نحوه مطالعه درس زبان در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

درس زبان یکی از دروس تاثیرگذار در کنکور مدیریت می باشد. بر اساس اطلاعات دفترچه کارشناسی ارشد مدیریت توزیع سؤالات زبان در سال ­های اخیر، به این صورت بوده که 5 سؤال از گرامر، 10 سؤال لغت (به صورت جای خالی) و 15 سؤال درک مطلب آمده است. پس همانطور که مشخص است، تقویت دایره لغات از اهمیت خاصی برخوردار است. توصیه می شود که پس از تقویت دایره لغات در زبان عمومی، سراغ زبان تخصصی بروید که بهترین منبع برای این کار در درجه اول متون تخصصی کنکور سراسری سال­ های قبل در رشته مدیریت و دیگر رشته های نزدیک به آن مانند مدیریت اجرایی  است.

در ضمن به داوطلبان گرامی پیشنهاد می شود که مطالب زیر را در سایت 3گام مطالعه کنند:

معرفی کارشناسی ارشد مدیریت

مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد مدیریت​

 

 

 

نکته بسیار مهم، تقویت درک مطلب و بالا بردن سرعت عمل در پاسخ به سوالات متن است. داوطلب باید در درجه اول متن را بصورت کلی و بدون دقت بر روی لغات جدیدی که معنی آن ها را نمی داند، مطالعه نماید. یعنی هدف مطالعه کلی متن و درک چهارچوب آن است. در مرحله بعد، داوطلب باید سوالات هر متن را به دقت مطالعه کرده و زیر برخی کلمات کلیدی را خط بکشد. سپس به مطالعه دقیق متن بپردازید و لغاتی که در متن زیر آن ها خط کشیده اید را در متن یافته و متن اطراف آن لغات کلیدی را به دقت بخوانید و درک نمایید

در این روش مطالعه، شما نیازی به درک تمام جزییات متن ندارید و همینکه معنی و مفهوم  جملاتی که شامل پاسخ سوالات هستند را متوجه شوید کافیست.

اما در کنکور دانشگاه آزاد پاسخ دادن به سوالات زبان ساده تر از سراسری است زیرا سوالاتی که مطرح می شوند بیشتر تئوری های مدیریت به زبان انگلیسی است و حتی اگر زبان شما ضعیف است با تست زدن کنکورهای سال قبل و کمی دانش در مورد زبان تخصصی می توانید به درصدی از سوالات پاسخ دهید.

برای نتیجه مطلوب گرفتن از درس زبان در کنکور ارشد باید توجه داشته باشید که زبان درسی است که به نسبت خواندن شما نتیجه مستقیم در ابتدای کار از خود نشان نمی دهد. مثلا (اگر معیار 100ساعت باشد) شما 80 ساعت مطالعه می کنید ولی شاید حتی نتوانید 10 درصد از سوالات کنکور را پاسخ دهید. ولی زمانیکه 20 ساعت دیگر می خوانید شاهد یک جهش در نتیجه خواهید شد.

 

نحوه مطالعه درس ریاضی و آمار در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

20 سوال درس ریاضی و آمار که معمولاً تعداد سوالات ریاضی بیش از آمار است و در درس آمار هم معمولاً آمار توصیفی بیشترین سهم سوالات را به خود اختصاص می دهد.

 

نحوه مطالعه درس ریاضی در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

 در درس ریاضی با چند  مبحث کلی سروکار داریم. قسمت "توابع" شاکله اصلی بحث را تشکیل می دهد و پایه مباحث حد، مشتق و انتگرال محسوب می شود. البته مباحث مهم دیگری مانند ماتریس ها و دستگاه معادلات نیز وجود دارد.

دقت کنید درس ریاضی بر خلاف تفکر بیشتر داوطلبان، که آن را درسی بسیار سخت می­دانند درسی است که دارای سوالات مشخصی است و الگوی طرح سوالات در سال های اخیر نسبتا ثابت مانده است. نکته این که در کنکور 97 سوالات درس ریاضی و آمار از شکل روتین خود فاصله گرفته بود. به طوری که هم تعداد سوالات درس آمار بیشتر از ریاضی بود و هم این که از مطالبی که کمتر مورد سوال قرار گرفته بودند سوال طرح شد. با توجه به روند کنکور سال های اخیر این امر معمولا هر سال برای یک یا دو درس اتفاق می افتد. 

داوطلب گرامی، شما میتوانید در صورتی که به دلایل مختلف قادر به مطالعه کلیه مطالب نیستید، با توجه به مباحثی که پر تست بوده و البته علائق و توانایی­های قبلی خود، مباحث را اولویت بندی کرده و مطالعه نمایید و یا حتی چند مبحث را به جای مطالعه تمامی مطالب انتخاب نمایید.

 

نحوه مطالعه درس آمار و احتمال در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

مباحث این درس  را می­توان بصورت  مجزا از هم در نظر گرفت. هر بخش یکسری فرمول محدود و مشخص  را معرفی  می­کند که یادگیری و طرز استفاده آنها مشکل خاصی ندارد. اساسی ترین مشکل در این درس انجام محاسبات نسبتا سنگین و تا چند رقم اعشار، بدون استفاده از ماشین حساب است. داوطلب باید در طول دوره مطالعه خود، پس از یادگیری مفاهیم نسبتا ساده، سرعت و دقت عمل خود را در انجام محاسبات دستی تقویت کند. دقت محاسبه اهمیت بالایی دارد، زیرا در بسیاری موارد تفاوت  گزینه ­ها در رقم چندم اعشار است.

نکته قابل توجه این است که در کنکور دانشگاه سراسری مباحث آمار توصیفی (مانند شاخص های مرکزی و پراکندگی و توزیع های آماری) تست بیشتری دارند و در کنکور آزاد مباحث آمار استنباطی (مانند متغیر های تصادفی، آزمون فرض و توزیع های پیوسته و گسسته) سوالات بیشتری را به خودشان اختصاص می دهند.

 

 

 

نحوه مطالعه درس اقتصاد خرد و کلان در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

یکی از ساده ترین و در عین حال مهمترین دروس کنکوری، درس اقتصاد خرد و کلان است. این درس را می­توان به دو بخش کلی تقسیم نمود. بخش اول "اقتصاد خرد" شامل عرضه و تقاضا، کشش، رفتار مصرف کننده و تولید کننده، هزینه و بازارها  و مباحث مرتبط با آنها است و تسلط بر آن از موارد بسیار مهم و کلیدی در بخش­ اقتصاد کلان است. در اقتصاد کلان  مطالعه و شناخت عرضه و تقاضای کل، حسابداری ملی، بازارهای پولی و مالی مورد نیاز است.

تصور کلی این است که اقتصاد کلان ساده تر از اقتصاد خرد است اما باید بدانید مفاهیم پایه ای اقتصاد کلان، همان مباحث خرد است که اگر آنرا را متوجه نشده باشید در این درس به سردرگمی می رسید. بنابراین پشنهاد می کنیم که هیچ یک از مباحث اقتصاد خرد و یا کلان را در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت حذف ننمایید. این درس جز ساده ترین و در عین حال فرارترین دروس کنکور کارشناسی ارشد مدیریت است و تا کنکور حداقل سه بار باید مرور شود با ذکر این نکته که درس خرد و کلان همزمان مطالعه شود. در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت 94 ، سؤالات میان مباحث مختلف پخش شده بود و از تمام مباحث اقتصاد خرد و کلان حداقل یک سؤال مطرح شده. اما مبحث بازارها و تورم هر یک، 3 سوال را به خود اختصاص داده بودند.

به داوطلبین توصیه می شود پس از مطالعه مطالب درسی در اولین دور حتماً تست های صحیح و غلط و تست های کنکور سراسری کتاب دکتر محسن نظری مطالعه شود. این دو منبع به اندازه کافی جامع می باشد و دارای توضیح درس و مرور نکات و تست های دانشگاه سراسری، آزاد، تالیفی و صحیح و غلط می باشد و نیازی به منبع دیگری وجود ندارد .

 

 

نحوه مطالعه درس تئوری های مدیریت در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

این درس یکی از پراهمیت ترین دروس گرایش های مختلف مجموعه مدیریت (بجز گرایش مدیریت مالی) است  و در کنکور سراسری کارشناسی ارشد مدیریت ضریب 3 (بجز گرایش کارآفرینی با ضریب 2) دارد. برای مطالعه این درس منابع مختلفی وجود دارد اما  شما می بایست به این نکته توجه نمایید که مسئله مهم در مورد این درس تکرار و مرور مدام است، زیرا مطالب فرار بوده و ممکن است با پیش رفتن در مباحث بعدی، احساس کنید که مطالب قبل را فراموش نموده اید و به شما توصیه می کنیم که در این درس از خلاصه نویسی و یا های لایت مطالبی که به نظرتان مهم می رسد برای بخاطر سپاری بهتر استفاده نمایید. 

در این درس برخلاف دروس دیگر، به شما پیشنهاد نمی کنیم که مبحثی را کنار بگذارید و فقط توصیه می کنیم که با توجه به میزان اهمیت هر مبحث، مباحث پر تست را با دقت و تمرکز بیشتری مطالعه نمایید.

دروس تخصصی کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

 

نحوه مطالعه درس تحقیق درعملیات در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

درس فوق از دروس تاثیرگذار در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت می باشد و آشنایی با سوالاتی که در سال های قبل  مطرح شده، بسیار تعیین کننده است؛ زیرا دانستن برخی نکات باعث می شود تستی که ممکن است حل آن سه دقیقه طول بکشد  با آن نکته در کمتر از سی ثانیه حل شود لذا احاطه و تسلط بر تست های سال های گذشته باعث می شود که شما در این درس که به نظر بسیاری چالش برانگیز می باشد موفق شوید.

پایه و اساس درس تحقیق در عملیات روش سیمپلکس می باشد که به نوعی رکن این علم محسوب می شود که باید همه نکات مرتبط و حالات خاص آن را به خوبی بررسی نمود. به علت آنکه اکثر دانشجویان در این درس با مشکل مفهوم و از آن مهمتر با مشکل حل تست مواجه هستند و میانگین این درس نسبت به تمام دروس کنکور مدیریت پائین تر است. اما بدانید که رمز موفقیت در این درس یادگیری مفهومی آن اما بر اساس شیوه های تستی است چراکه هر چقدر در این درس مفاهیم را بخوبی یادگرفته باشید ولی چگونگی تست زدن را بلد نباشید نمی توانید از پس سوالات بر بیایید. در این درس هم همانند سایر دروس سؤالات تکراری بسیار است ولی چون ماهیت درس برای دانشجویان گنگ است اغلب متوجه این موضوع نمی شوند.

این درس به دو بخش کاملا مجزا تقسیم می شود: 1. مباحث مربوط به مدل سازی ، سیمپلکس اولیه و ثانویه و تحلیل حساسیت
2. مباحث حمل و نقل، تخصیص، شبکه، عدد صحیح و صفر و یک، برنامه ریزی غیر خطی و پویا. تقریبا سهم بخش اول در کنکور بیشتر هست و البته قالب دانشجویان هم با این بخش مشکل دارند

 شما میتوانید در صورتی که به دلایل مختلف قادر به مطالعه کلیه مطالب نیستید، با توجه به میزان اهمیت هر مبحث و بر حسب علائق و توانایی­های قبلی خود، مباحث را اولویت بندی کرده و مطالعه نمایید.

 

 

 

نحوه مطالعه درس مدیریت تولید در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

درس فوق شاکله اصلی مباحث مرتبط با تولید و خدمات را تشکیل می دهد و در واقع ترکیبی از دروس اصلی رشته مدیریت صنعتی می باشد و کسب درصد خوب درین درس برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مدیریت ضروری است.

یکی از مواردی که همواره میانگین این درس را بین دانشجویان پائین نگه داشته، گستردگی مباحث و موضوعات آن می باشد بطوریکه به واقع می توان گفت از نظر کمیت، از تمامی دروس کارشناسی ارشد مدیریت کمیت بیشتری دارد، اما آگاه باشید که امکان موفقیت در این درس بسیار بالاست و دانشجویان اگر شیوه مطالعه این درس را بدانند می توانند در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت این درس را بالای 70% بزنند، درصدی که به عنوان یک درصد فوق العاده عالی شناخته می شود. در این درس باید بدانید که از میان تمامی مفاهیم و نکات موجود، کدام فرمول ها و نکات از اهمیت بیشتری برخوردار است. لازم به ذکر است که بیش از 80% تست های این درس در سالهای مختلف کنکور کارشناسی ارشد مدیریت مشابه طراحی می شوند.

در مدیریت تولید حتما برای مباحثی مانند: کارسنجی و زمان سنجی، کنترل موجودی، MRP ، کنترل کیفیت و کنترل پروژه اهمیت ویژه قائل بشوید چون از این 5 مبحث حدود 40-50% سئوالات مطرح می شوند و از نظر اهمیت قطعا از سایر مبحث اهمیت بالاتری دارند و در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت 94 نیز از فصل‌های نحوه استقرار ماشین‌آلات و کارسنجی و روش سنجی 2 سؤال طرح شده بود که مانند کنکور سال 93(2 تست از هر مبحث) از مهم ترین مباحث کنکور در درس مدیریت تولید بودند.

با توجه به این موضوع که مباحث این درس را می­توان بصورت کلی از هم جدا دانست، شما میتوانید در صورتی که به دلایل مختلف قادر به مطالعه کلیه مطالب نیستید، با توجه به میزان اهمیت هر مبحث و بر حسب علائق و توانایی­های قبلی خود، مباحث را اولویت بندی کرده و مطالعه نمایید.

 

 

نحوه مطالعه درس بازاریابی در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

بازاریابی فرآیندی است اجتماعی و مدیریتی که به ‌واسطه آن، افراد و گروه‌ ها، نیازها و خواسته ‌های خود را از طریق تولید، عرضه و مبادله کالاهای مفید و باارزش با دیگران، تامین می ‌کنند.

این درس از دروس مشترک فن آوری اطلاعات، بازرگانی و کارآفرینی است و با توجه به سادگی این درس ؛ می تواند برگ برنده برای داوطلبان باشد زیرا برای مثال کسب 50% بازاریابی بسیار ساده تر از کسب درصد 50 در مدیریت مالی و یا تحقیق در عملیات است. به خصوص برای داوطلبان فن آوری اطلاعات که می توانند در صورت ضعیف بودن در مدیریت تولید، این ضعف را با مدیریت بازاریابی جبران نمایند. در این درس نیز مانند سایر دروسی که بیشتر جنبه حفظی دارند، مرور و تکرار بیسار حائز اهمیت است.

 

نحوه مطالعه درس مالیه عمومی و بودجه در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

این درس از دروس تخصصی گرایش دولتی است که فهم مبانی اقتصادی اثر عمیقی بر درک مباحث این درس دارد که  همانطور که از نامش پیداست شامل دو درس مالیه عمومی و بودجه می شود. با مطالعه منابع مناسب، می توان در این درس به راحتی به درصد قابل قبولی دست یافت.  با توجه به این موضوع که مباحث این درس را می ­توان بصورت کلی از هم جدا دانست، شما می توانید در صورتی که به دلایل مختلف قادر به مطالعه کلیه مطالب نیستید، با بررسی میزان اهمیت هر مبحث و بر حسب علائق و توانایی ­های قبلی خود، مباحث را اولویت بندی کرده و مطالعه نمایید که البته توصیه اکید به داوطلبان این است که تمامی مباحث را مطالعه نموده و  به عنوان یک درس تخصصی بتوانند درصد بالایی در این درس کسب نمایند.

 

 

 

نحوه مطالعه درس مدیریت مالی در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

از دروس تخصصی گرایش مدیریت مالی است. دارای ضریب 4 می باشد و تعداد سوالات آن 15 تاست. سؤالات درس مدیریت مالی در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت دارای ماهیت مفهومی و محاسباتی بوده بطوریکه داوطلب علاوه بر تسلط کافی بر درس مدیریت مالی باید از قدرت تست زنی بالایی نیز برخوردار باشد که این امر جز با تمرین و مطالعه صحیح و با برنامه ریزی دقیق و منطقی میسر نمی شود . مدیریت مالی یکی از دروس استراتژیک گرایش مالی است که موفقیت در این درس و زدن درصد بالایی از آن تضمین موفقیت و قبولی شما می باشد. از این درس 15 تست در کنکور مطرح می شود که معمولا سه بخش بودجه بندی سرمایه ای ، بازده و ریسک سرمایه گذاری و ارزش شرکت حدود نیمی از سوالات رو به خودشون اختصاص می دهند.

شما میتوانید در صورتی که به دلایل مختلف قادر به مطالعه کلیه مطالب نیستید، با توجه به میزان اهمیت هر مبحث و بر حسب علائق و توانایی­های قبلی خود، مباحث را اولویت بندی کرده و مطالعه نمایید.

 

 

نحوه مطالعه درس مدیریت ریسک و سرمایه گذاری در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

این درس، درس تخصصی گرایش مالی با ضریب 4 و در سایر گرایشها ضریبش صفر است و از سال 88 که کنکور کارشناسی ارشد مدیریت مالی و بازرگانی از هم جدا شد، بعنوان درس تخصصی گرایش مدیریت مالی مطرح شد. این درس به داوطلبان این توانایی را می دهد تا بتوانند با مفاهیم سرمایه گذاری بازده و ریسک آشنا شده و از روش های سرمایه گذاری و تجزیه و تحلیل اوراق بهادار استفاده کنند و مباحث آن مرتبط با ماهیت سرمایه گذاری، ابزارهای مالی، مفاهیم ریسک و بازده ، بازارهای اوراق بهادار و نحوه ارتباط میان آن هاست. درس مدیریت ریسک و سرمایه گذاری نسبت به سایر دروس کمی مشکل تر بوده و باید با دقت بیشتر و در مواقعی که ذهن خسته نیست، مطالعه شود. 

 

نحوه مطالعه درس حسابداری مالی و صنعتی در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

این درس، درس تخصصی گرایش مالی با ضریب 4 و در سایر گرایشها ضریبش صفر است و از سال 88 که کنکور کارشناسی ارشد مدیریت مالی و بازرگانی از هم جدا شد، بعنوان درس تخصصی گرایش کارشناسی ارشد مدیریت مالی مطرح شد. سوالات این درس کاملا بر مبنای استانداردهای حسابداری ایران است و بنابراین، مسلط بودن داوطلبان بر استانداردهای حسابداری بسیار مهم است. اما لازمه درک استانداردها، مطالعه دقیق تمام مطالب مربوط به هر مبحث، از کتاب هایی است که برای درس حسابداری مالی و صنعتی باید فرا گرفته شود. تسلط در درس تنها با مطالعه صرف مطالب درسی، بدست نمی آید؛ بلکه زیاد تست زدن و تمرین کردن از منابع مختلف، تاثیر زیادی در کسب آمادگی لازم برای این درس دارد.

 

نحوه مطالعه درس مبانی کارآفرینی در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

این درس، درس تخصصی کارشناسی ارشد مدیریت کار آفرینی است. کارآفرینی فرایندی است که طی آن محصول یا خدمت جدید با نوآوری و خلاقیت به بازار ارائه شود و این کسب و کار مدام در حال رشد و ترقی باشد. بنابراین کارآفرینی یعنی خلاقیت ،آینده نگری و شکار فرصت ها بدون توجه به محدودیت های موجود. برای مطالعه این درس نیز می بایست استراتژی مطالعاتی شبیه به درس تئوری مدیریت داشت.