تحلیل، بررسی و بودجه بندی سوالات کنکور ارشد کامپیوتر 97

یکی از مهم ترین و اساسی ترین اطلاعاتی که داوطلبان برای برنامه ریزی بهتر و هوشمندانه تر جهت مطالعه دروس این رشته به آن نیاز دارند، اطلاع از بودجه بندی سوالات کنکور ارشد کامپیوتر می باشد. بودجه بندی سوالات ارشد مهندسی کامپیوتر از سال 90-98 را هم می توانید در سایت 3گام مطالعه کنید. در این مطلب تیم مشاوره و برنامه ریزی ارشد کامپیوتر 3گام، تحلیل، بررسی و بودجه بندی سوالات کنکور ارشد کامپیوتر 97 را برای شما عزیزان آماده کرده است. برای ثبت نام در پنل برنامه ریزی و ارتباط با مشاوران جهت معرفی بهترین منابع ارشد کامپیوتر می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

 

 

در جدول زیر می توانید تعداد سوالات کنکور ارشد کامپیوتر 97 به تفکیک هر درس را مشاهده نمایید. در ادامه به تحلیل و بررسی تک تک این دروس می پردازیم. وجود این اطلاعات باعث انتخاب بهترین راه برای تحلیل دروس و روش صحیح مطالعه کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر خواهد شد.

 

جدول تعداد سوالات کنکور ارشد کامپیوتر 97 به تفکیک هر درس

مواد امتحانی

دروس

تعداد سوال

زبان

زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

30

ریاضیات

ریاضی عمومی (1و2)

معادلات دیفرانسیل

آمار و احتمال مهندسی

ریاضیات گسسته

20

دروس تخصصی مشترک

ساختمان داده ها

طراحی الگوریتم ها

نظریه زبان و ماشین ها

مدارهای منطقی

معماری کامپیوتر

سیستم عامل

شبکه های کامپیوتری

30

دروس تخصصی معماری سیستم های کامپیوتری

مدارهای الکتریکی

الکترونیک دیجیتال

VLSI

سیگنال ها و سیستم ها

20

دروس تخصصی نرم افزار، شبکه های کامپیوتری، رایانش امن

کامپایلر

پایگاه داده ها

هوش مصنوعی

20

دروس تخصصی هوش مصنوعی و رباتیکز

مدارهای الکتریکی

هوش مصنوعی

سیگنال ها و سیستم ها

20

 

تحلیل، بررسی و بودجه بندی سوالات کنکور ارشد کامپیوتر 97: زبان انگلیسی

بودجه بندی سوالات کنکور ارشد کامپیوتر 97 در درس زبان انگلیسی شامل 10 سوال لغت، 5 سوال گرامر و 15 سوال درک مطلب می باشد. در مجموع درس زبان انگلیسی دارای 30 سوال است. برای کسب درصد مناسب در این درس، در درجه اول بالا بردن توانایی درک مطلب و در مرحله بعد تقویت دایره لغات و گرامر از اهمیت زیادی برخوردار است. برای تقویت دایره لغات می توانید از کتاب­ های لغت (واژگان) موجود استفاده کنید. برای تقویت درک مطلب بهترین منبع در درجه اول متون تخصصی کنکور سراسری سال­ های قبل در رشته مهندسی کامپیوتر و دیگر رشته ­های نزدیک به آن مانند فناوری اطلاعات است.

 

تحلیل، بررسی و بودجه بندی سوالات کنکور ارشد کامپیوتر 97: ریاضیات 

سوالات کنکور ارشد کامپیوتر در درس ریاضی، شامل 20 سوال است. ریاضی 1 و 2، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی و ریاضیات گسسته از دروس مجموعه ریاضی می باشند.

 

  •  ریاضی عمومی 1 و 2 

سوالات ریاضی عمومی 1 و 2 کنکور ارشد کامپیوتر، در مجموع 5 سوال از مجموعه سوالات ریاضی را به خود اختصاص می دهد.

 

  • معادلات دیفرانسیل 

تعداد سوالات کنکور ارشد کامپیوتر در درس معادلات دیفرانسیل  شامل 5 سوال از 20 سوال مجموعه ریاضی می باشد. در این درس پدیده های طبیعی به مدل ریاضی تبدیل شده و سپس به کمک روش های مختلف معادله دیفرانسیل مربوطه حل می شود.

 

  •  آمار و احتمال مهندسی

در این بخش به تحلیل و بررسی سوالات آمار و احتمال مهندسی کنکور ارشد کامپیوتر و مقایسه با کنکورهای سال های گذشته پرداخته ایم. از اهداف این درس آشنایی با مفهوم احتمال، تعریف متغیر های تصادفی و مشخصات اصلی متغیر های تصادفی دوگانه و تعمیم آن به دنباله های تصادفی را می توان نام برد

 

 

در جدول زیر مباحث مهم آمار و احتمال مهندسی در کنکور ارشد کامپیوتر را می توانید مشاهده نمایید.

 

جدول مباحث مهم آمار و احتمال مهندسی در کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر

ردیف

عنوان مبحث

1

مفهوم مدل تصادفی

2

تئوری احتمال و تعاریف مربوطه

3

احتمال شرطی

4

استقلال

5

رخدادها و قضیه بیز

6

مفهوم متغیر تصادفی

7

انواع متغیرهای تصادفی

8

معرفی متغیر های تصادفی خاص مانند یکنواخت، نمایی، باینری، دو جمله ای، پواسون، نرمال و ...

9

توابع متغیرهای تصادفی

10

تعیین تابع چگالی و تولید

11

متغیر تصادفی با توزیع دلخواه

12

آشنایی با آماره ها شامل میانگین، واریانس، میانه، تابع مشخصه و کاربردهای آن ها

 

دقت کنید که در سال های اخیر بیشتر سوالات از فصل های انتهایی طرح می شوند و داوطلبان بهتر است توجه وی‍ژه ای بر روی این فصل ها داشته باشند. به طوری که در کنکور ارشد کامپیوتر چند سال گذشته بر خلاف سال های پیش از آن که سوالات به طور متعادل از تمام فصل ها مطرح می شد، بخش عمده ای از سوالات به مباحث برآورد نقطه ای و آزمون فرض (بخش آخر درس) مربوط بوده است. با این که به نظر می رسد، فصل مربوط به آنالیز ترکیبی و احتمال، پایه فصل های بعدی باشد، ولی در واقع برای پاسخ دادن به سوالات فصل آخر معمولا نیازی به تسلط بر این مباحث وجود ندارد. 

 

  •  ریاضیات گسسته 

در این بخش به تحلیل و بررسی ریاضیات گسسته کنکور ارشد کامپیوتر پرداخته ایم. این درس را می توان از گسترده ترین دروس رشته کامپیوتر دانست. از طرفی این گستردگی باعث شده که همپوشانی و پیش نیاز بودن مباحث مختلف از بین رفته و داوطلب بتواند بر اساس علایق و توانایی ها و به نسبت شرایط و وضعیت علمی خود از بین مباحث مختلف، مباحث مورد نظر را انتخاب و مطالعه کند.

در این درس، مطالب مرتبط با منطق و جبر رابطه ­ها یک فصل را در بر می ­گیرند. نظریه مجموعه ها، روابط، توابع و ویژگی­ های آن ها بخش دیگری از این درس را تشکیل می­ دهند. نظریه گراف و درخت ­ها دیگر بخش های مهم و البته وابسته به هم هستند. بخش نهایی، بخش مربوط به روابط و الگوریتم ­های بازگشتی را شامل می­ شود.

بخش های فوق، کاملا از هم مجزا بوده و در اغلب موارد برای پاسخ به سوالات هر مبحث نیاز به اطلاع از دیگر مباحث نیست. در درس گسسته پیشنهاد می شود بیشتر به حل تست پرداخته و حدالامکان تست های رشته علوم کامپیوتر نیز بررسی شوند.

 

 

تحلیل، بررسی و بودجه بندی سوالات کنکور ارشد کامپیوتر 97: دروس تخصصی مشترک

بودجه بندی سوالات کنکور ارشد کامپیوتر 97 در دروس تخصصی مشترک شامل 30 سوال می باشد. دروس تخصصی کنکور ارشد کامپیوتر شامل دروس ساختمان داده ها، طراحی الگوریتم ها، نظریه زبان و ماشین ها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، سیستم عامل و شبکه های کامپیوتری است.

 

  • ساختمان داده ها

در این بخش به تحلیل و بررسی سوالات ساختمان داده کنکور ارشد کامپیوتر می پردازیم. درس ساختمان داده را می ­توان از اساسی ترین دروس مهندسی نرم افزار دانست. مباحث این درس مخصوصا در دروس طراحی الگوریتم و ساختمان گسسته بسیار مشاهده می­ شوند. بنابراین دپارتمان مشاوره وبرنامه ریزی ارشد کامپیوتر 3گام، توصیه به مطالعه دقیق این مفاهیم می نماید. در این درس، ابتدا با تحلیل الگوریتم ها و ابزار مورد نیاز برای این کار آشنا می­ شوید. این بخش دقیقا در ابتدای درس طراحی الگوریتم تکرار شده و مبنای کلیه فصل های آن درس نیز می­ باشد.

 ادامه درس به معرفی انواع مختلف ساختمان های داده، می­ پردازد. از طرفی توابع بازگشتی در این بخش مورد بررسی قرار می ­گیرند. درس آرایه، پشته، لیست پیوندی، گراف، درخت انواع مختلفی از این ساختمان ­های داده هستند. هر ساختمان داده معرفی شده، عملگرهای مورد نیاز آن تعریف و در نهایت یکسری الگوریتم مربوط به آن ها بررسی خواهند شد. روش ­های مرتب سازی و ویژگی ­های آن ها بخش مهم دیگر درس را تشکیل می­ دهند. در نهایت درهم سازی و توابع درهم ساز نیز آخرین مبحث درس هستند. سه مبحث اخیر را می ­توان جدا از هم در نظر گرفت که تقریبا ارتباطی بین آن ها وجود ندارد.

 

  • طراحی الگوریتم ها

درس طراحی الگوریتم به معرفی یک سری استراتژی کلی برای حل مسائل مختلف می پردازد. پس از معرفی هر استراتژی و بیان ویژگی­ های آن، برای هر دسته چند مسئله کلاسیک و الگوریتم حل آن ها را معرفی کرده و ارزیابی می ­کند. برای ارزیابی هر الگوریتم به یکسری ابزار نیاز داریم، این ابزار در واقع روش های نمایش و مقایسه پیچیدگی الگوریتم ­ها هستند.

در اولین بخش از درس با این ابزار آشنا می شوید. در مقایسه با ابزاری که در درس ساختمان­ های داده معرفی شده­ اند، در اینجا روش ­ها به صورت دقیق تر و کلی تر معرفی می شوند. این بخش در واقع پایه اصلی تمامی فصل­ های بعدی بوده و تقریبا تمامی تست ­های کنکوری به نوعی به آن وابسته هستند. این بخش اساسی­ ترین مبحث درس الگوریتم بوده و مطالعه و درک مفاهیم آن بسیار مهم است.

در ادامه درس، هر فصل به یک استراتژی کلی می­ پردازد. روش­ های حریصانه، روش­ های تقسیم و غلبه، الگوریتم برنامه نویسی پویا، شاخه و حد و روش ­های عقبگرد از این استراتژی ­ها هستند. بخش مهم دیگر از درس طراحی الگوریتم به ساختمان داده گراف و درخت می ­پردازد. در سال­ های اخیر تمرکز بر روی بخش گراف ها و درخت ها نسبتا زیاد بوده است. البته در برخی سوالات اطلاعاتی از دیگر فصول نیز مورد نیاز است.

 

  • نظریه زبان و ماشین ها

درس نظریه زبان ها را می ­توان یکی از مفهومی ترین دروس مهندسی کامپیوتر در نظر گرفت. تست­ های این درس را به ندرت می ­توان با روش ها و فرمول ­های تستی حل نمود. برای بالا بردن توانایی­ های خود در تست زنی، باید زمان بیشتری را به مطالعه مفاهیم اختصاص دهید و دانش خود را تقویت کنید. با بالا رفتن توانایی­ های شما، در بسیاری از سوالات خواهید دید نیازی به حل تشریحی و کامل سوال ندارید. البته همانطور که گفته شد، این به معنی یک فرمول تستی نبوده و تنها عامل موفقیت شما، حل کامل تمرین ­های درسی و توجه دقیق به مفاهیم این درس است. ویژگی منحصر بفرد دیگر این درس، این است که مطالب درس بطور بسیار زیادی وابسته به هم بوده و در بسیاری از تست­ ها شما نیاز به اطلاع از تمامی مباحث درس دارید. درس با معرفی کلی گرامر­ها، زبان­ ها، ماشین ها و ارتباط کلی آن ها با یکدیگر شروع می شود. در فصول بعدی ابتدا زبان های منظم بررسی شده و بصورت کامل با آن ها آشنا می شوید. سپس زبان های مستقل از متن مورد بررسی قرار می ­گیرند. در نهایت زبان های نوع یک (وابسته به متن)، نوع صفر (زبان های بدون محدودیت و ماشین های تورینگ) و انواع آن ها بررسی خواهند شد.

 

 

  • مدارهای منطقی

یکی از ساده ترین و در عین حال مهمترین دروس کنکور ارشد کامپیوتر، درس مدار منطقی است. این درس را می­ توان به چهار بخش کلی تقسیم نمود. بخش اول شامل منطق، جبر بول  و مباحث مرتبط با آن ها است. این بخش مبنای درس مدار منطقی تشکیل داده و تسلط بر آن از موارد بسیار مهم و کلیدی در بخش ­های دیگر است. جدا از این بخش، دو بخش مدار های ترکیبی و مدار های ترتیبی نیز دو مبحث اصلی دیگر را تشکیل می­ دهند. در هر دو بحث مطالعه و شناخت ابزار در دسترس و تحلیل مدارها دو بخش اصلی و مورد نیاز هستند. بخش نهایی درس، شامل سیستم اعداد، روش­ های نمایش اعداد در سیستم­ های مختلف و الگوریتم ­های مختلف محاسباتی برای هر سیستم را شامل می ­شود.

 

  • معماری کامپیوتر

درس معماری کامپیوتر از درس­هایی است که داوطلب ها معمولا با آن مشکل دارند. دلیل این امر در این است که در کنکور معمولا سوالات این درس یک پیش زمینه مفهومی از موضوعات را نیاز دارند. یعنی شما علاوه بر تسلط بر فرمول­ ها و راه حل های استاندارد، باید در اصول درس و درک ارتباط مفهومی بین مباحث مختلف تسلط بالایی داشته باشید. در این درس پس از آشنایی با مفاهیم کلی، به بررسی ویژگی­های بخش مرکزی پردازش می­پردازد. روش ­های مختلف آدرس­دهی و طریقه انجام محاسبات در CPU و مسائل مرتبط با آن، همچنین طراحی ALU  از دیگر مطالب این بخش است. بخش مهم دیگر به دو روش اصلی طراحی واحد کنترل می­پردازد.در نهایت دو بخش حافظه و ورودی/ خروجی ها از دیگر مباحثی است که در این درس به آن پرداخته می­شود. این چهار بخش اخیر را می­توان به نوعی جدا از هم دانست و مواردی که با آن ها سروکار داریم را از مطالب سایر بخش­ ها مجزا دانست. 

 

  • سیستم عامل

از نکات مثبت درس سیستم عامل این است که با یادگیری مباحثی که معمولا پیچیدگی آنچنانی نداشته (ولی گستردگی نسبتا بالایی دارند)، به سادگی می ­توانید به تست ها پاسخ دهید. بخش ­های مختلف این درس به این شکل می­ باشد که در ابتدا مباحث مرتبط با سخت افزار و وقفه ها و ساختار کلی آن مطرح گردیده و در ادامه به مفاهیم زمان‌بندی و مدیریت فرآیندها پرداخته شده است. سپس در مورد هم زمانی فرآیند­ها و اصول آن بحث شده و در انتها  به مبحث بن بست و حافظه ­ها و مدیریت فایل ها پرداخته می شود.

 

  • شبکه های کامپیوتری

در درس شبکه های کامپیوتری، ضمن بررسی لایه های فیزیکی و پیوند داده، مسائل مطرح در زیر لایه MAC شبکه های بی سیم، با سیم و نیز مسائل مطرح در لایه شبکه از جمله الگوریتم ­های مسیریابی و نیز استاندارد IP مورد بحث قرار می­ گیرد. ضروری است داوطلبین گرامی برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر، از کلیه مسائل و جزئیات مطرح در سه لایه پایینی استاندارد ISO اطلاع داشته باشند. البته در دو سال اخیر سوالاتی از سطوح بالای شبکه مطرح شده اند و این موضوع پاسخدهی به سوالات این درس را برای داوطلبین کنکور کمی دشوار کرده است.

 

ضرایب دروس تخصصی گرایش های ارشد کامپیوتر

در جدول زیر ضرایب دروس تخصصی گرایش های ارشد کامپیوتر و میزان تاثیر درصد هر درس در نمره اکتسابی داوطلب در هر گرایش را می­ بینید. در کنار دروس مشترک که میزان توانایی کلی داوطلب در دروس مربوط به رشته مهندسی کامپیوتر را می­ سنجند، دروس تخصصی قرار است به صورت تخصصی علاقه مندی های داوطلبین را ارزیابی کرده و تصمیم نهایی برای انتخاب رشته را انجام دهند.

 

جدول ضرایب دروس تخصصی گرایش های کارشناسی ارشد کامپیوتر و میزان تاثیر درصد هر درس در نمره اکتسابی

گرایش/ دروس

زبان

ریاضیات

دروس تخصصی مشترک

دروس تخصصی معماری سیستم های کامپیوتری

دروس تخصصی هوش مصنوعی

دروس تخصصی نرم افزار، شبکه­های کامپیوتری، رایانش امن، الگوریتم و محاسبات

معماری سیستم های کامپیوتری

1

2

4

3

0

0

هوش مصنوعی

1

2

4

0

3

0

نرم افزار، شبکه های کامپیوتری، رایانش امن، الگوریتم و محاسبات

1

2

4

0

0

3

 

 

تحلیل، بررسی و بودجه بندی سوالات کنکور ارشد کامپیوتر 97: دروس تخصصی ارشد معماری سیستم های کامپیوتری

بودجه بندی سوالات دروس تخصصی ارشد معماری سیستم های کامپیوتری شامل 20 سوال از دروس مدارهای الکتریکی، الکترونیک دیجیتال، VLSI، سیگنال ها و سیستم ها می باشد. در ادامه به تحلیل و بررسی این دروس می پردازیم.

 

  • مدارهای الکتریکی

مدار الکتریکی از دروس مفهومی ارشد معماری سیستم های کامپیوتری است. برای این که بتوانید سوالات این درس را به خوبی پاسخ دهید، نیاز به حل تمرینات زیادی دارید. این درس از جمله دروسی است که برای تسلط کامل بر آن به زمان زیادی نیاز دارید. در صورتی که در طول تحصیل دانشگاه این درس را به طور مفهومی یاد نگرفته باشید، باید زمان زیادی را صرف درک مفاهیم آن کنید. این درس جزء دروس رشته مهندسی برق نیز هست و در دو گرایش هوش مصنوعی و معماری کامپیوتر نیز از آن سوال می آید؛ به همین دلیل تست های زیادی برای این درس وجود دارد.

 

  • الکترونیک دیجیتال

در این درس خانواده ­های مختلف منطقی مورد بررسی قرار می­ گیرد. در بررسی هر یک از خانواده­ های منطقی مواردی همچون مشخصه انتقال ولتاژ، حاشیه­ های امنیت نویز، ظرفیت ورودی و خروجی گیت و توان مصرفی مد نظر می­ باشند که باید با این مفاهیم آشنایی کامل داشته باشید. خانواده های منطقی را می توان به دو دسته مجزای خانواده­ های منطقی مبتنی بر MOS و خانواده های مبتنی بر ترانزیستور­های دو قطبی همچون  RTL، DTL،TTL  و ECL تقسیم بندی کرد. دسته اول اهمیت بیشتری دارد. تکنولوژی­ های NMOS CMOS و  جزء مهمترین منطق ­های مبتنی بر فناوری MOS می ­باشند. همچنین انواع مدارهای مختلف از جمله مدارهای پویا، مدارهای سه حالته، مدارهای ترکیبی و مدارهای اشمیت تریگر جزء مباحث مطرح در این درس می باشند.

 

  • VLSI

این درس وابستگی شدیدی به درس الکترونیک دیجیتال دارد. برای مطالعه این درس باید مفاهیم کلی از الکترونیک دیجیتال را بدانید. مطالب مهم و برجسته این درس شامل نحوه و مراحل ساخت یک مدار مجتمع، ارایه یک طرح از مستطیل های رنگی یا چینش مدار که نشان دهنده لایه های مختلف تشکیل دهنده مدار مجتمع می باشد، قوانین طراحی مدار­های مجتمع، بررسی و تحلیل مدار­های مجتمع از دید تاخیر، فرکانس و توان مصرفی، انواع حافظه ها و ساختار سلول­ های حافظه، تاثیر تغییر اندازه ابعاد مدار در پارامترهای مختلف، بررسی انواع مدارهای مختلف و آزمون پذیری مدارهای مجتمع می­ باشد. مباحث طراحی با PLA، حافظه ها و آزمون پذیری را می توان تا حدی مجزا از مباحث دیگر در نظر گرفت ولی در مباحث دیگر پیوستگی وجود دارد که نمی­ توان تفکیک دقیقی بین آن ها قائل شد.

 

  • سیگنال ها و سیستم ها

سیستم ها، مستقل از اینکه یک مدار الکتریکی ساده باشند یا یک سیستم مخابراتی پیشرفته، از یک نظریه کلی پیروی می‌کنند که این نظریه کلی موضوع این درس است. در این درس تاکید اصلی روی نظریه سیستم های خطی و تغییرناپذیر با زمان است. ابزارهای گوناگون برای تحلیل این سیستم‌ ها، از جمله انتگرال (یا مجموع) کانولوشن، سری فوریه (پیوسته و گسسته)، تبدیل فوریه (پیوسته و گسسته)، تبدیل لاپلاس، و تبدیل Z تدریس خواهند شد.

 

تحلیل، بررسی و بودجه بندی سوالات کنکور ارشد کامپیوتر 97:  دروس تخصصی نرم افزار، شبکه های کامپیوتری، رایانش امن

بودجه بندی سوالات کنکور ارشد کامپیوتر 97 در دروس تخصصی نرم افزار، شبکه های کامپیوتری و رایانش امن شامل 20 سوال از دروس مدارهای الکتریکی، الکترونیک دیجیتال، VLSI، سیگنال ها و سیستم ها می باشد. در ادامه به تحلیل و بررسی این دروس می پردازیم.

 

  • کامپایلر

این درس با یکسری مسائل کلی در مورد کامپایلرها و مراحل مختلف عملیات کامپایل شروع می شود. تحلیل واژه ای و مسائل مرتبط با آن بخش دیگر درس را شامل می شوند. روش های مختلف تجزیه در قالب دو دسته کلی، "بالا به پایین" و "پایین به بالا" معرفی و مسائل هریک بررسی می شوند. در نهایت چند الگوریتم مشخص از هر دسته معرفی شده اند. درس با استراتژی های تخصیص حافظه، تحلیل معنایی و در نهایت تولید کد میانی و بهینه سازی ها به انتها می­ رسد.

در کنکورهای ارشد کامپیوتر سال های دورتر بیشتر سوالات این درس از مباحث تشکیل جدول روش های پارس مختلف و پیمایش مراحل الگوریتم ها طرح می­ شدند؛ ولی در چند سال اخیر، روال کلی سوالات به سمتی رفته که سوالات بین بخش های فوق به صورت یکنواخت پخش شده اند. در نتیجه درک دقیق مفاهیم و منطق حاکم بر مباحث مختلف امری ضروری به حساب می آید.

 

  • پایگاه داده ها

درس پایگاه داده با مقدماتی بر پایگاه داده، مدل های مختلف و تعاریف پایه ای شروع می شود. در ادامه بخش رابطه ها را داریم. روابط و جبر رابطه ­ها مباحث این فصل را تشکیل می­ دهند. در ادامه زبان SQL و دستورات این زبان بررسی خواهند شد و در نهایت انواع روش های نرمال سازی را داریم. بودجه بندی سوالات کنکور ارشد کامپیوتر در درس پایگاه داده، یک الگوی مشخص ندارد؛ اما از فصل مربوط به دستورات SQL همواره در کنکور سوال مطرح شده است.این فصل همواره از فصل های مهم درس پایگاه داده بوده و تمرکز نسبتا زیادی بر روی آن وجود دارد.

 

  • هوش مصنوعی

در درس هوش مصنوعی بخش ­هایی مانند عامل های هوشمند، جستجو، مسائل ارضای محدودیت، منطق و استدلال و در نهایت مسائل متفرقه ای مانند برنامه ریزی و بازنمایی دانش را داریم. مسئله مهم در مورد هوش مصنوعی این است که درس هوش برنامه، یکی از دروس رشته مهندسی کامپیوتر است که در کنکورهای ارشد کامپیوتر سال های اخیر از نظر محتوای سوالات، دائما پیشرفت رو به جلو داشته است. به این معنی که تعداد سوالات فصل­ های ابتدایی به نسبت سال های قبل، کاهش یافته ولی از فصول انتهایی مانند شبکه بیزین، مسائل ارضای محدودیت و برنامه ریزی، معمولا سوال مطرح شده است.

 

 

تحلیل، بررسی و بودجه بندی سوالات کنکور ارشد کامپیوتر 97:  دروس تخصصی هوش مصنوعی و رباتیکز

بودجه بندی سوالات کنکور ارشد کامپیوتر 97 در دروس تخصصی هوش مصنوعی و رباتیکز شامل 20 سوال از دروس مدارهای الکتریکی، هوش مصنوعی، سیگنال ها و سیستم ها می باشد. در ادامه به تحلیل و بررسی این دروس می پردازیم.

 

  • مدارهای الکتریکی

مدار الکتریکی از دروس مفهومی این گرایش است. برای این که بتوانید سوالات این درس را به خوبی پاسخ دهید، نیاز به حل تمرینات زیادی دارید. این درس از جمله دروسی است که برای تسلط کامل بر آن به زمان زیادی نیاز دارید. در صورتی که در طول تحصیل دانشگاه این درس را به طور مفهومی یاد نگرفته باشید، باید زمان زیادی را صرف درک مفاهیم آن کنید. این درس جزء دروس رشته مهندسی برق نیز هست و در دو گرایش هوش مصنوعی و معماری کامپیوتر از آن سوال می آید، به همین دلیل تست ­های زیادی برای این درس وجود دارد.

 

  • هوش مصنوعی

در درس هوش مصنوعی بخش­ هایی مانند عامل های هوشمند، جستجو، مسائل ارضای محدودیت، منطق و استدلال و در نهایت مسائل متفرقه ای مانند برنامه ریزی و بازنمایی دانش را داریم. مسئله مهم در مورد این درس این است که درس هوش برنامه، یکی از دروس رشته مهندسی کامپیوتر است که در سال های اخیر از نظر محتوای سوالات، دائما پیشرفت رو به جلو داشته است. به این معنی که تعداد سوالات فصل های ابتدایی به نسبت کنکورهای ارشد کامپیوتر سال های گذشته، کاهش یافته ولی از فصول انتهایی مانند شبکه بیزین، مسائل ارضای محدودیت وبرنامه ریزی، معمولا سوال مطرح شده است.

 

  • سیگنال ها و سیستم ها

سیستم ها، مستقل از اینکه یک مدار الکتریکی ساده باشند یا یک سیستم مخابراتی پیشرفته، از یک نظریه کلی پیروی می‌ کنند. این نظریه کلی موضوع این درس است. در این درس تاکید اصلی روی نظریه سیستم های خطی و تغییرناپذیر با زمان است.ابزارهای گوناگون برای تحلیل این سیستم‌ ها، از جمله انتگرال (یا مجموع) کانولوشن، سری فوریه (پیوسته و گسسته)، تبدیل فوریه (پیوسته و گسسته)، تبدیل لاپلاس، و تبدیل Z تدریس خواهند شد.