کنکور 99 نظام جدید یا نظام قدیم؟

کنکور 99 نظام جدید یا نظام قدیم؟

 

طبق گفته های سازمان سنجش امسال داوطلبان کنکور سراسری 99 برای شرکت در کنکور حق انتخاب نوع کنکور نظام قدیم یا نظام جدید را دارند و می توانند نظام جدید یا نظام قدیم را انتخاب کنند. پس از این حرفها بود که بک سوال بزرگ، ذهن بسیاری از داوطلبان را درگیر کرد: در کنکور 99 نظام جدید را انتخاب کنیم یا نظام قدیم را؟ تعداد مراجعات برای پاسخ به این سوال به قدری زیاد بود که تصمیم گرفتیم، با مقایسه هر دو نظام قدیم و جدید، پاسخ دقیق و قانع کننده ای را به این سوال داوطلبان بدهیم. همچنین مطالب اختصاصی هر رشته  را برای داوطلبان کنکور به طور اختصاصی آماده کرده ایم.
داوطلبان کنکور انسانی می توانند بعد از مطالعه این متن از مطلب تفاوت کنکور نظام قدیم و نظام جدید انسانی استفاده کنند. همچنین داوطلبان تجربی می توانند از مطلب اختصاصی رشته تجربی: تفاوت کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی استفاده کنند.

ویژگی ها و مزایای نظام قدیم

ابتدا بهتر است تا نظام قدیم را به خوبی بشناسیم و ویژ گی های ان را به دقت بررسی کنیم. هر نظامی با توجه به مزایا و معایب خود بررسی می شود.

مهم ترین ویژگی های نظام قدیم را در این مورد می توان برشمرد:

1- کتاب های کمک آموزشی و بانک های جامع تستی بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد. برای اینکه بهترین کتاب های نظام قدیم را بشناسید و آنها را تهیه کنید، برای شما یک مطلب خوب آماده کرده ام که می توانید از طریق لینک زیر مطالعه کنید.

بهترین منابع کنکور نظام قدیم

2- بسیاری از نکات تستی و ترکیبی کنکورهای نظام قدیم استخراج شده است.

3- آزمون های آزمایشی مختلف، با شبیه سازی سوالات مختلف کنکورهای سراسری در سال های گذشته، بانک تستی مناسبی را برای این نظام فراهم کرده اند.

4- میزان تسلط دبیران و معلمان بر روی مباحث کتاب های نظام قدیم بسیار بالاتر است.

5- کلمات کتاب های درسی به طور کامل جا افتاده است و نیازی به تغییر معانی کلمات در ذهن نیست. به خصوص این مطلب در دو درس زیست شناسی و شیمی بسیار مهم است.

6- نظام قدیمی ها بدترین نوع سوالات در کنکور خود را دیده اند، مثل سوالات شیمی سال 95 یا سوالت زیست شناسی سال 96 و 97 یا سوالات فیزیک سال 94 و 96 و دیگر سخت تر از این سوالات امکان ندارد. پس آنچه که باید بر سر انها آمده باشد آمده است و کتاب های کمک آموزشی و معلمان و مشاوران کنکوری روش های مقابله با آنها را بلد شده اند و به دانش آموزان یاد می دهند.

7- مزایای اصلی کنکور نظام قدیم را در یک مطلب دیگر به طور کامل و جامع شرح داده ام که از طریق لینک زیر می توانید این مطلب را به دقت مطالعه کنید:

مزایای نظام قدیم برای پشت کنکوری های نظام قدیم

 

معایب نظام قدیم

معایب اصلی نظام قدیم در موارد زیر است:

1- کتاب ها برای نظام قدیم تجدید چاپ نشده است و بزرگترین مشکل نظام قدیمی ها در تهیه کتاب هاست که مجبورند به زحمت کتاب های دست دوم را تهیه کنند.

2- کتاب ها به روزرسانی نمی شوند و در واقع سوالات دو سال اخیر مورد بررسی دقیق قرار نمی گیرند.

3- با توجه به اینکه سطح نظام قدیم از نظام جدید بالاتر است، طراحی سوالات سخت تر در آن بیشتر محتمل است.

4- کفه ترازو در کنکور امسال به نفع نظام جدیدی ها بوده است و جالب اینکه هر 10 نفر اول کنکور تجربی بچه های نظام جدید بوده اند.

5- تکراری بودن سوال باعث می شود تا طراحی سوالات در نظام قدیم شکل دیگری داشته باشد و در نتیجه همین امر باعث پیچیده تر شدن و سخت تر شدن سوالات نظام قدیم می شود.

6- همیشه استرس اینکه امسال، آخرین سالی است که کنکور نظام قدیم برگزار می شود، آنها را می ترساند و در کنار اضطراب و استرس کنکور، استرس دیگری را نیز به آنها وارد می کند.

ویژگی ها و مزایای نظام جدید

مهم ترین ویژگی ها و مزایای نظام جدید عبارتست از:

1- کتاب های کمک آموزشی و کنکوری بسیار زیادی با تنوع بسیار بالایی در اختیار نظام جدید هاست.

2- با کوچکترین تغییرات کنکور، کتاب ها به روزرسانی می شوند و همه نکات محتمل را در داخل خود می گنجانند.

3- با توجه به تازه بودن نظام جدید و جا بودن فضا برای طراحی سوالات، احتمال اینکه سوالات ساده تر باشد بسیار زیاد است و طراحان با خیال راحت تری و بدون ترس از تکراری بودن سوالات، سوال طرح می کنند و همین امر باعث می شود تا وارد لایه های بسیار پیچیده و عمقی کتاب های درسی برای طراحی سوال نشوند. اتفاقی در کنکور سال 98نیز افتاد و سوالات نظام جدید به نسبت آسان تر بود، حداقل اینطور به نظر می رسید و با توجه به مقایسه نتایج نظام قدیمی ها با نظام جدیدی ها، این امر بسیار محتمل تر به نظر می رسد.

4- نظام جدیدی ها استرسی بابت اینکه آخرین سال کنکور نظام آنها باشد نخواهند داشت و تا سال های سال از این بابت راحت هستند.

5- مباحث درسی آنها در بعضی دروس قدری ساده تر شده است، مثلا در ریاضی، مبحث انتگرال حذف شده است. البته به تغییرات بین کتابی نظام قدیم و نظام جدید بعدا اشاره دقیق تری خواهم کرد.

 

معایب نظام جدید

اما در حالی که شاید برای نظام جدید معایبی به نظر نرسد، اتفاقا معایب بسیار جدی نیز دارد.

1- استفاده از واژه هایی که فرهنگستان لغت و ادب فارسی جایگزین واژه های غربی کرده است، باعث بدفهم شدن مطالب درسی شده است.

2- تسلط دبیران و معلمان بر روی جا انداختن نکات جدید کتاب های درسی بسیار پایین تر از تسلط آنها نسبت به کتاب های نظام قدیم است.

3- حد سختی و آسانی سوالات در نظام جدید مشخص نیست. آنچه که بارز است این است که جا برای سخت تر شدن سوالات نظام جدید خیلی خیلی باز است. اینکه چه زمانی شروع کنند به طراحی سوالات جدید با نکات عجیب و غریب برای نظام جدید، هنوز معلوم نیست. شاید همین کنکور سال 99 باشد و شاید هم نباشد.

4- این استرس در نظام جدیدی ها وجود دارد که سوالات اگر سخت تر و غیر معمول تر بیاید بسیار شرایط به ضرر آنها خواهد بود، چرا که نظام قدیمی ها برای سوالات سخت عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت.

5- کتاب های موجود در نظام جدید، حاوی مسائل و نکاتی است که هنوز مورد سوال قرار نگرفته است و بالطبع در کتاب های کمک آموزشی نیز مورد بحث دقیق قرار نگرفته است.

6- تنوع بسیار بالای کتاب ها انتخاب بهترین منابع موجود در دروس مختلف کنکور نظام جدید را سخت تر کرده است. از طرفی چون دائما کتاب های جدید با اسامی و روش های جدید وارد بازار می شود به روزرسانی این حجم از بررسی برای مشاوران بسیار سخت شده است. البته سعی کرده ام تا بهترین منابع بچه های نظام جدید را برای رشته تجربی به طور کامل معرفی کنم که از طریق لینک زیر می توانید این منابع را مطالعه و تهیه کنید.

بهترین منابع کنکور تجربی نظام جدید 99

 

 

حالا که نظام قدیم و جدید را به خوبی شناختید باید به بررسی این دو نظام در تغییر به هر یک از آنها بپردازیم.

تغییر از نظام قدیم به نظام جدید

تغییر از نظام قدیم به نظام جدید بیشتر از تغییر از نظام جدید به نظام قدیم شایع شده است. علت این امر هم بسیتر به خاطر نبود کتاب، به روز نبودن کتاب ها، آسان تر بودن سطح سوالات 98 نسبت به سوالات 98 نظام جدید، برتری رتبه ای نظام جدید های 98 نسبت به نظام قدیمی های 98 و ....

علت این امر هر چه که باشد باید به جواب این سوال پرداخت. اگر یک نظام قدیمی به نظام جدید تغییر دهد چه اتفاقی می افتد:

1- از شر استرس سال آخر بودن کنکور نظام قدیم خلاص می شود.

2- کلی کتاب به روز خواهد داشت.

3- مطالب کهنه و تکراری قدیمی در کتاب های قدیمی که برای او یادآور شکست است را نمی خواند.

4- انگیزه او برای این تغییر تا حدی بهبود می یابد.

5- خودش را هم مسیر کنکور می بینید تا اینکه خود را جزء کسانی بببیند که کنکور آنها منقرض شده است.

6- یک سری مباحث که در کتاب های نظام قدیم هست و در نظام جدید نیست و البته مباحث سختی هم بوده اند را مجبور نیست بخواند.

اما نظام قدیمی که نظام جدید را انتخاب کند چه بالاهایی بر سرش خواهد آمد:

1- بسیاری از مطالبی را که یاد گرفته و حفظ کرده است را باید بی خیال شود و یا آنها را با زبان و بیانی دیگر هم یاد بگیرد و حفظ کند.

2- عدم ارتباط با اسامی جدید کتاب ها و قاطی کردن اسامی جدید و قدیم در کتاب های نظام قدیم و نظام جدید.

3- استرس پیچیده تر شدن سوالات نسبت به سال گذشته نظام جدید و نبودن راهی برای پیش بینی این سخت تر شدن.

4- خرید کلی کتاب جدید که هزینه بالایی هم خواهد داشت.

5- اضافه شدن یک سری مطالب به مطالب مشتکر قدیمی. در هر حال کتاب های نظام جدید سعی کرده اند یک سری از نکات جدید دنیا را هم وارد کتاب های درسی بکنند که این نکات در کتاب های نظام قدیم وجود نداشته اند.

برای گرفتن تصمیم نهایی خود، حتما آخرین عنوان این مطلب را بخوانید. توصیه من به عنوان کسی که 17 سال است در کنکور های ایران مشاوره می دهد در آخرین تیتر است که می تواندی مبنی بر آن تصمیم نهایی خود را بگیرید.

تغییر از نظام جدید به نظام قدیم

اما اگر یک نفر بخواهد بر خلاف جریان از نظام جدید به نظام قدیم به عقب برگردد چه اتفاقی می افتد. طبیعتا چنین تصمیمی واقعا تصمیم صحیحی نیست. به دلایل زیر:

1- شما از سال دهم به اینور با نظام جدید رشد کرده اید و تا بخواهید با نظام قدیم اخت پیدا کنید و سازگار شوید زمان بسیار زیادی را از دست می دهید. حتی کلماتی که شما خوانده اید در کتاب های نظام قدیم به یک شکل دیگر بیان شده اند.

2- نظام قدیم در حال انقراض است و مثل این است که در حالی که همه دارند از موبایل برای ارتباط تلفنی استفاده می کنند شما بخواهید موبایل را دور بیندازید و از تلفن ثابت برای این کار استفاده کنید.

بنابراین چون این کار بسیار غیرمنطقی و واقعا به ضرر استف تغییر از نظام جدید به نظام قدیم را صلاح نمی دانم و مخالف آن هستم.

 

 

چه کسانی بهتر است در نظام قدیم باقی بمانند؟

با توجه به همه تحلیل هایی که کردم و نوشتم حالا می خواهم نتیجه نهایی را برای شما بگویم.

بهتر است کسانی که دارای چنین ویژگی ها و یا معایبی هستند، در نظام قدیم بمانند و وارد نظام جدید نشوند.

نظام قدیمی هایی که پایه درسی آنها در دو درس زیست و شیمی از ریاضی و فیزیک بسیار قوی تر است و در بین دروس عمومی، در درس ادبیات و دینی هیچ مشکل خاصی ندارند و از همه مهم تر سال گذشته نیز برای خواندن دروس نظام قدیم کلی زمان گذاشته اند ولی موفق نشده اند، بهتر است در نظام قدیم باقی بمانند و این بار تلاش خود را با یک برنامه دقیق با یک مشاور بسیار حرفه ای و کار کشته ادامه دهند. پس تغییر از نظام قدیم به نظام جدید به این دسته از نظام قدیمی ها را اصلا توصیه نمی کنم. البته اگر شرایط خاص دیگری نیز دارید که می تواند تصمیم شما را سخت تر کند، بهتر است از مشاوره های تلفنی یا حضوری با خود من استفاده کنید تا به دقت شرایط شما را بررسی کنم و پاسخ نهایی را به شما بگویم که مبادا مرتکب اشتباه بزرگی شوید.

چه کسانی بهتر است از نظام قدیم به نظام جدید مهاجرت کنند؟

نظام قدیمی هایی که ویژگی های زیر را دارند بهتر است از نظام قدیم به سمت نظام جدید مهاجرت کنند و اصطلاحا نظام کنکوری خود را تغییر دهند.

نظام قدیمی هایی که در درس زیست شناسی و شیمی ضعیف هستند و در دروس ریاضی و فیزیک تا حدی وضعیت بهتری دارند و همنیطور در دروس عمومی مثل ادبیات و دینی دچار مشکل هستند بهتر است وارد نظام جدید شوند.البته اگر جزء کسانی هستید که علاوه بر این موارد، تلاش زیادی هم در سال گذشته برای نظام قدیم نکرده اید که در تغییر نظام خود تردیدی نداشته باشید. باز هم تاکید می کنم اگر شرایط خاص دیگری دارید که نمی توانید به خوبی تصمیم گیری کنید، بهتر از مشاوره های تلفنی و حضوری استفاده کنید.

 

برای رسیدن به بهترین نتیجه، نیاز به یک برنامه ساختاریافته و منظم دارید. با ثبت نام از طریق لینک زیر می توانید از یک جلسه مشاوره رایگان نیز بهره مند شوید.