ورود مستقیم از کارشناسی به دکترا در رشته های علوم پایه

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه استان زنجان موفق به کسب مجوز در برگزاری دوره دکتری مستقیم از لیسانس یا کارشناسی در رشته های علوم پایه شده است. دوره دکتری مستقیم از کارشناسی، دوره‌ای 5 ساله است که دانشجویان متقاضی می‌توانند پس از قبولی در آزمون کارشناسی به کارشناسی ارشد و انجام مصاحبه تخصصی، انتخاب کنند.

مزیت های دوره دکتری مستقیم از کارشناسی

  • کاهش میزان طول دوره نسبت به دوره کارشناسی ارشد و دکتری ناپیوسته
  • تسریع در جذب داوطلبان دکتری تخصصی
  • کاهش هزینه بودجه عمومی کشور

سرانه تولید علمی در دانشگاه علوم پایه زنجان

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، با هدف تربیت نیروهای کیفی در سرانه تولید علمی جز چند دانشگاه اول کشور است و درحال حاضر ۹۸۶ دانشجو در دانشگاه علوم پایه زنجان در حال تحصیل و ۱۱۵ عضو هیات علمی در این دانشگاه فعال هستند. امار فارغ التحصیلان این دانشگاه 2 هزار و 100 دانشجوی فارغ التحصیل است که میانگین افراد شاغل از میانگین کشوری بیشتر است.

گسترش فعالیت های بین المللی در دانشگاه علوم پایه زنجان

جهت گسترش فعالیت های بین المللی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان بستری را جهت جذب نیروهای خارجی فراهم کرده است.

پذیرش دانشجوی مشترک بین دانشگاه ها و پژوهشگاه ها

هدف اصلی پژوهشگاه ها تحقیقات است و دانشجویان را به نوعی پتانسیل منابع انسانی جهت انجام تحقیقات و پژوهش می دانند، اما نباید از این هدف منحرف و درگیر کارهای مربوط به پذیرش دانشجو شوند. زیرا در صورت تداوم پذیرش دانشجو در پژوهشگاه ها، عملا ممکن است پژوهشگاه ها به دانشگاه تبدیل شوند. لذا اجرای آئین نامه پذیرش دانشجوی مشترک بین دانشگاه ها و پژوهشگاه ها منجر به همکاری مشترک بین آن ها می گردد. وزارت علوم، طرح تربیت دانشجویان مشترک پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در دوره‌های تحصیلات تکمیلی را در دست بررسی قرار داده است.

مزایای طرح پذیرش دانشجوی مشترک بین دانشگاه ها و پژوهشگاه ها

با اجرای طرح پذیرش دانشجوی مشترک بین دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، پژوهشگاه ها نیز می توانند از مزایای پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی استفاده کنند. همچنین باعث می شود که هم دانشگاه ها از لحاظ امتیاز چیزی را از دست ندهد و هم نیاز مراکز پژوهشی تامین شود.