عوامل موفقیت در کنکور

کنکور به عنوان یکی از مهم ترین و حساس ترین رخدادهای زندگی دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری شناخته می شود. رمز موفقیت در کنکور سراسری، واکاوی عوامل موفقیت افراد در کنکور، مسیر موفقیت کنکور و بسیاری از مباحث دیگر می توانند به داوطلبان در گرفتن نتیجه دلخواه کمک کنند. اینکه چطوری روش های تقویت اعتماد به نفس کنکوری ها را در وجودشان نهادینه کنیم می تواند در موفقیت آن ها در کنکور تاثیر مستقیم داشته باشد. برای موفقیت در کنکور باید به تکنیک ها و روش های مطالعه اثر بخش توجه لازم را داشت. اصول موفقیت در کنکور به داوطلبان کمک خواهد کرد که با برنامه ریزی، هدفمند، منسجم و با مدیریت زمان در این ماراتن نفس گیر شرکت کرده و نتیجه دلخواه را بگیرند. 

در مطالب گذشته مشاوران ما به روش های صحیح مطالعه و ایجاد انگیزه درس خواندن که از عوامل موفقیت در کنکور هستند پرداختند تا ترس از شکست در کنکور مانع موفقیت داوطلبان نشود. در این بخش در مورد عوامل موفقیت در کنکور و جملات انگیزشی بزرگان با شما سخن خواهیم گفت. در ادامه به تعدادی از عوامل موفقیت در کنکور اشاره خواهیم کرد:

 

 

عوامل موفقیت در کنکور - قدرت تصمیم گیری واقعی

یکی از عوامل موفقیت در کنکور، قدرت تصمیم گیری می باشد. قدرت تصمیم گیری، قدرت تغییر است. همه ی پیشرفت های انسان با یک تصمیم تازه آغاز می شود. پس چرا کارهایی را که می دانید زندگی تان را بهبود می بخشند، به تعویق میاندازید. مثلا جایگزین کردن مطالعه ی بیشتر بجای گشت و گذار افراطی در اینترنت. همه می دانیم که برای گرفتن نتایج جدید باید فعالیت های تازه ای داشته باشیم. اما خوب است بدانیم که تمام رفتارهای ما حاصل یک تصمیم هستند. درست است که همه وقایع زندگی در کنترل ما نیست، اما در هر لحظه از زندگی همه ی انتخاب های جدید، کارهای تازه و نتایج نو حاصل تصمیمات ما هستند. اکثرا ما فراموش می کنیم که حق انتخاب داریم و در نهایت سرنوشت ما را تصمیم های ما تعیین می کند نه شرایط زندگی. زندگی امروز شما نتیجه تصمیماتتان در گذشته است. پس هم اکنون تصمیم بگیرید. 

وقتی از کلمه تصمیم گیری به عنوان یکی از عوامل موفقیت در کنکور صحبت می کنیم، منظور یک انتخاب واقعی و آگاهانه است. ممکن است بگوییم من می خواهم امسال رتبه ی خوبی در کنکور بدست آورم. اما این جمله خیلی کلی است و معنای آن به قدر کافی مشخص نیست، زیرا بیشتر راجع به تمایلات و ترجیحات شما است.

هنگامی که یک تصمیم واقعی گرفته می شود که هر احتمال دیگری را از بین ببریم و به پشت سر نگاه نکنیم و هرگز تسلیم نشویم. یک تصمیم واقعی یعنی اینکه هر احتمال دیگری را از بین ببرید به جز آنچه در مورد آن مصمم هستید.

اگر تصمیم گیری این قدر ساده و موثر است، پس چرا بیشتر مردم همیشه این کار را نمی کنند؟ چون فکر می کنند یک تصمیم واقعی مثل فهرستی از خواسته ها و آرزوهایشان است. یک تصمیم واقعی مثل کشیدن خطی روی سیمان است نه ماسه. شما دقیقا می دانید که چه می خواهید و این به شما نیرو می دهد که هر چه بیشتر تلاش کنید تا به نتایج مطلوب برسید.

ما گاهی درباره ی مردمی می خوانیم یا می شنویم که علی رغم همه ی موانع و ناملایمات با گرفتن تصمیم های تازه برای زندگی شان، خود را از محدویت های محیطی فراتر برده اند. آن ها نمونه هایی از نیروی بیکران روح انسان هستند. همه ی آن ها در لحظاتی از زندگی با خود گفته اند دیگر بس است و تصمیم گرفته اند دیگر به هر چیزی تن ندهند و به دنبال بهترین شرایط باشند. آن ها برای تغییر زندگی یک تصمیم واقعی گرفته اند. عده ی زیادی از داوطلبان می گویند باید رتبه ام در آزمون های آزمایشی بهتر شود. از کلمه ی باید استفاده می کنند اما تغییر محسوسی احساس نمی شود. تنها راه ایجاد تغییر در زندگی و یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در کنکور اتخاذ یک تصمیم واقعی است. همین حالا تصمیم واقعی خود را بگیرید و با مشاوران ما در 3 گام در ارتباط باشید تا بتوانید با یک برنامه ریزی دقیق و معرفی بهترین منابعی که مشاوران بر اساس شرایط شما پیشنهاد می دهند، به موفقیت دست یابید.

 

 

قدرت تصمیم گیری واقعی - جملات انگیزشی بزرگان در مورد تصمیم گیری

  • اگر تصمیمی داشته باشید، به زودی موفق خواهید شد؛ زیرا آدمی ساخته افکار خویش است و فردا همان خواهد شد که امروز [ به آن ] می اندیشیده است.( موریس مترلینک )
  • می‌بایست در زندگی، هدفمند باشید. می‌ بایست هدفی را دنبال کنید. می‌بایست برگزینید و تصمیم بگیرید؛ آن هم، هم‌ اکنون. (آنتونی رابینز)
  • من نباید جادۀ راست را تنها به دلیل راست بودن آن برگزینم، باید آن را به این دلیل دنبال کنم که به تجربه دریافته ‌ام که در انتها، این جاده بهترین و سودمندترینِ جاده ‌ها ست. (میشل دو مونتین)
  • به یاد داشته باش که برای موفقیت، بیش از هر چیز به اراده و تصمیم نیاز دارید. (آبراهام لینکن)

 

عوامل موفقیت در کنکور خواستن و اراده کردن

شاید این عامل را در بسیاری از مطالب به عنوان یکی از عوامل موفقیت در کنکور خوانده باشید ولی تا زمانی که آن را اجرایی نکنید به اثربخشی آن پی نخواهید برد. برای موفقیت در هر کاری و به ویژه کنکور، خواستن و اراده کردن یکی از مهم ترین معیارها می باشد که داوطلبان می بایست به آن توجه داشته باشند. البته صرف خواستن و اراده کردن به موفقیت منجر نخواهد شد مگر که با تلاش و پشتکار خستگی ناپذیر همراه باشد. وقتی انسان چیزی را از ته دل بخواهد برای آن تلاش کند تمام کائنات به تکاپو می افتند تا نتیجه دلخواه حاصل شود لذا با قدرت بخواهید و تلاش کنید و به هیچ عنوان ناامید نشوید. همین حالا تصمیم بگیرید و اراده کنید که به آن عمل نمایید. مثلا یک ساعت، مطالعه ی روزانه ی خود را بالا ببرید. با اتخاذ این تصمیم ساده و عمل کردن به آن، به خودتان ثابت می کنید که می توانید تصمیم های بزرگتری هم بگیرید. به این ترتیب شما عضلات قوی تصمیم گیری خود را پرورش می دهید.

 

 

عوامل موفقیت در کنکور - تسلیم نشدن در برابر مشکلات

منظور ما از تسلیم نشدن در برابر مشکلات همان کاری است که آقای سویشیرو هوندا انجام داد. او تصمیم گرفته بود بزرگترین مشکلات زندگی اش را مثل مانع های مسابقه دو بامانع ببیند تا به اهدافش برسد.

او در سال 1983 دانشجوی فقیری بود که رویای طراحی و ساخت یک رینگ پیستون و فروش آن به شرکت تویوتا را داشت. روزها به دانشگاه می رفت و شب ها روی طرحش کار می کرد. همه ی پول ناچیزی را که داشت را صرف پروژه ی ناتمام خود کرد و مطمئن بود شرکت تویوتا آن را خریداری می کند. اما تویوتا طرح وی را نپذیرفت و بعد از بازگشت به دانشگاه مورد تمسخر اساتید و دوستانش قرار گرفت.

آیا او ناامید بود؟ البته... آیا بی پول بود؟ بله... آیا تسلیم شد؟ به هیچ وجه. در عوض 2 سال بعد از تلاش های بسیار توانست رینگ پیستون بهتری بسازد. سرانجام پس از 2 سال، طرح اصلاح شده اش را به شرکت تویوتا فروخت. مصمم بودن، تلاش بسیار و انعطاف پذیری در راه رسیدن به هدف، رمز موفقیت او بود. امروزه شرکت هوندا یکی از موفق ترین شرکت های دنیاست. آن هم به خاطر این است که آقای هوندا هرگز تسلیم نشد.

او هرگز اجازه نداد مشکلات و شرایط سخت زندگی راهش را سد کند.

 

 

عوامل موفقیت در کنکور ناامید نشدن

تلاش کردن حتی اگه کم هم باشد نتیجه خواهد داد به ویژه اگر ناامید نشویم و با قدرت و انرژی به درس خواندن ادامه دهیم. هیچ وقت در مواقعی که دارید برای کنکور مطالعه می کنید از رسیدن به نتیجه مورد نظر ناامید نشوید و با تمام توان تلاش کنید. مسیر موفقیت کنکور پستی و بلندی های فراوانی دارد که داوطلبان باید بتوانند در میان آن ها راه هموار موفقیت را بیابند. راز موفقیت کنکور به همین عبور هوشمندانه از ناهمواری ها بستگی دارد و باید برای هر لحظه و هر دقیقه وقتی را که در این پروسه می گذارید ارزش و احترام قائل شوید و به درستی به کار گیرید. برنامه ریزی می تواند یکی از راه های موثر برای ارزش قائل شدن به زمان باشد که داوطلبان کنکور سراسری می بایست از آن استفاده کنند.

 

عوامل موفقیت در کنکور داشتن برنامه ریزی برای مطالعه

برنامه ریزی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در هر کاری شناخته می شود به ویژه در کنکور سراسری نباید از این امر غافل بود. برنامه ریزی برای مطالعه، نوعی انسجام، اولویت بندی، مدیریت زمان، مطالعه همه دروس و ... را در پی دارد. برای برنامه ریزی مطالعاتی داوطلبان می بایست به نقاط قوت و ضعف خود در دروس احاطه داشته باشند چرا که در برنامه ریزی می توان وقت بیشتری را به دروسی که در آن ضعف داریم اختصاص دهیم و به نسبت برای دروسی که در آن قوی هم هستیم وقت بگذاریم. در واقع برنامه ریزی باعث می شود از منابع اولیه و زمان خود نهایت بهره را ببرید. لذا توصیه می کنیم که داوطلبان با مشاوران مجرب در حیطه برنامه ریزی و مشاوره کنکور صحبت کنند تا بهترین برنامه ریزی را متناسب با شرایط خود داشته باشند.

 

 

عوامل موفقیت در کنکور مطالعه موثر

چه دانش آموز در حال تحصیل باشید و چه پشت کنکوری باید توجه داشته باشید که مطالعه را به شیوه ای موثر دنبال کنید. متناسب با زمانی که دارید به کیفیت مطالعه خود دقت کنید و کمیت را ملاک قرار ندهید. هر چقدر بتوانید مطالب را با کیفیت فرا بگیرید بهتر هم خواهید توانست از کنکور گذر کنید. مطالعه موثر نه تنها باعث ارامش خاطر داوطلبان می شود بلکه به نوعی باعث مدیریت زمان هم می شود چرا که وقتی درسی با کیفیت خوانده شود برای مرور وقت کمتری خواهد گرفت لذا توصیه می شود به هنگام مطالعه، تمرکزتان را به کار گیرید تا به نحو احسن مطالب را یاد بگیرید.