زمان ثبت نام آزمون سراسری 98

زمان ثبت نام آزمون سراسری 98

زمان ثبت نام آزمون سراسری 98 برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه‌)، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پیام‌ نور و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی از روز چهارشنبه ۲۴ بهمن آغاز می شود و تا روز پنج شنبه 2 اسفند 97 ادامه دارد.

ثبت نام منحصراً از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی: www.sanjesh.org انجام می گیرد.

در سال های گذشته سازمان سنجش برای داوطلبانی که به هر دلیلی موفق به ثبت نام در موعد مشخص نشده اند زمانبندی را تحت عنوان تمدید مهلت ثبت نام کنکور سراسری در نظر می گیرد که احتمال این امر برای ثبت نام آزمون سراسری ۹۸ نیز وجود دارد. از آنجایی که ثبت نام کنکور سراسری و ثبت نام کنکور دانشگاه آزاد ادغام شده اند ، لذا متقاضیان می بایست در زمان مقرر نسبت به ثبت نام اقدام نمایند

دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون سراسری 98

دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون سراسری 98، به همراه اطلاعیه تکمیلی ثبت‌نام در آزمون مذکور همزمان با شروع ثبت‌نام از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش قابل دسترس خواهد بود.

سوالات کنکور سراسری 98

بنا به گفته رئیس سازمان سنجش، در کنکور 98 دو نوع و سری سوال برای داوطلبان نظام قدیم (پیش دانشگاهی) و نظام جدید (6،3،3) طراحی می شود. با توجه به این که 50% داوطلبان را پشت کنکوری ها تشکیل می دهند در کنکور 98 یک سری سوال از کتاب ها و دروس نظام قدیم پیش دانشگاهی و یک سری سوال هم از کتاب و دروس نظام  جدید (6،3،3) طراحی خواهد شد و هر دو گروه داوطلبان در کنکور سراسری 98 به سوالات پاسخ می دهند. برای هر دو گروه داوطلبان سطح سختی و آسانی یکسان طراحی شده و نتایج آنها صرفه نظر از نظام آموزشی به صورت نمرة تراز درآمده و در نهایت یک رتبه قبولی اعلام خواهد شد.

اما طبق آخرین بیانیه‌های سازمان سنجش، داوطلبان نظام قدیم در سال‌های بعد در صورت تمایل به شرکت در آزمون سراسری باید از منابع داوطلبان نظام جدید بهره ببرند و قطعاً این مسئله کار آن‌ ها را بسیار دشوار خواهد کرد. از این رو کنکور 98 را می‌ توان آخرین فرصت برای فارغ‌التحصیل‌های نظام قدیم تلقی کرد.

تاثیر معدل درکنکور سراسری 98 شامل چه داوطلبانی می شود؟

  • داوطلبان دارای دیپلم ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را سال 98 و در نظام آموزشی جدید (3-۳-6) گرفته اند و امتحانات پایه دوازدهم آن ها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است.
  • داوطلبان رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال 1384 الی 1397 گرفته اند و امتحانات یک یا چند درس آن ها به صورت نهایی سراسری و کشوری برگزار شده است.
  • داوطلبان دارای مدرک پیش‌دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش‌دانشگاهی خود را از سال تحصیلی 1391-۱۳۹0 اخذ کرده اند و امتحانات یک یا چند درس آن ها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند.

پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی

اطلاعات مربوط به رشته‌هایی که در سال ۱۳۹۸ پذیرش آنها صرفاً با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) انجام می شود در تاریخ ۱۷ بهمن ۹۷ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر خواهد شد و داوطلبانی که تمایل به پذیرش در این رشته‌ها دارند، نیازی به ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ نخواهند داشت. 

نحوه پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های فنی حرفه ای، علمی کاربردی، علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه های فنی حرفه ای، علمی کاربردی، علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی  در این فرآیند پذیرش خود را انجام می دهد و در ۸۵ درصد ظرفیتی که تایید می کنند، دانشجو می پذیرند.

 فقط رشته های پرطرفدار دانشگاه ها باقی می ماند که از طریق کنکور پذیرش دانشجو انجام خواهد گرفت. بنا به اظهارات عضو شورای سنجش و پذیرش دانشجو، ممکن است که در سال اول و دوم فردی در هر دو بخش ثبت نام کند و بعد در سال های آینده این روند کاهش یابد و فرد تنها در یک فرآیند ثبت نام کند. 

زمان برگزاری آزمون سراسری 98

آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ در روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.