاضی مهندسی پیشرفته

مکانیک محیط های پیوسته

مکانیک خاک پیشرفته 1

مهندسی پی پیشرفته

دینامیک خاک

اندرکنش سازه و خاک

مهندسی تونل

روش های عددی در ژئوتکنیک

مکانیک خاک پیشرفته 2

سدهای خاکی

مهندسی ژئوتکنیک لرزه ای

زمین شناسی مهندسی پیشرفته

آبهای زیرزمینی پیشرفته

تحلیل عددی جریان های آب

هیدرولیک جریان محیط متخلخل

مکانیک ستگ 2

مکانیک محیط متخلخل

حمل و نقل

ریاضی مهندسی پیشرفته

تحقیق در عملیات حمل و نقل

تقاضای حمل و نقل 1

سیستم های حمل و نقل

برنامه ریزی حمل و نقل

طراحی مسیرهای جاده ای

مهندسی ایمنی ترافیک

طراحی روسازی پیشرفته

تقاضای حمل و نقل 2

حمل و نقل عمومی

تحلیل شبکه های حمل و نقل

ارزیابی پروژه های حمل و نقل

مدیریت روسازی

آلودگی هوا و روش های کنترل

مهندسی سیستم حمل و نقل

کاربرد کامپیوتر در حمل و نقل

راه و ترابری

ریاضی مهندسی پیشرفته

مهندسی ترافیک پیشرفته

طراحی راه پیشرفته

طراحی روسازی پیشرفته

مدیریت روسازی

مکانیک خاک پیشرفته

مهندسی راه آهن

مهندسی سیستم حمل و نقل

تحلیل و طراحی تونل ها

ایمنی در مهندسی ترافیک

تحقیق در عملیات حمل و نقل

تقاضا در حمل و نقل

حمل و نقل عمومی

طراحی فرودگاه

برنامه ریزی حمل و نقل

کاربرد کامپیوتر در حمل و نقل

مهندسی پل

استاتیک پیشرفته

طراحی بندر

سازه دریایی و سازه هیدرولیکی

ریاضی مهندسی پیشرفته

اجزاء محدود

طراحی سازه های هیدرولیکی

سدهای خاکی

هیدرولیک پیشرفته

تحلیل ماتریکس سازه ها

تئوری الاستیسیته

مهندسی زلزله

طراحی بهینه سازه

تقابل سازه و آب

تونل

مهندسی رودخانه

مدل های هیدرولیکی

هیدرولیک محاسباتی

آب های زیرزمینی پیشرفته

هیدرولیک سدها

سدهای انحرافی

سدهای بتنی

آنالیز عددی جریان های آب

هیدرودینامیک

آب

ریاضی مهندسی پیشرفته

هیدرولوژی پیشرفته

هیدرولیک پیشرفته

تحلیل سیستم های منابع آب

هیدرولیک محیط های متخلخل

 

طراحی سازه های هیدرولیکی

هیدرودینامیک

مهندسی رودخانه

مدل های هیدرولیکی

مهندسی زهکشی

هیدرولوژی استوکستیک

روش های عددی در مهندسی آب

سدهای انحرافی

هیدرولیک سدها

تحلیل عددی جریان های آب

مهندسی محیط زیست

ریاضی مهندسی پیشرفته

تصفیه آب

تصفیه فاضلاب

آلودگی هوا و روش های کنترل

مدیریت پسماندهای جامد

جمع

و کنترل فاضلاب

 

هیدرولوژی پیشرفته

آبهای زیرزمینی پیشرفته

آنالیز عددی جریان های آب

شیمی و میکروبیولوژی آب و فاضلاب

جریان هیدرولیک محیط متخلخل

مهندسی ژئوتکنیک محیط ریست

 

زمینه های اشتغال و معرفی حیطه های کاری تخصصی تک تک گرایش ها

مهندسین عمران جهت یافتن شغل مناسب، شانس بیشتری نسبت به سایر مهندسین دارند. پیشرفت سریع جوامع و نیاز روز افزون آنها به انجام طرح های مختلف عمرانی، سیاست های عمرانی و سرمایه‌گذاری های دولت برای رفع نیازهای عمرانی و وجود منابع مالی بسیار زیاد در این حوزه سبب رونق گرفتن رشته مهندسی عمران شده است. برای مثال از طراحی و اجرای سکوهای نفتی، سازه های دریایی و سدها گرفته تا ساخت راه ها و ساختمان های مسکونی و سیستم حمل و نقل عمومی، همه به عهده مهندسین عمران می باشد.

بنابراین می توان گفت این رشته دارای بازار کار پویا و پرتحرکی می باشد ولی باید توجه داشت که شرط موفقیت برای یافتن کار در رشته مهندسی عمران، متخصص بودن در یکی از زیرمجموعه های آن است. چرا که تغییر پی در پی زمینه کاری بیش از آنکه کار بیشتری را برای فرد ایجاد نماید به دلیل کاهش تخصص های لازم فرصت های مناسب شغلی را از وی سلب می نماید.

به علاوه پس از پایان دوره دکترای تخصصی مهندسی عمران، همکاری در دانشگاه ها و سایر مراکز علمی و پژوهشی برای فارغ التحصیلان کلیه گرایش ها امکانپذیر است.

 

 

1- گرایش مدیریت ساخت:

 یکی از مزیت های رشته مدیریت ساخت این است که فارغ التحصیلان این رشته در مقایسه با سایر گرایش های مهندسی عمران بسیار کم می باشند، به همین دلیل زمینه کاری نسبتا خوبی دارا می باشد. از سوی دیگر به دلیل اینکه تمام کارگاه های مرتبط با مهندسی عمران نیاز به مدیر دارند این رشته بازار کار خوبی دارد.البته به دلیل محیط کار کارگاهی بازار کار مربوط به آقایان در این رشته نسبت به خانم ها بهتر می باشد.

 

2- گرایش سازه:

با توجه به اینکه گرایش سازه طیف وسیعی از کارهای عمرانی را تحت پوشش دارد علیرغم تعداد زیاد فارغ التحصیلان آن، فرصت های شغلی خوبی در ادارات دولتی و و نیز شرکت های خصوصی وجود دارد. فارغ التحصیلان گرایش سازه می توانند در زمینه طراحی و نظارت در شرکت های مشاور و یا در زمینه مسئولیت های اجرایی در شرکت های پیمانکاری مشغول شوند.

 

3- گرایش زلزله:

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مهندسی عمران در گرایش زلزله می توانند در شرکت های مهندسی به کار طراحی سازه و یا انجام مطالعات مقاوم سازی بپردازند. از دیگر زمینه های کاری گرایش زلزله، انجام مطالعات و محاسبات تحلیل خطر برای طراحی سازه های خاص مانند سدها، نیروگاه ها، برج ها می باشد.

 

4- گرایش خاک و پی:

از آنجا که هر سازه بر روی فونداسیون و یا خاک بنا می شود، وجود مهندس خاک و پی در تمام کارهای عمرانی ضروری است. معمولا کارشناسان ارشد خاک و پی در شرکت های مهندسی مشاور و یا آزمایشگاه های مکانیک خاک مشغول به کار می شوند.

 

5- گرایش حمل و نقل:

عموما فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مهندسی عمران با گرایش حمل و نقل جذب مهندسان مشاور، واحدها و ادارات مختلف راه و ترابری، شهرداری ها، سازمان های حمل و نقل ترافیک، شرکت های مطالعات جامع حمل و نقل می شوند.

 

 

6- گرایش راه و ترابری:

کارشناسی ارشد عمران در گرایش راه به دلیل تعداد کم فارغ التحصیلان آن و اختصاصی تر بودن این گرایش برای آقایان، دارای بازار کار نسبتا خوبی می باشد. فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در شرکت های مشاور و یا اداراتی مانند راه و ترابری و شهرداری مشغول بکار شوند اما آن دسته از مهندسین عمران که در شرکت های پیمانکاری مشغول به کار می شوند و به انجام فعالیت های راه سازی می پردازند دارای درآمد خوبی هستند.

 

7- گرایش سازه دریایی:

فارغ التحصیلان گرایش سازه دریایی می توانند بطور مرتبط با گرایش خود و یا در شاخه های دیگر مانند سازه و آب مشغول بکار شوند.

از طرفی گرایش سازه دریایی به دلیل مرتبط بودن با صنعت نفت و گاز نسبت به سایر گرایش های عمران دارای بازار کار بسیار خوبی با درآمد بالا است.

 

8- گرایش سازه های هیدرولیکی:

فارغ التحصیلان گرایش سازه هیدرولیکی نیز مانند فارغ التحصیلان رشته سازه دریایی می توانند در محیط های مرتبط با گرایش سازه هیدرولیکی و یا در شاخه های دیگر مانند سازه و آب مشغول بکار شوند.

فارغ التحصیلان گرایش سازه های هیدرولیکی بازار کار مناسبی در شرکت های سد سازی دارند.

 

9- گرایش آب:

کارشناسی ارشد عمران با گرایش مهندسی آب دارای بازارکار مناسبی است. فارغ التحصیلان آن می توانند در شرکت های مشاور در زمینه آب و فاضلاب، سد سازی، مدیریت منابع آب و یا برای مطالعات هیدرولوژی در شرکت های راهسازی مشغول به کار شوند.

 

10- گرایش محیط زیست:

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد عمران با گرایش محیط زیست در زمینه هایی همچون شناخت و کنترل آلودگی منابع آب، آلودگی هوا و آلودگیهای حاصل از مواد جامد زائد سررشته داشته و می توانند در سازمان های مسئول برنامه ریزی، شهرداری ها، سازمان حفاظت محیط زیست، شیلات، کارخانجات و سازمان های وابسته به وزارت نیرو مشغول به کار شوند.

 

کانال تلگرام رشته مهندسی عمران راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب درسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.