شورای عالی آموزش و پرورش
اعلام شرایط ارزشیابی مدارک نیمه حضوری دانش آموختگان خارج

به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی 3گام به نقل از مهر؛ محمد مهدوی مزده مدير کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان بیان نمود: تحصیلات غیرحضوری در هیچ مقطعی در دانشگاه های خارج مجاز نمی باشد، شرایط ارزشیابی مدارک نیمه حضوری را تشر یح نمود.

در رابطه با تغییرات روند ارزیابی مدارک حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری دانش‌آموختگان خارج از کشور گفت: IT تأثیر بسزایی بر روند تغییر در تمامی زمینه‌ها و از جمله در زمینه‌های آموزشی داشته است.

یکی از این زمینه‌ ها نیز بحث آموزش‌های مجازی و از راه دور می باشد. براساس آیین نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی مصوب سال ۱۳۸۴ تحصیلات در دانشگاه های خارجی علاوه بر تحصیلات حضوری، به صورت نیمه حضوری و غیرحضوری نیز با توجه ضوابط خاصی مجاز تشخیص داده شد.

محمد مهدوی مزده افزود: در عمل بازخوردی که از نتیجه این مقررات گرفته شد چندان قابل دفاع نبود، به ویژه در برخی از کشورها مانند دانشگاه های حوزه آسیای میانه این امر منجر به پذیرش دانشجویان زیاد و بیشتر از ظرفیت و بار علمی آن دانشگاه ها گردید.

ممنوعیت تحصیل غیرحضوری در دانشگاه های خارجی

وی یادآورشد: نتیجه این امر موجب شد که ابتدا در سال ۱۳۸۷ تحصیلات غیر حضوری در کشورهای آسیای میانه غیرمجاز اعلام شود و بعد در سال ۱۳۸۸ تحصیل در دوره‌های غیرحضوری در تمامی دانشگاه های خارجی ممنوع اعلام شد.

تحصیلات نیمه حضوری صرفا در مقطع دکتری

وی تاکید کرد: با این وجود بر اساس همین ضوابط تحصیلات نیمه حضوری صرفا در مقطع دکتری (به جز یک دوره دو ساله بین سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ معادل ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ میلادی که غیرمجاز اعلام شده است) با رعایت ضوابط خاص کماکان مجاز بوده است.

مهدوی افزود: مهمترین شرطی که باید علاوه بر سایر مقررات و ضوابط در تحصیلات نیمه حضوری مورد توجه قرار گیرد داشتن یک استاد راهنمای داخلی است. طبق این ضوابط دانشجو باید هنگام انتخاب استاد راهنمای دوره دکترای خود در کشور خارجی یک استاد راهنمای داخلی از اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور را انتخاب کرده و این استاد راهنمای داخلی باید به طور رسمی از طرف معاون آموزشی دانشگاه محل خدمت استاد راهنمای داخلی به اداره کل دانش آموختگان معرفی شود.

تحصیلات نیمه حضوری فقط در دانشگاه های ممتاز و خوب

وی ادامه داد: موضوع تحصیلات نیمه حضوری برای صرفا مقطع دکتری در آیین نامه ارزشیابی مدارک تحصیلات خارجی مصوب سال ۱۳۹۲ به بعد نیز کماکان مجاز تشخیص داده می شود اما در این آیین نامه علاوه بر ضرورت داشتن استاد راهنمای داخلی تاکید شده است که تحصیلات نیمه حضوری صرفا در دانشگاه های ممتاز و خوب مجاز است.

وی خاطرنشان کرد: البته همانطور که گفته شد این شروط علاوه بر رعایت سایر مقررات است، بنابراین به طور مختصر اینکه تحصیلات غیرحضوری در هیچ مقطعی مجاز نیست و تحصیلات نیمه حضوری صرفا در دانشگاه‌های مجاز و خوب و با داشتن استاد راهنمای داخلی و فقط در مقطع دکتری مجاز است.

همین الان می توانید ثبت نام کنید