مشاوره کنکور تجربی 1402 - نگاه کلی

 

در این مطلب سعی داریم تا در ابتدا داوطلبان و دانش آموزان کنکور تجربی 1402 را دسته بندی کنم و سپس، بهترین روش مشاوره و برنامه ریزی کنکور تجربی 1402 را برای آنها تشریح کنیم. تیم مشاوره و برنامه ریزی کنکور تجربی موسسه 3گام سعی دارد تا به بهترین شکل یک راهنمای جامع و دقیق برای شما اماده سازی کند تا شما بتوانید با هر شرایطی، تکلیف خود را برای موفقیت در کنکور بدانید.

دسته بندی دانش آموزان و داوطلبان از نظر شرایط آنها به شکل زیر خواهد بود:

1- داوطلبان و دانش آموزان سال دوزادهمی

2- داوطلبان و دانش آموزان نظام قدیم و پشت کنکوری

3- داوطلبان دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکترا که تمایل دارند دتا مجدد در کنکور تجربی 1402 شرکت کنند.

4- داوطلبانی که سالها از تحصیل انها گذشته است و می خواهند این بار به موفقیتی که آرزوی آن را داشته اند برسند.

5- داوطلبان و دانش آموزان سال یازدهمی

6- داوطلبان و دانش آموزان سال دهمی

 

 

 

بهترین مشاور کنکور تجربی 1402 چه کسی خواهد بود؟

بهترین مشاوه  کنکور تجربی 1402 به چه شکل است و یا به عبارت دیگر بهترین مشاور کنکور تجربی 1402 چه کسی است؟ این سوالیست ذهن بسیاری از خانواده ها، پدرها و مادرها و دانش آموزان را به خود مشغول کرده است. ابتدا بیایید ببینیم چرا کنکور تجربی 1402، انقدر از نظر مشاوره و مشاور اهمیت پیدا کرده است. باید در نظر داشت که در مجموع در هر کنکوری، اعتماد به نفس بالای یک دانش آموز برای کسب رتبه های برتر در کنکور تجربی 1402، رفته رفته و به مرور زمان کاهش می یابد. دلیل این امر این است که علاوه بر افزایش حجم مطالب مطالعه شده و فراموشی زود هنگام آنها، تست زنی های ضعیف نیز مزید بر علت می شود. برای این که اعتماد به نفس داوطلب به مرور زمان افزایش یابد باید درصدگذاریهای منطقی برای داوطلب انجام شود و پس از انجام درصد گذاریها، راه رسیدن به این درصدها برای داوطلب هموار گردد. همچنین وجود تغییرات بی شمار در منابع درسی و طرح سوالات جدید در کنکور تجربی 1402نسبت به کنکور تجربی سالهای گذشته  باعث می شود تا ابهام و سر درگمی در فرآیند برنامه ریزی و مطالعه داوطلب بیشتر شود. مشاوره کنکور تجربی 1402 نباید به نحوی باشد که لحظه به لحظه داوطلب بدون برنامه و هدف بگذرد و یا نبود منابع متناسب باعث شود تا داوطلب نتواند از پس تستهای جدید کنکور تجربی 1402 برنیاید. تضمین قبولی در کنکور تجربی 1402 زمانی می تواند واقعی شود که دانش آموز هر مرحله از پیشرفت خود را لمس کند. فرض کنید یک دانش آموز متوسط تصمیم داشته باشد با روزی 15 ساعت مطالعه با کسب یک رتبه عالی در رشته ای مانند پزشکی قبول شود. قبولی در رشته پزشکی تنها با 15 ساعت مطالعه به مدت یک سال اتفاق نمی افتد. شانس قبولی در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، زمانی افزایش می یابد که دانش آموز هر روز پیشرفت در روند مطالعه خود را ببیند تا اعتماد به نفس و انگیزه اش افزایش یابد. اگر همین دانش آموز فرضی، به نوعی برنامه ریزی کند که  به همه اهداف دقیق تعیین شده توسط مشاور دست یابد، تضمین قبولی او در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی کار سختی نخواهد بود. باید توجه داشته بهترین مشاور کنکور تجربی 1402 کسی است که ویژگی ها و اطلاعات زیر را داشته باشد:

1- بهترین مشاوره کنکور تجربی 1402 باید به طور کامل تغییرات کنکور تجربی 1402 را نسبت به کنکورهای تجربی سالهای گذشته بداند.

2- بهترین مشاور کنکور تجربی 1402 باید بر روی منابع جدید موسسات آموزشی نظیر قلم چی، گاج، خیلی سبز، نشر الگو، مهر و ماه و غیره تسلط کامل داشته باشد تا بتواند بهترین منابع را با توجه به تغییرات کنکور و روش طراحی تست ها به دانش اموز و داوطلب کنکور تجربی 1402 ارائه دهد.

3- بهترین مشاور کنکور تجربی 1402 کسی است که علاوه بر داشتن تجربه کافی در زمینه مشاوره تحصیلی، بتواند نقاط قوت و ضعف دانش آموز را بشناسد و بتواند نقاط قوت او را تثبیت و نقاط ضعف او را با ورش ها، ابزارها و امکانات مختلف پوشش دهد.

4- بهترین مشاور کنکور تجربی 1402 باید یک متخصص در امر برنامه ریزی باشد و به نوعی برنامه ریزی کند که بتواند از تمام استعدادها و تواناییهای یک داوطلب استفاده کند و بیشترین بازدهی را با طراحی یک برنامه ریزی دقیق برای دانش آموز به وجد بیاورد.

5- بهترین مشاور کنکور تجربی 1402 باید تنها یک نفر نباشد، بلکه باید تیمی داشته باشد که این تیم هر کدام در یک زمینه از امر مشاوره و برنامه ریزی بهترین باشد و نیاز به یک مدیر بسیار توانمند دارد تا بتواند بهترین راهها را برای خلق یک رتبه خوب از دانش آموز پیدا کند.

6- بهترین مشاور کنکور تجربی 1402، باید سابقه ای خوب درامر مشاوره و برنامه ریزی و همچنین یک روزمه بسیار قوی در تربیت دانش آموزان تک رقمی داشته باشد.

7- بهترین مشاور کنکور تجربی 1402، کسی است که بتواند با توجه به سطح هر دانش آموز از او آزمون های منظم هفتگی و مبحثی بگیرد تا سطح دانش آموز برای برنامه ریزی هفته بعدی به طور کامل مشخص شود.

مشاوره و برنامه ریزی کنکور تجربی 1402 برای دانش آموز دوازدهمی

برنامه تابستان و اهداف تابستان:

 

بهترین نوع برنامه ریزی برای فصل تابستان برای یک دانش آموز نظام جدید دوازدهمی این است:

1- ابتدا باید منبع کمک اموزشی و تستی خود را مشخص کند. در مورد سالهای دهم و یازدهم، تعداد کتاب ها انقدر زیاد نیست و منابعی هم که وجود دارد اکثرا با شبیه سازی تستها، بانک تست خود را ایجاد کرده اند. از نظر ما بهترین منابع کنکور تجربی 1402 برای سال دوازدهمی ها، منابعی است که پوشش دهنده سوالات مشابه کنکورهای تجربی سال های گذشته به اضافه تستهای تالیفی استاندارد مطابق با تغییرات کتاب های درسی سال های دهم و یازدهم می باشد. تیم مشاوره با بررسی دقیق منابع موجود برای کنکور تجربی 1402 مخصوص سال دوازدهمی ها، گلچینی از منابع را فراهم اورده است که این منابع با توجه به شرایط هر فرد، نقاط قوت و ضعف او و همچنین پایه علمی و توانایی فرد ارائه می شود.

2- بهتر است ابتدا بر روی دروس پایه پیش نیاز سرمایه گذاری کنید. به عنوان مثال در درس ریاضی بهتر است ریاضی دهم به خوبی مطالعه شود تا شما در مطالعه مسائل فیزیک، شیمی و حتی خود ریاضی به مشکلی از نظر دروس پایه برنخورید. ضمناً باید توجه داشته باشید که ساختار کتابهایی مانند شیمی به شدت تغییر کرده است و عملا نمیتوانید بدون سرفصلهای گذشته از سرفصلهای جدید سر در بیاورید. بنابراین باید بر روی مباحث پیش نیاز مسلط شوید. البته اگر دانش اموز بسیار قوی بوده اید می توانید بیشتر تمرکز خود را روی دروس پایه یازدهم بگذارید. در کل پیشنهاد می شود که ابتدا سعی کنید آن مواردی را که به هیچ عنوان نمی توان بدون آنها، سایر فصلها را درک کرد دراولویت مطالعه قرار دهید.

3- سعی کنید حداقل زمان مطالعه خود را در هفته اول یا هفته های آغازین روی 8 ساعت قرار هید و تا پایان تابستان، اگر برنامه فوق العاده یا کلاسی ندارید این زمان را تا 12 ای 15 ساعت افزایش دهید. 

4- کسانی که از سال دهم شروع به مطالعه کرده اند و در آزمون های آزمایشی شرکت کرده اند، بهتر است که تمرکز خود را بیشتر روی پیش خوانی دروس دوازدهم و مرور و تست زنی مطالب دهم و یازدهم بگذارند.

5- حتما و حتما خلاصه برداری، حاشیه نویسی و چکیده نویسی را استفاده کنید. بدون اینها، شما انگار هیچ چیزی نخوانده اید و مطالعه شما کم ارزش است. شما بدون اینها مجبورید دائما مطالب تکراری را با همان سرعت قبلی بخوانید تا مطالب به ذهن شما برگردند. تیم مشاوره موسسه 3گام در کنکور تجربی، به شدت بر روی اموزش تکنیک های خلاصه نویسی، حاشیه نویسی و چکیده نویسی تمرکز دارد تا در دوران تسلط و جمع بندی به بهترین شکل بازدهی خود را نشان دهید.

6- اگر تصمیم دارید که در آزمونهای ازمایشی شرکت کنید و قبلا شرکتت نکرده اید، حتما از تابستان اقدام کنید تا با فضای آزمون های آزمایشی آشنا شوید و بتوانید با شروع آزمون های اصلی، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

7- به هیچ عنوان خود را با دیگران مقایسه نکنید. روزهای اول مطالعه شما در خطر کاهش روحیه و انگیزه قرار دارید. سعی کنید از شایعات، حرف و حدیث ها و کسانی که شما را ناامید می کنند به شدت دوری کنید.

8- از پدر و مادر خود بخواهید تابه صلاحدید خود یک تیم مشاوره کامل و متخصص را برای کمک به شما پیدا کنند.

9- شما باید در انتهای تابستان، دروس دهم و یازدهم را حداقل به صورت مفهومی مطالعه کرده باشید و خلاصه نویس های خوبی را از دروس داشته باشید. اگر دردروس عمومی زیاد خوب عمل نکرده بودید زیاد نگران نباشید البته به جز درس عربی و زبان که بسیار زمان بر هستند. درس ادبیات و دینی را می توان طی فصلهای بعدی به درصد خوبی رساند ولی تابستان بهترین فرصت برای دروس تخصصی و عربی و زبان است. البته اگر زبان شما جزء  نقاط قوت شماست که به راحتی می توانید از پس زبان نیز بربیایید.

10- اگر جزء داوطلبانی هستید که در سال های گذشته زیاد به فکر کنکور تجربی نبوده اید و از تابستان سال دوزادهم شروع به مطالعه کرده اید، سعی کنید در آخرین روزهای تابستان، نیم نگاهی به دروس دوازدهم داشته باشید و اگر از ابتدا و از سال دهم به فکر افتاده اید بهتر است پیش خوانی دروس دوازدهم را به اتمام برسانید.

 

 

 

برنامه نیمسال اول دوازدهم:

با شروع سال تحصیلی دوازدهم، در دو دسته طبقه بندی می شوید. 

دسته اول: کسانی که تابستان خوبی داشته اند:

اگر در این دسته قرار گرفته اید سعی کنید برای نیمسال اول به ترتیب زیر عمل کنید:

1- حتما درسی را که معلم می دهد را در همان روز مطالعه کنید و حتی خلاصه برداری داشته باشید.

2- حتما در طول روز یا شب، زمانی را برای مرور انچه که در تابستان خوانده اید بگذارید.

3- حتما در برنامه خودتان هر شب مطالعه لغات زبان و عربی را داشته باشید.

4- آخر هفته اختصاص دارد به مرور و تست زنی دروس پایه و همچنین تست زنی و مطالعه خلاصه های دروس دوازدهم.

5- اگر در ازمون آزمایشی شرکت کرده اید، با توجه به آزمون آزمایشی که در آن شرکت کرده اید، باید برنامه ریزی داشته باشید. مثلا در آزمون آزمایشی قلم چی که هر دو هفته یک بار برگزار می شود، شما باید در نظر داشته باشید که بهتر است که آخر هر هفته دروس پایه دهم و یازدهم را به خوبی مطالعه کرده باشید وتست زده باشید و در هفته دوم در روزهای پایانی به جمع بندی دروس دهم و یازدهم و دوازدهم بپردازید و حتما حتما، آزمون قبلی را تحلیل کنید.

6- سعی کنید بدون این که کلافه شوید و تا جایی که می توانید از کلاسهای فوق برنامه اضافی که سودی به حال شما نخواهد داشت، دوری کنید. اگر در درسی قوی هستید نیازی نیست وقت خود را با کلاس فوق العاده رفتن و یا با دی وی دی های آموزشی تلف کنید.

7- اگر سرعت پیشرفت و مطالعه شما نسبت به تابستان کند شده است این امر دو دلیل دارد: 1- یا خسته شده اید و نیاز به انگیزه دارید 2- و یا دچار سردرگمی در برنامه های خود شده اید که یعنی برنامه های شمابا شرایط شما سازگار نیست.

8- به هیچ عنوان با کسانی که در کلاس بی خیال مطالعه هستند و حرفهای ناامید کننده می زنند رفت و آمد نداشته باشید. این افراد، شما را با محدودیتهای خودشان می سنجند.

دسته دوم: کسانی که تابستان خوبی نداشته اند:

اگر در این دسته قرار گرفته اید، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید و به نکات زیر توجه داشته باشید:

1- توصیه های شماره 1، 2، 3، 4 را که در بالا برای کسانی که تابستان خوبی داشته اند را اشاره کرده ایم را به دقت رعایت کنید.

2- هر چه سریعتر کنترل اوضاع را به دست بگیرید و یک برنامه ریزی منسجم داشته باشید و اگر خودتان این کار را نمی توانید انجام دهید، یک مشاور بسیار با حوصله، دلسوز و متخصص داشته باشید.

3- اگر در آزمون آزمایشی شرکت کرده اید، کار سخت تری خواهید داشت، چون ازمونهای آزمایشی با سرعت سرسام آوری جلو می روند و شما دائم عقب می افتید و دائم ترازتان کمتر و کمتر می شود. بهتر است که هدفگذاری خود را در ازمونهای آزمایشی عوض کنید. مثلا در آزمونهای اولیه دروس تخصصی برایتان مهم باشد و تراز دروس تخصصی را اهمیت بدهید. بگذارید ذهنتان آرامش بگیرد و در هر آزمون قدری تراز عمومی خود را افزایش دهید.

4- اصلا اصلا  اصلا و به هیچ وجه خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. هدفگذاری شما با همه آنها متفاوت است. سعی نکنید به دیگران برسید و یا از آنها بهتر باشید، سعی کنید در مرحله اول از دیروز خودتان بهتر شوید.

5- مرور بری شما بسیار اهمیت دارد. شما چون عجله دارید تا به مطالب برسید، دستپاچه می شوید و دائما به حجم مطالبی که خوانده اید اضافه می کنید و اصلا به روزی که همه چیز را فراموش خواهید کرد فکر نمیکنید ولی آن روز می رسد و روز بسیار بدی برای شما خواهد بود. بنابراین حتما از ابتدا مرورهای منظم را برای خودتان در نظر داشته باشید.

برنامه جمعبندی نیمسال اول دوزادهم:

در پایان نیمسال اول، شما باید اولین دوره جمعبندی خود را انجام دهید. یک جمعبندی خیلی مهم که هر چه خلاصه برداشته اید و نکته نوشته اید در آنجا اهمیت پیدا می کند. برای داشتن جمعبندی بهتر به نکات زیر توجه داشته باشید:

1- برای جمعبندی در نظر داشته باشید که اولویت در درجه اول با دروس نیمسال اول دوزادهم و در درجه بعدی با دروس دهم و یازدهم می باشد. 

2- اگر می خواهید بدون دردسر و با خیال راحت، به رضایت از خودتان برسید حتما و حتما تمامی نکاتی را که از تابستان تا به حال یاد گرفته اید و یا حفظ کرده اید را جمعبندی کنید و تا می توانید تست زنی انجام دهید.

3- یکی از بهترین زمان ها برای مدیریت مطالعه دروس ادبیات و دینی همین زمان می باشد. اگر از کسانی هستید که هیچ کاری برای این دو درس تا به حل نداشته اید، دیگر زمان آن رسیده است که به سراغ این دو درس هم بروید و آنها را نیز شروع کنید.

4- پایان نیمسال اول، بهترین زمان است تا شما بفهمید که دقیقاً در چه درس هایی می توانید درصدهای بالایی بزنید و در چه درس هایی ناموفق هستید و نمی توانید از پس انها بربیایید. بنابراین حتمااز وضعیت خود ارزیابی دقیق داشته باشید. برای حل مشکلتان در این درسها باید بدانید که مشکل شما بنیادی بوده است و یا مشکل شما به خاطر شیوه غلط مطالعه بوده است.

5- حتما آزمونهای ازمایشی مراحل قبل را یکبار دیگر تحلیل کنید. اینطور خودتان را بهتر و بیشتر می شناسید.

6- اگر استرس به سراغتان آمد به جای جویدن ناخن هایتان، افسردگی و از دست دادن تعادل روحی - روانی، سعی کنید درباره اتفاقاتی که از تابستان تاکنون افتاده است، فکر کنید و بنویسی. این باعث می شود تااشتباهات شما در ادامه کمتر شود و البته از بار استرس شما کاسته شود.

 

 

 

 

برنامه نیمسال دوم دوازدهم:

با شروع نمیسال دوم دوازدهم، حجم ناامیدی ها، رها کردن ها و کلا تمام کلافی ها بیشتر می شود. برای اینکه بتوانیم باز هم دقیقتر و بهتر، شما را راهنمایی کنیم دانش آموزان دوازدهمی را به دو دسته تقسیم می کنیم:

دسته اول: دانش آموزانی که تا به اینجا خوب عمل کرده اند و همه چیز برای آنها طبق برنامه و بر روی اصول پیش رفته است:

1- این دسته از دانش آموزان باید توجه داشته باشند که در یکی از حساس ترین شرایط مطالعه خود قرار دارند. به دو دلیل این حسیاسیت بیشتر و بیشتر می شود. دلیل اول اینکه حالا به طور کامل خود را شناخته اید و ممکن است ضعفهای شما بسیار به استرس شما دامن بزند. دلیل دوم اینکه احساس خستگی و فرسایش بر شما غلبه می کند. بنابراین سعی کنید حتما برای اینکه بتوانید خود را از شر نقاط ضعف خود نجات دهید، با یک مشاور خبره و خوب مشورت کنید تا بتواند راه حلی را به شما ارائه کند و همچنین برای رفع خستگی و عدم افزایش فرسودگی، بیشتر زمان خود را به مطالعه مطالب جدید نیمسال دوم دوازدهم همچنین تست زنی مطالب قبلی بگذرانید.

2- اگر احساس می کنید که بر روی دروس دهم و یازدهم به طور کامل مسلط شده اید، مرور و زدن تستهای جدید و حتی کنکوری را شروع کنید.

3- مرور دروس نمیسال اول دوازدهم برای شما بسیار حائز اهمیت است.

4- سعی نکنید که به خودتان بیشاز اندازه مغرور شوید. فراموش نکنید که برای کنکور تجربی هر قدر بخوانید کم است و لحظه ای که از حرکت بایستید همه انهایی که از شما کلی عقب بوده اند به شما می رسند و شاید در نهایت از شما سبقت هم بگیرند.

5- اگر ترازهای شما در آزمون های ازمایشی یه یک حد مطلوب رسیده است به این معناست که شما مسیر را درست رفته اید و فقط و فقط سعی کنید خود را در مسیر حفظ کنید.

6- اگر ترازهای شما در آزمونهای ازمایشی نوسان زیادی داشته است باید با کمک یک مشاور دلیل آن را پیدا کنید تا بتوانید بهترین نتیجه از دل این نوسان ها بیرون بکشید.

7- سعی کنید زمانی را برای کنترل استرس و ایجاد آرامش در خودتان اختصاص دهید.

دسته دوم: دانش آموزانی که تا به اینجا خوب عمل نکرده اند و همه چیز برای آنها شبیه یک کابوس بوده است:

1- در اولین قدم آنها باید فراموش کنند که تا به اینجا کاری انجام نداده اند و باید ببینید که در حال حاضر بهترین کار چه خواهد بود. انها باید بدانندکه خیلی ها که قبل از آنها شروع کرده اند به دلیل نداشتن یک برنامه منسجم، نداشتن یک انگیزه خوب و نبود یک ساختار منظم در مرور، فرسوده و خسته شده اند.

2- باید به دقت بر روی حذف سرفصلها تمرکز کنند. دروسی که در انها به شدت قوی تر هستند را برای بعد از عید برنامه ریزی کنند و دروسی که در انها ضعیف تر هستند را هر چه سریعتر آغاز کنند.

3- باید با ساعت مطالعه بالا مطالعه را شروع کنند.

4- آزمون ازمایشی دیگر برای انها فایده ای نخواهد داشت.

5- به خاطر دستپاچه گی نباید مرور خود را فدا کنند.

6- باید به اندازه ای که حجم مطالب بالا م یرود، مرور های خود را افزایش دهند.

7- هر روز یک زمانی را به فکر کردن به هفد خود و ایجاد نیرو و انگیزه در خود صرف کنند. مثلا به خوشان بگویند، هنر تو در این است که نسبت به بقیه سریع تر هستی و تازه نفس تر. باید تمام تلاش خود را بکنید. شما باید یک مبارز خستگیناپذیر باشید که هیچ چیزی نمی شنود و هیچ چیزی نمی بیند. فقط ندای موفقیت را می شنود و فقط هدف خود را می بیند. این افراد باید دقت داشته باشند که باید حتما به سرعت دروس نیمسال اول دوازدهم را جمع بندی کنند و سپس بر روی مطالعه همزمان درسهای نیمسال دوم دوازدهم با مدرسه تمرکزداشته باشند و در پایان هفته به سرعت دروس تخصصی دهم و یازدهم را مطالعه، تست زنی و مرور کنند.

8- این افراد باید تا جایی که می توانند، ستسها را غربال شده بزنند، چون که وقت زیادی برای زدن همه تستها خواهند داشت. آنها باید همزمان مطالعه و تسلط را پیش ببرندو به تدریج با مرورهای منظم و فشرده خود، مطالب را به یاد بسپارند. مرورهای منظم شبانه فرمول ها، لغات و نکات در این کار بسیار تاثیرگذار است.

این مطلب همچنان ادامه دارد