راهنمای برنامه ریزی برای کنکور 99 تجربی، انسانی، ریاضی
راهنمای برنامه ریزی برای کنکور 1401 تجربی، انسانی، ریاضی

 

راهنمای برنامه ریزی برای کنکور 1401 تجربی، انسانی، ریاضی

در راهنمای برنامه ریزی برای کنکور 1401 تجربی، انسانی، ریاضی نکاتی را به شما می گوییم که ممکن است در برنامه ریزی برای کنکور و مطالعه کنکوری از آن غافل مانده باشید. نکات برنامه ریزی در این مطلب بین همه کنکور های سراسری تجربی، انسانی و ریاضی مشترک است که همه داوطلبان کنکور بتوانند از آن استفاده کنند. اما راهنمای برنامه ریزی اختصاصی در هر کدام از این رشته ها هم به صورت مجزا برای شما آماده شده است که می توانید از طریق لینک های زیر مطلب برنامه ریزی اختصاصی رشته خود را مطالعه کنید.

مطالعه و برنامه ریزی برای کنکور 1401 تجربی نظام قدیم و نظام جدید

بهترین روش برنامه ریزی برای کنکور انسانی 1401

برنامه ریزی برای کنکور ریاضی 1401

دقت داشته باشید بهترین برنامه ریزی برای کنکور تجربی، انسانی، ریاضی برای داوطلبان مختلف با توجه به شرایط آن ها متفاوت است و یک برنامه ریزی کلی نمی تواند برای همه مناسب باشد اما مهم ترین مساله در این مورد این است که اصول برنامه ریزی درست برای همه شرایط یکسان است. در ادامه مطلب راهنمای برنامه ریزی برای کنکور 1401 تجربی، انسانی، ریاضی سعی شده است که به نکات مشترک برنامه ریزی های دقیق و خوب اشاره داشته باشیم.

برنامه ریزی برای کنکور 1401 – انتخاب بهترین منابع

یکی از اولویت هایی که پیش نیاز داشتن یک برنامه ریزی خوب برای کنکور است انتخاب بهترین منابع است. توجه داشته باشید حتی با داشتن بهترین برنامه ریزی برای کنکور 1401 در صورت انتخاب غلط در منابع دروس مختلف تلاش های شما به هدر می رود و ممکن است دیگر زمان های مطالعه شما بهینه و مناسب استفاده نشود. ما بهترین منابع رشته های تجربی، انسانی و ریاضی نظام جدید و نظام قدیم را برای کنکور 1401 در مطالبی اختصاصی به شما معرفی کرده ایم که با توجه به شرایط خود بهترین منابع و کتاب های کمک آموزشی ای که می توانید در مطالعه از آن ها استفاده کنید را انتخاب کنید.

بهترین منابع کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید

بهترین منابع کنکور انسانی نظام قدیم و نظام جدید

بهترین منابع کنکور ریاضی نظام قدیم و نظام جدید

برنامه ریزی برای کنکور 1401 – تعداد ساعات مطالعه

یکی از دغدغه های اصلی شروع برنامه ریزی برای کنکوری ها این است که برای موفقیت در کنکور چند ساعت مطالعه کنند. این سوال از ان دسته سوالاتی است که واقعا بسته به شرایط هر داوطلب و همچنین اینکه در کنکور تجربی، انسانی یا ریاضی شرکت کند متفاوت است. اما می توان گفت همه داوطلبان به طور میانگین به هشت ساعت مطالعه نیاز خواهند داشت. اما نکته مهمتر این است که داوطلبان از سال های تحصیل در مدرسه سعی کنند به مطالعه با ساعات زیاد عادت کنند که در مطالعه کنکوری دچار مشکل نشوند یا حداقل این کار را از تابستان شروع کنند و بتوانند به مرور به تعداد ساعات مطلوب برسند. یک نکته بسیار مهم دیگر را هم در نظر بگیرید که افزایش تعداد ساعات مطالعه بستگی به توان هر فرد دارد و تا یک جایی می توان با افزایش تعداد ساعت مطالعه بهره وری را افزایش داد و اگر مطالعه شما از آن ساعات مشخص بیشتر شود حتی ممکن است روی نتیجه گیری  شما تاثیر معکوس بگذارد. برای دریافت مشاوره در رابطه با افزایش تعداد ساعات مطالعه می توانید از لینک زیر ثبت نام کنید و بعد از انتخاب رشته تجربی، انسانی یا ریاضی مشاور تخصصی همان رشته با شما تماس خواهد گرفت.

برنامه ریزی برای کنکور 1401 – مشخص بودن و اجرایی بودن

یکی از نکات دیگری که معمولا خیلی از داوطلبان کنکوری در نظر نمی گیرند اجرایی بودن برنامه است. متاسفانه بسیاری از نمونه برنامه هایی که خود داوطلبان تنظیم کرده اند و به مشاوران نشان می دهند بسیار بلند پروازانه و غیر عملی است که باعث می شود در مدتی کوتاه داوطلب از عمل به برنامه باز بماند و یا به طور کل نسبت به کنکور دچار خستگی  ذهنی شود. در کنار این مطلب برنامه ریزی بدون مشخص کردن این که در چه مدت زمانی چه مقداری از یک فصل باید مطالعه شود. برنامه ای که مشخص نباشد مثلا در یک ساعت چه مقداری از درس اول عربی باید خوانده شود یا چقدر تست حل شود معمولا به جایی نمی رسد! مسلما بسته به این که در یک درس قوی باشید یا ضعیف، حجمی که می توانید در یک ساعت مطالعه کنید متفاوت خواهد بود اما برای اینکه در برنامه ریزی خود از کنکوری های دیگر عقب نیفتید مهم است که یک حداقل استانداردی را رعایت کنید و سعی کنید آن را ارتقا دهید و مقدار مطالعه خود را کم تر از آن انجام ندهید. برای اطلاع از حداقل استاندارد لازم برای حجم هر درس در یک ساعت با توجه به سطح خود می توانید از طریق لینک زیر ثبت نام کنید.

برنامه ریزی برای کنکور 1401 – تنوع دروس در برنامه ریزی

نکته بعدی در برنامه ریزی برای کنکور 1401 در نظر گرفتن تنوع دروس اختصاصی و عمومی در برنامه است. یکی از سوالات پر تکرار داوطلبان در مورد برنامه ریزی این است که در طول یک روز چند درس و کتاب را باید مطالعه کنم. اگر جزو آن دسته از دانش آموزانی هستید که در روز فقط یک درس را مطالعه می کنید و با مطالعه دروس بیشتر در یک روز دچار افت تمرکز می شوید باید بگوییم کار برای شما کمی سخت است. در مطالعه برای کنکور در هیچ روزی نباید کم تر از دو درس را مطالعه کنید  و همچنین تعداد بیشتر از پنج درس توصیه نمی شود. بهترین تعداد دروس برای مطالعه در طول یک روز 4 کتاب است. دلیل اینکه نباید تعداد کمتری مطالعه کنید این است که شما در کنکور باید آماده پاسخگویی حجم زیادی از سوالات از دروس مختلف باشید حالا اگر ذهن شما از قبل برای این موضوع آماده نشده باشد موقعی که از یک درس به سراغ درس بعدی می روید دچار مشکل می شوید که کمترین مشکل احتمالی این است که زمانی نه چندان کوتاه را از دست می دهید که ذهن شما خود را برای درس جدید آماده کند. برای اطلاعات بیشتر و پرسیدن سوالات خود درمورد تنوع دروس در برنامه ریزی می توانید از طریق لینک زیر  ثبت نام کنید تا در اسرع وقت مشاور تخصصی با شما تماس بگیرد.

برنامه ریزی برای کنکور 1401 – نسبت دروس عمومی و اختصاصی

نکته ی مهم بعدی در برنامه ریزی برای کنکور در نظر گرفتن نسبت دروس عمومی و اختصاصی است. بعضی از داوطلبان آن قدر در مطالعه دروس اختصاصی غرق می شوند که از دروس عمومی غافل می شوند یا نسبت مناسبی را برای دروس اختصاصی و عمومی رعایت نمی کنند. یکی از بهترین روش ها این است که بین مطالعه دروس اختصاصی زمانی را برای دروس عمومی قرار دهید که کمتر دچار خستگی ذهنی بشوید. همچنین نسبت زمان مطالعه دروس عمومی به اختصاصی می تواند از بیست الی سی درصد شروع شود و هر چه به عید و کنکور نزدیکتر شوید سهم دروس عمومی تا پنجاه درصد افزایش پیدا کند. در مورد نحوه قرار دادن دروس عمومی و اختصاصی در برنامه ریزی می توانید با مشاور تخصصی رشته خود صحبت کنید.

برنامه ریزی برای کنکور 1401 – تست زنی

در برنامه ریزی خود برای کنکور 1401 حتما زمانی را هم برای تست زنی به صورت جدا گانه در نظر بگیرید. به این نکته توجه کنید که کنکور سراسری یک آزمون تستی است و شما باید در تست زنی مهارت کسب کنید.

اگر در برنامه ریزی زمان جداگانه ای را برای تست زنی در نظر بگیرید باعث می شود که تمرکز بیشتری برای تسلط به مطلب و تست ها داشته باشید. نکته مهم دیگر در این زمینه رعایت فاصله مناسب بین مطالعه درس و تست زنی است. برای دروس اختصاصی می توانید همزمان با مطالعه تست زنی را شروع کنید و در فواصل معین به تکرار و تمرین بپردازید اما در رابطه با دروس عمومی باید دقت کنید که حداقل بیست و چهار ساعت از مطالعه درسنامه گذشته باشد. برای آشنایی با تکنیک های تست زنی و همچنین نکات بیشتر در مورد اصول برنامه ریزی برای تست زنی می توانید از طریق لینک زیر ثبت نام کنید و از یک جلسه مشاوره تخصصی استفاده کنید.

برنامه ریزی برای کنکور 1401 – مرور

بدون قرار دادن مرور در برنامه ریزی برای کنکور عملا برنامه شما فایده ای نخواهد داشت. داشتن مرور در برنامه ریزی به شما کمک می کند که بتوانید با تکرار مطالب به تسلط کافی برای کنکور برسید. بسیاری از دانش آموزان فکر می کنند همین که زمانی را در برنامه ریزی خود به مرور اختصاص دهند کافی است در صورتی که  در صورت نداشتن مهارت کافی در تنظیم برنامه مرور این کار بی فایده خواهد بود و حتی وقت شما را تلف خواهد کرد. برای داشتن مرور مناسب باید برنامه مرور را هم از نظر فواصل زمانی درست تنظیم کنید  هم اینکه در هر درس از روش های مروری مناسب با آن استفاده کنید که بهترین نتیجه را از مرور های خود داشته باشید.

برنامه ریزی برای کنکور 1401 – انعطاف پذیری

انعطاف پذیری برنامه برای کنکور بسیار مهم است. چرا که برای همه ما بارها پیش آمده که به دلایلی که ما از آن بی خبر بوده ایم و در آن دخیل نبوده ایم از انجام کاری عقب افتاده ایم. قطعا در طول دوران مطالعه برای کنکور حتی با وجود همکاری اطرافیان ممکن است اتفاقات خوشایند یا ناخوشایند زیادی پیش بیاید که برای چند ساعت یا حتی چند روز شما را از برنامه ریزی خود دور کند. یکی از ویژگی های بارز برنامه ریزی خوب برای کنکور در نظر گرفتن زمان ها و ایستگاه های جبرانی است تا در صورت عمل نکردن به برنامه داوطلب به طور کلی از کنکور عقب نماند.

برنامه ریزی برای کنکور 1401 – جمع بندی

در برنامه ریزی برای کنکور 1401 حتما زمانی را برای جمع بندی در نظر بگیرید. جمع بندی می تواند یک برنامه ریزی خوب را به عالی تبدیل کند و باعث تفاوت داوطلبان با سطح یکسان در روزهای منتهی به کنکور می شود. بجز بحث در نظر گرفتن زمانی برای جمع بندی حتما در نظر داشته باشید با توجه به زمان باقی مانده خود تا کنکور باید سعی کنید فاز های مختلف مطالعاتی و مروری داشته باشید که بتوانید به تسلط مناسب دست پیدا کنید.