بازار کار و مشاغل ارشد رشته زبان شناسی
بازار کار و مشاغل ارشد رشته زبان شناسی

 

 

بازار کار و مشاغل ارشد رشته زبان شناسی 

اگرچه رشته و یا مجموعه زبان شناسی هنوز برای عموم افراد تحصیل کرده ناآشنا است، اما یک زمینه رو به رشد و مهیج است و تأثیر آن به طور فزاینده ای در زمینه های دیگر به ویژه روانشناسی، فلسفه، آموزش، آموزش زبان، جامعه شناسی، مردم شناسی، علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی بسیار مهم است. مطلب معرفی کارشناسی ارشد رشته زبان شناسی به صورت مفصل به این مباحث پرداخته است.

بازار کار و مشاغل زبان شناسی به طور باور نکردنی متنوع می باشند، که دامنه ای در سطح آکادمی، ادبیات و شکلی از علوم مانند گفتار درمانی و مربی گری اصوات را در اختیار افراد قرار می دهند. فارغ التحصیلان رشته زبان شناسی می توانند بین چندین مسیر مختلف شغلی انتخاب کنند. تعدادی از این مشاغل و مسیرها در پایین لیست شده اند. توجه داشته باشید که مسیرهای شغلی مختلف از تمرکز دوره های مختلف بهره مند می شوند. بنابراین بهتر است که هنگام انتخاب دوره ها با یک مشاور متخصص برای انتخاب شغل مشورت کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد بازار کار رشته زبان شناسی یا دیگر مطالب مربوط به کنکور ارشد زبان شناسی می توانید از یک جلسه مشاوره رایگان با مشاور تخصصی این رشته استفاده کنید. همچنین می توانید مطلب مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد زبان شناسی را برای آشنایی هر چه بیشتر با انتخاب رشته زبانشناسی مطالعه کنید. 

 

 

بازار کار و مشاغل ارشد زبان شناسی  - آموزش زبان 

اولین شغلی که با آمدن اسم زبان شناسی به ذهن اکثر افراد می آید، آموزش زبان است. در حال حاضر با توجه به نیاز  اکثر افراد به یادگیری زبان دوم اعم از فارغ التحصیلان و... این بازار کار همچنان می تواند رو به رشد و اشباع نشده باقی بماند. از جمله بازار کار و مشاغلی که در این حیطه وجود دارد می توان دو مورد زیر را مثال زد.
آموزش زبان انگلیسی/فارسی در یک کشور خارجی
در داخل کشور به تدریس فارسی به فارسی زبانان و غیرفارسی زبانان بپردازید.

 

بازار کار و مشاغل ارشد زبان شناسی - ترجمه و تفسیر 

بازاکارکاری که با دارابودن مهارت های چند زبانه عالی می توانید به دست بیاورید این است که به عنوان مترجم یا مفسر کار کنید. دانشجویان رشته ی زبان شناسی با توانایی های نوشتاری و تحلیلی بسیار عالی فارغ التحصیل می شوند. مشاغل بسیار عالی برای کسانی که در گرایش زبان شناسی تحصیل می کنند در نظر گرفته شده است، چرا که دانش زبان شناسی موجب افزایش دانش زبانی افراد می شود که از ارتباطات نادرست و انتقال غیر صریح معانی جلوگیری می کند. بسیاری از مترجمان و مفسران به صورت مستقل فعالیت می کنند یا ممکن است با یک آژانس و سازمان بزرگ همکاری نمایند.

 

بازار کار و مشاغل ارشد زبان شناسی - زبان شناسی رایانشی

با در دست داشتن مدرک زبان شناسی رایانشی یا آشنا بودن با دوره های کامپیوتری می توانید در شرکت های کامپیوتری مشغول به کار شوید، رایانه هایی را ایجاد کنید که بتوانند زبان های انسانی را درک و تولید کنند. به عنوان مثال، بسیاری از موتورهای جستجو جدید بر اساس زبان های طبیعی کار می کنند. در سال های اخیر، تقاضا برای افراد با چنین پیشینه ای به شدت افزایش یافته است، و تقاضا برای زبان شناسان بیشتر شده است.

 

بازار کار و مشاغل ارشد زبان شناسی - زبان شناسی حقوقی

می توانید پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته زبان شناسی در یک رشته دیگر ادامه تحصیل بدهید و به عنوان مثال، بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه آریزوانا در سال های اخیر به دانشکده حقوق رفته اند. زبان شناسی مهارت های تحلیلی و نوشتاری بسیار خوبی را می آموزد که در زمینه هایی مانند قانون و روزنامه نگاری لازم است.

 

 

بازار کار و مشاغل ارشد زبان شناسی - مشاوره زبان

مشاوران زبان، قادر به کارکردن در دفاتر مشاوره ای، آژانس ها و انجام تجارت شخصی، کمک به همکاری و استفاده مناسب از زبان خواهند بود. این نقش مستلزم توانایی برقراری ارتباط بسیار قوی و اخذ مهارت درک و چگونگی استفاده مختلف از زبان که قابلیت تاثیر گذاری بر مشتریان و شنوندگان را دارد می باشد. اغلب مشاورین زبان جهت کمک به فروش محصولات خود در بازارهای خاص برای استفاده موثر از زبان و تجارت در محیط کاری خود استخدام می شوند.

 

بازار کار و مشاغل ارشد زبان شناسی - زبان و گفتار درمانی

شما به عنوان یک زبان یا گفتار درمان نوزادان، بچه ها و بزرگسالان برای کمک به حل مشکلات زبانی و برقراری ارتباط با آنان خواهید بود. زبان و گفتار درمانان با افرادی که مشکل خوردن غذا، آشامیدنی یا قورت دادن غذا را دارند نیز سر و کار دارند. نقش شما به عنوان یک گفتار درمان ارزیابی نیازهای شخصی بیماران و برنامه های درمانی برای بهبودی موقعیت کسانی که ناتوانی فیزیکی و ناتوانی یادگیری دارند خواهد بود. اغلب زبان و گفتار درمانان، به عنوان بخشی از یک تیم با دیگر افراد مانند: پزشکان، پرستاران، روانشناسان و یا دیگر متخصصین درمان همکاری می نمایند.
 

بازار کار و مشاغل ارشد زبان شناسی - واژه نگار

نقش واژه نگار، تحریر، ویرایش و جمع آوری فرهنگ لغت ها برای نشر به صورت چاپی یا به صورت آنلاین می باشد. اگر رشته زبان شناسی شما تنها بر زبان انگلیسی متمرکز باشد، شما قادر به کار کردن با فرهنگ لغت های انگلیسی حتی برای بومی زبانان یا یادگیرندگان زبان خواهید بود. ناگفته نماند که امکان کار کردن به عنوان یک واژه نگار فنی و شرکت در نشریه های فنی زبان و فرهنگ نامه ها برای بخش های خصوصی خواهید داشت.
اگر شما به تحصیل بیش از یک زبان در طول اخذ رشته زبان شناسی خود پرداخته اید یا فردی دو زبانه هستید، قادر به کار کردن با فرهنگ لغت های دو زبانه با اهداف ترجمه کردن خواهید بود.
 

بازار کار و مشاغل ارشد زبان شناسی - استاد زبان شناسی

تا مقطع دکتری در زبان شناسی ادامه دهید و در دانشکده یا دانشگاه مشغول به تدریس شوید یا در کارهای مرتبط با زبان مشغول به کارشوید (به عنوان مثال، ویرایش، توسعه نرم افزار)