شرایط شرکت در کنکور سراسری 98

شرایط شرکت در کنکور سراسری 98

از سال 93 ثبت نام و برگزاری کنکور سراسری و آزاد با هم یکی شدند و داوطلبان برای شرکت در هر دو آزمون لازم است فقط یک ثبت نام انجام دهند. ثبت نام کنکور سراسری 98 تنها به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org انجام می شود. با توجه به این که اطلاع از شرایط شرکت در کنکور سراسری 98 برای همه داوطلبان امری ضروری است، مشاوران 3گام در این مطلب به توضیح این شرایط و نکات مهمی پیرامون آزمون سراسری 98 می پردازند. 

 مشاوران ما با توجه به زمان باقی مانده تا کنکور و شرایط هر داوطلب، منابع مناسب را معرفی و برنامه مختص هر داوطلب را تنظیم می نمایند. توزیع ساعت مطالعه در برنامه ریزی، بر اساس نقاط قوت و ضعف داوطلب و اهمیت و سختی هر درس می باشد. مهمترین ویژگی برنامه ریزی سیستم هوشمند 3گام، انطباق کامل با وضعیت داوطلب و انعطاف پذیری بالای آن است. جهت کسب اطلاعاتی نظیر شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی، سهمیه های کنکور سراسری 98، نحوه مطالعه دروس عمومی و اختصاصی، نحوه انتخاب رشته پس از اعلام نتایج اولیه، از طریق لینک زیر در سیستم مشاوره و برنامه ریزی ما ثبت نام نمایید و از یک جلسه مشاوره حضوری یا تلفنی رایگان بهره مند شوید. مشاوران ما در تلاشند با معرفی بهترین منابع کنکور سراسری 98 (برای داوطلبان نظام جدید و قدیم) و برنامه ریزی درست و هدفمند، راه را برای داوطلبان جهت کسب رتبه مناسب هموار نمایند. همچنین با توجه به زمان باقی مانده تا کنکور و شرایط هر داوطلب، منابع مناسب را معرفی و برنامه مختص هر داوطلب را تنظیم نمایند و تا آخرین روز در کنار شما داوطلبان عزیز باشند.

برای اینکه بتوانید در فرصتی که برای مطالعه دارید به بهترین نتیجه برسید نیاز به یک برنامه ساختاریافته و منظم دارید. فراموش نکنید که تک تک روز های باقیمانده تا کنکور، می توانند تغییر بزرگی در نتیجه شما داشته باشند.

مطالعه و برنامه ریزی برای کنکور سراسری 98 در بهمن و اسفند، یکی از مطالب تهیه شده توسط مشاوران کنکور سراسری 98 موسسه 3گام می باشد. توصیه می کنیم برای اطلاع از استراتژی مطالعه و برنامه ریزی برای کنکور سراسری 98 در دو ماه باقی مانده تا عید و نحوه مقابله با فشار روحی و افت انرژی، این مطلب را از دست ندهید.

 

 

حذفیات منابع کنکور سراسری 98 نظام جدید

حذفیات منابع آزمون سراسری 98 نظام جدید (۳-۳-۳-۳) در گروه های علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی اعلام شده است و نیاز نیست که داوطلبان این بخش ها را برای کنکور مطالعه نمایند. برای اطلاع از این حذفیات به لینک زیر مراجعه نمایید.

حذفیات منابع آزمون سراسری 98 نظام جدید

حذفیات منابع کنکور سراسری 98 نظام قدیم

حذفیات منابع آزمون سراسری 98 نظام قدیم اعلام شده است و نیاز نیست که داوطلبان این بخش ها را برای کنکور مطالعه نمایند.

حذفیات منابع آزمون سراسری 98 نظام قدیم 

زمان ثبت نام کنکور سراسری 98

زمان ثبت نام کنکور سراسری 98، با توجه به اعلام سازمان سنجش در نیمه ی ابتدایی بهمن و در بازه 24 بهمن تا 2 اسفند صورت می پذیرد.

دانلود دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 98

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 98، چهارشنبه 24 بهمن بر روی سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org منتشر می شود. کلیه داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش و دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام در صورت واجد شرایط بودن برای ثبت نام اقدام نمایند. دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 98، شامل رشته های با آزمون برای ورود به دوره های روزانه، شبانه، نیمه حضوری، مجازی، پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها، دانشگاه پیام نور، دانشگاه های غیر دولتی و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، ظرفیت مازاد دانشگاه ها، رشته های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.

پذیرش در هر یک از رشته ها بر اساس نمره کنکور و سوابق تحصیلی همانند کنکور سال گذشته انجام می گیرد.

از لینک زیر می توانید دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 98 را دانلود نمایید.

 

 

شرایط شرکت در کنکور سراسری 98

شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 98، شامل شرایط عمومی و شرایط اختصاصی می باشد.

شرایط عمومی 

اعتقاد به اسلام و یا یکی از ادیان تصریح‌ شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

عدم مخالفت (نه اعتراض) نسبت به‌ نظام جمهوری اسلامی ایران.

تبصره – درصورتی‌ که داوطلب سابقاً با نظام جمهوری اسلامی عناد داشته، باید تغییر نظر او مشخص شود.

نداشتن سابقه عضویت در سازمان های غیر قانونی

نداشتن سوء پیشینه و فساد اخلاقی

برخورداری از توانایی جسمی به‌ تناسب رشته انتخابی و عدم اعتیاد به مواد مخدر.

 

 

شرایط اختصاصی

داوطلبان باید یکی از مدارک دیپلم چهارساله نظام قدیم یا مدرک پایان تحصیل دوازدهم  و یا مدرک پیش دانشگاهی که حداکثر تا تاریخ 31/ 6/ 98 کسب شده باشد و یا مدرک کاردانی ( فوق دیپلم )، باشند.

داوطلبانی که دانشجوی دوره روزانه در یکی از مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری هستند، در صورتی می توانند در کنکور سراسری 98 ثبت نام نمایند که تا اسفند ماه 97 به طور قطعی از تحصیل در دانشگاه روزانه انصراف دهند ( فرم شماره 3 در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 98) را تکمیل کنند؛ پس از آن می توانند در دوره های غیر روزانه (شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، آزاد، پردیس خودگردان و مجازی) ثبت نام نمایند.

دانشجویانی که  با انصراف از تحصیل دوره روزانه دوباره در کنکور شرکت می کنند، در صورت قبولی در دوره روزانه کنکور 98، از پرداخت هزینه انصراف معاف می گردند. 

داوطلبانی که از سال 64 به بعد تا کنون 2 بار با شرکت در کنکور سراسری در دوره های روزانه پذیرفته شده اند، امکان ثبت نام کنکور سراسری 98 را نخواهند داشت . 

داوطلبین آقا که قصد انصراف از دانشگاه و شرکت مجدد در کنکور سراسری را دارند در صورتی که برای اولین بار قصد انصراف از دانشگاه را دارند، می توانند تا یک سال از معافیت تحصیلی انصراف استفاده نمایند. توصیه می گردد داوطلبان از شرایط معافیت تحصیلی انصراف از دانشگاه  آگاهی یابند .

داوطلبین آقا، جهت شرکت در کنکور سراسری 98 ضروری است از شرایط معافیت تحصیلی مطلع شوند و سپس اقدام به ثبت نام نمایند.

شرایط ثبت نام فارغ التحصیلان رشته های پزشکی در کنکور سراسری 98

شرایط ثبت نام کنکور سراسری 98 برای فارغ التحصیلان رشته های پزشکی با دیگر داوطلبان کنکور 98 کمی متفاوت است. توصیه می گردد شرایط تحصیل مجدد در رشته های پزشکی را مطالعه نمایید. داوطلبان کنکور سراسری که دارای مدرک کاردانی در رشته های علوم پزشکی می باشند، جهت شرکت در کنکور سراسری 98 ضروری است که  طرح نیروی انسانی خود را تا پایان شهریورماه 98 (برای ورودی مهر) و یا  تا پایان بهمن ماه 98 (برای ورودی بهمن ماه ) به اتمام رسانند.

 

 

موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری 98

موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری 98، برای‌ پذیرش در رشته‌ های با آزمون در دوره‌ های‌ روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌ حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پیام‌ نور و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیرانتفاعی‌ و غیردولتی‌ و رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شده و به شرح زیر می باشد:

ممنوعیت شرکت دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای و کاردانش فاقد مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی

دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای و کاردانش که فاقد مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی هستند حق ثبت‌ نام در آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ را ندارند و در صورت ثبت نام در آزمون به عنوان متخلف شناخته شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.

اخذ دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶، حداکثر تا تاریخ ۳۱ مرداد ۹۸، دارا بودن مدرک پیش‌ دانشگاهی و یا اخذ مدرک پیش‌ دانشگاهی حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۸ و یا دارا بودن دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) برای کلیه داوطلبان الزامی است.

نحوه شرکت دانشجویان دوره روزانه دانشگاه ها در کنکور 98

دانشجویان دوره روزانه دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی، در صورتی می‌ توانند در کنکور سراسری 98 ثبت‌ نام و شرکت کنند که اولاً واجد شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه ثبت‌ نام آزمون باشند و ثانیاً حداکثر تا تاریخ  ۲۵ اسفند ۹۷ نسبت به انصراف قطعی از تحصیل اقدام کنند. در صورت عدم انصراف  تا تاریخ تعیین شده ، مجاز به ثبت نام و ادامه تحصیل در رشته قبولی جدید خود نیستند و به عنوان داوطلب متخلف تلقی خواهند شد.

پذیرفته‌ شدگان‌ دوره‌ های‌ روزانه‌ کنکور سراسری 97 (اعم‌ از رشته‌ های‌ متمرکز یا نیمه‌ متمرکز) در صورت ثبت‌ نام و شرکت در کنکور سراسری 98، ضمن رعایت موضوع تاریخ انصراف، توجه داشته باشند که منحصراً مجاز به انتخاب رشته در دوره‌ های غیر روزانه (نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌ حضوری، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان، مجازی و رشته‌ های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی) بوده و فقط در این دوره‌ها گزینش خواهند شد.

داوطلبانی که قصد ثبت نام در رشته های بدون کنکور سراسری 98 (پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی) را دارند، نیازی به ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری 98 ندارند.

 

 

نکاتی پیرامون آزمون سراسری 98

به دلیل تغییرات نظام آموزشی، آزمون سراسری 98 از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قطعاً سؤالات متعددی ذهن فارغ‌التحصیل‌های نظام قدیم را در مورد آزمون سراسری 98 و حتی سال‌های بعد درگیر کرده است. سؤالاتی از قبیل:

  • آیا سال 98 آخرین فرصت برای قبولی در آزمون سراسری خواهد بود؟
  • نحوه برگزاری آزمون سراسری برای داوطلبان نظام جدید و فارغ‌التحصیل‌های نظام قدیم به چه صورت است؟
  • آیا کنکور حذف خواهد شد؟

و سؤالاتی از این دست...

اما آنچه مشخص است، هر دو گروه داوطلبان نظام جدید و فارغ‌التحصیل‌های نظام قدیم و حتی دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم نیز، نیازمند موارد ذکر شده برای موفقیت در آزمون سراسری هستند.

سال 98 اولین سالی است که کنکور برای داوطلبان نظام جدید برگزار خواهد شد. از طرفی فارغ‌التحصیل‌های نظام قدیم نیز این نگرانی را دارند که آیا شانس کنکور مجدد در سال 98 برای آنها فراهم است؟ آیا سال‌های بعد هم این امکان را دارند؟

آنچه تا کنون از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شده، برگزاری آزمون سراسری در سال 98 به دو صورت خواهد بود. یعنی طراحی سؤالات به 2 گروه تقسیم شده و برای داوطلبان نظام جدید و فارغ‌التحصیل‌ های نظام قدیم 2 نوع سؤال با سطح سختی و آسانی یکسان طراحی شده و نتایج آنها صرفه نظر از نظام آموزشی به صورت نمرة تراز درآمده و در نهایت یک رتبه قبولی اعلام خواهد شد.

اما طبق آخرین بیانیه‌های سازمان سنجش، امکان برگزاری کنکور برای فارغ‌التحصیل‌های نظام قدیم فقط در سال 98 میسر بوده و در سال‌های بعد در صورت تمایل به شرکت در آزمون سراسری باید از منابع داوطلبان نظام جدید بهره ببرند و قطعاً این مسئله کار آن‌ ها را بسیار دشوار خواهد کرد. از این رو کنکور 98 را می‌ توان آخرین فرصت برای فارغ‌التحصیل‌های نظام قدیم تلقی کرد.

 

داوطلبان نظام جدید و فارغ‌التحصیل‌های نظام قدیم آزمون سراسری 98

داوطلبان نظام جدید

به آن دسته از دانش‌آموزانی اطلاق می‌شود که از سال تحصیلی 92-91 از پایه پنجم ابتدایی به جای ورود به مقطع راهنمایی، به دوره ششم ابتدایی وارد شده و در سال تحصیلی جدید (97-98) در پایه دوازدهم مشغول تحصیل خواهند شد.

داوطلبان نظام جدید در مقطع دوازدهم موفق به اخذ مدرک دیپلم شده و در آزمون سراسری 98 از پایه‌ های دهم، یازدهم و دوازدهم برای آن‌ها سؤال طرح خواهد شد.

فارغ‌التحصیل‌های نظام قدیم

به طور کلی نظام قدیم را می توان به دو بخش تقسیم کرد:

  1. دیپلمه‌های دورة چهار سالة نظام قدیم آموزش متوسطه
  2. دارندگان گواهینامة دوره پیش‌دانشگاهی

در آزمون سراسری 98 برای داوطلبان فوق از مقاطع دوم و سوم دبیرستان و دورة پیش‌دانشگاهی سؤال طرح خواهد شد و طبق بیانات سازمان سنجش آموزش کشور، سال 98 آخرین سالی است که داوطلبان نظام قدیم با منابع درسی خود می‌توانند کنکور دهند و کنکور سراسری 98 شامل دو سری سؤال جداگانه برای داوطلبان نظام قدیم و داوطلبان نظام جدید خواهد بود و از کنکور 99 به بعد تمامی متقاضیان شرکت در آزمون سراسری می‌بایست با منابع درسی نظام جدید (3-3-6) در کنکور شرکت کنند.

 

 

سوالات کنکور سراسری 98

بنا به گفته رئیس سازمان سنجش، در کنکور 98 دو نوع و سری سوال برای داوطلبان نظام قدیم (پیش دانشگاهی) و نظام جدید (6،3،3) طراحی می شود. با توجه به این که 50% داوطلبان را پشت کنکوری ها تشکیل می دهند در کنکور 98 یک سری سوال از کتاب ها و دروس نظام قدیم پیش دانشگاهی و یک سری سوال هم از کتاب و دروس نظام  جدید (6،3،3) طراحی خواهد شد و هر دو گروه داوطلبان در کنکور سراسری 98 به سوالات پاسخ می دهند.

تاثیر معدل درکنکور سراسری 98 شامل چه داوطلبانی می شود؟

  • داوطلبان دارای دیپلم ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را سال 98 و در نظام آموزشی جدید (3-۳-6) گرفته اند و امتحانات پایه دوازدهم آن ها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است.
  • داوطلبان رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال 1384 الی 1397 گرفته اند و امتحانات یک یا چند درس آن ها به صورت نهایی سراسری و کشوری برگزار شده است.
  • داوطلبان دارای مدرک پیش‌دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش‌دانشگاهی خود را از سال تحصیلی 1391-۱۳۹0 اخذ کرده اند و امتحانات یک یا چند درس آن ها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند.

پذیرش 85 درصد از ظرفیت پذیرش آزمون سراسری 98 بر اساس سوابق تحصیلی 

براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی و مصوبات پانزدهمین و شانزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، روزهای ۸ و ۱۲ دی‌ ماه ۱۳۹۷، باید پذیرش حداقل ۸۵ درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور در تمامی زیر نظام های آموزش عالی صرفاً براساس سوابق تحصیلی با ملاک معدل کتبی دیپلم داوطلبان و بدون نیاز به شرکت در کنکور انجام ‌شود.

لیست رشته های بدون کنکور سراسری 98 در 281 عنوان رشته محل با 550 هزار ظرفیت، اعلام شده است. ثبت نام برای پذیرش بدون کنکور نیز از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org انجام می شود. داوطلبان در این مرحله نیازی به پرداخت هزینه ندارند و می توانند تا 100 کد رشته را انتخاب نمایند. 

برای دانلود دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته بدون کنکور سراسری 98 به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

 

ظرفیت پذیرش رشته های بدون کنکور سراسری 98

20 درصد ظرفیت پذیرش رشته های بدون کنکور سراسری 98، روزانه و 50 درصد مربوط به دوره های شبانه است؛ اما بیشتر ظرفیت شهریه پردازها به پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی اختصاص دارد.

لیست رشته های بدون کنکور سراسری 98 دانشگاه آزاد 

لیست رشته های بدون کنکور سراسری 98 دانشگاه آزاد به شورای گسترش دانشگاه ها برای تایید ارسال شده است که پس از تایید تا تاریخ 20 اسفند به این مجموعه اضافه می شود.

نحوه پذیرش بدون کنکور سراسری 98

نحوه پذیرش بدون کنکور سراسری 98 بر اساس سوابق تحصیلی و معدل دیپلم و تمامی ضوابط و سهمیه های قانونی می باشد و با داوطلب تماس گرفته می شود و در نهایت داوطلب بین پذیرش با آزمون و بدون آزمون حق انتخاب دارد و در این زمان هزینه ثبت نام را در دانشگاه مورد نظر پرداخت می کند. 

بازه زمانی پذیرش بدون کنکور سراسری 98

بازه زمانی پذیرش بدون کنکور سراسری 98 از ۲۰ اسفند ۹۷ تا ۶ شهریور ۹۸ انتخاب شده است و تا آن زمان کنکور سراسری هم برگزار می شود. داوطلب در صورتی که علاقمند به شرکت در کنکور باشد می تواند کارنامه خود را مشاهده کند و در نهایت تصمیم بگیرد.

دانش آموزانی که تا خردادماه معدل و نمره سوابق تحصیلی ندارند، می توانند از مردادماه ۹۸ به بعد در پذیرش سوابق تحصیلی شرکت کنند.