انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 96
تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 96

 

 

در اینجا سعی داریم تا بگوییم که امسال احتمالا قبولی و پذیرش در دانشگاه آزاد چه شرایطی را تجربه خواهد کرد.

با ادغام آزمون سراسری و آزاد کارشناسی ارشد در سال 96، تجربه جدیدی در نوع پذیرش و انتخاب رشته هر دو نوع دانشگاه ایجاد شد.از طرفی کارنامه های سنجش دگرگون شد و از طرفی دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد بارها و بارها ویرایش شد، تایید و تکذیب شد تا در نهایت دانشگاه آزاد پیروز جنگ بین وزارت علوم و سازمان دانشگاه آزاد شد. کار به بیانیه ها کشید و اعلامیه ها و اطلاعیه های پیاپی.

در این بین، دانشجویان و متقاضیان دانشگاه آزاد از همه بیشتر متضرر شدند و دائما مجبور شدند، انتخاب رشته خود در سامانه انتخاب رشته دانشگاه آزاد یعنی azmoon.org را ویرایش کنند. 

 

 

 

 

در زیر مراحل قبولی در دانشگاه آزاد و افزایش شانس قبولی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 96 را با هم مرور می کنیم و سپس درباره انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد سال 97 بحث می کنیم:

1- مرحله اول - انتخاب رشته دانشگاه آزاد از یکم تا 27 تیر ماه: در این مرحله، هم کسانی که شانس قبولی در دانشگاههای سراسری دارند انتخاب رشته دانشگاه آزاد را انجام دادند و هم کسانی که شانسی برای سراسری نداشتند و فقط شانس قبولی دانشگاه آزاد را داشتند. در نتیجه کسانی شانسهای قبولی خوبی برای سراسری داشتند،، شانس قبولی بچه های متقاضی دانشگاه آزاد را کاهش می دهند.

2- مرحله دوم - اعلام نتایج اولیه دانشگاه آزاد در نیمه اول شهریور ماه: در این مرحله، نتایج دانشگاه سراسری و آزاد اعلام می شود و پس از اعلام نتایج، داوطلبان برای ثبت نام دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد اقدام می کنند. تازه در این مرحله، صندلیهای خالی مشخص می شود. یعنی معلوم می شود چند صندلی پر شده و چند تا خالی مانده. از اینجا استارت اعلام ظرفیتهای جدید می خورد و در زمان تکمیل ظرفیت ارشد دانشگاه آزاد 96 اعلام می شود. در این مرحله، کسانی که استرس قبولی داشتند و در جای مورد نظر و یا حداقل جایی که برایشان با توجه به رتبه شان بدک نیست، قبول شدند از گردونه رقابتها حذف می شوند و شانس قبولی دانشگاه آزاد افزایش می یابد. کسانی که در دانشگاههای آزاد پرت قبول شده اند می توانند قبولی خود را بهتر کنند و کسانی که قبول نشده اند شانس قبولی پیدا کنند.

3- مرحله سوم - اعلام نتایج تکمیل ظرفیت اول حدود اواخر مهر ماه و یا اواسط آبان ماه: در این مرحله، نتایج تکمیل ظرفیت می آید و قبولی ها جابجا می شود. از طرفی در این مرحله بعضی از دانشگاههای آزاد حتی اضافه ظرفیت می زنند و بعضی از دانشگاههای آزاد هم موفق به جذب دانشجو نشده اند کار را به تکمیل ظرفیت دوم می رسانند.

4- مرحله چهارم - تکمیل ظرفیت دوم تقربیا اواخر آبان ماه یا اوایل آذر ماه: در این مرحله نتایج تکمیل ظرفیت دوم می آید و این بار کسانی که شانس قبولی اصلا نداشته اند، شانس قبولی بالایی پیدا می کنند.

5- مرحله پنجم - ظرفیت های خالی مانده نهایی و البته باز هم بعضی اضافه ظرفیت ها: این مرحله نیز به صورت اطلاعیه اعلام می شود و حکم تکمیل ظرفیت را نخواهد داشت.

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 97

با توجه به مطالبی که درباره انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در سال 96 گفته شد، می توان نتایج زیر را برای انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد گرفت:

1- با حذف و یا تک مرحله ای شدن تکمیل ظرفیت، احتمال این که رتبه ها نسبت به سال گذشته با فاصله رتبه ای بیشتری شانس قبولی داشته باشند، بیشتر می شود.

2- داده های تجمیعی مراحل مختلف تکمیل ظرفیت با توجه به نوع پذیرش، شاید در مرحله اول انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 97، چندان کارایی نداشته باشد و دلیل این امر این است که شایداین تجمیع تکمیل ظرفیتهای چندگانه در همان تک مرحله تکمیل ظرفیت در نظر گرفته شود و نه در مرحله اول.

3- نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد سال 97 موسسه 3گام را می توانید رایگان نیز استفاده کنید که البته استفاده رایگان شرایط بسیار ساده ای دارد.

 

 

 

توجه داشته باشید 3گام، در تمامی مراحل انتخاب رشته همراه شما خواهد بود.