هدف گذاری برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد
هدف گذاری برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد

 

هدف گذاری برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد

با نزدیک شدن به زمان آزمون کارشناسی ارشد، رنگ و بوی مطالعات هم باید تغییر کند. هر چه بیشتر به جلو میرویم تمرکز شما از روی مرحله یادگیری برداشته شده و مرور مطالب با هدف تسلط به روی آنها انجام می شود.

کنکور یک رقابت است. درست مانند دونده ای که در یک مسابقه دو، با مدیریت انرژی و برنامه، تمام مسیر را پا به پای سایر رقبا آمده است تا در گوی رقابت باشد، اما با نزدیک شدن به خط پایان مسابقه تلاش خود را بیشتر می کند تا نفر اولی باشد که از خط پایان می گذرد. اگر در غیر این صورت باشد، با وجود تلاش زیادی که انجام شده، نتیجه ای حاصل نشده است.

شما نیز چندین ماه تلاش داشته اید تا مطالب را یاد بگیرید، کم کم به روی آنها مسلط شوید و پایه و چهارچوب ذهنی صحیحی نسبت به آنها پیدا کنید، اما در این ماه آخر نوع، میزان و هوشمندی تلاش شما تعیین کننده میزان موفقیت شما خواهد بود.

نکته بسیار مهم در اینجا این است که موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد تا حدی به دانش شما بستگی دارد، اما عوامل متعدد دیگری نیز در آن نقش اساسی و تعیین کننده دارند.

مدیریت زمان دوره مطالعاتی و همینطور در جلسه آزمون، مدیریت استرس، نحوه یادگیری و مرور مطالب، نحوه تست زدن، نوع و میزان تغذیه صحیح، نوع و میزان استراحت صحیح، تمرکز در هنگام مطالعه، مدیریت شرایط احساسی، روحی و روانی، نحوه مرور مطالب و … همه و همه مطالب بنیادینی هستند که در یک ماه آخر در کنار مطالعه به شما کمک می کنند تا بهترین نتیجه ممکن را کسب نمائید.

من خود از این مطالب استفاده کرده ام. در زمان خود به دلیل مشغله کاری و ترم سنگین دانشگاهی، تنها توانستم سه هفته به طور منسجم درس بخوانم. در واقع در سال ۱۳۸۵ که آزمون دادم تاریخ آزمون ۹ اسفند ماه بود و من از ۱۳ بهمن ماه شروع به مطالعه کردم (و البته چند روز هم استراحت داشتم!!). بسیاری از دوستان من را از این کار دلسرد می کردند و می گفتند که تلاشت هیچ فایده ای ندارد. چرا که بسیاری افراد زمان بسیار زیادتری مطالعه کردند و موفق نشده اند.

 

اشتباه این دوستان این بود که مهم کمیت و میزان زمان مطالعه نیست. بلکه کیفیت، هوشمندی در روش مطالعه و استفاده از روشهایی برای افزایش کارایی و یادگیری است. بنابراین بر خلاف نظر این دوستان بسیار زیاد، به لطف خدا و بهره گیری از یک سری اصول کاربردی توانستم در آزمون کارشناسی ارشد شهرسازی همان سال در دانشگاه تهران، گرایش برنامه ریزی شهری و منطقه ای قبول شوم. کاری که به گفته خیلی ها غیر ممکن به نظر می رسید.

در سالهای گذشته طی جلساتی این آموزشها را به دانشجویان کیمیا فکر بزرگ انتقال داده ام. الان و در اینجا، و از طریق فایل های ویدئویی که برای شما تهیه کرده ام، نحوه به کارگیری و استفاده از این اصول را با شما دوست عزیز نیز درمیان می گذارم.

امیدوارم با توکل به خدا، تلاش صحیح ، پشتکار خود و استفاده از این اصول بهترین نتیجه ممکن در آزمون کارشناسی ارشد را به دست آورید.