تغییر نحوه پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی
تغییر نحوه پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی

 

تغییر نحوه پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی 

مدتی است که بحث در مورد تغییر نحوه پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی در اخبار مختلف به گوش می رسد و این نکته مطرح می شود که وزارت علوم  به دنبال تغییر نحوه پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. در هفته های اخیر هم اظهار نظر هایی از معاونان و رئیسان دانشگاه های مختلف منتشر شد که انتقاد ها و پیشنهاد هایی در مورد نحوه پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی را مطرح کرده بودند. حالا در تازه ترین اخبار محمد فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوال در مورد چگونگی تغییر نحوه پذیرش گفت هنوز درخواستی در مورد تغییر نحوه پذیرش نداشته  ایم اما تا جایی که اطلاع دارم هم معاون قبلی هم ماون آموزشی فعلی وزارت علوم همواره به دنبال تغییر نحوه پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده اند و می خواهند روشی ایجاد کنند که بر اساس آن افرادی که توانایی و کیفیت  کار پژوهشی دارند برای مقاطع تحصیلات تکمیلی انتخاب شوند. چندی پیش هم علی خاکی صدیق معاون فعلی آموزش وزارت علوم در گفتگو با خبرنگاران از نارضایتی دانشگاه های برتر کشور از کیفیت ورودی های تحصیلات تکمیلی  گفته بود و اضافه کرد که همه از این کیفیت ناراضی هستند و فقط شدت و ضعف نارضایتی متفاوت است. معاون آموزش تایید کرد که پیشنهاد هایی از دانشگاه های مختلف برای تغییر نحوه پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه شده است و کارگروهی هم در این مورد در وزارت خانه برای پیدا کردن بهترین راه حل  تشکیل شده شده است  ولی هنوز چیزی مصوب نشده است. همچنین  برخی از دانشگاه ها به دنبال طرح "آ.ت.ت " و اینکه این طرح جایگزین طرح فعلی شود هستند. 

اما سوالی که پیش می آید طرح  "آ.ت.ت " چیست؟ و چه تاریخچه ای دارد سوالی است که شاید برای شما هم پیش بیاید که در ادامه در مورد تغییر نحوه پذیرش به طرح آ.ت.ت توضیحاتی ارائه می دهیم.

تغییر نحوه پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی به طرح آ.ت.ت

حالا که بحث تغییر نحوه پذیرش فعلی به طرح آ.ت.ت مطرح شده است بد نیست بدانید که این طرح در فاصله سال های 82تا 85 هم اجرا می شد که به در خواست هر دانشگاه تعدادی از رشته ها در طرح آ.ت.ت قرار می گرفتند. در رشته های عادی 20 درصد نمره کل را معدل و 80 درصد را نمره کنور تشکیل می داد ولی رشته هایی که شامل طرح آ.ت.ت می شدند 30 درصد از  نمره ی کسب شده توسط دانشگاه به داوطلبان تعلق می گرفت. در طرح آ.ت.ت داوطلبان بعد از کنکور به صورت چند برابر ظرفیت برای مراحل بعدی که شامل آزمون کتبی تشریحی، مصاحبه و بررسی سوابق به دانشگاه ها معرفی می شدند و دانشگاه ها این حق را داشتند که از بین افراد مختلف دانشجوی مورد نظر خود را انتخاب کنند. اما به دلیل اعتراضات زیاد سرانجام این طرح توسط سازمان سنجش لغو شد. اما چرا طرح آ.ت.ت مخالف داشته است و چرا  این طرح لغو شده و اگر طرح آ.ت.ت مناسب نبوده است چرا برخی دانشگاه ها به دنبال احیای دوباره این طرح هستند.

تغییر نحوه پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی- ضعف های طرح آ.ت.ت

فارغ از این که تغییر نحوه پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی خوب است یا نه مهم تر از آن این است که چه طرحی جایگزین طرح فعلی شود. همانطور که گفته شود طرح آ.ت.ت که هم اکنون زمزه هایی از احیای مجدد آن مطرح است در گذشته هم اجرایی شده است و پس از مدت سه سال و ضعف هایی که این طرح داشت اجرای آن لغو شد. اما واقعا طرح آ.ت.ت چه ضعف هایی داشت؟ در نگاه اول مشخص است که در این طرح دانشگاه ها قدرت بیشتری در پذیرش و رد دانشجو داشته اند و در هنگام اجرای این طرح انتقاداتی وجود داشت که این روش عادلانه نیست و مبنای مقایسه ها درست نیست و انتقاد دیگری که به طرح آ.ت.ت وجود داشت، این بود که این طرح را در تئوری بسیار خوب می دانستند اما معتقد بودند عملا آمادگی اجرای خوب و درست  این طرح وجود ندارد.یا مشکلات دیگری که برای طرح آ.ت.ت وجود داشت مثلا دانشجویانی بوده اند که رتبه اول دانشگاه را کسب کرده بودند و در مصاحبه رد می شدند و یا این که ملاک نمره دهی اساتید با هم متفاوت بود. به طور کلی مهم ترین ضعف طرح آ.ت.ت نبود معیار های عینی برای پذیرش دانشجویان برای جلوگیری از تضییع حقوق آن ها مطرح شده است.البته شاید واقعا این طرح از نظر تئوری طرح خوبی باشد و دارای مزایای زیادی به نظر برسد اما در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد؟ 

آیا واقعا طرح آ.ت.ت که قبلا اجرا شده و به بن بست رسیده پتانسیل قرارگیری مجدد به عنوان ملاک پذیرش دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارد یا خیر؟ مزایای این طرح چه بده ات که اکنون به دنبل به کارگیری این روش در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستیم؟

نظر شما در مورد طرح آ.ت.ت چیست؟ آیا این طرح بهتر از روش فعلی کنکوراست؟ مزایا و معایب این طرح را چگونه می بینید؟