دروس کارشناسی ارشد روانشناسی:

معرفی کارشناسی ارشد روانشناسی بدون پرداختن به دروس آن کاری بیهوده خواهد بود. لذا در 3گام دپارتمان تخصصی روانشناسی سعی دارد با توجه به سطح علمی داوطلب و زمان آزاد برای مطالعه، روش مناسبی برای آمادگی در کنکور کارشناسی ارشد در اختیارتان قرار دهد. در ادامه توضیح مختصری از دروس روانشناسی بیان می کنیم. داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی، قبل از تهیه منابع باید به بررسی دروس امتحانی مربوط به هر گرایش و ضرایب آن ها بپردازند. مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد روانشناسی در این مورد می تواند به داوطلبان کمک کند.

 

 

زبان تخصصی

بسیاری از داوطلبان تصور می کنند که درس زبان ارشد روانشناسی شامل زبان عمومی و زبان تخصصی می باشد، اما در اینجا باید گفت که این تصور غلطی است، چرا که این درس در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی، تنها شامل متون تخصصی درک مطلب می باشد که 30 سوال را به خود اختصاص می دهد. با نگاهی اجمالی به سوالات و متون درک مطلب زبان عمومی ارشد روانشناسی می توان فهمید که تمام reading ها، زبان تخصصی هستند نه زبان عمومی. تخصصی بودن متون کار داوطلبان را بسیار راحت کرده است، چرا که در صورت یادگیری لغات زبان تخصصی روانشناسی و اندکی لغات زبان عمومی (در حد آشنایی با افعال اصلی و پرکاربرد) می توان به درصد قابل قبولی رسید. هرچند که برای پاسخگویی و متوجه شدن متون تخصصی باید دانش کمی در زمینه زبان عمومی داشت.

میانگین درصد زبان انگلیسی در کنکور ارشد روانشناسی، حدود 30 درصد است. این مساله نشان می دهد اکثر دانشجویان در این درس ضعیف هستند، پس اگر شما هم در درس زبان قوی نیستید، خیلی ناراحت نباشید چون این تنها مشکل شما نیست و خیلی از داوطلبان دیگر نیز با این مسئله مواجه اند. اما خبر خوب اینکه با یک برنامه ریزی اصولی برای درس زبان، می توانید تا زمان کنکور میانگین این درس را حدود 30 درصد افزایش دهید. پس به فرض اگر شما اکنون به 15 درصد تست ها پاسخ دادید، با مطالعه صحیح میتوانید به راحتی این درصد را به %45-%40 برسانید. اما برای قوی شدن در این درس باید چه کار کرد؟ 

بعضی از داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی، برای تقویت زبان و به دست آوردن درصد بالا در کنکور ارشد روانشناسی، در کلاس های زبان عمومی شرکت می کنند. شرکت در این کلاس ها به عنوان یک برنامه بلندمدت جهت تقویت زبان انگلیسی انتخاب درستی است، اما معمولا از زمانی که فرد در این کلاس ها ثبت نام می کند تا زمانی که به سطح خوبی در زبان انگلیسی برسد حداقل 2 سال زمان می برد. پس اگر مخاطب این مطلب دانشجویان سال دوم یا سوم کارشناسی روانشناسی با سطح زبان ضعیف هستند که قصد برنامه ریزی برای کنکور ارشد روانشناسی را دارند، با شرکت در این کلاس ها می توانند زبان خود را به سطح خوبی برسانند.

همچنین در 3گام به شما می گوییم که چگونه می توانید با پاسخ دادن به اندکی از سوالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی، تغییر به سزایی در رتبه خود ایجاد کنید.

 

 

نحوه مطالعه زبان برای کنکور ارشد روانشناسی

جهت مطالعه درس زبان کنکور ارشد روانشناسی رعایت یک سری نکات و اجتناب از برخی اشتباهات که در اینجا یه آن ها اشاره می نماییم ضروری است.

 

  • درگیر شدن با لغات و درک مطلب زبان انگلیسی کنکور ارشد روانشناسی

خواندن ریدینگ ها به کمک کتاب کمکی که معنی متون را دارد، باعث می شود که داوطلب بدون هیچ گونه تلاشی برای فهمیدن، خیلی زود به سراغ معنی متن برود. در حالی که درگیر شدن داوطلب با لغات و درک مطلب ها، باعث تقویت زبان او می شود.

 

  • درک کلیت درک مطلب ها

بسیاری از داوطلبان که سطح زبان ضعیفی دارند برای فهم درک مطلب های زبان کنکور ارشد روانشناسی، آن ها را ترجمه می کنند! این بزرگ ترین اشتباه در مطالعه درس زبان است، زیرا سر جلسه کنکور ارشد، بدون داشتن معنی متون نمی توانند به سوالات زبان پاسخ دهند. برای درک یک پاراگراف لازم نیست معنای خط به خط متون و تمام کلمات را بدانید. حتی ممکن است فردی با سطح زبان قوی از یک متن 7 خطی معنای چند لغت را نداند. پس اگر قوی شدن در زبان را تسلط و دانستن تمامی لغات بدانیم، اشتباه است. مهم این است که با وجود ندانستن معانی کلمات بتوان معنای کلی یک متن را درک کرد. پس هنگام مطالعه زبان بیشتر از این که به دنبال ترجمه تمام لغات زبان تخصصی روانشناسی باشید، سعی کنید کلیت مطلب را درک کنید.

 

  • نحوه مطالعه درک مطلب های زبان انگلیسی کنکور ارشد روانشناسی

بعضی از داوطلبان بعد از خواندن خط اول، معنی لغاتی که بلد نیستند، پیدا می کنند و بعد سراغ جمله بعدی می روند. این توقف های پیوسته موجب می شود پیوستگی که باید در حین خواندن یک پاراگراف وجود داشته باشد از بین برود. در نتیجه وقتی یک پاراگراف تمام شد با اینکه فرد معنای تمام لغات را پیدا کرده اما داوطلب درک کلی از متن به دست نیاورده است. فرد مدام معنای کلمات را پیدا می کند و به ذهن خودش اجازه نمی دهد که درگیر متن شود. اشکال دیگری که به این روش مطالعه می توان گرفت این است که مطمئنا سر جلسه کنکور نمی توانید بعد از هر جمله توقف و معنای کلمات را پیدا کنید.

 

  1. اجتناب از حذف درس زبان کنکور ارشد روانشناسی

 بعضی از داوطلبان هم به جای اینکه خود را درگیر متون زبان کنند، کلا این درس را از برنامه ریزی درسی خود حذف می کنند! دلیلی که اکثر داوطلبان برای حذف درس زبان دارند، این است که ساعات مطالعه زبان را به درسی مثل روانشناسی رشد که در آن قوی هستم، اختصاص می دهم و نتیجه بهتری می گیرم. برخی دیگر نیز این طرز فکر را دارند که در یک ساعت نهایتا می توانند 2 صفحه زبان بخوانند، اما در یک ساعت می توانند 10 صفحه از درس روانشناسی رشد را مطالعه کنند. باید گفت موفقیت در کنکور با کنار گذاشتن درس زبان امکان پذیر نیست. اگر به دنبال یک رتبه خوب در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی هستید هیچکدام از درس ها نباید سفید گذاشته شود.

 

اصول مطالعه درس زبان کنکور ارشد روانشناسی

  1. در حین مطالعه درس زبان خود را سر جلسه کنکور فرض کنید.
  2. حتی اگر معنای تعداد زیادی از لغات را ندانید، سعی کنید معنای کل پاراگراف را درک کنید. هیچوقت تعداد کلماتی که بلد نیستید، باعث نشود اعتماد به نفس خود را از دست داده و سریع به سراغ ترجمه متن بروید.
  3.  با یک روش مطالعه صحیح، به هدف اصلی که مسلط شدن روی متون انگلیسی و افزایش بازده حداقل30 درصدی تا انتهای بازه مطالعاتی است، دست یابید.

 

 

روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی

درس روانشناسی مرضی در کنکور ارشد روانشناسی بالینی برای بسیاری از داوطلبان جذاب ترین درس است. به دلیل این که به بررسی علایم و نشانه ها و سبب شناسی اختلالات روانشناختی می پردازد. برای داوطلبانی که قصد شرکت در گرایش بالینی را دارند، این درس در کنار بالینی، اصلی ترین و جذاب ترین درس است.

این درس شامل 20 سوال می باشد و جزء دروسی می باشد که داوطلبان باید تمرکز و دقت به سزایی در مطالعه این درس داشته باشند، چرا که این درس در کنار روانشناسی رشد تاثیر به سزایی در رتبه آزمون کارشناسی ارشد دارد.

 

روانشناسی رشد

 این درس شامل 20 سوال می باشد و مهم ترین مطالبی که در این درس باید بر آن تمرکز داشت نظریات رشد می باشد که اکثر سوالات را به خود اختصاص می دهند.

 

روانشناسی انگیزش هیجان و فیزیولوژیک

پایه های رشته روانشناسی بر دو علم فلسفه و فیزیولوژی گذاشته شده است. درواقع می توان گفت روانشناسی اولین رشته ی بین رشته ای است. سردرمداران رشته روانشناسی و حتی برخی از نظریه پردازان بنام این رشته مثل فروید، از رشته های پزشکی و روانپزشکی وارد رشته روانشناسی شده اند. این مساله نشان دهنده اهمیت درس فیزیولوژی در ارشد روانشناسی است. داوطلبانی که با پیش زمینه علوم تجربی (در دبیرستان) یا رشته های مرتبط با زیست (در دوره کارشناسی) قصد شرکت در کنکور ارشد روانشناسی را دارند، به دلیل قوی بودن در این زمینه، این درس را به راحتی مطالعه می کنند. همچنین هیچ مشکلی در یادگیری مفاهیم روانشناسی فیزیولوژیک ندارند؛ اما برای 99درصد داوطلبانی که از رشته انسانی (در دبیرستان) و رشته های علوم انسانی یا مهندسی (در کارشناسی) وارد دنیای کنکور ارشد روانشناسی می شوند، رابطه برقرار کردن با مفاهیم و نظریه های انگیزش و فیزیولوژی اندکی مشکل است. البته متن سخت کتاب فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان خداپناهی این سختی را چند برابر کرده است. اما طبیعتا همانطور که مرور کردن برای همه درس ها اهمیت دارد، در این درس نیز رمز مسلط شدن و ملموس کردن مباحث، تکرار مداوم است.

 این درس در سال های گذشته شامل 20 سؤال بوده است. در سال های اخیر، سوالات این درس بیشتر به روانشناسی انگیزش هیجان اختصاص یافته است و با تخصیص اندکی زمان برای مطالعه این درس می توانید 40 درصد سوالات را پاسخ دهید.

 

 

روانشناسی بالینی

درس روانشناسی بالینی از بین 7 درسی که برای کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی باید مطالعه شود مهم ترین درس (به دلیل بالا بودن ضرایب دروس ارشد روانشناسی بالینی) و گاهی برای برخی از داوطلبان سخت ترین درس است.

معمولا برای اکثر داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی، درس بالینی تداعی کننده کتاب روانشناسی بالینی فیرس است و داوطلبانی که قصد شرکت در گرایش بالینی را دارند، این کتاب را در برنامه مطالعه خود قرار می دهند. اما اگر به سوالات درس بالینی در کنکور ارشد روانشناسی نگاهی بیندازیم می بینیم که سوالات ارشد روانشناسی بالینی محدود به مطالب این کتاب نمی باشد.

 این درس اخیرا شامل 20 سوال شده است. در این درس نوع سوالات بیشتر مفهومی شده است. ما در دپارتمان تخصصی روانشناسی 3 گام به شما می گوییم که چگونه با مطالعه درست، این درس را با درصد بالایی در کنکور کارشناسی ارشد بزنید.

 

سوالات کنکور ارشد روانشناسی در درس روانشناسی بالینی

سوالات درس روانشناسی بالینی کنکور ارشد روانشناسی را می توان به چهار دسته کلی تقسیم کرد:

 

  1. سوالات کنکور ارشد روانشناسی مربوط به مفاهیم کلی روانشناسی بالینی

سوالات کنکور ارشد روانشناسی مربوط به مفاهیم کلی روانشناسی بالینی، شامل موضوعاتی مثل روش های مشاهده، مصاحبه، تشخیص و طبقه بندی مشکلات روانی است. این سوالات، مسایل کلی و پایه درس بالینی هستند. داوطلبان باید خواندن درس روانشناسی بالینی را از این موضوعات شروع نمایند.

این مفاهیم 30-20 درصد سوالات را در کنکور ارشد روانشناسی به خود اختصاص می دهد. بهترین کتاب برای مطالعه این مفاهیم، همان کتاب فیرس است که همگی با آن آشنایی دارند.

 

  1. سوالات کنکور ارشد روانشناسی مربوط به روش های درمانی

سوالات کنکور ارشد روانشناسی مربوط به روش های درمانی، روش های مختلف درمانی را مدنظر قرار می دهد. فصول 15-11 در کتاب فیرس، روش های درمانی مختلف مثل درمان های روان پویشی، درمان های شناختی-رفتاری و درمان های انسانگرا را توضیح می دهد.

تسلط بر مباحث درمان، باعث پاسخگویی داوطلبان به 30 درصد سوالات کنکور ارشد روانشناسی می شود. هر چند که برای تسلط بر مفاهیم روش های درمانی، تنها کتاب بالینی فیرس کافی نیست و متناسب با سطح اطلاعات داوطلب کنکور ارشد، می توان کتاب های دیگری را جایگزین کرد.

 

 

  1. سوالات کنکور ارشد روانشناسی مربوط به آزمون های روانی

سوالات کنکور ارشد روانشناسی مربوط به آزمون های روانی، شامل آزمون های هوش، شناختی، آزمون های عینی و فرافکن شخصیت می شود. آزمون های روانی به دلیل جزییات زیاد، برای اکثر داوطلبان وقت گیر و سخت است. تسلط بر انواع خرده مقیاس های آزمون ها و پاسخ به این گونه سوالات نیازمند مطالعه دقیق و مرور مکرر این مطالب است.

 

  1. سوالات کنکور ارشد روانشناسی وابسته به شم بالینی

پاسخ هیچ کدام از سوالات کنکور ارشد روانشناسی وابسته به شم بالینی، در کتاب های رفرنس یافت نمی شود. این سوالات در اکثر درس ها وجود دارد؛ اما در درس بالینی اینگونه سوالات نا آشنا بیشتر به چشم می خورد. به عنوان مثال یکی از این سوالات، سوال 124 بالینی در کنکور ارشد روانشناسی 96 که در مورد راه های غلبه بر سکوت مراجع است، می باشد. این دسته سوالات از سخت ترین سوالاتی است که داوطلب با آن روبروست و پاسخ به آنها بستگی به روحیه بالینی و دریافت کلی فرد از این رشته دارد.

 

  1. سوالات کنکور ارشد روانشناسی مربوط به آسیب شناسی و روانشناسی مرضی

با وجود یک درس مجزا برای مباحث آسیب شناسی و روانشناسی مرضی در کنکور ارشد روانشناسی، اما هر ساله بخشی از سوالات درس بالینی کنکور ارشد روانشناسی به آسیب شناسی و روانشناسی مرضی اختصاص می یابد. دانش داوطلب در زمینه روانشناسی مرضی، به پاسخگویی فرد به این گونه سوالات کمک زیادی می کند.

با توجه به توضیحات بالا، شاید اکنون دلیل سخت بودن درس بالینی در مطالعه و تست زنی بیشتر مشخص شده باشد. به دست آوردن درصد بالا در این درس نیازمند مطالعه گسترده و تسلط داوطلب در زمینه آسیب شناسی، درمان، آزمون ها و... می باشد. کتاب روانشناسی بالینی فیرس با اینکه کتاب اصلی این درس است اما برای به دست آوردن درصد قابل قبول، باید منابع دیگری متناسب با شرایط داوطلب و پیش زمینه او، در برنامه مطالعه قرار گیرد.

 

 

روانشناسی عمومی

 این درس نیز مثل روانشناسی بالینی به 20 سوال افزایش یافته است. با درصد بالای این درس می توانید نتیجه خوبی در کنکور کارشناسی ارشد بگیرید.

 

آمار و روش تحقیق

آمار و روش تحقیق از بین سه درس ضریب یک در کنکور ارشد روانشناسی، از اهمیت بالاتری برخوردار است. بیش از نیمی از داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی، دانشجویانی هستند که در دوره کارشناسی، رشته روانشناسی خوانده اند. اکثرا با پیش زمینه علوم انسانی وارد این رشته شده اند و به دلیل ضعیف بودن پایه ریاضی و آمار، این درس جز سخت ترین دروسی است که در برنامه مطالعاتی آن ها قرار می گیرد. (البته امیدواریم در انتهای این متن این نگاه تغییر کند، چرا که به دست آوردن درصد بالا در این درس راحت است.) در نتیجه دانشجویان وقت زیادی را صرف مطالعه این درس نمی کنند و به جای آن روی درسی که قوی تر هستند سرمایه گذاری می کنند (که البته اشتباه است!). معمولا فرمول های عجیب و غریب و طولانی درس آمار موجب ترس زیاد از این درس می شود. همین  مساله موجب می شود داوطلب تصمیم بگیرد درس آمار و روش تحقیق را از برنامه مطالعه خود حذف کند. اگر شما هم قصد حذف درس آمار و روش تحقیق را دارید این مطلب را از دست ندهید.

 این درس شامل 20 سوال می باشد و گرچه این درس ضریبش در اکثر گرایش های کنکور ارشد 1 می باشد، اما پاسخگویی به این درس در کنکور کارشناسی ارشد بسیار حائز اهمیت است. لازم به ذکر است که اغلب سوالات این درس به بخش روش تحقیق اختصاص دارد.

 

روش صحیح مطالعه درس آمار و روش تحقیق

یکی از دغدغه هایی که اکثر داوطلبان در مورد این درس دارند این است که آیا کلاس ثبت نام کنم یا نه؟ همانطور که از نام این درس مشخص است برای به دست آوردن درصد قابل قبول، باید بر دو درس آمار و روش تحقیق مسلط شد. اضافه شدن درس روش تحقیق موجب شده میزان سختی این درس برای داوطلب کمتر شود. به دلیل این که درس روش تحقیق یک درس حفظی است. با مطالعه دقیق و مرور کتاب هایی که در این زمینه جزء کتاب های اصلی هستند می توان حداقل بر 50 درصد تست های این درس مسلط شد. بنابراین هرچقدر هم که یک داوطلب در درس آمار ضعیف باشد، بدون رفتن به کلاس و با مطالعه درس روش تحقیق می تواند نیمی از سوالات را پاسخ دهد. اما از مطالعه قسمت روش تحقیق که بگذریم داوطلبان همیشه ترس زیادی از درس آمار دارند. این داوطلبان دنیایی از فرمول های آماری را مقابل خود می بینند؛ درحالی که برای به دست آوردن درصدی قابل قبول، نیازی به حفظ کردن این فرمول ها نیست. اگر نگاهی به سوالات کنکور ارشد روانشناسی در درس آمار بیندازیم، می بینیم که در سوالات آماری این درس، از فرمول و حل کردن مساله خبری نیست. سوالات درس آمار خوشبختانه ماهیت حفظی دارند. برای پاسخ به سوالات آمار، بیشتر باید به کاربرد کنکورهای مختلف و پیش فرض های هر کنکور مسلط شد. بنابراین کسانی که دغدغه رفتن به کلاس برای این درس را دارند یا از ترس مباحث آمار، به سراغ این درس نمی روند، می توانند استارت مطالعه خود را با درس روش تحقیق بزنند. 

این داوطلبان باید کم کم از مفاهیم بنیادی درس آمار مثل انواع نمودارها، گرایش های مرکزی و پراکندگی، به سراغ مفاهیم اصلی تر و انواع کنکورهای آماری پارامتریک و ناپارامتریک بروند.

 

علم النفس

درس علم النفس در کنکور ارشد روانشناسی برای داوطلبانی که با درس های حفظی راحت تر ارتباط برقرار می کنند، بهترین درس است. می توان گفت درس علم النفس در بین هفت درس ارشد روانشناسی، حفظی ترین درس است. یکی از مشکلاتی که اکثر داوطلبان با این درس دارند شباهت زیاد نظریه های مختلفی است که در علم النفس مطرح می شود. اما خوشبختانه تست های این درس در کنکور ارشد روانشناسی پیچیدگی زیادی نداشته است. به دست آوردن درصد بالای 60 در این درس، درصورتی که نکات هر نظریه را بتوان به خوبی یاد گرفت، چندان دور از انتظار نیست.

 این درس شامل 20 سوال می باشد و شامل نظریات دانشمندان اسلامی می باشد که تنها چند نظریه بسیار مهم می باشند و باید وقت خود را به آنها اختصاص دهید.

 

دروس ارشد روانشناسی بالینی

دروس ارشد روانشناسی بالینی، آمار و روش تحقیق، روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان و علم النفس هستند و دارای ضریب یک می باشند. هرچند این سه درس به دلیل ضریب پایین تر و همچنین حجم منابع کم به نسبت سایر دروس، از اهمیت کمتری برخوردار اهستند؛ اما به تناسب حجم و اهمیت هر کدام در کنکور ارشد روانشناسی، در برنامه ریزی درسی داوطلب قرار خواهد گرفت.