برای ورود به نرم افزار انتخاب رشته ارشد 3گام روی لینک زیر کلیک کنید.

https://final.3gaam.com/

 

ستاره هایی که ما می بینیم شاید خیلی هاشون مرده باشند ولی چون در فاصله دورتری از ما قرار دارند، نورشون حالا به ما می رسه و ما فکر می کنیم زنده اند و ستاره هایی که تازه متولد می شن شاید نورشون سال ها بعد به چشم ما برسه و ما در حال حاضر فکر کنیم وجود ندارند.

اما این دیالوگ معروف فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک چه ربطی به انتخاب رشته داره. رشته هایی که در حال حاضر ما داریم می بینیم و تو بورس هستند، شاید از چند سال پیش روند صعودی مرگ خودشونو تو بازار کار شروع کرده باشند و رشته های جدیدتری جای اونها رو بگیرند. شاید روزی رشته مهندسی فروش در ایران به وجود بیاد و حجم زیادی از کارفرمایان و دانشجویان رو به سمت خودش بکشونه. اگرچه تخصص هیچگاه ارزش خودشو از دست نمیده فقط نقشش کمرنگ تر میشه و باید به فکر تخصص های موازی باشیم. یکی از روش های به دست آوردن تخصص ورود به دانشگاهه. البته شاید مسیر ورودش دانشگاه باشه و عملاً اگر با تنبلی و سهل انگاری همراه باشه به مدرک خشک و خالی منتهی میشه.

 

داوطلبان گرامی می توانند از مطلب انتخاب رشته کنکور ارشد خود آموز انتخاب رشته ارشد را مطالعه کنند.

 

 

بیایید یک نگرش نوین رو تو انتخاب های خودمون به خصوص انتخاب رشته کارشناسی ارشد داشته باشیم. طی دو سه سال اخیر و با توجه به جامعه آماری خوبی که در دست دارم متوجه شدم که خیلی از بچه های کارشناسی تو کارشناسی ارشد به سراغ رشته هایی میرن که اصلاً هیچ ربطی به رشته دوران کارشناسیشون نداره. نمونه های بسیاری وجود داره که طرف لیسانس فیزیک داره ولی حالا میخواد حسابداری بخونه. لیسانس شیمی داره ولی برای کارشناسی ارشد میخواد بره سراغ آموزش زبان انگلیسی. لیسانس برق داره ولی تو کنکور ارشد داره می ره به سمت مدیریت بازرگانی. نمونه های زیادی رو میشه مثال زد. البته کسی که تصمیم خودشو گرفته و تغییر رشته چه مرتبط و چه غیرمرتبط داده، تو فاز انتخاب رشته کارشناسی ارشد عملاً با توجه به رتبه اش انتخاب های خاصی داره. اما من روی صحبتم با بچه هایی هست که در حال حاضر می خوان انتخاب رشته بکنند و در یک مجموعه خاص تو آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده اند. در مجموعه هایی مثل صنایع، شیمی، زمین شناسی و .... یک سری گرایش قدمت دار و با سابقه وجود داره و یک سری گرایش های جدید. بعید نیست تو مجموعه شیمی چند سال دیگه گرایش اقتصاد شیمی و یا مهندسی فروش شیمی اضافه بشه. چون به نوعی بازار به این سمت داره گرایش پیدا می کنه و عملاً رشته های مختلف در هم ادغام می شن و رشته جدیدی رو به وجود میارن. رشته های علوم پایه و مهندسی در ادغام با هم رشته های جدید رو طی چند سال اخیر به وجود آوردن. میکس رشته های فنی در هم که سابقه طولانی داره. اگر همین روند پیش بره، ادغام رشته های انسانی و علوم پایه و فنی مهندسی اصلاً دور از دسترس نیست. بنابراین در انتخاب رشته کارشناسی ارشد رشته هایی رو باید انتخاب کرد که در چند زمینه ورود می کنند و یا امکان ورود به چند بازار کار رو دارند. یا اگر در حال حاضر چنین امکانی در ساختار آموزشی کشور وجود نداره، خودتون چنین امکانی رو حین تحصیل باید به وجود بیارین.

نتیجه کلی اینکه در فرایند انتخاب رشته کارشناسی ارشد، حتماً رویکردهای گذشته و حال و پیش بینی آینده رو مد نظر داشته باشید. اگر خودتون نمی تونید اطلاعات دقیقی رو به دست بیارید از کسانی که چنین اطلاعاتی رو دارند بپرسید. اطلاعات بیشتر مساویست با انتخاب های صحیح تر و دقیق تر.