پرواز را با پرواز آغاز نمی کنند!

آنکه می خواهد روزی پریدن آموزد، ابتدا باید ایستادن، راه رفتن، دویدن و سپس پرواز را بیاموزد.

 

 

3گام برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

فلسفه 3 گام برای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت، این است که به هر یک از اعضای خود برنامه ریزی متناسب با شرایط شخصی و فردی شان ارائه داده، منابع مطالعاتی را متناسب با زمان در اختیار و سطح توانمندی شان به آن ها معرفی نموده و تمامی اطلاعاتی که این افراد برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت نیاز دارند در اختیارشان قرار دهد.

در 3 گام به شما کمک می کنیم تا از نقاط قوتتان به بهترین شکل استفاده نمایید و نقاط ضعفتان را تا حدی ارتقا ببخشید و بتوانید آن ها را پوشش دهید.

در 3 گام تلاش می کنیم تا هر آنچه را  که مورد نیاز یک داوطلب کنکور کارشناسی ارشد مدیریت است؛ در اختیار او قرار دهیم، اعم از:

 برنامه ریزی درسی مناسب، معرفی کارشناسی ارشد مدیریت و حتی ارسال بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت به سراسر کشور بدون وابستگی به موسسه ای خاص (که بر اساس بهینه کاوری منابع و تجربیات داوطلبان موفق و رتبه های برتر کنکور کارشناسی ارشد مدیریت در سال های قبل است)، اطلاعات در مورد کارنامه قبولی داوطلبان در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت سال های گذشته در دانشگاه های سراسر کشور، ضرایب دروس، ظرفیت پذیرش دانشگاههای آزاد و سراسری، جدول بودجه بندی سئوالات کنکور در سالهای قبل، راهنمایی در زمینه انتخاب رشته و گرایش و ....

هدف 3 گام این است که دروس کنکور کارشناسی ارشد مدیریت را در تک تک گرایش ها، اولویت بندی کرده و با در اختیار قرار دادن جدول توزیع موضوعی که نشان دهنده مباحث مهم و پر تست در هر یک از دروس است، به تمامی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت کمک کنیم تا با هر سطح علمی و شرایط فردی بتوانند در رشته و گرایش مورد نظرشان پذیرفته شوند.

بر اساس سطح علمی داوطلبان، زمان آزادی که برای مطالعه در اختیار دارند، میزان علاقه ای که به دروس مختلف دارند، رشته یا دانشگاهی که برای ادامه تخصیل انتخاب نموده اند و .... ،هر داوطلب برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت می بایست درس تئوری مدیریت و زبان را به شدت مورد توجه قرار داده و برای خواندن و تسلط بر مباحث آنها زمان اختصاص دهد. با توجه به ضریب بالای این دو درس در تمامی گرایش های کارشناسی ارشد مدیریت (بجز مدیریت مالی که البته این داوطلبان نیز با پاسخ دادن به چند تست زبان می توانند نسبت به رقبا مزیت رقابتی کسب نمایند) و البته حجم زیاد این دروس و فرار بودن آنها، می بایست در خواندنشان مداومت داشت و برنامه ریزی بلندمدت برای آن در نظر گرفت. توصیه می شود داوطلبانی که روزانه حدود 5-7 ساعت برای مطالعه زمان در اختیار دارند این دو درس را  در برنامه درسی هر روزشان بگنجانند. در ضمن داوطلبان می توانند برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان توسط مشاور تخصصی کارشناسی ارشد مدیریت در سایت 3گام ثبت نام کنند.

 

 

 

البته درس زبان برای بسیاری از داوطلبان درس لذت بخشی نیست و ترجیح می دهند که این درس را در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت حذف کنند. اما به دو دلیل ما توصیه اکید می نماییم که داوطلبان این درس را کنار نگذارند:

اول اینکه با توجه به ضریب بالای این درس، درصد صفر برای این درس در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت  به شدت تراز شما را کاهش می دهد و این اثر بسیار منفی بر رتبه شما خواهد داشت.

دوم اینکه زبان جز دروسی است که پس از قبولی در کنکور کارشناسی ارشد باز هم به کار شما می آید و تا ابد (حتی در محیط کار) از شما انتظار می رود که به عنوان یک مدیر، سطح زبان متوسط رو به بالا داشته باشید.

بنابراین هم اکنون زمان یادگیری زبان در حدی که بتوانید درصدی حداقلی در این درس کسب نمایید، فرا رسیده است.

نکته: برای مطالعه دروسی که جنبه حفظی دارند بهتر است تعداد ست های زمانی بیشتر اما با زمان کوتاهتر در نظر بگیرید، برای مثال اگر می خواهید در هفته 4 ساعت زبان بخوانید بهتر است بجای 2 ست دو ساعته، 4 ست یک ساعته برای مطالعه داشته باشید و برای مطالعه دروسی که جنبه حل کردنی دارند، بالعکس.

درس اقتصاد خرد و کلان از جمله دروسی است که به دلیل سادگی بسیاری از داوطلبانی که رتبه خوبی در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب می کنند، در این درس درصد بالایی دارند. مشکلی که ممکن است با این درس داشته باشید فرار بودن آن است که شما می توانید با یک برنامه زمان بندی مرور و تست بر این مشکل غلبه نمایید.

دروس ریاضی و آمار از دیگر دروسی است که داوطلبان کارشناسی ارشد مدیریت معمولا از آن صرفنظر می کنند و معمولا در کنکورهای سراسری کارشناسی ارشد مدیریت میانگین کل پایینی دارند. به همین جهت داوطلبان تغییر رشته ای که پایه خوبی در درس ریاضی و آمار دارند (برای مثال داوطلبانی که کارشناسی آن ها مهندسی و یا علوم پایه بوده) از آن به عنوان برگ برنده استفاده نموده و با درصدی حدود 40 به شدت می توانند رتبه خود را بهبود ببخشند. مشاورین سه گام به شما کمک می کنند دو یا سه مبحث مهم و پر تست را انتخاب کرده و با مطالعه و تست زنی در آنها به تسلط کامل برسید و این درس را صفر نزنید و بتوانید ترازتان را بهبود ببخشید.

شایان ذکر است که سوالات درس آمار (به صورت میانگین 8 تست از 20 تست ریاضی و آمار) به نسبت از سوالات درس ریاضی ساده تر بوده و در برخی سوالات کافیست فرمول آن ها را به خاطر داشته باشید و جایگذاری نمایید. به هر حال شما با کمی زمان گذاشتن برای این درس و مطالعه 3-4 مبحث می توانید حدود20% کسب نمایید که با توجه به میانگین پایین این درس میان داوطلبان کارشناسی ارشد مدیریت، درصد قابل قبولی است.

 

 

 

درس مدیریت تولید اگر چه تعداد مباحث زیادی که برای مطالعه دارد اما می تواند به داوطلبان کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات در بهبود رتبه شان بسیار کمک نماید. در این درس مباحث کارسنجی و زمان سنجی، کنترل موجودی، MRP ، کنترل کیفیت و کنترل پروژه را با دقت مطالعه کنید زیرا از این 5 مبحث حدود 40-50% سؤالات مطرح می شود.

درس پژوهش عملیاتی جز دروسی است که برای اکثر داوطلبان  سنگین بوده و داوطلبان با وجود زمان زیادی که در ابتدای راه برای مطالعه آن صرف می کنند، پس از مدتی که نمی توانند نتیجه مطلوب در حل تست ها بگیرند، آن را کنار گذاشته و ناامید می شوند. در این درس رمز موفقیت تست زنی است به گونه ای که اگر شما به  مفهوم همه مباحث مسلط باشید اما به خوبی تست نزده باشید، به جرأت می توان گفت که نخواهید توانست درصدی بیش از 30 را کسب نمایید. با انتخاب مباحث مهم این درس و تست زدن به طور همزمان، و با توجه به تکراری بودن تعداد زیادی از سوالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت در هر سال، می توان در این درس نیز درصد مطلوبی کسب نمود.

 در مورد درس مدیریت مالی که در گرایش مدیریت مالی ضریب 4 دارد، باید گفت که سه مبحث بودجه بندی سرمایه ای، بازده و ریسک سرمایه گذاری و ارزش شرکت حدود نیمی از سوالات را پوشش می دهند. بنابراین هنگام مطالعه باید تمرکز زیادی بر این مباحث داشت. لازم به ذکر است که درس مدیریت مالی هم مانند ریاضی و مدیریت تولید، باید هنگام مطالعه همراه با تست خوانده شود تا بواسطه مطالعه، دانش مورد نیاز و بواسطه تست زنی مهارت مورد نیاز برای موفقیت در این درس را بدست بیاورید و به سرعت عمل بالایی در پاسخ به تست ها برسید.

درس مدیریت بازاریابی از جمله دروسی است که با توجه به تکراری و استاندارد بودن سوالات هر ساله کنکور کارشناسی ارشد مدیریت، مطالعه صحیح و مداوم در آن می توان به درصد بالا 80 رسید و منابعی که در 3گام برای مطالعه معرفی شده اند و گنجاندن آنها به نحو صحیح در برنامه درسی می تواند به تنهایی موجب موفقیت داوطلبان در این درس شود.

مالیه عمومی و بودجه از دروس تخصصی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است که درس مالیه شباهت بسیار زیادی به مباحث اقتصاد کلان داشته و با مطالعه حدود 5 ساعت در هفته می توان این درس را در حدود 2 ماه به راحتی مطالعه نمود و جمع بندی کرد.

 

 

 

مدیریت ریسک و سرمایه گذاری یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین دروس گرایش مدیریت مدیریت مالی در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت است و اگر داوطلبی بتواند درصد متوسط به بالا در این درس به دست بیاورد، اثر بسیار مثبتی در نتیجه کنکور وی خواهد داشت. این درس به دلیل تنوع مباحثی که ذیل آن مطرح می شود و اینکه کتابی جامع وجود ندارد که همه مباحث مربوطه را پوشش دهد، نقطه ابهام بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری است و می بایست در این درس نسبت به انتخاب منبع مطالعه و نحوه مطالعه بسیار حساس بود.

حسابداری مالی و صنعتی از دروس نسبتاً مشکل و البته گسترده گرایش مدیریت مالی است که تنها با مطالعه صرف مطالب درسی، بدست نمی آید بلکه زیاد تست زدن و تمرین کردن از منابع مختلف، تاثیر زیادی در کسب آمادگی لازم برای این درس دارد. اگر تغییر رشته ای هستید و یا در این درس پایه قوی ندارید، با توجه به اینکه این درس بر مبنای استانداردهای حسابداری ایران است، می بایست ابتدا به مطالعه مطالب و استانداردهای موجود در کتابهای اصول حسابداری 1 و 2 بپردازید و پس از آشنایی نسبی با مفاهیم این درس به سراغ سایر منابع بروید. نکته قابل توجه اینکه در کنکور سراسری مجموعه مدیریت سال 94، 10 سوال از مبحث مربوط به حسابداری مالی و 5 سوال از مباحث مربوط به حسابداری صنعتی مطرح شده بود.

برای درس مبانی کارآفرینی که درس تخصصی گرایش مدیریت کارآفرینی است و ضریب 3 نیز دارد، می بایست استراتژی شبیه به درس تئوری مدیریت در پیش گرفت.

درس اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، برای اولین بار در سال 94 به سوالات کنکور سراسری مجموعه مدیریت افزوده شد. با توجه به این که چند سالی از طرح سوالات این درس در کنکور ارشد و دکترا می گذرد، سوالات تقریبا شکل روتینی به خود گرفته است. با توجه به منابع محدود جهت طرح سوالات این درس، با در نظر گرفتن زمان مناسب می توانید به درصد قابل قبولی دست پیدا کنید.

 

     نکته: افرادی بوده اند که توانسته اند با کنار گذاشتن یک یا دو درس در کنکور ، رتبه های بسیار خوبی به دست بیاورند اما این افراد توانسته اند این ضعف را با درصدهای بسیار بالا (مثلا 85% تئوری مدیریت، زبان 85% و بازاریابی 87% ) پوشش دهند که این درصد ها به سادگی به دست نمی آید و ریسک بالایی دارد. بنابراین اگر دروس حفظی و یا دروس حل کردنی به شکل خاص، نقطه قوت شما نیستند، به شما توصیه می کنیم که در دروسی که ضعیف هستید درصدی حداقلی کسب نمایید و بقیه زمانتان را به دروسی که در آنها قوی هستید اختصاص دهید تا بتوانید به این وسیله ریسک عملکردتان را کاهش دهید و به کنار گذاشتن کامل برخی دروس فکر نکنید.

 

 

 

برنامه ریزی به روش 3گام  برای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت

همه ما بسیاری از افراد را می شناسیم که زمان زیادی برای درس خواندن گذاشته اند اما نتوانسته اند دانشگاهی که مد نظرشان هست پذیرفته بشوند. علت این هست که درس خواندن زیاد، شرط لازم برای قبولی هست، ولی شرط کافی نیست. همانطور که می دانید تمامی گرایش های مدیریت  حدود 6 تا 8 باکس درسی برای مطلعه دارند که برای هر کدام از آنها منابع بسیار و متنوعی در دسترس  است و هر کدام از این باکس های درسی نیز درون خود سرفصل های بسیار متنوعی را جای داده است؛ برای مثال درس تئوری مدیریت که در تمامی گرایش ها درس بسیار مهمی است، شامل سه مقوله مبانی سازمان، مدیریت رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی می شود که هر یک نیز مباحث بسیار متنوعی دارند. اگر زمان نامحدود بود، نگرانی وجود نداشت اما برای کنکور زمانی محدود در اختیار است و باید طوری برنامه ریزی و  عمل کرد که بتوان از این زمان حداکثر  بهره را برد.

از سوی دیگر بسیاری از داوطلبان مجموعه مدیریت به نوعی مشغول هستند و زمان کاملاً آزادی برای مطالعه ندارند، بسیاری از داوطلبان در حال تحصیل هستند، بسیاری شاغلند و بسیاری دیگر نیز وظایفی را بر عهده دارند  که بخشی از زمان آنها را اشغال نموده است و تعداد کمی از داوطلبان این موقعیت را دارند که در زمان آمادگی برای کنکور ، تنها به درس خواندن بپردازند.

زمانیکه این دو وضعیت را کنار هم قرار می دهیم، به یک پارادوکس می رسیم که در ابتدای راه ممکن است موجب دلسردی بسیاری از داوطلبان شود اما در این زمینه نیز تیم 3گام همراه شما خواهد بود و با در اختیار قرار دادن اطلاعاتی مانند معرفی منابعی جامع که بتوانید از زمانتان بهترین بهره برداری را داشته باشید و البته  کیفیت مطالعه را نیز تضمین کند و همچنین ارائه مهمترین و پر تست ترین مباحث به شما، به مطالعه شما جهت خواهند داد تا بتوانید با آرامش و اعتماد به نفس بیشتری پیش بروید و به رسیدن به هدفمان که همان قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرتان است، اعتماد داشته باشید.