تمامی اخبار و اطلاعات لازم در مورد جزئیات کنکور سراسری 97

در این مطلب سعی می کنیم به اطلاعات لازم در مورد جزئیات کنکور 97 بپردازیم تا ذهن  داوطلبان کنکور 97 را در رابطه با سوالاتی از قبیل تغییرات کنکور97، شرایط شرکت در کنکور 97، تاثیر معدل در کنکور، تاثیر سوابق تحصیلی، تعداد سوالات اختصاصی و عمومی و مدت زمان پاسخگویی، تعداد شرکت کنندگان و موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری، زمان اعلام نتایج و انتخاب رشته و ... می پردازیم.

تغییرات کنکور 97

با توجه به این که سال 97 را سال حذف کنکور سراسری می دانستند، سازمان سنجش تغییرات کنکور 97 را به صورتی اعمال کرده تا کنکور تاثیر کمتری برای پذیرش داوطلبان داشته باشد.

از سال 86 که قانون حذف کنکور به تصویب رسید و وزارت علوم و سازمان سنجش به مخالفت با آن پرداختند همواره صحبت از حذف کنکور در میان بوده است. ولی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد تا زمانی که امتحانات نهایی استاندارد نشود نمی توان کنکور را حذف کرد.

در کنکور 97، 12درصد کل رشته ها و 28 درصد رشته های دوره های روزانه بدون کنکور می باشند و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان انجام می شود.

شرایط شرکت در کنکور سراسری 97

شرکت در کنکور سراسری 97 یک سری شرایط دارد، داوطلبان باید دارای مدرک دیپلم نظام قدیم یا کاردانی باشند. داوطلبانی هم که مدرک پیش دانشگاهی خود را تا پایان شهریور 97 می گیرند می توانند در کنکور امسال شرکت کنند.

تاثیر معدل در کنکور 97

تاثیر معدل در کنکور 97، در کارنامه و رتبه داوطلب مشخص می شود و هیچ نقشی در انتخاب رشته ندارد. تاثیر معدل همیشه به نفع داوطلبان می باشد. تا قبل از سال 94 تاثیر معدل در کنکور مثبت بود یعنی معدل پایین تاثیر منفی در نتیجه کنکور داوطلبانی که معدل کمی داشتند، نداشت. از سال 94 به بعد تاثیر معدل در کنکور به این صورت می باشد که تراز هر درس کنکور را محاسبه می کنند و با تراز یا نمره همان درس داوطلب که به صورت امتحان نهایی برگزار شده است مقایسه می کنند و در صورتی که داوطلب در یک درس درصد پایینی را زده و تراز پایینی داشته باشد نمره امتحان نهایی اش در نتیجه نهایی داوطلب تاثیر مثبت خواهد گذاشت. ولی اگر داوطلب درسی را درصد بالایی زده باشد و تراز بالایی نسبت به نمره امتحان نهایی آن درس داشته باشد، معدل در نتیجه نهایی این داوطلب بی تاثیر خواهد بود.

پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی در کنکور 97

با توجه به اعلام سازمان سنجش، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری امسال هم مانند کنکور سال های گذشته می باشد. تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش رشته های بدون کنکور به این صورت است که داوطلبانی که از سال 84 به بعد دیپلم گرفته و امتحان یک یا چند درس آن ها به صورت نهایی برگزار شده است، 25 درصد پذیرش آن ها بر اساس سوابق تحصیلی می باشد. همچنین سابقه تحصیلی برای افرادی که تاریخ مدرک پیش دانشگاهی آن ها از سال 91 به بعد می باشد و یک یا چند درس این افراد باید به صورت نهایی برگزار شده باشد، تاثیر مثبت 5 درصدی دارد.

دانش آموزانی که می خواهند در رشته ای غیر از رشته درسی خود کنکور بدهند آن درسی را که نداشته اند در سوابق تحصیلی شان تاثیر گذار است. فرق دانش آموزان رشته تجربی با دانش آموزان رشته ریاضی که می خواهند در کنکور تجربی شرکت کنند در اعمال سوابق تحصیلی است.

 به عنوان مثال دانش آموزان رشته ریاضی که در کنکور تجربی شرکت می کنند، چون زیست جز دروس آن ها نبوده، این درس مثل بچه های تجربی جز سوابق تحصیلی آن ها به حساب نمی آید. بچه های تجربی هم که کنکور ریاضی شرکت می کنند، نمره دروس تخصصی رشته ریاضی در سوابق تحصیلی آن ها اعمال نمی شود.

تاریخ برگزاری کنکور 97

تاریخ برگزاری کنکور 97 در روزهای پنج شنبه و جمعه (7 و 8 تیرماه) برگزار می گردد. خوشبختانه ماه رمضان با زمان کنکور امسال تداخلی پیدا نکرد که باعث تغییر در زمان برگزاری آزمون امسال شود.

ادغام کنکور سراسری و آزاد

کنکور سراسری 97 مانند کنکور دو سال گذشته به صورت ادغام با کنکور آزاد برگزار می شود و داوطلبانی که علاقه مند به رشته های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هستند، باید جهت پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون سراسری و دریافت کارنامه برای انتخاب رشته به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی www.azmoon.org  مراجعه کنند.

داوطلبان در پنج گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان های خارجی با یکدیگر رقابت می کنند.

تعداد شرکت کنندگان کنکور 97

تعداد شرکت کنندگان کنکور 97 نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در کنکور امسال به گفته مسئولان سازمان سجنش یک میلیون و 11 هزار و 384 نفر ثبت نام کرده‌اند که از این بین، تعداد 599 هزار و 121 نفر معادل 59.24 درصد زن و تعداد 412 هزار و 263 نفر معادل 40.76 درصد مرد هستند. این تعداد نسبت به آمار ثبت نام در آزمون سراسری سال 96 تعداد 27 هزار و 25 نفر بیشتر است.

رقابت سنگین گروه تجربی در کنکور 97

تعداد 144 هزار و 437 نفر در گروه ریاضی و فنی، تعداد 642 هزار و 228 نفر در گروه علوم تجربی، تعداد 204 هزار و 936 نفر در گروه علوم انسانی، تعداد 12 هزار و 249 نفر در گروه هنر و تعداد 7 هزار و 534 نفر در گروه زبان‌های خارجی ثبت نام کرده‌اند. این آمار نشان می دهد که تعداد داوطلبان کنکور تجربی امسال نیز نسبت به گروه های آزمایشی دیگر بیشتر و رقابت بین داوطلبان کنکور تجربی شدیدتر از سایر گروه ها می باشد.

موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری 97

شرکت در کنکور سراسری 97 برای داوطلبان نظام جدید آموزش متوسطه که مدرک پیش دانشگاهی خود را دریافت نکرده اند، ممنوع می باشد و در صورت شرکت در کنکور 97 از گزینش نهایی حذف خواهند شد.

ثبت نام دانشجویان دوره روزانه در یکی از مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ممنوع می باشد مگر این که تا تاریخ 30 ام بهمن ماه 96 از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف داده باشند.

داوطلبانی که از سال 64 به بعد 2 بار در کنکور شرکت کرده اند حق شرکت در کنکور سراسری 97 را نخواهند داشت.

دانشجویانی که در کنکور 96 در دوره روزانه پذیرفته شده اند در صورتی می توانند در کنکور 97 شرکت نمایند که تا بهمن 96 از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف داده باشند. در غیر این صورت از شرکت در کنکور 97 محروم خواهند بود.

طرح سوالات کنکور 97

طرح سوالات کنکور 97 مطابق با سال های گذشته می باشد. ولی به دلیل تغییر در نظام آموزشی به نظام 6،3،3، بنا به گفته رییس سازمان سنجش در کنکور 98 دو سری سوال هم برای داوطلبان نظام قدیم (پیش دانشگاهی) و هم برای داوطلبان نظام جدید (6،3،3) طرح می شود. داوطلبان نظام قدیم و داوطلبان نظام جدید باید به سوالات مربوط به دروس خود پاسخ دهند.

سوالات کنکور 97 مطابق با سال های گذشته به صورت آزمون عمومی و اختصاصی میباشد.

در ابتدا بسته سوالات عمومی و سپس بسته سوالات اختصاصی به داوطلبان داده می شود و داوطلبان موظف هستند در زمان تعیین شده به سوالات دو آزمون پاسخ دهند.

شخصی سازی دفترچه های کنکور 97

دفترچه های کنکور 97 برای هر داوطلب شخصی سازی شده است، یعنی به هر داوطلب بر اساس شماره داوطلبی و نام و نام خانوادگی بسته های سوالات عمومی و اختصاصی داده می شود. ترتیب سوالات دفترچه های داوطلبان با یکدیگر متفاوت می باشد و با C، D، E، که بر روی هر دفترچه درج شده است این تفاوت مشخص می شود.

در کنکور سراسری 97، داوطلبان اقلیت های غیر دینی باید علاوه بر سوالات این دو دفترچه، به سوالات دفترچه مربوط به درس معارف غیر اسلام نیز پاسخ دهند. داوطلبانی هم که هنگام ثبت نام، زبان خود را غیر از زبان انگلیسی انتخاب کرده اند، باید دفترچه مربوط به درس زبان غیر انگلیسی را پاسخ دهند.

دفترچه سوالات زبان تخصصی آلمانی و فرانسه در گروه آزمایشی زبان های خارجی و دفترچه های سوالات درس بهیاری در گروه آزمایشی علوم تجربی و سوالات درس اصول عقاید و فقه در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز مختص داوطلبان مربوطه طراحی شده اند.

داوطلبان رشته بهیاری در کنکور 97

داوطلبان کنکور سراسری 97 در رشته بهیاری (داوطلبان شاغل در شغل بهیاری که دارای دیپلم بهیاری هستند و  در گروه آزمایشی علوم تجربی ثبت نام کرده اند) باید علاوه بر پاسخگویی به دروس عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی علوم تجربی، دروس اختصاصی بهیاری را نیز که در دفترچه شماره 3 درج شده است پاسخ دهند.

داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی در کنکور 97

داوطلبان نظام جدید کنکور انسانی 97 دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که عنوان مدرک دوره پیش دانشگاهی نظام جدید آن ها علوم و معارف اسلامی است، باید علاوه بر دروس تخصصی گروه علوم انسانی به سوالات درس اصول، عقاید و فقه نیز پاسخ دهند.

رشته های مورد نیاز استخدامی آموزش و پرورش

پذیرش داوطلبان در رشته های تحصیلی مورد نیاز استخدامی آموزش و پرورش در دانشگاه های تربیت دبیر شهید رجایی و پردیس های دانشگاه فرهنگیان در مرحله انتخاب رشته کنکور 97 اطلاع رسانی خواهد شد.

تعداد سوالات دروس عمومی کنکور 96

ردیف

نام درس

تعداد سوالات

1

زبان و ادبیات فارسی

25

22

زبان عربی

25

3

فرهنگ و معارف اسلامی

25

4

زبان انگلیسی

25

مجموع سوالات

100

 

زمان و تعداد سوالات کنکور 97

در ادامه زمان و تعداد سوالات کنکور 97، به تفکیک هر گروه آزمایشی آورده شده است.  

تعداد سوالات کنکور ریاضی 97

تعداد کل سوالات تخصصی کنکور ریاضی که شامل دروس دیفرانسیل و ریاضی پایه، هندسه تحلیلی، هندسه پایه، گسسته، جبر و آمار و مدل سازی و فیزیک و شیمی می باشد، 135 سوال و مدت زمان پاسخگویی 175 دقیقه می باشد

تعداد سوالات کنکور تجربی 97

تعداد کل سوالات تخصصی کنکور تجربی که شامل دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیستشناسی می باشد، 170 سوال و مدت زمان پاسخگویی 175 دقیقه است.

تعداد سوالات کنکور انسانی 97

تعداد کل سوالات کنکور انسانی که شامل دروس ریاضی، اقتصاد، ادبیات اختصاصی، عربی اختصاصی، تاریخ، جغرافیا، علوم اجتماعی، فسلفه و منطق و روان شناسی می باشد، 180 سوال است و مدت زمان پاسخگویی 165 دقیقه است.

تعداد سوالات کنکور هنر 97

تعداد کل سوالات کنکور هنر که شامل دروس درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی و فیزیک، ترسیم فنی، خلاقیت تصویری و تجسمی، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی، خواص مواد می باشد، 160 سوال و مدت زمان پاسخگویی 165 دقیقه است.

تعداد سوالات کنکور زبان های خارجی 97

تعداد کل سوالات کنکور زبان خارجی که شامل grammar، vocabulary، word order، language function، close test و reading میباشد، 70 سوال و مدت زمان پاسخگویی 105 دقیقه است.

زمان اعلام نتایج کنکور 97

نتایج کنکور 97 حدود یک ماه بعد در مرداد ماه در سایت سنجش به نشانی www.sanjesh.org منتشر می شود و داوطلبان می توانند کارنامه خود را مشاهده کنند. برای دیدن نتایج داوطلبان باید شماره داوطلبی خود را داشته باشند یا از طریق ورود با شماره پرونده، کد رهگیری و شماره شناسنامه یا شماره پرونده، شماره سریال و شماره شناسنامه کارنامه خود را ببینند.

انتخاب رشته کنکور 97

بعد از اعلام نتایج و مشخص شدن مجاز یا غیر مجاز بودن داوطلبان در دور های روزانه، شبانه، غیر انتفاعی و پیام نور، دفترچه انتخاب رشته کنکور 97 منتشر می شوند و داوطلبان می توانند 150 کد رشته را در فرم انتخاب خود وارد کنند. نرم افزار انتخاب رشته 3گام به شما می گوید که در کدام رشته ها و در چه دانشگاه هایی احتمال قبولی دارید و این احتمال چند درصد است و بر اساس این احتمالات قبولی و اولویت هایی که شما مشخص می کنید برای شما چیدمان رشته ها را انجام می دهد.