حضور وزیر تحصیلات عالیه افغانستان دکتر فریده مومند و سفیر  کشور افغانستان در ایران و تنی چند از مسئولان دانشگاه های جمهوری اسلامی افغانستان با دکتر رستمی ابوسعیدی رئیس دانشگاه پیام نور دیدار و گفتگو داشتند.
رئیس دانشگاه پیام نور دکتر رستمی ابوسعیدی اعلام نمود: دانشگاه پیام نور 60دانشجوی افغان را بورسیه نماید که 40 بورسیه را برای دانشجویان دختر و 20 بورسیه را برای دانشجویان پسر کشور افغانستان در سه سال آینده در نظر گرفته ایم.
دانشگاه پیام نور آمادگی به روزرسانی کتب دانشگاهی افغانستان را دارد و این دانشگاه دارای بیش از 2150 عنوان کتاب می باشد که در صورت نیاز کشور افغانستان این منابع در اختیار کشور افغانستان قرار می گیرد.
همکاری مشترک در راه اندازی دانشگاه های مشابه آموزش از راه دور و مجازی، مبادله استاد و دانشجو و تفاهم نامه مشترک پژوهشی از دیگر مواردیست که دانشگاه پیام نور آمادگی دارد خدمات لازم را به کشور افغانستان ارائه دهد.
همچنین خواهان ارائه تسهیلاتی در روادید اساتید و کارکنان دانشگاه پیام نور به کشور افغانستان بود و اعلام نمود: دانشگاه پیام نور دارای شعباتی در کابل، هرات ومزار شریف می باشد که برای سهولت تردد اساتید این دانشگاه نیازمند تسریع در صدور روادید اساتید می باشیم.
دانشگاه پیام نور با هدف کمک به کشور افعانستان تسهیلات را در اختیار علاقه مندان به تحصیل این کشور قرار می دهد، دانشگاه پیام نور بزرگ ترین دانشگاه دولتی کشور با بیش از 800 هزار دانشجو و 4 هزار عضو هیات علمی آمادگی دارد که پس از بازنگری لازم، رشته های مورد نیاز کشور افغانستان را در قالب رشته های چند نظمی و بین رشته ای ایجاد نماید.
همچنین ده سال گذشته بیش از 9700 دانشجوی افغانستان از دانشگاه های ایران فارغ التحصیل گردیدند، که در بین این افراد و کسانی که مدرک فارغ التحصیلی خود را از دانشگاههای ایران اخذ کردند، افراد شاخصی هستند از جمله؛ 4 وزیر دولت های مختلف افغانستان و شمار زیادی از اساتید دانشگاه های مختلف این کشور به چشم می خورند و این موضوع نشان دهنده رابطه نزدیک همکاری دو جانبه کشورهای همسایه ایران و افغانستان است.
وی گفت: هم اکنون بیش از 18هزار دانشجو از جمهوری اسلامی افغانستان در دانشگاه های دولتی ایران مشغول به تحصیل می باشند که یک چهارم این تعداد در دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل هستند.
در آخر دکتررستمی ابوسعیدی خواهان تشکیل کمیته 3 نفره از طرف دو کشور شد تا ضمن حل مسائل و مشکلات دانشگاه پیام نور در کشور افغانستان، راهکارهای تعامل موثر مشترک ارائه گردد.