دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98
پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98

 

پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98

پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98، یک تفاوت عمده با سال های قبل خواهد داشت. این تفاوت از این جهت است که تا سال های قبل سال 98، انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد به این صورت بود که کسی که زودتر وارد سایت ثبت نام می شد می توانست رشته های بهتر و پرطرفدارتر را انتخاب کند و ظرفیت رشته های پر طرفدار بر اساس سوابق تحصیلی آزاد در همان ساعات اولیه تکمیل می شد. اما به گفته رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد، پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد سال 98، بر اساس اولویت معدل و علاقه داوطلبان رشته های بدون کنکور خواهد بود. برای این امر سامانه بررسی سوابق تحصیلی داوطلبان را آماده کرده اند که انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد هم کاملا منطقی شود.

دانلود دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98 

دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98، دارای مطالب مهمی است که داوطلبان برای انتخاب رشته بهتر بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی، حتما  باید جزئیات کامل دفترچه انتخاب رشته  و ثبت نام بدون دانشگاه آزاد 98 را به خوبی مطالعه کنند. برای اطلاع بیشتر از نحوه ثبت نام بدون کنکور آزاد رشته های مختلف، می توانید توضیحاتی در مورد دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی  دانشگاه آزاد 98 را در این مقاله مطالعه کنید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98

ظرفیت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98

اطلاع از ظرفیت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98، به داوطلبان کمک می کند که دید بهتری در انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی خود داشته باشند.براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ۱۰شهریور ماه ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی و مصوبات پانزدهمین و شانزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، باید پذیرش حداقل ۸۵ درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور در تمامی زیر نظام های آموزش عالی صرفا براساس سوابق تحصیلی و با ملاک معدل کتبی دیپلم داوطلبان و بدون آزمون انجام شود.درحال حاضر طبق اعلام مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد بیش از 90 درصد پذیرش دانشجو در دانشگاه های آزاد بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون انجام می شود. این نکته بسیار مهم است و نشان می دهد به جزیک سری از رشته های خاص مثلا پزشکی و دندان پزشکی، و تعداد معدودی از رشته های پر طرفدار دیگر تقریبا در همه رشته های دیگر پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی خواهد بود.

تعداد انتخاب ها در انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98

تعداد انتخاب ها در انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98، بیست انتخاب خواهد بود. تا سال های قبل از سال 98 برای انتخاب رشته با آزمون دانشگاه آزاد، داوطلبان می توانستند بیست انتخاب داشته باشند و برای انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون هم می توانستند هر چند انتخابی که می خواهند داشته باشند اما باید به ازای هر انتخاب یک کد انتخاب رشته دریافت می کردند و هزینه آن را پرداخت می کردند. اما در انتخاب رشته براساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد سال 98، می توانند یک کد دریافت کنند و تا بیست انتخاب را در لیست انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد خود وارد کنند. توجه داشته باشید اگر تمایل داشته باشید که ازنظام های آموزشی و رشته های دیگر انتخاب رشته انجام دهید می توانید با پرداخت هزینه جداگانه در هر کدام از آنها هم بیست انتخاب مجزا داشته باشید.

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98 با توجه به تغییرات صورت گرفته نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد. باید توجه داشته باشید که در بیست انتخاب ممکنی که خواهید داشت، باید لیست انتخاب رشته خود را بر اساس علاقه بچینید. یعنی کد رشته هایی که بیشتر دوست دارید در آن ها قبول شوید را در انتخاب بالای خود قرار دهید و به همین ترتیب  چیدمان تا آخرین انتخاب خود را ادامه دهید. تمام نکاتی را که در انتخاب رشته با آزمون دانشگاه آزاد و انتخاب رشته سراسری باید در نظر بگیرید در اینجا هم صادق است و باید رعایت شود.

تاثیر نوع دیپلم بر انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98

تاثیر نوع دیپلم، یکی دیگر از نکاتی است که باید در انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98 به آن توجه شود. اولین نکته قابل توجه این است که داوطلب فارغ از نوع دیپلمی که دارد، می تواند از هر گروه آزمایشی ای که بخواهد بر اساس سوابق تحصیلی خود انتخاب رشته کند. یعنی برای مثال داوطلب دارای دیپلم ریاضی می تواند از هر پنج گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، زبان و هنر انتخاب رشته کند. اما در انتخاب های خود باید به یک نکته خیلی مهم دقت کنید و آن نکته این است که با توجه به اینکه پذیرش رشته های بر اساس سوابق تحصیلی با معدل صورت می گیرد در راستای ایجاد عدالت برای داوطلبان مختلف، معدل شما بسته به نوع دیپلم و گروه آزمایشی ای که بخواهید انتخاب کنید در یک ضریب ضرب خواهد شد که این ضرایب در دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد، در جدول ضریب تأثیر اعمال سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) با توجه به نوع دیپلم و گروه تحصیلی برای انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد  98 آمده است. توجه به این ضرایب از این جهت اهمیت دارد که شانس قبولی بر اساس معدل شما را تحت تاثیر قرار می دهد. برای راحتی شما این جدول را مطابق دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98، در اینجا قرار داده ایم.

نوع دیپلم

ریاضی فیزیک(کد10)

علوم تجربی(کد11)

ادبیات و علوم انسانی (کد 12)

علوم و معارف اسلامی (کد 18)

سایر عناوین دیپلم*

گروه تحصیلی

علوم ریاضی و فنی

100

100

57/1

57/1

54/1

علوم تجربی

100

100

57/1

57/1

54/1

علوم انسانی**

57/1

57/1

100

100

54/1

هنر

100

100

100

100

100

زبان

100

100

100

100

100

 

با تحلیل جدول متوجه خواهید شد که مثلا داوطلبان رشته های ریاضی و تجربی برای قبولی در انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی خود، شانس یکسانی در کد رشته های همدیگر دارند. برای مثال یک داوطلب ریاضی برای انتخاب رشته هایی مثل گیاه پزشکی و علوم دامی که در دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98 مخصوص گروه تجربی اعلام شده است، شانس یکسانی با داوطلب تجربی خواهد داشت یا داوطلب تجربی ای که بخواهد رشته مهندسی پزشکی درج شده در دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی مخصوص گروه ریاضی را انتخاب کند شانس او با یک داوطلب ریاضی برابر خواهد بود.

توجه داشته باشید که برای داوطلب رشته انسانی ای که بخواهد کدرشته های ریاضی و تجربی را در انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی خود وارد کند شرایط متفاوت است و معدل او در عدد 0/571 ضرب خواهد شد و طبیعتا شانس داوطلب انسانی نسبت به شانس داوطلبان ریاضی و تجربی با معدل یکسان برای کد رشته یکسان پایین تر خواهد آمد. این وضعیت برای داوطلبان ریاضی و تجربی که بخواهند کد رشته های علوم انسانی را در  انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی خود وارد کنند هم صادق است و معدل آ نها در عدد 0/571 ضرب خواهد شد. البته استثنائاتی هم وجود دارد که حتما را  مطالعه بفرمایید. این استثنائات، شامل رشته رشته هایی مثل حسابداری، مدیریت، روانشناسی می باشد. در توضیحات دفترچه انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی 98 آمده است که "ضریب تاثیر معدل داوطلبان دارای دیپلم ریاضی فیزیک یا علوم تجربی برای پذیرش در مقاطع کاردانی و کارشناسی رشته های حسابداری، اقتصاد، روانشناسی، علوم ورزشی، مدیریت اموربانکی، مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدیریت دولتی، مدیریت امورگمرکی، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت کسب وکارهای کوچک،مدیریت وبازرگانی دریایی، جهانگردی و هتلداری،علم اطلاعات و دانش شناسی، گردشگری، کاردانی امور بانکی، کاردانی بیمه، کاردانی امور دولتی و کاردانی امور مالی و مالیاتی گروه علوم انسانی 100 می باشد. این توضیحات به این معنی است که داوطلبان گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی چنانچه در انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی 98 خود بخواهند از رشته ها ی بالا انتخاب کنند معدل آن ها ضریب نخواهد خورد و مسلما در این کدرشته ها و با معدل اصلی خود نسبت به کد رشته های دیگری که باید ضریب برای معدل اعمال شود، شانس  قبولی آن ها در انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی بیشتر خواهد شد.

*منظور از سایر عناوین دیپلم طبق جدول درج شده در دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 98، دارندگان دیپلم های کاردانش و فنی حرفه ای، بهیاری، ماشین آلات کشاورزی، مدیریت روستایی و کشاورزی، صنایع غذایی کشاورزی و کشاورزی عمومی می باشد.

هزینه ثبت نام رشته های بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98

هزینه ثبت نام رشته های بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98، مبلغ 46 هزار تومان می باشد که داوطلبان با پرداخت این هزینه شناسه و رمز ثبت نام مخصوص انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 98 را دریافت می کنند. حتما دقت داشته باشید که این هزینه ثبت نام برای داشتن بیست انتخاب در لیست انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد می باشد. چنانچه تمایل داشته باشید از گروه های آزمایشی دیگر انتخاب رشته داشته باشید باید به صورت جداگانه و با پرداخت هزینه مجدد شناسه و رمز مخصوص انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98 را دریافت کنید. به جز این هزینه که مربوط به وارد کردن انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی شما در سایت دانشگاه آزاد است، پس از قبولی هم ضمن پرداخت شهریه نیمسال اول واحد دانشگاه آزاد مربوطه، باید مبلغ 150 هزار تومان هم بابت هزینه خـدمات آموزشـی بـه همـراه شهریه نیمسال اول به شماره حساب جاری محـل دانشـگاهی قبولی واریز نمایید.

نحوه ثبت نام رشته های براساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98

ابتدا دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد را لینک های همین مطلب یا سایت دانشگاه آزاد دانلود کنید و به دقت آن را مطالعه کنید.

برای شروع انتخاب رشته باید وارد سایت دانشگاه آزاد شوید. برای ورود به سیستم انتخاب رشته دانشگاه آزاد، باید از شناسه و رمزی که با پرداخت هزینه دریافت کردید استفاده کنید.

لیست انتخاب رشته خود را به ترتیبی که توضیح داده شد و بر اساس اولویت از انتخاب یک تا انتخاب بیست وارد سایت کنید.

برای انتخاب رشته از نظام های آموزشی و یا رشته های دیگر باید برای بیست انتخاب هزینه جداگانه پرداخت کنید .

در مرحله بعد از وارد انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی خود باید عکس خود را روی سیستم بارگذاری کنید. توجه کنید که این عکس باید از کیفیت های لازم ذکر شده در دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 98 برخوردار باشد.

 

لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد 98 - پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی 98

لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد 98، به همراه تحلیل قبولی با معدل به زودی در این مطلب قرار می گیرد.