همکاری دانشگاه های ایران و افغانستان
فعالیت و همکاری دانشگاه های ایران در افغانستان

به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی 3گام به نقل از ایسنا؛ دکتر فریده مومند وزیر تحصیلات عالی کشور افغانستان در دیدار با رئئیس دانشگاه فردوسی در دانشگاه فردوسی گفت : سه دانشگاه ایرانی با عناوین دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و جامعه المصطفی العالمیه در زمینه های آموزشی و پژوهشی در افغانستان حضور فعالی دارند.

با جنگ‌های پی در پی در افغانستان، ابعاد و ساختارهای اجتماعی، اقتصادی تحت شعاع قرار گرفته که علاوه بر آن ساختار علمی این کشور را تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی پیش‌روی تحصیلات عالی در افغانستان قرارگرفته است، که با توجه به افزایش فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های این کشور، گنجایش داوطلبان به جهت تحصیل در مقاطع عالی نیست. با این شرایط تغییراتی در کنکور این کشور انجام شده و رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های این کشور نیز به روزرسانی گردیده.

وی افزود : 35 دانشگاه‌ دولتی و 117 دانشگاه‌ خصوصی در کشور افغانستان می باشند، که در دانشگاه‌های خصوصی کیفیت این مراکز و اساتید سوالات و ابهاماتی را به وجود آمده که باید در خصوص آن‌ها پاسخی محکم و واضح داده شود.

مشکلات دیگر که در دانشگاه‌های کشور افغانستان ، اینست که ظرفیت کم و دانشگاه‌های دولتی این کشور علت عدم پاسخ‌گویی مطلوب به نیازهای داوطلبان می باشد که در این خصوص اقدامات خوبی در جهت ارتقای سطح کیفی و کمی دانشگاه‌ها انجام گردید.

همچنین ارزیابی از موسسات خصوصی، بازنگری در مقررات آموزشی و تبیین قواعد مورد نظر از جمله این اقدامات می باشد.

براساس نیاز روز نیز تغییراتی در قانون تحصیلات عالی در کشور افغانستان انجام شد برای مثال: استادان دارای مدرک کارشناسی از استادی حذف گردیدند و تنها اساتیدی در جایگاه استادی قرار دارند که مدرک تحصیلی آن‌ها کارشناسی‌ارشد باشد.

وی افزود: مشکلات دانشجویان افغان را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و متصدیان امور منتقل نمودیم و تفاهم‌نامه‌ای امضا شد اما به دلیل عدم پیگیری اجرا نگردید.

هدف از سفر به مشهد و دیدار با مسئولین دانشگاه فردوسی این بود که تفاهم‌نامه‌های منعقده با کشور ایران را اجرایی کنیم اگر چه طرح تبادل دانشجویان بورسیه‌ برای تقویت بنیه تحصیلی درمنظور شده ولی اکنون عملیاتی نگردیده. ما در خواست ایجاد رابطه کمیته‌های دو جانبه را داریم.

دکتر فریده مومند  وزیر تحصیلات عالی کشور افزود: امیدواریم  روابط کشور افغانستان با ایران توسعه یابد و از حوزه پژوهش و تحقیق کشور ایران استفاده گردد و دانشجویان افغان بتوانند از امکانات علمی این دانشگاه بهره‌ ببرند.