عوامل موثر بر انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 1402

انتخاب رشته یکی از مهم ترین مراحل برای داوطلبان کنکور ارشد مکانیک 1402 و تعیین کننده نتیجه تلاش های آن ها است. به دلیل تخصصی و پیچیده بودن انتخاب رشته و تاثیر عوامل بسیاری بر روی آن، دپارتمان مشاوران تخصصی ارشد مهندسی مکانیک 3گام در این مطلب به معرفی کلی عوامل موثر بر انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 1402 پرداخته اند.

مهم ترین و تعیین کننده ترین عامل در مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد مکانیک 1402 و به ویژه انتخاب رشته، علاقه ی خود داوطلب است. در واقع در بین عوامل مختلف موثر بر انتخاب رشته، علاقه تنها عاملی است که توصیه می شود به هیچ وجه نادیده گرفته نشود. علاقه می تواند در مورد گرایش ، شهر، دانشگاه و یا دیگر عوامل موثر بر انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 1402 باشد. تجربه ثابت کرده که اگر گرایشی که علاقه ندارید را انتخاب کنید، قطعا به موفقیت مورد انتظار خود نمی رسید. داوطلبانی که به دلیل عوامل دیگر از علاقه خود در انتخاب رشته صرف نظر می کنند، ممکن است در سال های آینده از انتخاب خود پشیمان شوند. پس به هیچ وجه و به خصوص تحت تاثیر حرف های دیگران از علاقه خود صرف نظر نکنید. عوامل دیگری نیز در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 1402 تاثیرگذار هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم. همچنین برای افزایش اطلاعات پیشنهاد می شود مطالب زیر در سایت 3گام مطالعه شوند:

دقیق ترین تخمین رتبه ارشد مکانیک

رتبه ها و محل قبولی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

 

 

انتخاب رشته یک موضوع تخصصی و پیچیده است و کاملا به شرایط داوطلب بستکی دارد. بنابراین باید به صورت منحصر به فرد انجام شود. با توجه به این موضوع پس از اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 1402، داوطلبان می توانند از  مشاوره حضوری یا تلفنی با مشاوران متخصص 3گام و یا نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد  1402بهره مند شوند.

 

 

 

داوطلبان توجه داشته باشند که ادامه مباحث به صورت کلی آورده شده است و قطعا برای تمامی افراد صدق نمی کند.

 

اهمیت انتخاب گرایش در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 1402

یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 1402، انتخاب گرایش است. ضرایب در اکثر گرایش های مهندسی مکانیک، به هم نزدیک است و اکثر داوطلبان در همه گرایش ها، رتبه مشابه ای دارند؛ بنابراین امکان انتخاب گرایش های متنوعی برای آنها وجود دارد و این موضوع باعث می شود که انتخاب گرایش مقداری برای آن ها مشکل شود. اولین اصلی که باید در انتخاب گرایش به آن توجه کنید، علاقه است، اما به طور کلی می توان به نکات زیر در مورد انتخاب گرایش در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 1402 اشاره کرد:

  •  سه گرایش اصلی و پایه ای در کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک وجود دارد: ساخت و تولید، طراحی کاربردی و تبدیل انرژی
  • به طور کلی می توان گفت که اگر به یک گرایش خاص علاقه دارید، قطعا باید  گرایش مورد نظر را در انتخاب رشته ارشد مهندسی مکانیک 1402انتخاب کنید. اما در حالتی که علاقه خاصی وجود ندارد، پیشنهاد می شود که گرایش های جامع تری را انتخاب کنید.
  • به داوطلبانی که پایه ای به غیر از ساخت و تولید دارند، هیچ تجربه ای در این رشته ندارند و صرفا به خاطر بازارکار می خواهند این گرایش را انتخاب کنند، پیشنهاد می شود گرایش ساخت و تولید را انتخاب نکنند؛ زیرا دروس کارشناسی ارشد ساخت و تولید واحد عملی ندارد و با توجه به ساختار پایان نامه های این گرایش، ممکن است در انجام پایان نامه خود دچار مشکل شوند. مطلب دروس کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک مطالعه شود.
  • داوطلبان گرایش ساخت و تولید به دلیل اینکه رشته مورد نظرشان تا حدی با دیگر گرایش ها متفاوت است و رتبه آن ها در گرایش های دیگر بدتر از ساخت و تولید است، باید همان ساخت و تولید را انتخاب کنند؛ فقط یک زیر گرایش خاص به نام سیستم های میکرو نانو الکترومکانیک وجود دارد که در صورت علاقه می توانند انتخاب نمایند.
  • گرایش های مهندسی پزشکی و سیستم های انرژی (به شرط غیر حساس بودن موضوع پروژه) از گرایش های خوب برای مقاله دادن و ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند.
  • گرایش مکاترونیک گرایشی بین رشته ای است و برای داوطلبانی که به برنامه نویسی و الکترونیک هم علاقه دارند، گزینه مناسبی است.
  • گرایش های خودرو دیگر فروغ سابق را ندارند و فقط در صورت علاقه پیشنهاد می شود.
  • گرایش های مهندسی هسته ای نیز به ندرت پیشنهاد می شود.
  • گرایش های خاص دیگر نیز همگی تخصصی هستند و فقط در صورت وجود علاقه و تجربه پیشنهاد می شود.
  • در حالت کلی تفاوت خاصی بین دو گرایش تبدیل و طراحی نیست و بهتر است بر اساس علاقه عمل کنید.

 

 

 

اهمیت انتخاب دانشگاه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مکانیک 1402

در فرایند انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، بعد از انتخاب گرایش، نوبت به انتخاب دانشگاه می رسد. در اکثر گرایش ها ترتیب دانشگاه ها تا حد زیادی مشابه هم و بر اساس روند کلی دانشگاه های فنی برتر کشور است. به طور کلی می توان گفت که اگر یک زمینه خاص، مد نظر تان است و یک استاد و یا اساتید مختلفی در یک دانشگاه در این زمینه خاص، قوی هستند، دانشگاه مورد نظر را در اولویت قرار دهید؛ اما اگر به زمینه ی خالصی علاقه ندارید و از وضعیت دانشگاه ها مطلع نیستید، بر اساس ترتیب کلی عمل کنید.

نکته دیگری که بسیاری از داوطلبان را وسوسه می کند، نحوه انتخاب رشته دانشگاه محور است؛ یعنی تمام گرایش های مثلا دانشگاه صنعتی شریف اول انتخاب می شود و سپس تمام گرایش های دانشگاه تهران و همین طور تا آخر. قطعا نمی توان گفت که این روش درست است یا نه و کاملا به شرایط داوطلب بستگی دارد، اما به طور کلی می توان گفت که اگر گرایش های مختلف، تفاوتی برای شما ندارد، از گرایش های بسیار تخصصی صرف نظر کنید و این روند را در گرایش های اصلی انجام بدهید. اگر گرایش خاصی بسیار برای شما مهم است، می توانید گرایش مورد نظر را در چند دانشگاه  مختلف انتخاب کنید و سپس سراغ گرایش دیگر از همان دانشگاه ها بروید.

 

برای انتخاب رشته ارشد مکانیک 1402، پیشنهاد می شود که ترکیبی از دو حالت دانشگاه محور و گرایش محور انتخاب شود و سهم هر کدام در چیدمان نهایی وابسته به علاقه شما به گرایش ها و یا دانشگاه های مختلف تعیین شود.

 

اهمیت شهریه دانشگاه ها در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مکانیک 1402

یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب رشته ارشد مهندسی مکانیک، شهریه دانشگاه های مختلف است. به طور کلی کد رشته ها از لحاظ شهریه شامل دوره های نوبت دوم (شبانه)، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و پیام نور می شود. با توجه به اینکه انتخاب رشته دانشگاه آزاد جدا از انتخاب رشته سراسری است، در این دسته بندی به آن اشاره ای نشده است.

دوره های روزانه و نوبت دوم، هیچ تفاوتی به جز هزینه و امکانات رفاهی دانشگاه (خوابگاه و...)  با یکدیگر ندارند؛ یعنی اگر داوطلبی توان پرداخت شهریه را دارد و از نظر خوابگاه هم مشکلی ندارد، باید در فرم انتخاب رشته خود، کد رشته های دوره نوبت دوم هر گرایش را (در صورت وجود) دقیقا بعد از کد رشته های دوره روزانه قرار دهد. اما در صورت مهم بودن مسائل مالی و خوابگاه  (با توجه به میزان اهمیت این موارد) باید کد رشته های نوبت دوم را به انتخاب های پایین تر منتقل کند و یا از لیست انتخاب رشته حذف نماید.

در مورد انتخاب کد رشته های دانشگاه های پردیس خودگردان، می توان گفت که  اساتید این دانشگاه ها تفاوتی با دوره های روزانه و نوبت دوم ندارند؛ اما شهریه دانشگاه های پردیس خودگردان از نوبت دوم (شبانه) بیشتر است. همچنین در مدرک تحصیلی این افراد، سبک پذیرش پردیس خودگردان قید می شود. این کد رشته ها به داوطلبانی توصیه می شود که امکانات مالی خوبی دارند اما رتبه مناسب جهت پذیرش در دانشگاه های برتر را ندارند. دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور هم با توجه به هزینه و کیفیت آموزش در انتخاب های آخر توصیه می شود.

 

در نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد 98 3گام، شما می توانید بر اساس عوامل موثر بر انتخاب رشته، اولویت های خود را مشخص کنید. نرم افزار با کمک هوش مصنوعی 100 انتخاب شما را اولویت بندی و احتمالات قبولیتان را مشخص می نماید.

 

 

 

اهمیت آینده شغلی و بازار کار در انتخاب رشته ارشد مکانیک 1402

آینده شغلی و بازار کار یکی از مواردی است که در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 1402، مورد توجه داوطلبان قرار می گیرد. با توجه به وضعیت فعلی کشور، بازار کار گرایش های ارشد مهندسی مکانیک زیاد قابل توجه نیست و تمام مواردی که در ادامه به آن ها می پردازیم، همگی به صورت نسبی مطرح شده است.

در صورتی که  فارغ التحصیلان گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، از توانایی ها و قابلیت های بالایی برخوردار باشند، قطعا شانس بالایی در بازار کار این رشته دارند. به داوطلبان توصیه می شود که در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد مکانیک 1402، علاقه را در اولویت اول قرار دهند و اگر به گرایش خاصی علاقه ندارید، گرایش های جامع تر را انتخاب کنید، اما این بدان معنی نیست که اگر به گرایش تخصصی خاصی علاقه دارید، سراغ این گرایش نروید، زیرا با داشتن علاقه و تخصص، قطعا شانس موفقیت شما در هر گرایشی افزایش می یابد؛ البته  گرایش های هسته ای قطعا بازار کار ضعیف تری نسبت به بقیه گرایش ها دارند.

 

اهمیت محل دانشگاه (دوری یا نزدیکی دانشگاه به محل زندگی داوطلب) در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مکانیک 1402

محل دانشگاه ( دوری یا نزدیکی دانشکاه به محل زندگی داوطلب) یکی دیگر از عواملی است که ذهن داوطلبان را در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 1402، درگیر می کند. در صورتی که شاغل نیستید و یا شرایط خاص دیگری ندارید، قطعا دانشگاه های سطح یک و دو  تهران در اولویت هستند. یعنی دانشگاه های شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، مدرس و خواجه نصیر. بعد از این دانشگاه ها، اگر ساکن یکی از شهرهای اصفهان، شیراز و یا مشهد (و یا تبریز) هستید، می توانید یا دانشگاه های سطح سه تهران و یا دانشگاه های شهر خود را انتخاب کنید. نحوه انتخاب با توجه به شرایط و اهداف هر داوطلب متفاوت است. در بین دانشگاه های دیگر دانشگاه های بوعلی و انوشیروانی تا حدی قوی تر از بقیه دانشگاه ها می باشند؛ سپس دانشگاه های سطح یک بقیه استان ها که حدوداً یکسان هستند و در انتها دانشگاه های شهر های کوچک و دانشگاه های سطح دو استان ها قرار می گیرد.

به طور کلی پیشنهاد می شود که اولویت اول همه داوطلبان (داوطلبان غیر شاغل و شرایط خاص) ابتدا دانشگاه های تهران و سپس دانشگاه اصلی نزدیک ترین شهر از بین اصفهان، شیراز، مشهد (و تبریز) و سپس دانشگاه شهر خود باشد. در واقع به جز دانشگاه های سطح یک شهرستان یعنی مشهد و اصفهان و شیراز و (تبریز)، دانشگاه های اول بقیه استان ها تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و بهتر است نزدیک ترین را انتخاب کنید. در صورتی که در همسایگی مازندران و همدان هستید می توانید دانشگاه های بوعلی و انوشیروانی را به دانشگاه شهر خود ترجیح دهید.

 

 

 

اهمیت ادامه تحصیل در مقطع دکتری در انتخاب رشته ارشد مکانیک 1402

به داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند، توصیه می شود که در فرایند انتخاب رشته ارشد مکانیک 1402 حتما به این موضوع توجه داشته باشند که دانشگاه مدنظر مقطع دکترا گرایش انتخابی را دارد یا نه. زیرا در کنکور ورودی مقطع دکتری، مصاحبه بسیار مهم هست و اکثر اساتید علاقه دارند که دانشجوهای مقطع ارشد خود و دانشجویانی که نسبت به آن ها شناخت دارند را انتخاب کنند.

همچنین اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری مهندسی مکانیک را در داخل کشور ندارید، باید به وجود داشتن مقطع دکتری در گرایش انتخابی در دانشگاه های مد نظر توجه کنید ( به خصوص دانشگاه های شهرستان ) زیرا وجود مقطع دکتری نشان از قوی تر بودن هیئت علمی در آن گرایش دارد.

 

اهمیت قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور در انتخاب رشته ارشد مکانیک 1402

بسیاری از داوطلبان ارشد مکانیک قصد دارند برای مقطع دکتری اپلای کنند که این موضوع تا حدی بر روند انتخاب رشته آن ها تاثیر می گذارد. اولین نکته در این مورد این است که به هیچ وجه نباید سراغ موضوعات و گرایش های حساس و نظامی بروید. تفاوت زیادی بین گرایش های دیگر وجود ندارد و انتخاب موضوع پایان نامه مهم است؛ قطعا گرایش های جامع دست شما را برای انتخاب موضوع بازتر قرار می دهد.

همچنین انتخاب دانشگاه های برتر تهران نیز در این مورد بسیار کمک کننده است، این موضوع به دلیل شناخته شدن این دانشگاه ها نیست زیرا به جز دانشگاه شریف، تا حدی دانشگاه تهران و در موارد خیلی کم بقیه دانشگاه ها، عملا شناخته شده نیستند. اما تحصیل در دانشگاه های برتر تهران باعث می شود که شما در فضا و اتمسفری قرار بگیرید که تعداد زیادی از دانشجویان، قصد اپلای دارند و این موضوع بسیار کمک کننده است.

تک تک عوامل موثر بر انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 98، به صورت اجمالی معرفی شدند، اما قطعا انتخاب رشته محدود به این عوامل نیست و شرایط خود داوطلب نیز بسیار مهم و تعیین کننده می باشد. این موضوع باعث می شود که دو داوطلب با رتبه یکسان، کاملا انتخاب رشته متفاوتی را انجام دهند.

 

به همه داوطلبان توصیه می شود کورکورانه و بر اساس دانش محدود و یا صحبت های یک دوست، انتخاب رشته خود را انجام ندهند و بعد از بررسی تمامی جوانب و صحبت با مشاوران متخصص و با تجربه اقدام به انتخاب رشته نمایند.