در زیر برای آشنایی هر چه بیشتر داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مشاوره با دروس این رشته، توضیحی کلی در مورد هر یک از آن ها ارائه شده است:

ابتدا باید گفت دروسی که باید برای کنکور مشاوره مطالعه شود را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

    1.دروس حفظی (مانند مبانی مشاوره و راهنمایی)
    2.دروس تحلیلی (مانند آمار)

 

مطلب دروس گرایش های ارشد مشاوره را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

زبان

درس زبان از دروسی است که بیشتر داوطلبان در آن احساس ضعف می کنند و اصولا نمی دانند که باید با این درس چه کنند. درس زبان دارای ضریب 2 در رشته روانشناسی تربیتی و روانشناسی کودکان استثنایی و ضریب 3 در رشته مشاوره و راهنمایی است. توزیع سوالات در سال­های اخیر، به این صورت بوده که 5 سوال از گرامر، 10 سوال لغت (به صورت جای خالی) و 15 سوال درک مطلب آمده است. پس همانطور که مشخص است، تقویت دایره لغات از اهمیت خاصی برخوردار است. در مرحله بعد به زبان تخصصی بپردازید که بهترین منبع برای این کار در درجه اول متون تخصصی کنکور سراسری سال­های قبل در رشته مشاوره است. در ضمن لغات تخصصی موجود در انتهای کتب دانشگاهی از دیگر منابع موجود است. با نحوه ی مطالعه ی صحیح این درس و اینکه بدانید بر روی چه قسمت هایی از این درس وقت بگذارید تا جواب بگیرید، رمز موفقیت در تست زدن درس زبان است.

 

آمار و روش های تحقیق

درس آمار و روش های تحقیق از دروس مهم با ضریب 2 محسوب می شود که اگر درصد بالایی در آن کسب کنید در رتبه تان بسیار تاثیرگذار است. درصدی که لازم است در این درس کسب کنید به میزان دشواری و آسانی سؤال ها بستگی دارد. تقریبا از هرکدام ده سوال.

 

مبانی مشاوره و راهنمایی

این درس از دروس بسیار شیرین و دارای ضریب 2 در رشته ی مشاوره می باشد که به مباحث اساسی و کلی در مشاوره می پردازد. این درس در کنکور شامل 20 سؤال است.

اگر می خواهید مشاور خوبی شوید، به شما توصیه می کنم که  این درس را در کنار روش ها و فنون راهنمایی در مشاوره جدی بگیرید! در سال های اخیر سوالات کنکور ارشد درس مبانی بسیار مفهومی و عمیق طراحی شده است.

 

 

روش ها و فنون راهنمایی در مشاوره

این درس از مهم ترین دروس در رشته ی مشاوره می باشد که دارای ضریب 3 است و 20 سؤال از کل سؤالات را به خود اختصاص داده است. این درس بسیار مفهومی بوده و داوطلبان علاوه بر خواندن کتب مختلف و نکات کنکوری گوناگون باید تلاش کنند تا فنون و نکات این درس را در مثال های مختلف و شرایط درمانی متفاوت پیاده کنند.

 

نظریه های مشاوره و روان درمانی

این درس نیز از دروس ضریب 3 در رشته مشاوره می باشد که شامل 20 سؤال بوده و نظریه های گوناگون روان درمانی ازجمله نظریه فروید، یونگ، آدلر و ... را شامل می شود. برای خواندن این درس، به علت حجم زیاد مطالب، بهتر است از فنون مختلف برای خلاصه کردن مباحث استفاده شود. همچنین مطلب روش خواندن دروس نظریه های روان درمانی و شخصیت را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

نظریه های شخصیت

این درس دارای ضریب 2 می باشد و شباهت بسیار بسیار نزدیکی با درس نظریه های مشاوره و روان درمانی دارد. این درس نیز شامل 20 سؤال است و از دروس شیرین در این رشته محسوب می شود.

 

کاربرد آزمون های روانی در مشاوره

این درس به مباحث آزمون های روانی شخصیت، هوش و ... پرداخته و از جمله دروسی است که با ضریب 2 و به علت زیاد بودن حجم مطالب ممکن است داوطلب را دچار سر درگمی کند. بنابراین دانستن این نکته که بر کدام مباحث درس آزمون ها باید بیشتر تمرکز کرد و از چه روشی بهتر است استفاده شود تا داوطلبان راحت تر مطالب این درس را بیاموزند، کلید آوردن درصد بالا در این درس می باشد.