تحلیل دروس کنکور ارشد مهندسی مکانیک گرایش بیومکانیک

سخت تر شدن قبولی در گرایش کارشناسی ارشد بیومکانیک، در سال های اخیر و افزایش میانگین درصدهای مورد نیاز برای قبولی در این گرایش، باعث شده است که بسیاری از داوطلبان به دنبال تحلیل دروس و روش مطالعه کنکور ارشد مهندسی مکانیک گرایش بیومکانیک باشند.

در این مطلب به طور خاص به تحلیل دروس کنکور ارشد مهندسی مکانیک گرایش بیومکانیک و روش های مطالعه منابع ارشد بیومکانیک می پردازیم. همچنین می توانید مطالب مرتبط با این مقاله را با مراجعه به لینک های زیر در سایت 3گام مطالعه کنید.

معرفی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی مکانیک

دروس کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

 

 

دروس و ضرایب کنکور ارشد بیومکانیک مهندسی مکانیک

در جدول زیر ضرایب مربوط به دروس ارشد مهندسی مکانیک گرایش بیومکانیک مشاهده می شود.

 

جدول ضرایب دروس ارشد مهندسی مکانیک گرایش بیومکانیک

دروس (باکس ها)

ضریب در گرایش بیومکانیک

زبان

3

ریاضی

4

حرارت و سیالات

3

جامدات

4

دینامیک و ارتعاشات

3

ساخت و تولید

3

مبانی بیومکانیک 1 و2

3

دروس پایه پزشکی

3

 
   

 

داوطلبان ارشد مهندسی مکانیک گرایش بیومکانیک، باید بین این دو مجموعه (باکس ها) یکی را انتخاب نماید:

1- مجموعه باکس دینامیک و ارتعاشات و باکس ساخت و تولید

2- مجموعه باکس مبانی بیومکانیک 1 و2 و باکس دروس پایه پزشکی (فیزیولوژی و آناتومی و فیزیک پزشکی).

این انتخاب و روش مطالعه و برنامه ریزی در هر باکس و درس، باعث به وجود آمدن سوالات زیادی در ذهن داوطلبان این گرایش می شود که در ادامه سعی می کنیم به این سوالات پاسخ بدهیم.

 

روش انتخاب یکی از مجموعه دروس کنکور ارشد بیومکانیک

در روش انتخاب یکی از دو مجموعه دروس ارشد بیومکانیک، هیچ حالت کلی وجود ندارد و کاملا وابسته به شرایط داوطلب است. پیشنهاد می کنیم قبل از انتخاب یکی از این دو مجموعه، حتما تحقیقات لازم را انجام بدهید و در صورت لزوم با یک مشاور مشورت نمایید. مشاوران باتجربه و خبره 3گام شما را در این انتخاب کمک خواهند کرد. با این که هیچ انتخاب کلی وجود ندارد، در ادامه سعی می کنیم با معرفی کردن این دو مجموعه و در واقع چهار باکس کنکور ارشد بیومکانیک، انتخاب را برای شما ساده تر نماییم.

 

تحلیل دروس ارشد بیومکانیک مهندسی مکانیک

در ادامه به معرفی و تحلیل دروس (باکس های) ارشد مهندسی مکانیک گرایش بیومکانیک  می پردازیم.

 

تحلیل دروس دینامیک و ارتعاشات ارشد بیومکانیک

 دروس دینامیک و ارتعاشات ارشد بیومکانیک، کاملا محاسباتی و شامل چهار درس می باشند که همگی تا حدودی سخت هستند. درس دینامیک ماشین تا حدی نسبت به بقیه ساده تر است. درس کنترل نیز برای داوطلبانی که با این درس آشنا هستند، خیلی سخت نخواهد بود. در کل، باکس دینامیک و ارتعاشات سخت است و داوطلبانی که با این دروس آشنا نیستند و این دروس را در کارشناسی پاس نکرده اند، ممکن است در این باکس به مشکل برخورد کنند.

 

تحلیل دروس ساخت و تولید ارشد بیومکانیک

دروس (باکس) ساخت و تولید ارشد بیومکانیک، شامل تعدادی از دروس تخصصی شاخه ساخت و تولید است که هم شامل دروس حفظی و هم شامل دروس محاسباتی است. گستره ی این باکس بسیار وسیع است و شامل درس های متنوعی می شود که سطح های متفاوتی دارند. دروس در این گرایش ارشد بیومکانیک، شاید از لحاظ دشواری خیلی سخت نباشند، اما چون تعداد و حجم دروس زیاد است و منابع کنکوری خوبی هم برای آن وجود ندارد، مطالعه این گرایش تا حدودی سخت می شود.

 

تحلیل دروس مبانی بیومکانیک 1 و 2 ارشد بیومکانیک

دروس مبانی بیومکانیک 1 و 2 ارشد بیومکانیک، جزو دروس پایه در دوره کارشناسی گرایش بیومکانیک است و یکی از باکس های کنکور ارشد مهندسی مکانیک گرایش بیومکانیک را تشکیل می دهد. این درس هم شامل مباحث محاسباتی و هم شامل مباحث حفظی می شود و گستره ی متنوعی از علوم حرکتی را دربر می گیرد. این درس نیاز به تمرکز، تمرین زیاد و زمان مطالعه بالایی دارد. برای داوطلبانی که در دوره کارشتاسی این درس را گذرانده اند، پاسخ گویی به سوالات درس بیومکانیک تا حدودی ساده تر است، اما سایر دانشجویان باید بعد از بررسی کامل و دقیق شرایط، درباره مطالعه ی این باکس تصمیم بگیرند.

 

تحلیل دروس پایه پزشکی ارشد بیومکانیک

دروس پایه پزشکی ارشد بیومکانیک، شامل سه درس فیزیولوژی ، آناتومی و فیزیک پزشکی می باشد. همانطور از نامش پیدا است، دروس پایه پزشکی است و شامل مباحث کاملا تخصصی و اکثرا حفظ کردنی می شود. اکثر دانشجویان با این دروس هیچ گونه آشنایی ندارند. این سه درس برای داوطلبان ارشد مهندسی مکانیک گرایش بیومکانیک تا حدودی سخت هستند و منبع کنکوری مشخصی برای انها وجود ندارد. با توجه به عدم آشنایی دانشجویان با مباحث پزشکی، شرایط پیچیده ای برای مطالعه این دروس در کنکور ارشد وجود دارد. حتما در این زمینه با مشاوران آگاه و باتجربه مشورت کنید.

با توجه با مباحث فوق هیچ کدام از این باکس ها ساده نیستند و همگی پیچیدگی های مخصوص به خود را دارند. کار انتخاب بین آنها کاملا به شرایط داوطلب کنکور ارشد بیومکانیک و مطالعاتی که قبلا داشته وابسته است. در حالت کلی این دو مجموعه تاثیر مشابهی در کنکور ارشد دارند. هرکدام را که حدس می زنید در آن تسلط بیشتری دارید و درصد بالاتری را می زنید، انتخاب نمایید. البته به این نکته هم توجه کنید که در برخی شرایط، شاید اصلا لازم به انتخاب نباشد و شما مجبور به حذف این دروس باشید که باز هم کاملا وابسته به شرایط شما است.

 

 

مباحث مشترک دروس کنکور ارشد بیومکانیک

در ادامه مباحث مشترک دروس کنکور ارشد بیومکانیک، با فرض انتخاب یکی از این دو مجموعه  (چهار باکس کنکور ارشد مکانیک) توسط داوطلب کنکور ارشد و نکات لازم در مورد دروس این دو مجموعه بیان می شود. ابتدا مباحث مشترک و در انتها نکات مربوط به هر مجموعه بیان می گردد.

روند کلی برنامه ریزی در 3گام در مطلبی با عنوان نحوه مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک توضیح داده شده است. روند کلی برنامه ریزی بدون پرداختن به انتخاب منابع درست برای کنکور ارشد بیهوده خواهد بود لذا معرفی منابع در مطلبی با عنوان بهترین منابع کارشناسی ارشد مکانیک در سایت به صورت کامل توضیح داده شده است (پیشنهاد می کنیم ابتدا این دو مطلب را بخوانید) و در اینجا فقط به برخی از نکات مهم اشاره می شود.

در برنامه ریزی به روش 3گام در حالت کلی و برای کسانی که وقت کافی دارند زمان باقی مانده تا کنکور ارشد را به ده قسمت تقسیم می کنیم. شش قسمت برای دور اول، سه قسمت برای دور دوم و یک قسمت هم برای جمع بندی در نظر گرفته می شود. یعنی برنامه ریزی در سه فاز انجام می گردد که هر فاز نیز شامل چندین بار مرور می باشد. روند کلی برای داوطلبان ارشد بیومکانیک نیز به همین صورت است و به داوطلبان توصیه می کنیم که روند برنامه ریزی خود را براساس روش توضیح داده شده پیاده سازی نمایند. همچنین با توجه به زیاد بودن تعداد دروس و گسترده بودن مطالب، پیشنهاد می کنیم که حتما تعدادی از دروس را حذف کنید که البته این حذف کردن باید کاملا آگاهانه باشد و بر اساس مطالعات خود داوطلب و روند حاکم بر دروس در کنکور ارشد مهندسی مکانیک باشد.

در ادامه نکاتی که داوطلبان هر مجموعه باید به آن توجه کنند به صورت خلاصه آمده است.

 

تحلیل دروس دینامیک و ارتعاشات و دروس ساخت و تولید

 داوطلبانی که دروس دینامیک و ارتعاشات و دروس ساخت و تولید را انتخاب کرده اند، احتمالا مجبور می شوند که تعدادی درس از این دو مجموعه را حذف نمایند که این دروس می تواند همگی از یک باکس و یا از هر دو باکس باشد. حتی برای بعضی از داوطلبان ارشد مهندسی مکانیک با توجه به شرایط فرد ممکن است توصیه کنیم که یک باکس به طور کامل و تعدادی درس نیز از باکس دیگر را حذف کنند. در حالت کلی، مهم ترین بحث برای داوطلبان کنکور ارشد بیومکانیک مربوط به این مجموعه، روش انتخاب دروس حذفی است که باید کاملا با توجه به شرایط داوطلب و روح حاکم بر این دروس در کنکور ارشد انجام شود. در 3گام پروسه چند مرحله ای با مشارکت داوطلب برای انتخاب دروس حذفی طی می شود. 

 

تحلیل دروس مبانی بیومکانیک 1 و2 و باکس دروس پایه پزشکی

داوطلبانی که دروس مبانی بیومکانیک و دروس پایه پزشکی را انتخاب می کنند، بازهم با توجه به شرایط داوطلب مجبور به حذف برخی از دروس خواهند شد. باکس مبانی بیومکانیک تا حدودی قابل فهم تر و راحت تر است. اما باکس دیگر نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد و ممکن است بعضی از داوطلبان مجبور به حذف کامل این باکس شوند. در کل، داوطلبان می باسیت این مجموعه را برای ارشد مهندسی مکانیک گرایش بیومکانیک ، کامل و در صورت لزوم با حذف برخی سرفصل ها مطالعه کنند. اما برای باکس دیگر باید کاملا با توجه به شرایطی که دارند و وضعیت باکس های دیگر تصمیم گیری کنند.

نکته مهم: تمامی مطالب فوق در حالتی صادق است که شرایط داوطلب کنکور ارشد ایجاب می کند حتما یکی از این دو مجموعه انتخاب شوند. در برخی حالات ممکن است شرایط داوطلب و زمانی که دارد به نحوی باشد که کلا این مباحث حذف شوند و  داوطلب نیاز به مطالعه یکی از این مجموعه ها نداشته باشد. در حالت کلی، با توجه به گستردگی دروس در این گرایش و نا آشنا بودن برخی از باکس ها برای داوطلبان ارشد بیومکانیک، مطالعه و برنامه ریزی این گرایش تا حدودی سخت می شود. پیشنهاد می کنیم که داوطلبان کورکورانه و بدون پشتوانه، مطالعه برای این گرایش را شروع نکنند.