کنکور ارشد رشته اقتصاد نیز هم‌زمان با خیلی از رشته های دیگر در اردیبهشت‌ماه هرسال برگزار می شود. اما انتخاب بهترین منابع کنکور ارشد اقتصاد ضروری است تا داوطلبان بتوانند مفاد امتحانی دفترچه را با درصدهای بالا پاسخ دهند. مفاد امتحانی این رشته در 6 دسته سوال طبقه بندی می شود:

 

مفاد امتحانی کنکور ارشد رشته اقتصاد

دسته سوالات

ضریب درس

تعداد سوالات

اقتصاد کلان

4

25

اقتصاد خرد

4

25

دروس تخصصی*

3

25

ریاضیات

2

25

آمار

2

20

زبان

1

30

مجموع

16

150

*دروس تخصصی شامل تجارت بین الملل، مالیه بین الملل، پول و بانکداری، بخش عمومی، اقتصاد اسلامی.

 

گفتن نکاتی پیرامون کنکور کارشناسی ارشد اقتصاد برای داوطلبان این رشته خالی از لطف نخواهد بود؛ هر ساله معمولاً بین 4500 – 5000  نفر، 210 دقیقه در سراسر کشور در کنکور ارشد اقتصاد به رقابت می پردازند و بطور میانگین ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده کارشناسی ارشد مجموعه علوم اقتصادی و موسسات عالی اعم از روزانه، شبانه، پردیس، پیام نور و غیر انتفاعی از بین رقابت کنندگان حدود 2000 نفر را در گرایشات مختلف اقتصاد به عنوان دانشجوی خود جذب می کنند.

 

 

جهت آشنایی با بازار کار رشته اقتصاد می توانید با کلیک بر روی مطلب زیر، اطلاعات خود درباه منابع را تکمیل کنید.

بازار کار رشته اقتصاد

 

گرایش های ارشد اقتصاد

 

اقتصاد نظری:

این گرایش در سال های قبل از 96 پرظرفیت ترین گرایش ارشد اقتصاد بود؛ اما در سال 96 سازمان سنجش با اعمال تغییراتی ظرفیت این گرایش را کاهش داد. گرایش اقتصاد محض یا همان اقتصاد نظری، به بررسی و تحقیق علم اقتصاد و فلسفه ان می پردازد. نکته ای که وجود دارد این است که جنبه تخصصی در حوزه های مختلف در این گرایش وجود ندارد و از آنجا بهتر است در مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد، مباحث تخصصی تر دنبال شود تا متخصص علم اقتصاد بتواند در یک حوزه مسلط شود و به کسب درآمد بپردازد. تصمیم وزارت علوم درباره کاهش ظرفیت و حتی حذف این گرایش، تصمیم بسیار عاقلانه ای بوده است.

 

توسعه اقتصادی

بعد از اقتصاد نظری شاید بتوان گفت پرطرفدارترین گرایش، اقتصاد توسعه است. در سال 96 کل دانشگاه های عالی بغیر از دانشگاه آزاد اسلامی 339 نفر  را در این رشته جذب نمود. بررسی مدلهای موفق اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و صنعتی، ارائه راهکار و بومی سازی مدلهای اقتصادی کشورهای توسعه یافته برای کشورهای در حال توسعه و یا توسعه نیافته، یک بخش مهم از این گرایش محسوب می شود. در ایران با توجه به رو به توسعه بودن کشور و البته توسعه نیافتگی در برخی جنبه ها، نیاز به وجود متخصصین این گرایش بسیار حس می شود.

 

 

برنامه ­ریزی سیستم­ های اقتصادی

این گرایش از اقتصاد در سال 96، 208 نفر را در تمام دانشگاه های کشور بغیر از دانشگاه های آزاد اسلامی جذب نمود. برخلاف گرایش توسعه اقتصادی، در این گرایش بیشتر به صورت عملی با حل مشکلات سازمانها و در مقیاس کلان در سطح کشور سر و کار داریم. تحلیل و ارائه برنامه ریزی برای پیشرفت، اصلی ترین تخصص این گرایش خواهد بود.

 

اقتصاد انرژی

این گرایش از ارشد اقتصاد بیشتر برای آموزش دانشجویان برای بخش انرژی کشور مانند نفت است. در ایران دانشگاه ها دانشجویان زیادی را در این گرایش جذب می کند برای مثال در ایران سال پیش همه موسسات عالی بغیر از دانشگاه های ازاد اسلامی 313 نفر راجذب نموده اند .

 

بانکداری اسلامی

از آنجایی که ایرانن کشوری اسلامی است؛ این نیاز احساس می شود تا بانکداری کشور نیز براساس قوانین بانکداری اسلامی اداره گردد بنابراین در دانشگاه های کشور گرایشی در اقتصاد با عنوان بانکداری اسلامی با پذیرش متوسطی از دانشجویان ایجاد شد در سال پیش همه موسساتعالی کشور بغیر از دانشگاه های آزاد اسلامی 194 دانشجو را در این گرایش پذیرفتند. 

 

اقتصاد اسلامی

بنا به دلیلی مشابه که برای بانکداری اسلامی ارائه شد در یک کشور اسلامی وجود متخصصین اقتصاد اسلامی نیز ضروری است. جهت حرکت در این مسیر موسسات عالی بغیر از دانشگاه های آزاد اسلامی کشور در سال گذشته 371 نفر را در این گرایش جذب نمودند. 

 

 

اقتصاد نفت و گاز

در این گرایش فقط یک دانشگاه دانشجو جذب می نماید این دانشگاه ، دانشگاه صنعت نفت تهران است که در دوره روزانه خود در سال 96، 8 نفر را پذیرش نمود.

 

اقتصاد محیط زیست

در این گرایش نیز مانند اقتصاد نفت و گاز فقط یک دانشگاه دانشجو جذب می نماید این دانشگاه، دانشگاه علامه طباطبایی تهران است که در دوره روزانه و شبانه خود مجموعاً خود در سال قبل 22 نفر را پذیرش نمود. این گرایش در خارج از ایران ارزش بسیار زیادی دارد.

 

تجارت الکترونیک

یکی از گرایشات نوین در رشته اقتصاد می باشد و با تغیراتی که سال قبل در دفترچه اتفاق افتاد تنها گرایشی است که پذیرش دانشجو به صورت مجازی و آموزش محور را دارد. در سال قبل همه موسسات عالی غیر از دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور 179 نفر در این گرایش جذب شد. جذابیت این گرایش نوین در این است که شما همراه با رشد صنعت اینترنت و آی تی در کشور، می توانید به عنوان یک اقتصاددان، صاحب نظر باشید و در استارت آپ های این حوزه تاثیر بسیار زیادی را ایفا کنید.

 

گرایش دفاع و پدافند اقتصادی

دفاع و پدافند اقتصادی: این گرایش از سال 99 به گرایش های اقتصاد اضافه شد و دانشگاه های با شرایط خاص مانند دانشگاه امام حسین (ع) در این گرایش پذیرش دارند.

 امنیت جامع به دفاع جامع و همه جانبه نیاز دارد. دفاع نظامی، دفاع سیاسی، دفاع فرهنگی، دفاع اجتماعی و همچنین دفاع اقتصادی، در این دفاع جامع جایگاه ویژه خود را دارند. در دفاع اقتصادی باید برای هریک از عناصر و متغیرهای تابع امنیت، در همه مراحل، برنامههای دفاعی با ابزارهای اقتصادی طراحی شود. در این دفاع، اقتصاد به عنوان یکی از ارکان امنیت ملی جامع (امنیت به معنای ایجابی و سلبی آن) در نظر گرفته میشود که مورد هدف قرار میگیرد و خود، عامل و ابزار تهدید میشود و با رویکردی راهبردی به آن نگریسته میشود.

 

گرایش اقتصاد مسکن

اقتصاد مسکن: این گرایش به تازگی و درسال 1400 به گرایش های اقتصاد اضافه شد و دانشگاه خوارزمی تهران تنها دانشگاهی است که در این گرایش پذیرش دانشجو دارد.

در این گرایش به بررسی عوامل اقتصادی و اجتماعی  تاثیر گذار بر قیمت مسکن و عرضه و تقاضای آن پرداخته می شود.

 

تاثیر گرفتن مدرک ارشد اقتصاد بر روی بازار کار و آینده شغلی:

آیا گرفتن مدرک کارشناسی ارشد و دکترا روند بازار کار را در رشته اقتصاد بهبود می بخشد؟ بسیاری فکر می کنند که گرفتن ارشد و دکترا، دیگر به درد نمی خورد و کمکی به بازار کار نمی کند. شاید درباره رشته های فنی مهندسی چنین حرفی درست باشد اما درباهر رشته های علوم انسانی، هر قدر مدرک بالاتری داشته باشید، اقبال بیشتری در بازار کار خواهید داشت.بنابراین به جای این که دائما با خود کلنجار بروید که ارشد و دکترای اقتصاد فایده ای ندارد، تلاش خود را برای قبولی در دانشگاههای سطح اول و گرایشهای رو به رشد آغاز کنید.