اطلاعات دفترچه کنکور کارشناسی ارشد زیست شناسی جانوری

روز کنکور کارشناسی ارشد که دفترچه سؤالات مجموعه زیست شناسی- علوم جانوری به همراه پاسخنامه به شما داده می شود، 180 دقیقه زمان دارید تا تنها به 160 سؤال پاسخ دهید و این یعنی اینکه اگر برای هر سؤال یک دقیقه در نظر بگیریم، 20 دقیقه اش اضافه است که آنرا هم می گذاریم برای سؤالاتی که به زمان بیشتری برای فکر کردن نیاز دارند.

ترتیب سؤالات به این شکل است: 30 سؤال برای زبان عمومی و تخصصی – 40 سؤال برای مجموعه زیست شناسی (که شامل سؤالات گیاهی، جانوری، میکروبی، سلولی و مولکولی، ژنتیک، بیوشیمی، بیوفیزیک و اکولوژی و تکامل است) – 30 سؤال از فیزیولوژی جانوری، 30 سؤال مربوط به جانورشناسی و 30 سؤال هم برای تکوین جانوری (بافت شناسی و جنین شناسی) مطرح شده است ولی اصلاً مهم نیست که از کجا شروع کنید. منظورم این است که هیچ الزامی وجود ندارد که حتماً به ترتیب به سؤالات پاسخ دهید. شما مختار هستید که هرطور مایل بودید به سؤالات جواب دهید. ولی حواستان باشد که شماره سؤال در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد و پاسخنامه یکسان باشد. یعنی فرضاً اگر از سؤالات بخش فیزیولوژی شروع می کنید، سؤال اول شماره 71 است و شما باید در پاسخنامه شماره 71 را بیابید و گزینه مورد نظر را رنگ کنید. در حالت کلی باید حواستان جمع باشد و نگذارید استرس و یا عوامل بیرونی بر شما تسلط یابند. چرا که در این صورت احتمال دارد که مواردی که گفته شد و بسیار ساده و غیرممکن به نظر می رسند را انجام دهید.

در ضمن داوطلبان می توانند بهترین منابع کارشناسی ارشد زیست شناسی علوم جانوری در لینک آبی شده مطالعه کنند.

 

 

چگونه به سؤالات کنکور کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی- علوم جانوری پاسخ دهیم؟

دوستان عزیز! ما گاهی آنقدر وقت نداریم که همه چیز را خودمان تجربه کنیم و از آن ها درس بگیریم. باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم و در زندگی خویش بکار بگیریم. کنکور ورودی دانشگاه ها و کنکور کارشناسی ارشد که شما در پیش رو دارید یکی از این مواردی است که اگر شما از تجربیات دیگران استفاده کرده و در روز کنکور، قبل و بعد از آن به کار گیرید، مطمئناً نتیجه مطلوب تری خواهید گرفت. مسائلی که در اینجا مطرح می شود همگی از تجربیات خود ماست که در اختیار شما می گذاریم و امیدواریم که با بهره گرفتن از آن ها به بهترین نتیجه دست یابید. بهترین برنامه و روش 3گام در کارشناسی ارشد زیست شناسی علوم جانوری را در اینجا برایتان می گویم. مطمئن باشید که با این روش بهترین نتیجه را خواهید گرفت:

ابتدا یک نفس عمیق می کشید و هر آنچه که با آن آرام می گیرید را در نظر می آورید و به خدا توکل کرده و به سؤالات پاسخ می دهید. از هر بخشی که فکر می کنید تسلط بیشتری دارید آغاز کنید. به عنوان مثال اگر به فیزیولوژی تسلط بیشتری دارید، اول به سؤالات آن بخش در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد جواب دهید و سپس به سراغ سؤالات بخشی بروید که نسبت به فیزیولوژی در رتبه دوم تسلط شما قرار دارد و همینطور تا آخر ادامه دهید.

فرض می کنیم شما داوطلبی هستید که به نظر خودتان فیزیولوژی را بهتر از دروس دیگر بلد هستید و در نتیجه در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد اول به سراغ بخش فیزیولوژی رفته اید و با خواندن اولین سؤال فشارتان افت میکند. می بینید که سؤال سخت است و شما اصلاً یادتان نمی آید که جواب چی بود یا حتی امکان دارد که سردرگم شده و احساس کنید که اصلاً این مطلب را تا بحال ندیده اید. این موارد بسیار رایج هستند، هم ممکن است که آن سؤال واقعاً سخت باشد و هم اینکه شما به علت استرسی که دارید و کاملاً هم طبیعی است، اینطور به نظرتان بیاید. در هر دو صورت خونسردی خود را حفظ کنید و نفس عمیق بکشید و دور شماره آن سؤال به نظر عجیب، یک دایره بکشید و به سؤال بعدی بپردازید. چرا گفتیم دور سؤال را دایره بکشید؟ به این علت که اگر در انتها وقتی باقی ماند، به سراغ سؤالاتی که علامت گذاشته ایم برویم و با دقت بیشتری خوانده و بیشتر فکر کنیم، بلکه جواب را یافتیم. چه بسا افرادی که در دور دوم با دیدن آن سؤال، نه تنها جواب را به درستی انتخاب نموده اند بلکه تعجب هم کرده اند که چطور بار اول سؤال را متوجه نشده اند!! همانطور که گفتم این حالات بسیار رایج و طبیعی هستند. در نتیجه اگر چنین حالتی برای شما هم اتفاق افتاد اصلاً نگران نشوید. اگر در دور دوم هم دیدید که نمیتوانید به سؤال مورد نظر پاسخ دهید، بدانید که سؤال سخت بوده و نه تنها برای شما و برای همه داوطلبان سخت می باشد و در این حالت هم نگرانی به خود راه ندهید.

در هر حال، روش فوق، فوق العاده است. یادتان نرود که حفظ آرامش در هر کنکوری حرف اول را می زند. اگر آرام باشید مطمئناً نتیجه مطلوب تری خواهید دید. در ضمن کنکور کارشناسی ارشد نمره منفی دارد. لذا از انتخاب گزینه های شانسی جداً خودداری کنید چرا که اگر به سؤالی جواب ندهید بسیار بهتر از آن است که جواب انتخابی شما غلط باشد.

 

 

نحوه سؤالات کنکور کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی- علوم جانوری

در مورد نحوه سؤالات دفترچه کنکور کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی باید بگویم که سؤالات زبان انگلیسی برای سطوح متوسط و متوسط به بالا مطرح می شوند ولی اگر شما از این سطح پایین تر هم باشید، می توانید به 20 و یا 30 درصد سؤالات پاسخ دهید. مخصوصاً اینکه متن های داده شده هم به احتمال بسیار زیاد تخصصی هستند و اکثر واژه ها برایتان آشنا خواهد بود. در اینجا باید یک نکته را درنظر داشته باشید که اصلاً لازم نیست که معانی تمام لغات را بدانید. همین که مفهوم را درک کنید کفایت می کند. در قسمت مجموعه زیست شناسی برای هر عنوان که در بالا ذکر شد، تقریباً پنج سؤال می آید که در کل چهل سؤال از کلیه مباحث زیست شناسی است و دانش مختصر شما در تمامی زمینه ها کفایت می کند. چرا که سطح سؤالات بالا نیست و شما اگر از طول تحصیل دوره کارشناسی چیزهایی یادتان مانده باشد، بس است تا به نیمی از سؤالات بتوانید به راحتی جواب دهید. سؤالات فیزیولوژی جانوری اکثراً از کتاب فیزیولوژی گایتون مطرح می گردد که فیزیولوژی پزشکی است و شما با تسلط کامل به این کتاب به بیش از 85 درصد سؤالات جواب خواهید داد.

درصد باقی مانده را هم می توانید با مطالعه کتاب های فیزیولوژی جانوری از جمله مبانی فیزیولوژی جانوری مویز و شولت پاسخ دهید. چنانچه زمان کافی برای مطالعه تمامی این کتب را ندارید، جای هیچ نگرانی نیست چرا که فیزیولوژی گایتون جوابگو است. برای جانورشناسی نیز قسمت های مربوط به بی مهرگان اگر بیشتر از بخش مهره داران دارای سؤال در دفترچه سؤالات کنکور کارشناسی ارشد زیست شناسی جانوری نباشد، کمتر نیست. لذا هر دو جلد کتاب هیکمن را خوب بخوانید تا سر جلسه کنکور جواب دادن به سؤالات این بخش برایتان مانند آب خوردن باشد. و در نهایت سؤال های تکوین جانوری که شامل دو بخش بافت شناسی و جنین شناسی می باشد: سؤالات این قسمت از کتاب های جان کوئیرا برای بافت شناسی و زیست شناسی تکوینی گیلبرت و نیز جنین شناسی پریور برای جنین شناسی مطرح می گردند. دکتر مشایخی کتاب بسیار خوبی که می توان گفت تلفیق بسیار جامعی از این دو کتاب (گیلبرت و پریور) می باشد به تألیف درآورده اند که حجم بسیار معقولی دارد و این کتاب را برایتان پیشنهاد می کنیم.

و در انتها همانطور که خود شما نیز آگاه هستید، تأثیر تمرین تست زنی قبل از کنکور را نمی توان در جواب دهی به تست های کنکور کارشناسی ارشد زیست شناسی نادیده گرفت. چرا که هم نحوه طرح شدن سؤالات دستتان می آید و هم اینکه چگونگی یافتن جواب درست توسط خودتان را یاد می گیرید و در نتیجه سرعتتان بالا رفته و مطمئناً اعتماد به نفستان بیشتر می شود. تکرار معجزه می کند. به ویژه در خصوص مباحث زیست شناسی که حفظی و فرار هستند، هرچه بیشتر مرور کنید مطالب بهتر ملکه ذهن زیبایتان خواهند شد و این مهم با مرور و البته تست زدن محقق می شود.