تحلیل، بودجه بندی و تعداد سوالات ارشد مکانیک 97

در این بخش بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 97، ارائه و به تحلیل و بررسی سوالات کنکور ارشد مکانیک 97 و مقایسه با کنکور ارشد مکانیک 96 می پردازیم. تحلیل دروس کنکور کارشناسی ارشد مکانیک 97 و مقایسه با کنکور ارشد مکانیک 96 دید خوبی را به داوطلبان امسال می دهد، تا بتوانند با برنامه ریزی صحیح و دقیق در نحوه مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک به موفقیت دست یابند. با نرم افزار هوشمند برنامه ریزی 3گام، شما می توانید تا آخرین روز کنکور برنامه ای دقیق و منظم برای مطالعه دروس خود داشته باشید. 

 

تحلیل، بودجه بندی و تعداد سوالات ارشد زبان انگلیسی 97

در این بخش بودجه بندی، تحلیل و بررسی سوالات زبان انگلیسی ارشد 97، ارائه و با کنکور ارشد 96 مقایسه می گردد. داوطلبان گرامی می توانند سوالات و پاسخنامه کنکور ارشد مهندسی مکانیک را از سایت 3گام به صورت رایگان دانلود کنند.

 

  1. لغات زبان انگلیسی ارشد 97

از ده تست مطرح شده در سوالات لغات زبان انگلیسی ارشد 97، بر اساس دفترچه کد E، سوالات 1، 6 ، 7 ،10 نسبت به بقیه ساده تر و با دانش عمومی قابل پاسخگویی بودند. اما بقیه سوالات سطح بالاتری داشتند.

سطح سوالات بخش لغت کنکور ارشد مکانیک امسال، حدودا متوسط رو به پایین بود. با مطالعه یکی از کتاب های لغت کنکوری، پاسخ گویی به هفت سوال از ده سوال به راحتی امکان پذیر بود.

 

 

  1. کلوز تست زبان انگلیسی ارشد 97

در بخش کلوز تست زبان انگلیسی ارشد 97، به جز سوال اول از 5 سوال مطرح شده که همگی کاملا سخت بودند، بقیه سوالات با دانش عمومی قابل پاسخ گویی نبودند.

چینش گزینه ها به خصوص در دو سوال آخر باعث شده بود که پاسخگویی به سوالات حتی برای داوطلبانی که گرامر را نیز مطالعه کرده بودند، سخت باشد.

 

  1. ریدینگ زبان انگلیسی ارشد 97

ریدینگ زبان انگلیسی کنکور ارشد 97، شامل سه ریدینگ می باشد که در ادامه به توضیح در مورد هر کدام از آن ها می پردازیم.

 

  •  ریدینگ زبان انگلیسی ارشد: Reading   اول

اولینReading  زبان انگلیسی ارشد 97 ، مشابه متن اول کنکور ارشد 96 در مورد موتورهای احتراق داخلی است. این Reading، برای داوطلبانی که با موتورهای احتراق داخلی اشنایی داشتند، سخت نبود، اما برای دیگر داوطلبان مقداری سخت بود.

سوالات این Reading تا حدودی سخت بودند و حتی برای داوطلبان آشنا با موتورهای احتراق داخلی، سوالات ساده ای محسوب نمی شدند. در کل سطح متن و سوالات متوسط به بالا ارزیابی می شود.

 

  • Reading  زبان انگلیسی ارشد: Reading  دوم

با تحلیلReading  دوم بخش زبان انگلیسی ارشد 97 با کنکورهای ارشد گذشته در می یابیم که متن دوم هم از نظر موضوع و هم نظر اندازه، یکی از عجیب ترین متن های کنکورهای ارشد چند سال اخیر است.

موضوع اصلی اینReading  کامپوزیت ها و خواص مکانیکی در آن ها است که بسیار طولانی و تخصصی است و اکثر داوطلبان پیش زمینه ای در این موضوع ندارند. با توجه به طولانی و سخت یودن متن و تا حدودی سوالات، عملا اکثر داوطلبان این متن را حذف کردند که تا حدودی کار صحیحی بوده است.

 

  • Reading  زبان انگلیسی ارشد: Reading   سوم

Reading سوم بخش زبان انگلیسی ارشد مکانیک 97، درباره‌ی سینماتیک است که اکثر دانشجویان با این موضوع آشنا هستند. این Reading، متوسط و یا ساده محسوب می شود، اما مبهم بودن سوالات، کار پاسخ گویی به متن را سخت می کند.

به ‌طورکلی زبان انگلیسی کنکور ارشد 97 در بخش عمومی متوسط و کاملا  قابل حل طرح شده بود. فقط بخش گرامر مقداری سخت بود. اما در قسمت تخصصی جز سخت ترین کنکورهای ارشد سال های اخیر محسوب می شود و شاید برای افرادی که زبان تخصصی را کامل مطالعه کرده و آشنا هستند پاسخ گویی به بیشتر از نصف سوالات بسیار سخت بود. زبان انگلیسی کنکور ارشد 97 به نسبتا سخت تر از کنکور ارشد 96 بود.

 

 

تحلیل، بودجه بندی و تعداد سوالات حرارت و سیالات ارشد مکانیک 97

در این بخش به تحلیل سوالات حرارت و سیالات کنکور ارشد 97 که شامل سه بخش ترمودینامیک، سیالات و انتقال حرارت است، می پردازیم و بودجه بندی سوالات را در هر بخش ارائه می نماییم.

 

ترمودینامیک ارشد مکانیک 97

از بخش ترمودینامیک سوالات حرارت و سیالات کنکور ارشد مکانیک 97، 7 سؤال از مباحث احتراق، قانون اول، قانون دوم، انتروپی و سایکرومتری مطرح شده است. در کنکور ارشد مکانیک 97، به جز سوال موتورگرمایی بخش حرارت و سیالات، بقیه سوالات تا حدودی سخت هستند و وجود دو سوال مبهم هم باعث سخت تر شدن این درس در کنکور ارشد مکانیک 97 شده است.

به طور کلی ترمودینامیک کنکور ارشد مکانیک 97 سخت بود و سوالات تا حدودی نکته دار بودند. داوطلبانی هم که این درس را کامل خوانده بودند نیز دچار مشکل شدند.

 

کانال تلگرام کارشناسی ارشد مکانیک به تازگی راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب درسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

می توان گفت که پاسخ گویی به نیمی از سوالات ترمودینامیک ارشد مکانیک، برابر با عملکرد خوب تلقی می شود. در کل این درس سخت و مبهم و غیر استاندارد بود و نسبت به کنکور ارشد مکانیک 96 سخت تر شده بود.

 

سیالات ارشد مکانیک 97

در بخش سیالات ارشد مکانیک 97، 7 سؤال از مباحث معادله پیوستگی و مومنتوم (انتگرالی) ، جریان لزج در لوله ها ، استاتیک سیالات ، معادله برنولی ، سیال ایده ال و تحلیل دیفرانسیلی جریان سیال مطرح شده است.

 به جز سوال مربوط به جهت جریان که مقداری ابهام داشت. بقیه سوالات این درس تا حد زیادی روتین و قابل حل بودند به نحوی که سوالات 58 ، 60 ،61 به راحتی و هر کدام در کمتر از یک دقیقه قابل حل بودند. درکل  سوالات این درس متوسط و تا حدی ساده ارزیابی می شود و نسبت به سال گذشته ساده تر بود.

 

 انتقال حرارت ارشد مکانیک 97

در بخش انتقال حرارت ارشد مکانیک 97، 6 سؤال از مباحث انتقال حرارت جابجایی در جریان های خارجی، هدایت یک بعدی پایا ، فین ها ، هدایت گذرا و تشعشع مطرح شده است.. سوالات به صورت دو سوال در هر سطح ساده، متوسط و سخت تقسیم شده اند.

در کل در کنکور ارشد مکانیک امسال، سوالات خیلی سخت نبودند اما سبک سوالات تاحدی جدید بود و خیلی روتین نبودند. سطح کلی این درس متوسط رو به بالا ارزیابی می شود و نسبت به کنکور ارشد مکانیک 96 حدودا در یک سطح قرار دارد.

 

تحلیل، بودجه بندی و تعداد سوالات جامدات ارشد مکانیک 97

در این بخش به تحلیل سوالات جامدات کنکور ارشد 97 که شامل سه بخش استاتیک، مقاومت مصالح و طراحی اجزا است، می پردازیم و بودجه بندی سوالات را در هر بخش ارائه می نماییم.

 

استاتیک ارشد مکانیک 97

در درس استاتیک کنکور ارشد مکانیک 97، 7 سؤال در مباحث خرپا ، قاب، تعادل، اصطکاک و نیروهای گسترده و ویژگی های سطوح  مطرح شده است. سطح همه ی سوالات متوسط به بالا با حجم محاسبات نسبتا زیادی است. دو سوال از مبحث ممان اینرسی به دلیل وقت گیر یودن توسط اکثر داوطلبان حذف شد. در کل سوالات استاتیک کنکور ارشد مکانیک امسال سخت و وقت گیر و حدودا مشابه کنکور ارشد مکانیک سال 96 بودند.

 

مقاومت مصالح ارشد مکانیک 97

در درس مقاومت مصالح کنکور ارشد مکانیک 97، 7 سؤال از مباحث پیچش، خمش، کمانش، روش انرژی، تبدیل تنش و کرنش و تنش و کرنش محوری مطرح شده است. در بین سوالات این درس سوالات ساده، متوسط و سخت دیده می شود و حجم محاسبات در برخی از سوالات بالا است. در کل سطح سوالات مقاومت مصالح ارشد مکانیک، متوسط به بالا ارزیابی می شود و نسبت به کنکور ارشد مکانیک 96 سخت تر و سوالات جدیدتر و بیشتری مطرح شده است.

 

طراحی اجزا ارشد مکانیک 97

در درس طراحی اجزا کنکور ارشد مکانیک 97، 6 سؤال مطرح‌شده است که سه عدد از آن‌ها (از مباحث چرخدنده ، پیچ و  واماندگی خستگی)  به‌صورت کیفی مطرح شده که هر 3 سوال حدودا سخت بودند. 3 تست دیگر طراحی اجزا، از مباحث واماندگی استاتیکی ، واماندگی خستگی و کلاج و ترمز  به‌صورت محاسبه‌ای مطرح‌شده بودند که نیاز به تسلط کاملی بر فرمول ها و نحوه ی استفاده از آن ها داشتند.

 سطح سؤالات محاسبه ای حدودا متوسط بود و فقط حفظ بودن فرمول ها بخش زیادی از راه حل رو تشکیل می داد .

 در کل سطح سوالات طراحی اجزا، کنکور ارشد مکانیک 97، متوسط بود و تا حدودی نسبت به کنکور ارشد مکانیک 96 ساده تر بودند.

البته در سه گام، درس طراحی اجزا همواره مورد تاکید است. خواندن همه مباحث این درس خالی از لطف نیست زیرا یک یا دو سوال ساده در این درس در اکثر کنکور های ارشد مکانیک وجود دارد که یا از متن کتاب هستند و یا نیاز به جایگذاری ساده در فرمول ها دارند. این دو سوال ممکن است از هر فصلی داده شوند.

 

 

تحلیل، بودجه بندی و تعداد سوالات دینامیک ارشد مکانیک 97

در این بخش به تحلیل سوالات دینامیک کنکور ارشد 97 که شامل 4 بخش دینامیک، ارتعاشات، دینامیک ماشین و کنترل است، می پردازیم و بودجه بندی سوالات را در هر بخش ارائه می نماییم.

 

دینامیک ارشد مکانیک 97

5 سوال در درس دینامیک کنکور ارشد مکانیک 97، مطرح‌شده است. چهار سوال از این پنج سوال از دو فصل سینماتیک و سینتیک اجسام صلب در صفحه فضا آمده بود و یک سوال هم از قوانین نیوتن بود.

دو فصل سینتیک و سینماتیک احسام صلب از فصول سخت دینامیک هستند و تعدادی از داوطلبان این فصول را حذف می کننند. سه عدد از سوالات به صورت کیفی و مفهومی و با محاسبات کم مطرح شده بودند که در صورت تسلط داوطلب بر دو فصل گفته شده سوالات سختی نبودند و قابل حل بودند. در کل سطح سوالات متوسط محسوب می شود و داوطلبانی که این درس رو کامل  مطالعه کرده بودند و بر مفاهیم  تسلط داشتند (به خصوص دو فصل آخر)  به راحتی می توانستند به سه سوال پاسخ بدهند و سوالات حدودا هم سطح یا مقداری ساده تر از سال گذشته ارزیابی می شود.

 

ارتعاشات ارشد مکانیک 97

5 سوال در درس ارتعاشات کنکور ارشد مکانیک امسال، مطرح شده است. یک سوال از فصل ارتعاشات اجباری سیستم های یک درجه ازادی و  چهار سوال از بخش ارتعاشات ازاد سیستم های چند درجه ازادی مطرح شده است. بودجه بندی سوالات ارتعاشات کنکور ارشد 97، یکی از ناهمگون ترین توزیع سوالات، در کنکورهای ارشد مکانیک چند سال گذشته بوده است. در کنکورهای ارشد مکانیک سال های گذشته، فصل سیستم های چند درجه ازادی، حداکثر یک یا دو سوال داشته است و معمولا هم توسط دانشجویان حذف می شود.

 اما در کنکور ارشد 97، طراحان با طرح چهار سوال از این بخش داوطلبان را غافلگیر کردند. در کل سوالات ارتعاشات در کنکور ارشد امسال، متوسط و تا حدودی سخت بودند و نیاز به تسلط بالایی در فصل سیستم های چند درجه آزادی داشتند. سوالات ارتعاشات کنکور ارشد مکانیک 97، از نظر ناهمگون بودن سخت تر از کنکور ارشد مکانیک 96 بودند.

 

دینامیک ماشین ارشد مکانیک 97

در درس دینامیک ماشین کنکور ارشد مکانیک 97، 5 سوال در مباحث درجه آزادی، سرعت شناسی، چرخدنده ها، بادامک و پیرو، چرخ لنگر مطرح شده است. تحلیل سوالات دینامیک ماشین نشان می دهد، سبک سوالات کنکور ارشد مکانیک امسال با کنکور ارشد مکانیک 96 کاملا متفاوت و نسبت به سال گذشته سوالات سخت تر بودند.

از فصولی مانند بادامک و چرخ طیار سوال مطرح شده است که در کنکور های ارشد چند سال اخیر سهمی نداشته اند. همچنین سوالاتی که از بخش چرخدنده و درجه آزادی مطرح شده اند نیز دارای سبک جدیدی هستند. سوال درجه آزادی نیز دارای ابهاماتی است. در کل درس دینامیک ماشین در کنکور ارشد مکانیک امسال کاملا خارج از روال و سخت بود و به جز سوال سرعت شناسی بقیه سوالات همگی نکته دار بودند.

 

 

کنترل ارشد مکانیک 97

5 سوال از درس کنترل در کنکور ارشد 97 مهندسی مکانیک مطرح شده است. طرح دو سوال از فضای حالت، مقداری توزیع سوالات را ناهمگون کرده است. سه سوال دیگر که ترکیبی از فصول تحلیل پاسخ گذرا و طراحی کنترل ها و مبحث پایداری بودند، دشوار بودند. به طور کلی سوالات کنترل کنکور ارشد مکانیک امسال سخت و تا حدی غیر معمول بودند. برای پاسخ گویی به سوالات کنترل ارشد مکانیک، داوطلبان امسال نیاز به تسلط بالایی بر تمامی فصول این درس داشتند. این درس در ارشد مکانیک 97 نسبت به ارشد مکانیک 96 مقداری سخت تر شده بود.  

 

تحلیل، بودجه بندی و تعداد سوالات ریاضی ارشد مکانیک 97

در این بخش به تحلیل سوالات ریاضی کنکور ارشد 97 که شامل 4 بخش ریاضی 1، ریاضی 2، معادلات، ریاضی مهندسی است، می پردازیم و بودجه بندی سوالات را در هر بخش ارائه می نماییم.

 

ریاضی 1 ارشد مکانیک 97

در ریاضی 1، 5 سوال از مباحث سری ها ، مشتق و کاربردهای ان ، انتگرال و اعداد مختلط مطرح شده است. در کنکور ارشد امسال بعد از چند سال از اعداد مختلط سوال طرح شده بود ، فصلی که بسیاری از داوطلبان حذف می کنند. سطح کلیه سوالات ریاضی یک متوسط به بالا بود و داوطلبان نیاز به تسلط بالایی برای پاسخ گویی داشتند. در ریاضی 1 کسانی بهتر عمل کردند که همه ی مباحث کتاب را مطالعه کرده بودند.

 

ریاضی 2 ارشد مکانیک 97

در درس ریاضی 2، 5 سوال از مباحث توابع چند متغیره، مشتق وانتگرال توابع چند متغیره، خم و رویه، انتگرال روی خم و رویه مطرح شده است. سطح اکثر سوالات ریاضی دو در کنکور ارشد مکانیک 97 سخت بودند و حجم محاسباتی بالایی داشتند.

 

معادلات ارشد مکانیک 97

در درس معادلات کنکور ارشد 97، 5 سوال از معادلات درجه اول، معادلات درجه دوم و تبدیل لاپلاس مطرح شده‌است. در کنکور ارشد مکانیک 97، سوالات درس معادلات، تا حدودی متوسط بودند و در صورت مطالعه درست این سه فصل، چهار سوال از پنج سوال با مقداری تلاش قابل حل بودند.

 

ریاضی مهندسی ارشد مکانیک 97

در درس ریاضی مهندسی کنکور ارشد 97، 5 سوال از مباحث نگاشت ، معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی، فوریه و اعداد، محاسبه مانده، توابع مختلط و نگاشت مطرح شده است که گستردگی آن ها شامل کلیه مباحث کتاب می شود. سطح سوالات ریاضی مهندسی کنکور ارشد مکانیک 97، متوسط رو به بالا ارزیابی می شود.

با توجه به  تحلیل بالا، این نکته جالب و قابل توجه می باشد که تمام مطالب فوق پیش بینی شده و در برنامه ریزی ها و مشاوره های داده شده به داوطلبان موسسه 3گام، دیده شده بود.