پردیس خوابگاهی دانشگاه امیرکبیر

رشته های پرطرفدار دانشگاه امیرکبیر

 

رشته های پرطرفدار دانشگاه امیرکبیر

رئیس دانشگاه امیرکبیر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر، رشته های پرطرفدار این دانشگاه را بر اساس ورودی های کنکور سراسری معرفی کرد. سید احمد معتمدی ، رشته های پرطرفدار دانشگاه امیرکبیر برای ورودی سال جدید را رشته های کامپیوتر، برق و مکانیک عنوان کرد و گفت که این رشته ها پر متقاضی ترین رشته های امسال برای ورودی ها بوده اند و به معنای کم بودن تقاضا برای سایر رشته ها در این دانشگاه نیست.ایشان اضافه کردند: مبنای ما برای بیان اینکه رشته های مورد اشاره بیشترین متقاضی را داشته، درواقع ملاک قرار دادن ورودی های کنکور سراسری است. این معیار برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ یعنی ارشد و دکتری بی معناست، چراکه طبیعتا فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی نمی توانند تغییر رشته بدهند و مثلا یک فارغ التحصیل کارشناسی رشته برق، بالطبع در مقاطع بالاتر هم همان رشته را دنبال می کند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر  تعداد ورودی های سال 98 این دانشگاه را حدود سه هزار و چهارصد نفر اعلام کرد که از این تعداد در حدود هزار و پانصد نفر در مقطع کارشناسی و تقریبا همین تعداد در مقطع ارشد و حدود 280 دانشجو در مقطع دکتری جذب شده اند که تفاوت چندانی با سال قبل نداشته است.

قانون عدم تغییر رشته فنی مهندسی در کارشناسی ارشد!!!

نکته جالب توجه به صحبت های رئیس دانشگاه اظهار نظر ایشان در مورد عدم تغییر رشته فارغ التحصیلان دوره کارشناسی رشته های فنی مهندسی به رشته های دیگر است! این موضوع هم از نظر قانونی سال هاست که اجرا می شود و دانشجویان با داشتن مدرک هر رشته ای در دوره کارشناسی می توانند در مقطع کارشناسی ارشد کنکور هر رشته ای که می خواهند شرکت کنند و ادامه تحصیل بدهند و جدای از بحث قانون و اجرای آن، تمام دانشجویان حتی در مقطع کارشناسی هم بر این امر واقف هستند و طبق تجربه ای که موسسه 3گام در سال ها ارائه خدمات به داوطلبان کنکور مقاطع مختلف داشته است، بیش ترین تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد مربوط به رشته های فنی مهندسی بوده به خصوص رشته های برق و مکانیک بوده است که داوطلبان این رشته ها معمولا به رشته هایی مثل مدیریت، MBA و حسابداری تغییر رشته داده اند.

ظرفیت پذیرش بالاتر دلیلی بر پرطرفدارتر بودن!!!

نکته بسیار مهم در این زمینه این است که اگر ملاک پرطرفدار بودن یک رشته، صرفاً تعداد ورودی های آن در یک سال به یک دانشگاه است و عوامل دیگری همچون بازار کار هیچ نقشی در این زمینه ندارند، باید به مسئولین گوشزد کرد که عامل ظرفیت ورود به یک دانشگاه، دست داوطلبان نیست و یک قرارداد ما بین دانشگاه و سازمان سنجش است و این دانشگاه است که در یک رشته می تواند ظرفیت را افزایش و یا در رشته دیگر ظرفیت را کاهش دهد. نکته مهم دیگر اینکه اگر نگاه دقیق تری بیندازیم متوجه می شویم که بسیاری از دانش آموزان در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، با داشتن رتبه های بد و عدم راهیابی به دانشگاه های تراز اول، به سراغ رشته های بدون کنکور یا اصطلاحا صرفا براساس سوابق تحصیلی می روند که در این بین دانشگاه های آزاد و پیام نور بیشترین سهم را در جذب این قبیل دانش آموزان دارد. علت اینکه دانشگاه های آزاد و سایر دانشگاه های بدون کنکور، به سراغ افزایش ظرفیت و جذب بالا در بعضی رشته ها می روند این است که وقتی دانش اموز می بیند که در دانشگاه تراز اول قبول نشده است ترجیح می دهد که حداقل یک رشته شناخته شده تر را در یک دانشگاه ضعیف تر بخواند و بدین ترتیب، تعداد فارغ التحصیلان رشته هایی همچون برق و مکانیک و عمران افزایش می یابد. البته نباید از این بحث گذشت که رییس دانشگاه امیرکبیر، درباره دانشگاهی خودش در آن ریاست می کند نظر داده است و شاید در نگاه کل نگر، به این نتیجه برسیم که یک دانشگاه و ظرفیت روردی آن را نمی شود ملاکی برای پرطرفداری یک رشته بدانیم حتی در یک دانشگاه.

تغییر رشته کارشناسی برق، مکانیک و عمران و ... در کارشناسی ارشد و حتی شرکت مجدد در کنکور تجربی

چقدر خوب می شد که مسئولین نگاهی به قوانینی که خودشان متولی وضع آن هستند بیندازند تا مرتکب اشتباهی به این بزرگی نشوند که ندانند در مقطع کارشناسی ارشد، تغییر رشته کاملا بدون محدودیت است و حتی یک فارغ التحصیل کامپیوتر، برق و مکانیک می تواند به رشته ای همچون الهیات، حقوق و حتی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی تغییر رشته دهد و چه بسیارند تعداد فارغ التحصیلان کارشناسی رشته های فنی مهندسی پرطرفدار به گفته رییس دانشگاه امیرکبیر که به دنبال راهی برای فرار از جمع بیکاران رشته های فنی مهندسی می گردند و یکی از بهترین و به نوعی آسانترین راه ها را تغیر رشته در مقطع کارشناسی ارشد می دانند.

راه حلی برای عدم تغییر رشته فنی مهندسی به کارشناسی ارشد و شرکت مجدد کنکور تجربی!

در نهایت گفتن این نکته خالی از لطف نیست که با باز شدن ظرفیت های بسیار زیاد در شته های فنی و مهندسی و کاهش ظرفیت در رشته های بیمارستانی و پزشکی عملا روند جامعه به سمتی پیش رفته است که اکثر مهندسان دانشگاه های معتبری همچون خود امیرکبیر به فکر شرکت مجدد در کنکور سراسری و قبولی در رشته های پزشکی هستند و حتی بدون هیچ شناخت و علاقه ای از رشته های پزشکی و پیراپزشکی فقط و فقط به این فکر می کنند که بتوانند از تحصیل خود امرار معاش کنند. آیا نباید حالا که این همه آمار تغییر رشته ای در رشته های فنی و مهندسی بالاست، به جای اینکه دم از پرطرفدار بودن آنها بزنیم به فکر راه چاره ای برای ایجاد اشتغال و با حتی کاهش ظرفیت انها بکنیم تا هر روز بیشتر از گذشته، دائما به تعداد فارغ التحصیلان بیکار و سر در گم رشته های فنی و مهندسی افزوده نشود و ای کاش در کنار عنوان کردن پرطرفدار بودن این رشته ها، اشاره ای هم به آمار و درصد بیکاری انها می شد که البته بعید است که چنین نیز بشود، چرا که وقتی که مسئولین حتی نمی دانند که در مقظع کارشناسی ارشد امکان تغییر رشته وجود دارد به احتمال زیاد خبری هم از نرخ بیکاری در رشته های فنی و مهندسی نخواهند داشت.