به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی 3گام به نقل از مهر؛ دکتر سید ناصر استاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور بیان نمود: اختصاص ردیف بودجه مستقل به دانشگاه علوم پزشکی مجازی انجام گرفت و امیدواریم سال آینده دانشگاه علوم پزشکی مجازی ایجاد گردد.

در هشتمین همایش کشوری یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی که میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار گردید، قرار نیست آموزش مجازی جای آموزش سنتی را بگیرد ، لیکن آموزش مجازی فضاییست که به انتقال دانش روز به دانشجویان به نحو مناسب کمک می‌ نماید.

دانشجویان با سیستم‌های الکترونیکی همراه شدند و بسیاری از دانشگاه‌های پیشرو در دنیا توسعه فیزیکی را فراموش کرده و از یادگیری الکترونیکی استفاده می‌ نمایند. تعداد مدیران آکادمیک که معتقدند آموزش مجازی تاثیری برابر یا بیشتر از آموزش حضوری دارد از 55 درصد در سال 2003 به 77 درصد در سال 2012 افزایش نمود.

دکتر سیدناصر استاد به ترویج آموزش مجازی در وزارت علوم و وزارت بهداشت اشاره نمود و افزود: در وزارت علوم آموزش مجازی بیشتر محدود به رشته‌های منجر به اخذ مدرک می باشد و به وجهه استفاده از آن به عنوان ارزش افزوده در برنامه‌های حضوری کمتر پرداخته شده است. در وزارت بهداشت دانشگاه‌ها به کاربری در رشته‌های مجازی برای کمک به ارتقای کیفیت یادگیری بیشتر پرداخته و اقدامات ارزشمندی نیز انجام دادند هرچند رشته‌های مجازی به صورت محدود راه اندازی گردیدند.

وی بیان نمود: هزینه بر بودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، کمبود نیروی متخصص، فراهم شدن زمینه اشتراک تجربیات اعضای هیئت علمی و متخصصان در سراسر کشور، امکان تولید محتوای الکترونیکی در سطح ملی با مشارکت دانشگاه‌ها به صورت سازماندهی شده، تربیت نیروی انسانی متخصص در علوم مرتبط با فضای مجازی از عواملی می باشدند که باعث ضرورت تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی می‌ گردند.

پیشنهاد تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی توسط دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت مطرح شده و مورد استقبال وزیر بهداشت قرار گرفت و در نهایت در جلسه 247 شورای گسترش تایید گردید.

در مورد اهداف شکل گیری این دانشگاه میتوان به ایجاد ساختاری جدید در معاونت آموزشی برای نظارت و برنامه ریزی در زمینه توسعه فعالیت‌های آموزش مجازی، ارتقای عدالت آموزشی از طریق امکان دسترسی به منابع آموزشی برای همه در هر زمان و مکان، ارائه بستر سخت افزاری و نرم افزاری مناسب همراه حجم غنی از محتواهای الکترونیکی به دانشگاه‌های کشور با مشارکت خود دانشگاه‌ها. تدوین برنامه درسی، راه اندازی و جذب دانشجو در رشته‌های مرتبط با فضای مجازی با کمک دانشگاه‌ها و غیره اشاره نمود.

همچنین دکتر سیدجواد حاجی‌میراسماعیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران  در این مراسم در سخنانی با تاکید بر اینکه دانشگاه به عنوان کانون پیشرفت جامعه وظیفه تولید علم را بر عهده دارد،‌ بیان نمود: با توجه به اهمیت آموزش الکترونیکی در هزاره سوم و هم زمانی آن با بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی،‌فرصت خوبی است که کارشناسان به بحث آموزش الکترونیکی بپردازند.

میراسماعیل: فعالیت مناسبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برای بهبود کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری در حال اجرا و اشتراک گذاری می باشد و امیدواریم با همفکری متخصصین و طرح نیازها و حل مشکلات شاهد توسعه و پیشرفت روز افزون در زمینه یادگیری الکترونیکی در حوزه علوم پزشکی باشیم.

در ادامه دکتر کامران سلطانی عربشاهی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به سابقه برگزاری همایش مذکور گفت: این همایش با شعار خلاقیت و نوآوری آغاز شده و اکنون با بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش که توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت تهیه شده، ادامه دارد.