برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد روانشناسی تربیتی
برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد روانشناسی تربیتی

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد روانشناسی تربیتی

در معرفی کارشناسی ارشد روانشناسی و پذیرفته شدن در کنکور آن، باید گفت که نقش برنامه ریزی بسیار پر رنگ می باشد. بعد از برنامه ریزی برای تابستون و پاییز تو مسیر کنکور ارشد روانشناسی تربیتی، می رسیم به یه برنامه ریزی سه ماهه ی فشرده و شاید شیرین. شیرین چون هنوز هم برای این گرایش اونقد دیر نشده، خیلی ها بودن از جمله خودم که دیر شروع کردن اما برای گرایش روانشناسی تربیتی موفق شدن. لطفا به مطلب مشاور تخصصی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی در سایت 3گام مراجعه شود. البته جمله ی بالا شما رو به اشتباه نندازه. اینکه فشرده سازی منجر به موفقیت میشه یا نه بسته به فاکتورهای دیگه هم هست. از جمله دانشگاه هدف، پیشینه ی شما از مباحث پیش رو و منابع انتخابی و ...

 اگه ساعت مطالعه ی محدودی دارین، مثلا 2-3 ساعت خب بهتره حذفیات انجام بشه که البته اینجا باید دست به دامن شانس هم شد. اینکه اگر من فصلی رو کنار گذاشتم و تا حالا کم اهمیت بوده، امسال هم اهمیتش کمه؟

خب مثلا من به عنوان مشاور نظرم اینه که حذف فصل مخصوصا تو عمومی و رشد و تربیتی به طور کامل اتفاق نیفته و هر فصلی که قراره کنار گذاشته شه، حداقل جاهای مهمش خونده شه. چون اهمیت فصول تو سه چهار سال اخیر تا حدی تغییر کرده و ممکنه از فصلی که شما کنار میذارید، سوال بیاد حتی گاهی بیش از یک سوال.

اگر هم تو حالت اول قرار دارید و ساعت مطالعه تون بالاست مثلا 9 ساعت در روز میخونین احتمالا میرسید کامل مطالعه کنین، البته مطالعه از رو هر کتابی مفید نیست بلکه باید ببینید کدوم کتاب بیشترین بازدهی رو داره!!

اگه هم ساعت مطالعه حالت بینابین دو حالت بالا هست، خب بر حسب اهمیت درس ها و ضریبشون و تراز داوطلبای سال های پیش و نقاط ضعف و قوت داوطلبا استراتژی ما تمرکز بالاتر رو یک سری درس هاست.

البته به در نظر گرفتن زمان برای مرور هم توجه کنید. مثلا اگر از رو کمک آموزشی جلو میرید، تجربه نشون داده سه دور مرور لازمه. با این مقدمه ها میریم سراغ برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشدی که 3گام برای هر کدوم ازاین داطلبا در نظر داره. 

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد روانشناسی تربیتی - برنامه 3گام

حالا 3گام برای شما تو برنامه ریزی سه ماهه برای کنکور ارشد روانشناسی تربیتی چه برنامه ای داره؟ اگه خوب خوندین و میخواین که یه برنامه ی جمع بندی با چیدمان و زمان و سرعت مطلوب داشته باشین که تاریخ اتمام هم مطلوب باشه، در کنارش منابع مناسب و قسمت های مهم تر رو بدونین و نحوه مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی و مرور و تثبیت اطلاعات تو حافظه هم بهتون معرفی شه، این کار به طور دقیق اینجا انجام میشه.

اگه هم خوب نخوندین با توجه به تجربه هنوز هم جای امیدواری هست، کتاب های جمع بندی مناسب با یه برنامه ی استاندارد که باعث بشه بازدهیتون تو سطح بالاتری قرار بگیره، از اون طرف هم متناسب با روحیاتتون و بسته به نیازتون، یه نظارت ماهیانه یا هفتگی یا روزانه بالا سر برنامتون باشه، این کار هم به طور دقیق اینجا انجام میشه. اگر هم دور مرور به زمان نامناسبی بیوفته، خب بر حسب کم اهمیتی و پراهمیتی فصول در کنکور سال های اخیر میریم سراغ حذفیات.

حالا علاوه بر اینکه داوطلبا الان تو سه دسته هستن:

  1. هیچی نخوانده ام.
  2. تا حدی خوانده ام
  3. خوب خوانده ام.

یه دسته بندی دیگه هم به کرات تو روانشناسی تربیتی داریم که میگن:

  1. کارشناسی روانشناسی خوانده ام.
  2. کارشناسی رشته های مشابه مثل علوم تربیتی خوانده ام.
  3. کارشناسی رشته های غیرمرتبط مثل مهندسی خوانده ام.

 

در مورد دسته ی اول که خب جای نگرانی چندانی نیست اما روی صحبتم با داوطلبان غیرمتبط هست، همچنان برای شروع دیر نیست، دو رتبه ی 12 و 13 سال گذشته ی ما از رشته های غیرمرتبط بودن.

برای داشتن یه برنامه ریزی سه ماهه خوب برای کنکور ارشد روانشناسی تربیتی:

برنامتون رو منسجم کنید، چیدمان درستی برای هر روز داشته باشید، سرعت رو تنظیم کنید طوری که حداکثر تا اوایل اسفند مطالعه تموم بشه و بعد برید سراغ جمع بندی، تکنیک های تمرکز و مدیریت زمان رو بدونید که حتی الامکان از تمام وقت مطالعه به شکل مفید استفاده کنید، فصل های مهم تر رو بشناسید، نقاط قوت و ضعفتونو بدونین و همچنین تراز داوطلبا تو هر کدوم از درسایی که شما ضعیف یا قوی هستین، کلا هر فاکتوری که شما رو تو ایده آل ترین حالت ممکن قرار میده. تکنیک های مدیریت اضطراب رو بدونین چون اگر هیجان منفی داشته باشین سطح کارایی حافظه اتون پایین میاد و همچنین از عملکرد حافظه و نحوه ی غلبه بر فراموشی اطلاعات داشته باشین، البته یه هدف گذاری دقیق و متناسب با شرایطتون که قابل اندازه گیری و قابل دستیابی باشه و انگیزه شه برای اجرای یه برنامه ی درست و حسابی رو هم در نظر بگیرید.

تمام مواردی که در قسمت بالا ذکر شد، در برنامه ریزی و مشاوره ی روانشناسی تربیتی 3گام اجرا میشه و علاوه بر برنامه ریزی دقیق، متناسب با اینکه شما با چند جلسه مشاوره ی تلفنی یا حضوری و چه تعداد پیام و پیغام به آگاهی از این نکات برسید، مشاوره هم انجام خواهد شد.