مشاور تخصصی کنکور ارشد مجموعه هنرهای نمایشی و سینما - پدرام رستمی

پدرام رستمی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته سینما از دانشگاه هنر تهران

سال 1398 برای اولین بار در کنکور ارشد هنرهای نمایشی و سینما شرکت کردم و رتبه‌های 10 سینما، 18 ادبیات نمایشی، 1 رادیو، 2 تهیه‌کنندگی، 4 تولید سیما رو کسب کردم. حدود 2 سال سابقه فعالیت در زمینه مشاوره رشته‌های ارشد هنر دارم و کتابی هم در این زمینه با عنوان «کارشناسی ارشد سینما و ادبیات نمایشی» در انتشارات هنگام هنر گردآوری کردم.

رشته‌های ارشد هنر رو (فارغ از تفکیک رشته‌ها) در یک سبک میشه دسته‌بندیشون کرد، همه این کنکورها و رشته‌ها شامل دروسی کاملاً حفظی، حجم گسترده مطالب و بدون دسته‌بندی و نبود منابع مشخص هستند و همچنین نبود اطلاعات صحیح درمورد خود رشته نیز از طرفی باعث سردرگمی داوطلب‌ها برای شروع مطالعه برای ارشد هنر شده و معمولاً بعد از مدتی مطالعه دلسرد میشن و یا با عدم قبولی در کنکور کاملاً ناامید میشن. اما به طور قطع میشه گفت، در اکثر مواقع مشکل استعداد یا توانایی داوطلب‌ها نیست و مشکل عدم آگاهی مطالعاتی و عدم داشتن برنامه برای کنکور ارشد هنر هست.

این عدم وجود اطلاعات درمورد رشته‌های کارشناسی ارشد هنر فراتر از اینم میره و خیلی از داوطلب‌ها بعد قبولی در دانشگاه هم با مواردی برخورد میکنن که اصلاً انتظارشو نداشتن و میفهمن حتی انتخاب رشته اونها در کنکور ارشد هم اشتباه بوده. در اینجا و به طور مختصر به سؤالات تکراری و مهمی که برای همه داوطلب‌ها پیش میاد اشاره می‌کنم.

 

چی بخونم؟ کتاب مرجع یا تستی - کنکوری؟

اول از همه باید گفت این سؤال کاملاً غلطه، شما به عنوان داوطلب ارشد هنر، باید اول منابع مفید هر دو گروه رو بشناسید و بر مطالب هر دو این منابع مسلط باشید. اما قطعاً کمتر داوطلبی زمان کافی برای اینکار رو داره و در نتیجه چاره‌ای جز تمرکز بر مطالب مهم از هر دو سری منابع نیست و باتوجه به شرایط داوطلب این کار باید با دقت و گزینش ظریف صورت بگیره وگرنه می‌تونه مثل یک شمشیر دولبه وقت داوطلب رو هدر بده!

 

چقدر بخونم تهران دولتی قبول شم؟

اول از همه باید گفت رشته‌های هنر (اکثرا) بر خلاف سایر رشته‌ها فقط در تهران خلاصه میشن و شما برای دسترسی به امکانات خوب، اساتید عالی و پیشرفت کاری باید در تهران باشید. در نتیجه رقابت بسیار شدیدی بین داوطلب‌ها برقراره و این موضوع نیازمند مطالعه و تلاش بسیار زیاد هستش (به خصوص برای داوطلب‌های غیرمرتبط)، اما این تلاش زیاد برخلاف تصور اکثر داوطلب‌ها به معنی ساعت مطالعه زیاد نیست، بلکه به معنی ساعت مطالعه هدفمند، برنامه ریزی دقیق، جمع بندی صحیح و تسلط هستش. این موارد حتی با ۲۴ ساعت درس خوندن در روز هم به دست نمیان اگر شما نتونی تشخصی بدی چه زمانی، چه مقدار و چه منبعی رو بخونی!

 

 

چند درصد بزنم تهران قبولم؟

بازم یک سؤال بسیار فریبنده و اشتباه، اول اینکه هرسال بر حسب سختی و آسونی این درصدها بسیار متغیر هستن و نمیشه یک نسخه قطعی برای اونها پیچید، دوم اینکه رشته‌های هنر در بسیاری موارد داری آزمون عملی هستن و فقط درصدها تعیین کننده نیستن. پس وقت خودتون رو صرف درصدها نکنید و به جای اون روی خودتون، هدفتون و تواناییتون تمرکز کنید.

 

 

همه دروس حفظیه، هرچقدر بخونم فراموش میشه تا روز کنکور!

بله، واقعیت اینه اگر رویکرد شما به دروس هنر فقط و صرفاً حفظ کردن باشه به زودی فراموش می‌کنید و حتی اگر فراموش هم نکنید قادر به پاسخگویی نیمی از سوالها نخواهید بود، چراکه تمام دروس ارشد هنر در عین حفظی بودن، باید با اصول خاص خودشون خونده، مرور، خلاصه برداری، چارت بندی و در آخر جمع‌بندی بشن. پس همین الان فکر حفظ کردن مطلق رو از ذهنت بیرون کن تا یک قدم به موفقیت در کنکور نزدیک تر بشی.

 

نکته آخر و مهم ترین نکته:

در رشته‌های هنر، به دلیل دارا بودن آزمون عملی و نقش مطالعات و تجربیات قبلی داوطلب در موفقیت، نیازمند تعیین سطح داوطلب قبل از شروع به مطالعه هستش و اگر شما خودتون و شرایط خودتون رو کامل آنالیز نکنید و نقشه مسیرتون رو مختص خودتون نچینید قطعا به مقصد نمی‌رسید و فکر میکنید مشکل از شماست و ناامیدی سراغتون میاد، پس قبل از شروع مسیر ارشد هنر، حتما خوب فکر کنید، تحقیق کنید و مشورت بگیرید. در 3گام تمام مطالبی که گفته شد برای شما و متناسب شرایط شما در نظر گرفته میشه و سعی می‌کنیم بهترین نتیجه رو در بهترین زمان ممکن به کمک هم کسب کنیم.

 

فعالیت های علمی - پژوهشی:

کتاب «کارشناسی ارشد سینما و ادبیات نمایشی»، انتشارات هنگام هنر

مقاله «نشانه شناسی تصویر زن در سینمای عباس کیارستمی»، فصلنامه زن و فرهنگ

مقاله «معنویت در سینمای کیارستمی با مطالعه موردی فیلم طعم گیلاس»، نشریه پژوهش در هنر و علوم انسانی

مقاله «مطالعه ای نئوفرمالیستی بر نمایش لحظه معجزه در سینما از دیدگاه مسیحیت»، نشریه دین و ارتباطات

مقاله «مطالعه‌ای انتقادی بر کتاب سبک استعلایی در سینما اوزو، برسون، درایر»، نشریه پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی

 

 

معرفی کارشناسی ارشد سینما

معرفی کارشناسی ارشد رشته بازیگری

معرفی کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی

معرفی کارشناسی ارشد تولید سیما

معرفی کارشناسی ارشد تهیه کنندگی