نحوه مطالعه دروس کنکور ارشد رشته ایمونولوژی

نحوه مطالعه دروس کنکور کارشناسی ارشد رشته ایمونولوژی و منابع متناسب با شرایط شما در اینجا آورده شده است. روش مطالعه دروس ارشد ایمنی شناسی به تفکیک گروه های A تا F شامل: دوستانی که امکان مطالعه 8 تا 10 ساعت در روز در بازه زمانی 8 ماه تا یک سال را دارند، دوستانی که امکان مطالعه 4 تا 5 ساعت در روز در بازه زمانی 8 ماه تا یک سال را دارند، دوستانی که امکان مطالعه 8 تا 10 ساعت در روز در بازه زمانی 4 تا 5 ماه را دارند و... ارائه شده است. در ضمن برای داوطلبانی که در مورد ابعاد مختلف این رشته کمتر اطلاعات دارند توصیه می کنیم مطلب معرفی کارشناسی ارشد رشته ایمنی شناسی پزشکی (ایمونولوژی) را در سایت 3گام مطالعه کنند.

حال برای رسیدن به یک دسته بندی کلی متناسب با شرایط هر یک از شما دوستانم، لطفاً با من همراهی بفرمایید:

 

گروه A:

دوستانی که امکان مطالعه 8 تا 10 ساعت در روز در بازه زمانی 8 ماه تا یک سال را دارند.

در ابتدا تبریک می گویم به این گروه به علت برخورداری از این شرایط عالی و امیدوارم از این فرصت به بهترین نحو بهره مند شده و جزء رتبه های تک رقمی یا زیر 20 کنکور کارشناسی ارشد ایمونولوژی امسال شوید.

شرایط تان فوق العاده است فقط دقت کنید که مثل دو ماراتن باید تدریجی، پیوسته و با حفظ همین وضعیت تا رسیدن به نقطه نهایی پیش بروید و هر گونه توقف مساوی با یک نمره منفی و حتی فاصله گرفتن از رتبه مورد نظرتان خواهد بود. چون شما با یک رقابت فشرده و در عین حال تعداد پذیرش پایین از سوی وزارت بهداشت برای رشته ایمونولوژی مواجه هستید که مشتاقان  بسیار بسیار بالایی برای رسیدن به دانشگاه هایی مثل تهران و تربیت مدرس و ایران و ... دارد که حتی حاضرند فراتر از 10 ساعت در روز مطالعه کنند. پس حتی یک لحظه را هم از دست ندهید.

کتب و جزوات مورد توصیه من: (لطفاً به اولویت بندی ها توجه بفرمایید)

 

 

1. ایمونولوژی سلولی ملکولی ابوالعباس، ترجمه دکتر عبدالحسین کیهانی یا دکتر خلیلی یا ایمونولوژی رویت (البته بنده برای ابتدا ابوالعباس را توصیه میکنم)

2. اصول و تفسیر آزمایش های سرولوژی بالینی، دکتر پاکزاد

(در نهایت اگر فرصت کردید کتاب ایمونولوژی دکتر وجگانی را هم مطالعه بفرمایید)

1. بیوشیمی لنینجر ترجمه دکتر رضا محمدی، دو جلد یا بیوشیمی دولین

1. میکروب شناسی جاوتز دو جلد

1. زیست شناسی سلولی ملکولی لودیش

1. لغات ضروری تافل و کتاب medical terminology و کتاب امیر لزگی

از نظر من بهترین راه حل خرید دفترچه های کنکور کارشناسی ارشد ایمونولوژی ده سال گذشته و دسته بندی و پاسخ گویی مستقلانه آن از سوی خودتان است. اما اگر دوست داشتید مراجعه به این کتب تست هم خالی از لطف نخواهد بود.

 

کتاب تست:

- IQB  ایمنی شناسی و تستهای تألیفی ما طراحان دکتر خلیلی یا مؤسسات دیگر

- گنجینه جامع و طبقه بندی شده بیوشیمی، انتشارات فرهنگ، دکتر جعفر نژاد

- IQB باکتری

- تستهای سلولی ملکولی دکتر عبادی، انتشارات فرهنگ، همراه با پاسخ تشریحی یا IQB سلولی ملکولی

- IQB زبان و سؤالات تألیفی کتاب لزگی

 

گروه B:

دوستانی که امکان مطالعه 4 تا 5 ساعت در روز در بازه زمانی 8 ماه تا یک سال را دارند.

دوستان این گروه نگران نباشید، شما هم شرایط مناسبی دارید و با همین شرایط می توانید حتی گوی سبقت را از گروه اول بربایید، چون مهم بازده مطالعاتی است که ممکن است همین 4 تا 5 ساعت مطالعه شما بازدهی در حد مطالعه عزیزان گروه A داشته باشد و از سویی شما هم از بازه زمانی مطالعاتی کافی برخوردار هستید ...

 

 

کتب و جزوات مورد توصیه من:

1. جزوات مکاتبه ای ایمنی شناسی دکتر خلیلی یا مؤسسه انوار دانش دکتر بشاش یا جزوات مؤسسه سنا پزشکی (البته من مورد اول را توصیه می کنم)

1. کتاب بیوشیمی دکتر احسانی انتشارات پوران پژوهش یا جزوات مکاتبه ای مؤسسات

1. میکروب شناسی پزشکی دکتر عباس بهادر انتشارات فرهنگ یا فشرده میکروبیولوژی پزشکی دکتر محمد کریم رحیمی انتشارات آییژ

1. کتاب خلاصه زیست شناسی سلولی ملکولی لودیش ترجمه دکتر فرج الهی

1. کتاب زبان امیر لزگی

 

کتاب تست:

- IQB ایمنی شناسی

- گنجینه جامع و طبقه بندی شده بیوشیمی، انتشارات فرهنگ، دکتر جعفر نژاد

- IQB باکتری

- تستهای سلولی ملکولی دکتر عبادی انتشارات فرهنگ همراه با پاسخ تشریحی یا IQB سلولی ملکولی

- IQB زبان

 

گروه C:

دوستانی که امکان مطالعه 8 تا 10 ساعت در روز در بازه زمانی 4 تا 5 ماه را دارند.

و اما چند راهنمایی کوتاه برای عزیزان این گروه:

یکی از مهم ترین اصول در کنکور کارشناسی ارشد، اصل تکرار و مرور می باشد که ممکن است شما عزیزان در این مورد به علت بازه زمانی کوتاهی که در اختیار دارید به چالش بیافتید!

پس توصیه میکنم مشابه آنچه برای گروه B ذکر کردم مطالعه بفرمایید و با این الگو که 4 تا 5 ساعت برای مطالعه اختصاص دهید و زمان باقی مانده را برای مرور و بدین شکل احتمالاً با سطحی متناسب با سطح اطلاعاتی آنها می توانید پیش بروید ... پس نگران نباشید و شروع کنید. 

 

 

گروه D:

دوستانی که امکان مطالعه 4 تا 5 ساعت در روز در بازه زمانی 4 تا 5 ماه را دارند.

شرایط این دسته از دوستان آنچنان هم بحرانی نیست، فقط متأسفانه یک مقدار دیر به خودشان جنبیده اند!

بازهم جای نگرانی نیست، از نظر من اگر حتی سه ماه مانده به کنکور هم شروع کنید، بازهم قدرت این را دارید که رتبه بیاورید. اما واقع بینانه بگویم که نه در حد دانشگاههای تهران و تیپ A، بلکه احتمالاً برای مناطق دورتر مثل کرمانشاه و اهواز میتوانید امیدوار باشید... البته برای این سه ماه دیگر نباید به قصد فهم کامل مطالب پیش بروید، بلکه فقط باید انرژی خود را روی مباحثی بگذارید که پر تکرارتر بوده و یا حتی تعداد تست های بیش تری از آن مباحث در کنکور کارشناسی ارشد ایمونولوژی دیده شده است ...

که در این رابطه می توانید با مؤسسه سه گام ارتباط برقرار کرده و با جزئیات بیشتر بنده برایتان شرح مطالب خواهم داد.

بنابراین میتوانید همانند گروه B شروع به کار بکنید. اما با تکیه بر مطالب پرتکرار و استفاده از جزوات خلاصه مؤسسات که برای تهیه آنها هم میتوانید با مؤسسه ارتباط برقرار کنید ... مؤسسه سه گام برای کمک در تمام زمینه ها با شما همراهی خواهد کرد. هدف ما هدایت شما به بهترین نحو به سوی نقطه نهایی است.

 

گروه E:

دوستانی که امکان مطالعه 2 تا 3 ساعت در روز در بازه زمانی طولانی مدت را  دارند.

 

 

گروه F:

دوستانی که امکان مطالعه 2 تا 3 ساعت در روز در بازه زمانی کوتاه مدت را دارند.

 

گروه E و گروه F

یکی از مسائلی که قبولی در آزمون کارشناسی ارشد رشته ایمونولوژی را مشکل می کند، عدم پذیرش این رشته در دانشگاه آزاد می باشد و انحصار ظرفیت پذیرش آن از سوی وزارت بهداشت، آن هم در تعداد اندک!

البته حدود دو سال است که وزارت بهداشت اقدام به پذیرش در شعب بین الملل کرده که اگرچه در حد 10 تا 15 نفر می باشد، اما باز هم جای امیدواری است و البته باز هم با تکیه بر میزان بازدهی شما در کنکور است؛ چون مختص افرادی است که حداقل نمرات را کسب کرده اند و نهایتاً باید به فکر پرداخت هزینه 20 تا 30 میلیونی این شعبات باشید که از نظر من جای تأمل دارد ...!

گروه E شرایط بهتری به علت بازه زمانی طولانی مدت خود دارند.

توصیه من این است که مشابه گروه D عمل کنند اما با تکیه بالاتر بر تست های ده سال آخر کنکور کارشناسی ارشد ایمنی شناسی پزشکی، یا شاید حتی بهتر باشد بگویم که در کنار خواندن مطالب پرتکرار، انرژی بالاتر و بالاتر و بالاتری برای مطالعه تست ها بگذارند و البته انرژی بالایی برای مطالعه زبان و انرژی کم تری برای مطالعه میکروب شناسی.

شاید با کمی ذکاوت توانستید بازدهی مشابه گروه (D) را بدست آورید و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

من که با تمام وجود امیدوارم و در میان دوستانم موارد مشابه این شرایط را دیده ام و مطمئنم که همراهان سه گام از ناباورانه ترین شرایط بهترین را خواهند ساخت.

بنده با تمام قدرت همراه این دو گروه، بر حسب شرایط خاصشان هستم.