مشاوره و برنامه ریزی ارشد پرستاری
مشاوره و برنامه ریزی ارشد پرستاری

 

 

 

مشاوره و برنامه ریزی ارشد پرستاری

بهترین برنامه ریزی برای کنکور ارشد پرستاری، برنامه ریزی است که با توجه به شرایط هر داوطلب در عوامل مختلف مانند زمان آزاد برای مطالعه کنکور، سطح علمی در دروس ارشد پرستاری، هدف داوطلب و ... انجام شده باشد. مثلا برنامه ریزی فشرده کنکور ارشد پرستاری برای پرستارانی که مشغله کاری زیاد و تایم های محدود و نامشخص دارند با داوطلبی که به تازگی فارغ التحصیل شده قطعا متفاوت خواهد بود. همچنین به دلیل تنوع زیاد گرایش های ارشد پرستاری، گرفتن مشاوره از افراد خبره و آگاه در این حوزه بسیاری از مشغولیت های ذهنی داوطلبان کنکور این رشته را برطرف می کند و سوالات تخصصی آن ها را پاسخ خواهد داد. اگر بعد از مطالعه مطلب مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور کارشناسی ارشد پرستاری همچنان سوالی برای شما باقی ماند می توانید در بخش نظرات زیر همین مطلب سوال خود را مطرح کنید یا از طریق لینک زیر به رایگان ثبت نام کنید و از یک جلسه مشاوره تخصصی با مشاور تخصصی کارشناسی ارشد پرستاری استفاده کنید.

 

 

 

به طور کلی برای داشتن یک برنامه ریزی خوب برای کنکور کارشناسی ارشد باید نکات زیر را در نظر بگیریم و با کلیک به روی هر قسمت می توانید سریعا به بخش توضیحات آن قسمت منتقل شوید.

مرحله اول: انتخاب منابع کنکور کارشناسی ارشد پرستاری طبق شرایط هر فرد

مرحله دوم: برنامه ریزی و نحوه مطالعه کنکور کارشناسی ارشد پرستاری

اهمیت داشتن مرور در برنامه ریزی برای تضمین قبولی در کنکور کارشناسی ارشد پرستاری

جمع بندی صحیح و رسیدن به تسلط در کنکور کارشناسی ارشد پرستاری

اهمیت انعطاف پذیری برنامه ریزی برای عدم خستگی و یا جبران عقب ماندگی ها

نتیجه گیری نهایی برای برنامه ریزی و مشاوره کارشناسی ارشد پرستاری

 

 

 

مرحله اول: انتخاب بهترین منابع ارشد پرستاری با توجه به شرایط

طبیعتا بعد از تصمیم به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد پرستاری، اولین مرحله انتخاب بهترین منابع، متناسب با شرایط خود داوطلب است. با توجه به وجود انتشارات مختلف تنوع بالای کتاب های حوزه کنکور ارشد پرستاری، معمولا این مرحله یکی از سخت ترین و وقت گیر ترین مراحل برای داوطلبان است و اکثر اشتباهات و عدم موفقیت های بعدی داوطلبان معمولا به همین مرحله باز می گردد، به قول معروف خشت اول گر نهاد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج! معمولا داوطلبان برای اطلاع از بهترین منابع کنکور ارشد پرستاری از روش هایی مثل پرس و جو از دوستانی که سابقه ی کنکور ارشد پرستاری را داشته اند یا جست و جو در اینترنت استفاده می کنند. البته داوطلبانی هستند که در کمال تعجب از کتاب فروشی ها مشاوره بهترین منابع را می گیرند و در نهایت کتاب هایی که روی دست فروشگاه مانده را خریداری می کنند! فارغ از اینکه ضعف این طرح ها کاملا مشخص است قطعا شرایط داوطلب در آن در نظر گرفته نمی شود. چرا که قطعا دوست شما که قبلا کنکور ارشد پرستاری داده و رتبه خوبی هم کسب کرده در بهترین حالت منابعی را معرفی می کند که خودش خوانده و برای او مناسب بوده در صورتی که شاید برای شما مناسب نباشد. یا اینکه اکثر سایت های اینترنتی با توجه به وابستگی به موسسه یا انتشاراتی خاص کتاب های آن انتشارات را به عنوان بهترین منابع کنکور ارشد پرستاری! معرفی می کنند. اما هیچ کدام از این روش ها کارساز نخواهد بود و مناسب ترین کار برای پیدا کردن بهترین منابع پرستاری برای هر داوطلب این است که این منابع با توجه به سطح علمی داوطلب و زمان خالی ای که دارد و رتبه مورد نیاز برای قبولی در دانشگاه مورد نظرش، انتخاب شوند. برای مثال داوطلبی که در درس داخلی – جراحی ضعیف است و می خواهد در گرایش پرستاری مراقبت های ویژه ( یا سایر گرایش هایی که ضریب داخلی جراحی در آن بالاست) رتبه خوبی دارد و زمان متوسطی را برای مطالعه دارد کتاب پرستاری دخلی جراحی DRS مناسب است و برای داوطلبی که در این درس ضعیف است و حتی وقت کافی دارد ولی قصد شرکت در گرایش روان پرستاری را دارد ممکن است کتاب چکیده طلایی داخلی جراحی هم کافی باشد. به طور خلاصه در انتخاب بهترین منابع باید همه عوامل موثر تاثیر گذار و تاثیر پذیر از داوطلب بررسی شود. همچنین می توانید مطلب منابع کارشناسی ارشد پرستاری را مطالعه کنید که در آن بهترین منابع کارشناسی ارشد پرستاری با توجه به زمان مطالعه و هدف شما در سه دسته معرفی شده است.

 

 

 

روش 3گام در مرحله اول انتخاب بهترین منابع در برنامه ریزی

روش مشاوران تخصصی کنکور کارشناسی ارشد پرستاری 3گام برای معرفی بهترین منابع متناسب با سطح هر داوطلب به این صورت است که ابتدا از هر داوطلب یک آزمون تعیین سطح علمی در دروس امتحانی کنکور ارشد پرستاری گرفته می شود و بعد از آن با توجه به درصد مورد نیاز هر داوطلب در دروس مختلف و همچنین زمانی که منطقی است، داوطلب برای هر درس با توجه به زمان کلی آزادی که دارد بگذارد بهترین منابع به او معرفی می شود. مشاورین تخصصی 3گام همواره سعی می کنند تا تمام کتاب های موجود در بازار را از نظر معتبر بودن و اینکه هر کتاب برای چه داوطلبانی مناسب است بررسی کند تا بتواند مناسب ترین منابع را به شما معرفی کند. همچنین در پنل هوشمند برنامه ریزی 3گام تمام کتاب های معتبر انتشارات مختلف با تمام جزئیات هر کتاب ثبت شده است و داوطلبان می توانند برنامه ریزی خود را با توجه به آن منبع اجرا کنند در تصویر زیر بخشی از  قسمت مدیریت کتاب های پنل برنامه ریزی 3گام را مشاهده می کنید.

 

ما در تیم تخصصی مشاوره و برنامه ریزی کنکور ارشد پرستاری 3گام همه منابع جدید و موجود را از انتشارات مختلف بررسی و با سرفصل ها و تغییرات هر ساله کنکور مقایسه می کنیم. همچنین همواره در تلاشیم که با شناخت کامل از منابع مختلف، بتوانیم منابع را متناسب با سطح هر داوطلب معرفی نماییم.

 

 

 

مرحله دوم: برنامه ریزی برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد پرستاری

بعد از اینکه خیال داوطلبان از انتخاب بهترین منابع راحت شد، مرحله اصلی فرآیند مطالعه کنکور ارشد یعنی برنامه ریزی شروع می شود و در واقع تمام کارهایی که تا پیش از این انجام شده مرحله پیش برنامه ریزی است. در مرحله برنامه ریزی هم عوامل مختلفی را باید در نظر گرفت که متناسب ترین برنامه ریزی برای شرایط هر داوطلب طرح ریزی شود. بررسی ها نشان می دهد که بیش از هشتاد درصد داوطلبان کنکور ارشد نه تنها برنامه مطالعاتی ندارند حتی با اهمیت آن هم آشنا نیستند. در بسیاری از جلسات مشاوره با داوطلبان کنکور ارشد پرستاری به این نتیجه می رسیم که اغلب آن ها صرفا برای پر کردن تایم خود از کتاب ها روخوانی می کنند و برنامه ریزی مدوّن ندارند. توجه داشته باشید که برنامه ریزی یکی از ارکان اصلی موفقیت رتبه های برتر در کنکور می باشد و در واقع قلب مطالعه شماست. برنامه ریزی کمک می کند که تکه گمشده پازل مطالعه شما که در واقع رسیدن از مطالعه برای کنکور به کسب رتبه مناسب است پیدا شود و مسیر را برای شما روشن و هموار می کند. نمی توان یک نسخه یکسان برنامه ریزی برای همه کنکوری ها معرفی کرد و اهمیت برنامه ریزی متناسب با هر داوطلب دقیقا مشخص است چرا که داوطلبان از سطح علمی تا هدفی که در کنکور دارند با هم متفاوت هستند. برنامه ریزی را باید مانند پازلی در نظر بگیرید که 4 تکه دارد و این تکه ها زمان، سطح علمی، درصد مورد نیاز تقریبی هر درس با توجه به هدف و روند کنکور از بابت اهمیت فصول مختلف درس های ارشد پرستاری می باشد این تکه ها باید جوری کنار هم چیده شوند که پازل به بهترین حالت ممکن تکمیل شود که برای هر داوطلب متفاوت است. مثلا ممکن است داوطلبی در درس زبان بسیار قوی باشد و با وجود داشتن زمان زیاد، یک مطالعه حداقلی برای تست زنی را در برنامه داشته باشد و زمان اضافی را به دروس دیگر اختصاص دهد. در صورتی که داوطلب دیگر با توجه به ضعف در درس زبان و قانون حد نصاب 25 درصد برای درس زبان حتی از زمان درس های دیگر کم کند تا بتواند به سطح مطلوبی برسد که این تازه در نظر گرفتن دو تکه از پازل است و مشاوران تخصصی رشته پرستاری 3گام برای هر شرایطی روش متناسب با آن را معرفی می کنند مثلا در مورد مثال ذکر شده برای داوطلبی که در درس زبان ضعیف است و شاغل باشد و زمان محدودی هم برای مطالعه داشته باشد بهینه سازی استفاده از زمان مرده را آموزش می دهند که داوطلب بتواند از زمان خود بهترین استفاده را داشته باشد. با توجه به نکات بالا در مدیریت برنامه ریزی برای قبولی کنکور ارشد پرستاری باید یک سری نکات را در نظر گرفت که در پنل برنامه ریزی هوشمند 3گام، هم این بخش ها تعبیه شده است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

 

بخش زمان بندی: یکی از مهم ترین قسمت های یک برنامه ریزی خوب داشتن زمان بندی مناسب است، به طوری که هم اهمیت دروس رعایت شود هم زمانی که برای رسیدن داوطلب به سطح مطلوب است در نظر گرفته شود. و عامل دومی که می تواند در نظر گرفته شود زمان یک وعده مطالعاتی است که داوطلب بین دو تایم استراحت خود چند دقیقه می تواند با تمرکز و کیفیت بالا مطالعه داشته باشد که تحقیقات نشان می دهد مناسب ترین طول یک تایم مطالعاتی برای بیشتر افراد 75 دقیقه است. نکته ی دیگری که داوطلبان معمولا از آن غافل می مانند بهترین زمان یادگیری آن ها در طول روز است که باز هم برای افراد مختلف متفاوت است. ممکن است شما صبح زود بازدهی بالاتری داشته باشید یا در ساعات انتهایی شب که باید در این زمینه هم دقت داشته باشید در تصویر زیر نمونه ای از چیدمان برنامه ریزی در برنامه ریزی روزانه و هفتگی کارشناسی ارشد پرستاری را که در پنل برنامه ریزی 3گام انجام شده است مشاهده می کنید.

 

 

 

بخش نقاط قوت و ضعف: این بخش در پنل برنامه ریزی 3گام در واقع سرعت برنامه را در دروس مختلف تنظیم می کند و باعث می شود که برنامه برای افراد مختلف منعطف باشد. اگر در درسی قوی باشید به این معنی است که باید در مدت زمان مشابه با فردی که در آن درس ضعیف است حجم بیشتری را بتوانید مطالعه کنید یا تست بزنید که این ویژگی در این بخش از پنل برنامه ریزی 3گام گنجانده شده که در تصویر زیر مشاهده می کنید که در دروس مختلف قابلیت تنظیم نقاط قوت و ضعف از خیلی قوی تا خیلی ضعیف وجود دارد.

 

پیدا کردن نقاط قوت و ضعف و سنجش آن در طول زمان، یکی از کارهایی است که معمولا داوطلبان در آن دچار مشکل می شوند که ما در تیم مشاوره و برنامه ریزی 3گام با آزمون های مختلف این بررسی را انجام می دهیم و توسط پنل هوشمند مشاوره و برنامه ریزی 3گام این نقاط قوت و ضعف را در برنامه ریزی در نظر می گیریم.

 

 

 

بخش اهمیت فصول: اگر برای همه فصل های درس هایی که باید در کنکور ارشد پرستاری مطالعه کنید وقت یکسانی بگذارید مرتکب اشتباه بزرگی شده اید. چرا که اهمیت فصول مختلف با هم یکی نیست و شاید 60 درصد فصول 80 درصد سوالات امتحانی را به خود اختصاص دهند و اهمیت بیشتری داشته باشند و در مقابل مباحثی وجود دارد که چندین سال است هیچ سوالی در کنکور ارشد پرستاری در آن ها طرح نشده است. در واقع این بخش به منظور بهینه ترشدن زمان مطالعه شما در پنل برنامه ریزی هوشمند 3گام تعبیه شده است تا بتوانید برای دروس مختلف در صورت لزوم و با صلاحدید مشاور بخشی از فصول کم اهمیت را حذف کنید.

مدیریت فصول: گاهی اوقات لازم است با توجه به اهمیت فصول مختلف بعضی از فصل ها زودتر مطالعه شوند و مباحث با اهمیت کمتر به زمانی موکول شود که خیال داوطلب از مطالعه مباحث مهم تر راحت شده باشد. یا گاهی اوقات با توجه به پیش نیاز ها و همنیاز هایی که در مطالعه نیاز است و در برخی از کتاب ها رعایت نشده است، نیاز به جابجایی مباحث باشد که در بخش مدیریت فصول پنل برنامه ریزی 3گام این کار به راحتی قابل انجام است و حتی قابلیت حذف فصول در اینجا هم وجود دارد.

 

 

 

آنالیز برنامه ریزی: یکی از مهمترین ضعف هایی که برنامه ریزی های که به صورت دستی تنظیم می شود این است که افق مشخصی ندارند و داوطلبان نمی دانند که مثلا درس بهداشت جامعه که در مطالعه آن هستند را چه موقعی می توانند یک دور کامل مطالعه کنند. و به طور کامل کی می توانند یک دور تمام دروس را مطالعه کنند. در مراجعات حضوری و تماس های تلفنی مشاوران پرستاری 3گام بعضا داوطلبان برنامه ریزی هایی را نشان می دهند که با ظرافت تمام و با گذاشتن زمان زیاد! تنظیم کرده اند و با یک محاسبه سر انگشتی متوجه می شویم که در بهترین حالت برنامه ریزی برای دو سال بعد به طور کامل اجرا می شود! در صورتی که بهترین برنامه ریزی باید شما را دقیقا برای کنکور همان سال (برای داوطلبان کنکوری) آماده کند. تمام شدن برنامه ریزی بعد از زمان کنکور که مشخصا فاجعه است اما تمام شدن زودتر برنامه ریزی (با در نظر گرفتن دوره ها و...) هم باعث خستگی ذهنی داوطلب می شود. آنالیز برنامه ریزی در پنل هوشمند 3گام دقیق ترین زمان اتمام تک تک دروس در حال مطالعه و اتمام کل مطالعه مفهومی و شروع و پایان مرورها را هم به شما نشان می دهد و باعث می شود داوطلبان با خیال راحت فقط دغدغه اجرای برنامه ها را داشته باشند و بدانند با این برنامه به چندین دور مطالعه و مرور خواهند پرداخت. در تصویر زیر بخش آنالیز برنامه ریزی پنل هوشمند 3گام را مشاهده می کنید.

 

تیم مشاوره و برنامه ریزی موسسه 3گام با استفاده از آنالیز پنل هوشمند 3گام تمام این نکات را بررسی می کنند و برنامه ای به شما ارائه می دهند که هم دروس را در بازه ای مناسب به اتمام برسانید هم بتوانید به موقع به مرور جامع و جمع بندی برای کنکور کارشناسی ارشد پرستاری برسید.

 

اهمیت داشتن برنامه مرور برای تضمین قبولی کارشناسی ارشد پرستاری

اهمیت داشتن برنامه دقیق برای مرور در برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت، به دلیل حجم زیاد کتاب های پرستاری بر کسی پوشیده نیست. اما این نکته را هم اضافه کنیم که یکی از بزرگترین رازهای موفقیت رتبه های برتر کارشناسی ارشد پرستاری و حتی رشته های دیگر داشتن مرور مناسب است. مرور مناسب دو ویژگی اصلی دارد یکی برنامه ریزی دقیق برای اینکه مباحث به موقع تکرار شوند تا به حافظه بلند مدت منتقل شوند که در پنل برنامه ریزی 3گام این کار به بهترین و هوشمندانه ترین شکل ممکن انجام می شود و دیگری داشتن روش مرور مناسب که مشاوران تخصصی ارشد پرستاری 3گام این موضوع را کاملا به داوطلبان آموزش می دهند. در تصویر زیر می بینید که در 3گام در کنار یک برنامه ریزی روزانه مناسب برنامه مرور هم به شما داده می شود.

 

 

 

روند جمع بندی و تسلط برای کنکور کارشناسی ارشد پرستاری

 عاملی که در نهایت باعث تفاوت رتبه دو داوطلب در کنکور ارشد پرستاری می شود، تسلط روی مطالب مختلف است. بخشی از تسلط لازم با رعایت نکات قبلی، به دست می آید. بخش دیگر تسلط با داشتن برنامه ریزی و روش مناسب در جمع بندی مطالب حاصل می شود. این موضوعات که بهترین زمان برای جمع بندی کنکور ارشد پرستاری چه موقع است، به چه شکلی برای کنکور خلاصه برداری کنیم. مطالب را هایلایت کنیم یا نه همه و همه جزوی از تکنیک هایی هستند که در جمع بندی به کمک داوطلب می آید و در صورت رعایت آن ها می توانید موفق تر باشید. مثلا به دلیل حجم بالای کتاب پرستاری بهداشت مادران و نوزادان در صورتی که جمع بندی مناسبی از مباحث مختلف نداشته باشید حتی با مطالعه و دوره های مناسب ممکن است نتوانید به سوالات به خوبی پاسخ دهید پس اهمیت جمع بندی را جدی بگیرید.

 

اهمیت انعطاف پذیری برنامه ریزی برای عدم خستگی و یا جبران عقب ماندگی ها

بدون شک در روند مطالعه چندین ماهه برای کنکور ارشد روزهایی خواهد بود که داوطلبان دچار افت انگیزه بشوند یا خستگی جسمی، ذهنی و روحی و روانی بر آن ها غلبه کند یا به دلایل خوب و بد مختلف مثل مسافرت یا مشکلات شخصی نتوانند روند اصلی برنامه ریزی خود را ادامه دهند و همه این ها غیر قابل پیشگیری است. اما یک برنامه ریزی مناسب ضمن واقع بین بودن، باید به قدری منعطف باشد که همه این تغییرات را بتواند به نوعی مدیریت کند. یکی از ویژگی هایی که در پنل برنامه ریزی هوشمند 3گام پیش بینی شده است قابلیت ثبت گزارش کار است که به شما این امکان را می دهد تا فصولی که نتوانسته اید در برنامه ریزی خود آن ها را مطالعه کنید مجددا در برنامه ریزی برایتان قرار بدهد. در تصویر زیر قسمت ثبت گزارش کار پنل برنامه ریزی 3گام را مشاهده می کنید.

 

پنل مشاوره و برنامه ریزی هوشمند 3گام  با قابلیت ثبت گزارش کار، این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که اگر موفق به اجرای بخشی از برنامه ی خود نشدید، با ثبت گزارش کار آن را در برنامه ی روزهای بعد مطالعه کنید. طبیعتا با این کار آنالیز برنامه ریزی شما هم تغییر می کند و می توانید مشاهده کنید که آن مقدار عمل نکردن به برنامه ریزی چقدر باعث عقب افتادن شما شده است.

 

 

 

نتیجه گیری نهایی برای برنامه ریزی و مشاوره کارشناسی ارشد پرستاری

پس به طور کلی می توان گفت پنج عامل اساسی در مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور ارشد پرستاری، تاثیرگذار خواهد بود:

خود داوطلب: این که پیش زمینه داوطلب و رشته تحصیلی او چه بوده است، مسلما در نقاط قوت و ضعف، زمان و شرایط برنامه ریزی تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال داوطلبی که از رشته هوشبری قصد شرکت در کنکور ارشد پرستاری را داشته باشد باید زمان بیش تری را برای دروس تخصصی این رشته در نظر بگیرد تا بتواند به سطح مطلوب برای رقابت در کنکور برسد.

 اهمیت دروس:  اهمیت دروس با ضریب آنها در کنکور مشخص می شود. برای مشاهده ضرایب دروس کنکور کارشناسی ارشد پرستاری کلیک کنید.طبیعی است که درسی که بالاترین ضریب را داشته باشد از اهمیت بالاتری برای مطالعه برخوردار است و به همین نسبت از اهمیت آن تا درسی که کمترین ضریب را دارد، کم می شود. این موضوع می تواند به ما کمک کند که در برنامه ریزی خود کل زمانی را که می خواهیم به مطالعه تخصیص بدهیم را با نیم نگاهی به این اهمیت دروس بسنجیم. البته نباید فراموش کنیم که برنامه ریزی نباید تک بعدی باشد و ممکن است داوطلبی در درس با ضریب چهار قوی باشد و زمان اضافه از مطالعه خود را به درسی که در آن ضعیف است اختصاص دهد.

حجم درس: علاوه بر اهمیت درس، حجم یک درس هم در برنامه ریزی کنکور ارشد تاثیرگذار است. به عنوان مثال برای دو درس با اهمیت یکسان، باید تصمیم گیری کنید که برای درسی که حجم بیشتری دارد چگونه زمان اضافی اختصاص دهید و آیا این کار به صرفه هست یا خیر.

مرور: در مورد اهمیت داشتن مرور در برنامه ریزی برای کنکور ارشد مدیریت به تفصیل صحبت شد. همواره در نظر داشته باشید، مطالعه هر چقدر هم که با کیفیت و خوب باشد بدون مرور مناسب به موفقیت منجر نمی شود.

زمان: واضح است که به نسبتی که یک فرد برای مطالعه روزانه یا هفتگی می تواند وقت بگذارد، نوع برنامه ای که باید داشته باشد، متفاوت خواهد بود. برای مثال برنامه فردی که پرستار است و ممکن است شیفت های مختلف و نامنظمی داشته باشد با فردی که تازه فارغ التحصیل شده است کاملا متفاوت است. همچنین فردی که از تابستان برای مطالعه کنکوری شروع می کند طبیعتا برنامه متفاوتی نسبت به فردی که در آذر ماه استارت می زند خواهد داشت.

مواردی که در بالا اشاره شد بدیهی ترین عوامل تاثیر گذار در برنامه ریزی برای کنکور ارشد پرستاری است. قطعا موارد بیشتری می توان نام برد که با توجه به شرایط افراد متفاوت روی برنامه ریزی تاثیرگذار است.

 ما در تیم مشاوره و برنامه ریزی 3گام تمام مراحل گفته شده را در نظر می گیریم و طبق شرایط خاص هر داوطلب به او برنامه ای می دهیم.

 

برنامه ریزی  با پنل هوشمند 3گام به صورتی است که داوطلب تنها دغدغه ی عمل به آن را دارد و نگرانی بابت داشتن برنامه مناسب ندارد. همچنین می تواند وقت خود را به جای برنامه ریزی، به مطالعه اختصاص دهد تا به بهترین نتیجه ممکن در کنکور کارشناسی ارشد پرستاری برسد.