برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد روانشناسی 
برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد روانشناسی 

 

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد روانشناسی 

در معرفی کارشناسی ارشد روانشناسی باید گفت به دلیل ماهیت و ارتباط نزدیکی که مباحث این رشته با تجربیات شخصی افراد دارد، یکی از پرطرفدارترین رشته ها در مقطع ارشد است. به طوری که علاوه بر داوطلبانی که در مقطع کارشناسی روانشناسی تحصیل کرده اند و قصد ادامه تحصیل در همین رشته را دارند، برای بسیاری از داوطلبانی که تصمیم به تغییر رشته دارند، کارشناسی ارشد روانشناسی یکی از گزینه های مدنظر است. شایان ذکر است که صحبت با مشاور تخصصی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی برای داوطلبان تغییر رشته ای توصیه می شود. اما باتوجه به مدت زمان باقی مانده تا کنکور ارشد، یکی از سوالاتی که این روزها ذهن داوطلب را درگیر می کند این است که آیا مطالعه در مدت زمان فعلی می تواند او را به نتیجه برساند یا خیر. همچنین نحوه مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی هم برای بسیاری از داوطلبان این رشته دغدغه به شمار می آید. مسلما پاسخ به سوال فوق بسته به شرایط هر فرد متفاوت است که در ادامه به آن می پردازیم.

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد روانشناسی - داوطلبان تغییر رشته ای

به جرات می توان گفت نیمی از متقاضیان کنکور ارشد روانشناسی داوطلبان تغییر رشته ای هستند. هرچند که یکی از فاکتورهای بسیار مهم در برنامه ریزی این افراد، مطالعه کتاب های پایه رشته روانشناسی است اما باتوجه به زمان باقی مانده، درصورتی که داوطلب قصد برنامه ریزی سه ماهه برای کنکور ارشد داشته باشد، مطالعه این کتاب ها ممکن نخواهد بود. درنتیجه داوطلبانی که جسته گریخته برخی کتاب های رفرنس را مطالعه کرده اند، باید پرونده مطالعه این کتاب ها را بسته و زمان باقی مانده را به مطالعه کتاب های خلاصه تر اختصاص دهند. اما به چند دلیل بهتر است برنامه ریزی بر اساس فصولِ مهم کتاب های خلاصه پیش رود (نه مطالعه تمام فصول) که به اختصار به آنها اشاره می کنیم:

به دلیل جدید بودن دروس، سرعت مطالعه داوطلب بالا نیست. درنتیجه مطالعه فصلی که در شرایط عادی 2 ساعت زمان می برد، ممکن است برای این دسته از داوطلبان به زمان دو برابری نیاز داشته باشد.

باتوجه به اینکه داوطلب کتاب های خلاصه مطالعه می کند و اصطلاحات به طور کامل در متن کتاب توضیح داده نشده است، امکان دارد داوطلب مجبور باشد در کنار مطالعه و برای فهم بهتر، برخی مباحث را از فردی که اطلاعات بیشتری دارد یا از منابع کمکی دریافت کند که همین مساله سرعت مطالعه را کاهش خواهد داد.

فرایند یادگیری به تدریج اتفاق می افتد. باتوجه به بالا بودن حجم دروس در رشته روانشناسی، درصورتی که داوطلب بخواهد تمام مباحث را مطالعه کند، امکان تداخل اطلاعات وجود خواهد داشت. درنتیجه بهتر است داوطلب دو سوم مطلب را با کیفیت مطالعه کند تا اینکه حجم زیادی از اطلاعات را در برنامه خود قرار دهد اما بازدهی کافی نداشته باشد.درصورتی که داوطلبی تغییر رشته داده ولی از چند ماه قبل فرایند مطالعه خود را شروع کرده باشد، مسلما روند برنامه ریزی متفاوت خواهد بود. در این شرایط، در کنار مباحث پر تکرار و مهم تر، مباحثی که فرد در آن به تسلط 50 درصدی رسیده نیز در برنامه لحاظ خواهد شد.

 

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد روانشناسی - داوطلبان با پیش زمینه مرتبط

شرایط برای این داوطلبان در برنامه ریزی سه ماهه کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی به نسبت داوطلبان تغییر رشته ای، به مراتب ساده تر است؛ چرا که داوطلب آشنایی کافی با دروس تخصصی این رشته را داشته و می تواند با سرعت بیشتری مطالعه کند. باتوجه به اینکه این داوطلبان با دروس این رشته آشنایی کافی دارند، نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می شناسند. طبیعتا به سختی می توان نقطه ضعف را در فرصت سه ماهه به نقطه قوت یا حتی به سطح متوسط رساند. بنابراین اگر در درسی ضعیف هستید؛ به جای اینکه وقت زیادی به آن اختصاص دهید ( و به تسلط کافی نرسید!) سعی کنید فقط فصول مهم تر این دروس را مطالعه کنید و از مطالعه بقیه فصول صرف نظر کنید. باتوجه به اینکه بسیاری از داوطلبان رشته روانشناسی در درس زبان ضعیف هستند و این درس را به سختی می توان در کوتاه مدت به نتیجه قابل قبول رساند، بهتر است این درس کنار گذاشته شده و با بقیه دروس جبران شود.

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد روانشناسی - ساعت مطالعه

یکی از نکاتی که در برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد روانشناسی باید به آن توجه داشت، ساعت مطالعه داوطلب است. مسلما زمان باقی مانده تا کنکور به قدری کم است که اگر داوطلب بخواهد روزانه 2 الی 3 ساعت مطالعه کند ( و قصد قبولی در دانشگاه سراسری هم داشته باشد) شانس قبولی بالایی نخواهد داشت. درنتیجه فرصت باقی مانده و نکات گفته شده درصورتی که داوطلب حداقل روزانه 6 ساعت مطالعه مفید داشته باشد، قابل پیاده سازی است.