به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی 3گام به نقل از مهر؛ وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم بیان نمود: ارتقا رتبه ایران در ۷ رشته مهندسی در جهان منتشر شد.

در موسسه آموزش عالی مهر البرز، گفت:

براساس گزارش پایگاه نوآوری جهانی که کشورها را طبق محورهای مختلف بالغ بر ۸۵ شاخص مورد ارزیابی قرار می دهد، رتبه ایران در سال ۲۰۱۳ و در سطح جهانی ۱۱۳ و در سال ۲۰۱۷ به ۷۵ تغییر یافت که به  رتبه ۴۰ ارتقا یافته ایم که عمدتاً این تغییر در حوزه آموزش عالی می باشد.

وضعیت دانشگاه های ایران در پایگاه رتبه بندی تایمز، در ابتدای دوره یازدهم ریاست جمهوری کشور بدین شکل بود که تنها یک دانشگاه در این پایگاه ثبت و اعلام شده بود که این عدد امسال به ۱۸ دانشگاه به عنوان دانشگاههای برتر دنیا به ثبت رسید.

وحید احمدی گفت: علی رغم خبرهای منتشر شده مبنی بر کاهش تولید مقالات علمی در کشور، سهم ایران در سال ۲۰۱۳ در تولید مقاله علمی در جهان ۱.۳ درصد بوده که این رقم در سال جاری در پایگاه آی اس آی به ۱.۹۵ درصد و در پایگاه اسکوپوس به ۱.۹۷ درصد رسید.

معاون پژوهشی وزارت علوم در موسسه آموزش عالی مهر البرز بیان نمود: در ۲۵ کشور برتر دنیا، نرخ رشد ایران در جایگاه رتبه ۲۵ بوده که اکنون ما با رشد ۲۰ درصد رتبه اول را داریم، که این ارقام در پایگاه های معتبر دنیا قابل مشاهده می باشد.

وحید احمدی گفت: ما بر تولید مقاله برتر می باشیم، که سهم ما در سال ۲۰۱۲ در تولید ده مقاله برتر ۰.۸ درصد بوده است که امسال این عدد به ۲.۴ درصد رسید.

از نظر رتبه بندی در رشته های مهندسی نیز رشد بسیار خوبی در سطح جهانی داشتیم.

رتبه های تولید علم ایران در  ۷ رشته مهندسی
عنوان رشته رتبه جهانی ایران در سال ۲۰۱۳ رتبه جهانی ایران در سال ۲۰۱۸
مهندسی اقیانوس ۱۶ ۹
مهندسی هوا و فضا ۱۷ ۱۱
مهندسی انرژی ۹ ۵
مهندسی عمران ۱۳ ۹
مهندسی شیمی ۸ ۵
مهندسی صنایع ۱۵ ۱۲
مهندسی نانو ۷ ۵

 

احمدی گفت: ما از تولید و انتشار مقاله گذشته ایم و نیاز به یک تحول و ورود به عرصه جدید داریم. در دنیا این تغییر چندین سال است که از سوی دانشگاه ها انجام شده. خوشبختانه طبق آمار منتشر شده از سوی پایگاه های اطلاعاتی، کشور ایران وضعیت علمی نسبی بسیار بالایی در منطقه دارد که رتبه علمی ایران در منطقه براساس پایگاه اسکوپوس رتبه اول و براساس پایگاه آی اس آی دوم اعلام شده است.

هدف این است که نظام آموزشی و علمی ما مبتنی بر مجموعه ای از شاخص های جدید باشد تا ببر طبق این خروجی این نظام دانشگاه کارآفرین شود.

انتظار می رود بتوانیم در کشور دانشگاهی را داشته باشیم که نسل سوم باشد و فرهنگ زندگی در این اکوسیستم را نیز ایجاد نماید.

همین الان می توانید ثبت نام کنید