مشاوره انتخاب رشته تکمیل ظرفیت ارشد
مشاوره انتخاب رشته تکمیل ظرفیت ارشد

 

مشاوره انتخاب رشته تکمیل ظرفیت ارشد

انتخاب رشته تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد بعد از دو سال تعلیق برای سال 98 برگزار خواهد شد. دانشگاه هایی که ظرفیت های اعلامی آن ها در زمان انتخاب رشته مرحله اول داوطلبان پر نشده باشد در مرحله تکمیل ظرفیت، تعداد ظرفیت های خالی خود در رشته های مختلف را به سازمان سنجش اعلام می کنند. در واقع انتخاب رشته تکمیل ظرفیت علاوه بر اینکه به دانشگاه ها در پذیرش دانشجو کمک می کند، فرصتی مناسب برای دانشجویان و داوطلبان است که بتوانند وارد مقطع تحصیلات تکمیلی بشوند. به طور کلی انتخاب رشته تکمیل ظرفیت رای افراد زیر مناسب است:

دسته اول داوطلبانی که در مرحله اول انتخاب رشته انجام نداده اند اما در حال حاضر ترجیح می دهند به دانشگاه بروند.

 دسته دوم داوطلبانی که انتخاب رشته مرحله اول را انجام داده اند اما پذیرفته نشده اند.

دسته سوم که معمولا جدی گرفته نمی شود و بسیار مهم است داوطلبانی که به دلایل مختلف مثل انتخاب رشته بد از محل قبولی فعلی خود راضی نیستند.

انتخاب رشته تکمیل ظرفیت تفاوت هایی با انتخاب رشته مرحله اول دارد و قوانینی هم بر آن حاکم است که آن ها را بررسی می کنیم.

شرایط و قوانین انتخاب رشته تکمیل ظرفیت ارشد

داوطلبان فقط مجاز به شرکت در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت رشته ای هستند که در کنکور ارشد آن رشته شرکت کرده باشند

برای انتخاب رشته تکمیل ظرفیت باید در مرحله اولیه مجاز به انتخاب رشته شده باشید و نمره کل (میانگین وزنی) مثبت کسب کرده باشید. توجه داشته باشید این به این معنی نیست که اگر درسی را سفید گذاشته اید یا منفی زده اید نمی توانید در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت اشد شرکت کنید و ملاک میانگین وزنی مجموع است که باید مثبت باشد.

داوطلبان در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت مجاز به انتخاب بیست کدرشته محل هستند.

داوطلبانی که در مرحله قبلی انتخاب رشته کرده اند و مشغول به تحصیل در دوره ارشد هستند در صورت شرکت در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت و قبولی در کد رشته های انتخابی باید برای ادامه تحصیل به دانشگاه جدید بروند.

گـزينش‌ نهـايي‌ در هر يك‌ از كدرشته‌‌ محل‌هاي تحصيلي‌ اعلام شده در اين اطلاعيه، مطابق‌ شرايط و ضوابط مندرج‌ در دفترچه ‌هاي‌ راهنماي شماره‌ 1 و 2 کنکور كارشناسي‌ ارشد سال‌ 98 انجام‌ خواهد شد. 

با توجه به حساسیت بالای انتخاب رشته تکمیل ظرفیت می توانید از یک جلسه مشاوره انتخاب رشته ویژه تکمیل ظرفیت استفاده کنید و با مشاور تخصصی رشته خود در تماس باشید.

نکات مهم انتخاب رشته تکمیل ظرفیت

نکات مهمی وجود دارد که در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت باید در نظر بگیرید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. در نظر داشته باشید به دلیل شرایط خاص انتخاب رشته تکمیل ظرفیت، معمولا دانشگاه های خوب یا ظرفیتی ندارند یا در حد یک الی دو نفر دانشجو می پذیرند. بنابراین انتظار تعداد بالای ظرفیت ها یا انتخاب بین همه رشته ها و دانشگاه ها نداشته باشید. اما به دلیل این محدودیت ها مهم است که حتما برای قبول شدن در رشته و دانشگاه مناسب انتخاب رشته تکمیل ظرفیت درستی داشته باشید.

 در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت ( مانند انتخاب رشته مرحله اول) انتخاب های داوطلب با رتبه بهتر زودتر بررسی می شود. یعنی انتخاب رشته فردی که رتبه هزار داشته قبل از داوطلب با رتبه 1500 بررسی می شود.

در بین بیست انتخاب شما، انتخاب یک تا بیست به ترتیب بررسی می شود پس دقت داشته باشید کد رشته محلی که بیشتر ترجیح می دهید قبول شوید را نسبت به کد رشته هایی که کمتر تمایل دارید در انتخاب های بالاتر قرار دهید.

در صورت قبولی در دوره روزانه و عدم ثبت نام از قبولی در دوره روزانه سال بعد محروم می شوید پس در انتخاب رشته خود دقت کنید.

دقت داشته باشید که بجز دوره های روزانه، در بقیه دوره ها باید شهریه پرداخت کنید که حتما از هزینه های دوره های مختلف قبل از انتخاب رشته مطلع شوید.